PDA

View Full Version : flamenco: tarantas



koella
23 oktober 2007, 23:42
Hier een stukje voor de flamenco liefhebbers. De ideeen zijn nog redelijk vers dus >>>mistakes>>>mistakes !:)

Commentaar graag, ook als het kritiek is.

http://nl.youtube.com/watch?v=uqS1rJoAcaU

hendrix2
24 oktober 2007, 22:40
raar dat hier nog geen reactie is op gekomen.

Ik kan echt genieten van deze muziek. Ooit (dat zeg ik al lang) leer ik het ook nog eens.
Ik vind het echt knap dat je zoiets maakt!
Meer van dat! :)

koella
24 oktober 2007, 23:27
Hé bedankt.
Ja het is altijd effe afwachten op gitaarnet. Maar gelukkig zijn er wel enkele geinteresseerden zoal jij.:)

HvV
24 oktober 2007, 23:49
Poehee, ik luister niet zo vaak naar Flamenco maar dit is toch wel erg goed. Dit doe je toch wel voor de kost of je studeert klassiek gitaar mag ik aannemen? Dit lijkt me een moeilijk stuk om te spelen. Wat je inzet op 4.30 is zeer bijzonder, daar zitten wel wat foutjes maar dat blijft bijzonder knap gespeeld. Subliem.

Ibanez666
25 oktober 2007, 00:05
Toppie, klinkt errug goed, zeker voor zo'n hulpeloos-met-z'n-vingers-gitarist als ik :-)

VHsologitarist
25 oktober 2007, 00:34
Hey Huub,

Klinkt weer super!!
Mooie legato's :D Droomt lekker weg!
Wat typeert eigenlijk een taranta? Uit welke streek komt deze genre?
En hoe doe je die techniek op 04:07 (met die slag tik tegen de bovenste slagblad)? Erg goed :)

By the way, ik heb nu samen met mn broer eindelijk een flamenco docent gevonden... Eindelijk gestructureerd les :)

Groetjes
ferry

koella
25 oktober 2007, 10:31
Bedankt jongens, erg leuke reacties.
Ja ik heb klassiek gestudeerd, maar dat is erg lang geleden. De flamenco heeft altijd gejeukt en ben ik sinds enkele jaren serieus gaan nemen.

De tarantas komt uit almeria ( loodmijnen ) en is ontwikkeld door de mijnwerkers daar die hun dagelijkse ellende bezingen, of zoiets.:)
Allemaal ellende dus.

Die golpe doe ik door met mijn wijsvinger op de kast te laten kletteren vlak voor ik hem over de snaren heen sla. Je moet een beweging maken alsof je een propje wegschiet.

Maar die vragen kun je nu allemaal aan je nieuwe leraar vragen. Wie is het trouwens Fer ?

Don Capo
25 oktober 2007, 10:44
Dat ik dit weer niet zie he.... ongelofelijk. Je speelt hem heel erg fijn man. Zit echt te genieten thuis. Vind de Tarantas niet de meest leuke palo maar verdomme ik wou dat ik hem zo zou kunnen spelen. Als ik me niet vergis ben je autodidact toch? Dat maakt het alleen maar knapper.


Hoe krijg je dat geluid zo fantastisch? Qua opnemen dan?

@Fer: Ja, welke docent? Ben ik ook wel benieuwd naar.


off-topic. Ben nu bezig met de Rumba improvisada (de Lucia) mocht iemand daar nog tabs voor hebben hoor ik het graag)

koella
25 oktober 2007, 11:42
Dank je Don Capo.
Nou, qua flamenco ben ik autodidact, maar qua klassiek niet.

De opname is ( geloof het of niet ) een simpele samsung camcorder in een lege garage. En ik gebruik gewoon het ingebouwde microfoontje. :)

VHsologitarist
25 oktober 2007, 20:27
De flamencoleraar heet 'Erik Verhoef' uit endhoven. Het is geen virtuoos, maar beheerst wel goed de verschillende technieken die gebruikt worden in de flamenco en de compas.

