PDA

View Full Version : hals toch nog lakken????



robobas
24 oktober 2007, 08:41
Hallo,

Ik ga binnenkort starten met mijn eerste project , eens kijken of het gaat lukken? (2e hands body etc)
Mijn vraag is, of je een onbewerkte hals met frets nog kan lakken en waarmee?
Ik heb de hals B stock goedkoop kunnen krijgen maar ik heb liever dat er nog een "verffie " op komt.

thnx :) :)

G.G.
24 oktober 2007, 08:53
Ja hoor, gaat prima.

Je kan blanke autolak kopen bij halfords in een spuitbus. Lekker gemakkelijk.

Wat ik zelf doe is nitro celluloselak (je weet wel, dat spul dat lekker snel slijt en op de echt oude fenders zit) met een schuursponsje (het zachte deel) op het hout aanbrengen. Twee lagen per dag, en iedere keer een nieuw sponsje.

De lak vreet het sponsje op, dus je moet de hele hals "lakken" binnen een minuut of 3. en dan het sponsje weggooien (wordt keihard).

Is een snelle, zeer goedkope optie met een goed resultaat (je kan ook "dure, speciale" schuimkwastjes kopen, maar sponsjes werken net zo goed, en iedereen heeft wel een pak van die vrolijk gekleurde dingen in een keukenkastje liggen.

Belangrijk: Werk snel, want de spons valt gegarandeerd uit elkaar en blijft in de lak achter. Als je het niet vertrouwd, niet deze methode gebruiken. Ik gebruik hem wel altijd voor halzen, omdat ik weet dat ik zo'n ding binnen 3 minuten kan lakken.

robobas
24 oktober 2007, 09:44
bedankt alvast GG,

Toch nog een vraagje,
De frets, hoe krijg je die "schoon " na het lakken?


Thnx

G.G.
24 oktober 2007, 09:45
bedankt alvast GG,

Toch nog een vraagje,
De frets, hoe krijg je die "schoon " na het lakken?


Thnx

Veel spelen, of een scherp mesje, of een malletje er overheen en polijsten.

laurence
24 oktober 2007, 15:19
je doet het fretboard dus ook zo. Krijg je dan een glad resultaat en doe je het dan om de fretjes heen ofzo?

Orgasmocaster
24 oktober 2007, 16:16
Gewoon meelakken en als ie klaar is veel bends maken, dan valt het er vanzelf weer af..

mijn favoriete finish voor maple nekken is Gunstock oil ofwel tru-oil.
des te meer lagen je er op doet (met een ouwe doek/tshirt) des te meer het gaat lijken op een glossy finish.. met andere woorden gewoon stoppen als je tevreden met het resultaat bent.

Orgasmocaster
24 oktober 2007, 16:17
je doet het fretboard dus ook zo. Krijg je dan een glad resultaat en doe je het dan om de fretjes heen ofzo?

ja, alleen dus als het een maple/maple nek is. als je een rosewood board hebt, dan moet je hem afplakken..

jaspie
24 oktober 2007, 16:18
Ja hoor, gaat prima.

Je kan blanke autolak kopen bij halfords in een spuitbus. Lekker gemakkelijk.

Wat ik zelf doe is nitro celluloselak (je weet wel, dat spul dat lekker snel slijt en op de echt oude fenders zit) met een schuursponsje (het zachte deel) op het hout aanbrengen. Twee lagen per dag, en iedere keer een nieuw sponsje.


dus je hoeft in totaal maar 2 lagen te doen, of gaat het om meerdere dagen?

G.G.
24 oktober 2007, 17:05
dus je hoeft in totaal maar 2 lagen te doen, of gaat het om meerdere dagen?

Meer. Ik doe meestal een laag of 8 (dun opgezet)

robobas
24 oktober 2007, 18:39
Ik neem aan dat je tussen 2 lagen licht opschuurt of polijst?
Met wat voor grit? :punk:

hezz
11 september 2009, 12:47
Even een flinke bump over hetzelfde onderwerp.

Ik heb gisteren bij The String een tof onepiece maple strathalsje (allparts, big headstock yumm yumm) kunnen scoren, ongelakt welteverstaan. Nou vind ik het ongelakte gevoel wel al erg fijn in de hand voelen, ik begrijp dat het wel verstandig is het te lakken ter bescherming. Daarnaast ziet het er denk ik toch ook wel iets leuker uit als het een beetje meer vergeeld.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil het denk ik maar dunnetjes aanbrengen, om het zo ongelakt mogelijk te laten voelen. Ook lijkt me die nitro finish wel erg interessant omdat dat het mooist en snelst aged, wat wel erg passend is bij mn fucked-up-o-caster... (zie foto)

Begrijp ik het ook goed dat ik eerst voor de verkleuring moet zorgen (met een olie o.i.d) en daarna de beschermende lak moet aanbrengen? Ik heb GG's halzen altijd wel tof gevonden dus waarschijnlijk gebruik ik zijn methode daar dan ook voor met de sponsjes. Maar dan moet ik dus voordat ik dat doe ervoor zorgen dat de kleur is zoals ik het wil, of zorgt de blanke lak ook al voor een beetje gelige verkleuring?