Ik had echt een leiddraad nodig, ik ben ook autodidact en heb mijzelf dan ook veel aangeleerd, maar sommige dingen moeten gewoon vanuit een leraar komen ben ik van mening, alleen diegene kan mij corrigeren (behalve forums). Het opnemen durf ik echter nog niet echt, omdat ik daarvoor nog te slecht voor ben (sorry).

groetjes
Ferry

guitarchris
25 oktober 2007, 20:58
Echt heel knap, dit is echt gaaf om op deze manier spaanse gitaar te spelen :D

Don Capo
26 oktober 2007, 11:22
Het opnemen durf ik echter nog niet echt, omdat ik daarvoor nog te slecht voor ben (sorry).

groetjes
Ferry

Kom op Fer, ik ben ook nog lang niet op een acceptabel niveau maar we zijn hier toch ook een beetje om te leren. Ben echt megabenieuwd hoe jij op dit moment speelt (ik zit nu WEER nar dat filmpje van Mediterrenean sundance te kijken, die gaat inmiddels een beetje vervelen :p)

koella
26 oktober 2007, 14:03
Hij wil gewoon eerst net zo goed als Paco deLucia worden. :)

VHsologitarist
27 oktober 2007, 12:28
Oké jullie hebben helemaal gelijk :)
Het punt zit hem er ook in dat wanneer ik iets opneem het goed wil hebben, en nu zit ik een beetje met de apparatuur te kijken. Ik beschik niet over een camera (zou ik wel kunnen lenen op school) dus zal hem een keer moeten lenen bij de uitleen op school. Wel zou ik een .mp3 kunnen opnemen.. Zal ik dat dan een keertje doen?

groetjes fer

koella
27 oktober 2007, 14:41
Wel zou ik een .mp3 kunnen opnemen.. Zal ik dat dan een keertje doen?

groetjes fer

Daar zit ik nou al 2 jaar naar uit te kijken ! ;)

Don Capo
27 oktober 2007, 15:34
en jij niet alleen!Er is hier een vreselijk tekort aan flamencogitaristen dus maak ons gek!

den 3de vetzak
27 oktober 2007, 18:15
hallo,
ik ben onlangs begonnen met flamenco (met een leraar)
hoe hebben jullie dat aangeleerd?
met behulp van boeken ofzo?

en koella, je stuk is echt prachtig
naar het ingezette stuk op 1.07 kan ik echt blijven luisteren

Pepe
27 oktober 2007, 18:47
Na elektrisch, klassiek en jazz -die laatste twee op een conservatorium- ben ik ook een paar jaar geleden met flamenco begonnen. Door die klassieke opleiding (en banjo rolls) heb ik in ieder geval een redelijke rechterhand maar toch bak ik er niet veel van... alle respect voor dat filmpje, ik weet hoe moeilijk het is.

Die flamenco rechterhand is een uiterst bruikbaar wapen op elektrisch gitaar.

Don Capo
27 oktober 2007, 19:50
voor beide laatste posters geldt natuurlijk ook dat een filmpje of soundclip meer dan van harte welkom is! Is er ergens een stukje van jullie werk te beluisteren?

Pepe
27 oktober 2007, 20:11
haha, mijn werk is all over the place maar flameco hou ik binnenshuis

Flamenco..... ik heb wel eens wat ingespeeld maar dat is uiteindelijk door Alain Labrie overgedaan en ja, dat was geheel en al terrecht

Don Capo
27 oktober 2007, 20:14
Jammer :D

Je speelt ook nooit flamenco buiten de deur? (open podium restaurant Duende bijv? aangezien je ook uit A'dam komt)

Pepe
27 oktober 2007, 20:30
nop, ik heb een paar jaar recitals gedaan, Bach en Villa Lobos.. eenzaam bestaan, ik ben er niet voor in de wieg gelegd, ik speel veel liever met een bandje

Don Capo
27 oktober 2007, 20:45
Begrijpelijk, je hoort het helaas vaker. Toch jammer dat er zo weinig ruimte is voor 'eenzame' muzikanten in Nederland. Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt, in welk bandje speel je?

Pepe
27 oktober 2007, 21:37
veel EMI en Warner studiodingen, tijdje met Arlen Roth en Evan Johns gespeeld, hier in nederland de laatste jaren in Oud West/Trio Bier, ik verdien nu mijn geld als designer, de gitaren have taken a backseat

koella
27 oktober 2007, 22:56
@den derde: Hardstikke bedankt voor je compliment. Daar doe ik 't voor :-)
Ik heb lang geleden eens een jaar les gehad van een leerling van Paco Pena.
Hij heeft me ook mee laten spelen in flamencodanslessen. Daar heb ik het meeste van opgestoken. Ritme en stijlen. Enkele jaren geleden heb ik het weer opgepakt door toedoen van een forumtrol hier die me pissig maakte. Toen ontdekte ik ForoFlamenco, een internationaal flamencoforum. Daar zitten hele goeie gitaristen die je volstoppen met adviezen en tips. ( sorry voor het lange antwoord )
Verder zijn er veel instructie dvd's van bekende gitaristen. Als je meer wilt weten, mail me dan.