Ik ben een absolute noob wat betreft zelfbouw, maar wel leuk er al een klein beetje ervaring mee op te doen voor als ik ooit begin aan een echt zelfbouw project. :chicken:

http://farm4.static.flickr.com/3193/3048684962_92f92f923a_d.jpg

Kakihara
11 september 2009, 18:45
Even een flinke bump over hetzelfde onderwerp.

Ik heb gisteren bij The String een tof onepiece maple strathalsje (allparts, big headstock yumm yumm) kunnen scoren, ongelakt welteverstaan. Nou vind ik het ongelakte gevoel wel al erg fijn in de hand voelen, ik begrijp dat het wel verstandig is het te lakken ter bescherming. Daarnaast ziet het er denk ik toch ook wel iets leuker uit als het een beetje meer vergeeld.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil het denk ik maar dunnetjes aanbrengen, om het zo ongelakt mogelijk te laten voelen. Ook lijkt me die nitro finish wel erg interessant omdat dat het mooist en snelst aged, wat wel erg passend is bij mn fucked-up-o-caster... (zie foto)

Begrijp ik het ook goed dat ik eerst voor de verkleuring moet zorgen (met een olie o.i.d) en daarna de beschermende lak moet aanbrengen? Ik heb GG's halzen altijd wel tof gevonden dus waarschijnlijk gebruik ik zijn methode daar dan ook voor met de sponsjes. Maar dan moet ik dus voordat ik dat doe ervoor zorgen dat de kleur is zoals ik het wil, of zorgt de blanke lak ook al voor een beetje gelige verkleuring?

Ik ben een absolute noob wat betreft zelfbouw, maar wel leuk er al een klein beetje ervaring mee op te doen voor als ik ooit begin aan een echt zelfbouw project. :chicken:

http://farm4.static.flickr.com/3193/3048684962_92f92f923a_d.jpg

Wat ook goed schijnt te werken, is eerst je hals ongelakt monteren en effe gitaarspelen. Esdoorn schijnt behoorlijk snel vuil te komen op die manier. Als je eenmaal het gewenste resultaat hebt, kan je de hals er opnieuw afhalen en lakken.

barno
11 september 2009, 19:10
ik heb ervaring met dat spelen op ongelakt maple: wordt echt wel heel vuil. Ik zou de hals gewoon stainen met wat amber ecoline, twee, drie keer, tussenin fijnschuren want de vezels gaan rechtstaan door het vocht. Daarna enkele laagjes blank.

wat ook kan is fretboard blank aflakken en back danish oil, dan behoud je houtfeel (wordt wel wat vlugger vuil maar als je 't later wat afschuurt en terug inolie zet, you're ok

hezz
11 september 2009, 23:06
ik heb ervaring met dat spelen op ongelakt maple: wordt echt wel heel vuil. Ik zou de hals gewoon stainen met wat amber ecoline, twee, drie keer, tussenin fijnschuren want de vezels gaan rechtstaan door het vocht. Daarna enkele laagjes blank.

wat ook kan is fretboard blank aflakken en back danish oil, dan behoud je houtfeel (wordt wel wat vlugger vuil maar als je 't later wat afschuurt en terug inolie zet, you're ok

Heb je misschien ook een fotovoorbeeld van het spelen op ongelakte maple? Ik heb het idee dat je dat een keer op een Guttlin hebt geprobeerd ;)

barno
11 september 2009, 23:39
correctamundo
al was dat niet om te reliccen, ik dacht, ik speel alvast wat en schuur het wel weg, which was a pain in the arse daarna natuurlijk :)

dit is het resultaat van een uurtje spelen, niet eens met vuile handen, maar nieuwe snaren geven ook af...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/46finishedwornneck.jpg

oigun
12 september 2009, 00:05
Voilá instant relic:ok:

hezz
12 september 2009, 01:36
correctamundo
al was dat niet om te reliccen, ik dacht, ik speel alvast wat en schuur het wel weg, which was a pain in the arse daarna natuurlijk :)

dit is het resultaat van een uurtje spelen, niet eens met vuile handen, maar nieuwe snaren geven ook af...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/46finishedwornneck.jpg

Damn! Heb je het daarna weer bewerkt of zo gelaten?

edit: vond net je oude topic, daarna afgeschuurd dus!