@pepe: Heb je les ? Zo ja van wie ?

Don Capo
27 oktober 2007, 23:01
. Enkele jaren geleden heb ik het weer opgepakt door toedoen van een forumtrol hier die me pissig maakte.


tjee nou maak je ons benieuwd!

koella
27 oktober 2007, 23:27
Sorry ik weet niet meer wie het was. Hij veranderde zijn nick constant. Ik geloof dat ook niemand hier wist wie hij wekelijk was.
Maja...lekker belangrijk. :)

Jeroensnake
28 oktober 2007, 03:10
Die goede oude forumtrollen,
en iedereen maar denken
dat ze niet nuttig
zijn enzo
maar

ik baal er zo ontzettend
van dat iedereen nu
zo vreselijk netjes
is; geen trol te
bekennen
hier

Verder ben ik persoonlijk
al lang best tevreden
dat ik qua speling
los van het spel
flamenco wel
het woord
kan
spellen.

Bovendien raak je mensen makkelijker
als je je nylon-snaren je snaren laat
en gewoon met je vinger tegen
hun oor aan piekt.
Ellende, ellende.
:hippie:

Pais
28 oktober 2007, 13:55
Goh ik zie dit topic nu pas. Prachtige tarantas! Ik hou echt van de rubato flamenco palo's.

Of nee, ik nou eigenlijk van alle flamencopalo's.

Keep on playing!

koella
28 oktober 2007, 14:11
Dank je !Dank je !

meul
28 oktober 2007, 18:41
mooie muziek! tof!

johantipker
28 oktober 2007, 18:51
mooie muziek! tof!

Ik vind het heel goed dit, je zet een ontzettend goeie sfeer neer!


(ben wat jaloers op je flamenco chops..... )

koella
28 oktober 2007, 19:48
Bedankt Jan en Johan. :)

VHsologitarist
29 oktober 2007, 22:13
Hey huub,

ni schrikken ben net thuis gekomen van school en voelde mij verplichts snel iets op te nemen aangezien jullie post... mijn nieuwe gitaar lag nog bij mn vriendin, dus heb de goedkope klassieke gitaar gepakt.. en niet schrikken want had koude vingers.. uhum.. ennuh heeft ook niet echt samenhang.. was gewoon even om te horen dat ik qua techniek (arpeggio, rasgueados etc.) aan het oefenen ben... sorry voor mijn slechte gitaarspel.. tis ook zo koud voort buiten, ni woar ;)

http://home.aim.avans.nl/fgbrouwe/kleinstukkie.mp3

koella
29 oktober 2007, 23:51
Helemaal geweldig Fer.
Wat een timing.
Als je de juiste dingen oefent word je een echte flamenco virtuoos, geloof me !

Don Capo
30 oktober 2007, 11:30
Gadver wat een valse bescheidenheid!!!


Mooi man, lekker stukje. Timing is inderdaad prachtig! Keep up the good work!

moonfire
30 oktober 2007, 13:13
knap gedaan man !
klassiek spelen op die manier is echt een kunst op zich. ik zou het niet kunnen.

VHsologitarist
30 oktober 2007, 14:24
haha ... dankje voor de lovende reacties ;)
En huub ... muchos gracias amigo! Wanneer ik klaar ben met het project van dit kwartaal kan ik ook een keer een opname maken met mn nieuwe gitaar, klinkt stukken beter.

Huub vraagje: Welke mic raad je aan om op te nemen? en hoe.. voorversterkt.. ik ben ook een leek op opname gebied :(

thnx
Fer

koella
3 november 2007, 21:08
bedankt.

@Fer: Ligt er aan wat je wilt Fer.
Als je het goed wilt doen kun je een sm58 gebruiken. Die is toereikend voor een klassieke of flam. gitaar. Ook is een rhode wel aardig. En je hebt natuurlijk een voorversterker nodig. Ik heb een mindprint.

MAAR....als je de geluidskwaliteit van mijn tarantas wel o.k. vind kun je net zo goed een samsung camcorder kopen. (+/- 275 E ) Meer heb ik hier niet gebruikt. Niets ge-edit of zo.

VHsologitarist
4 november 2007, 19:10
Is sm58 een condensator mic?
Je tarantas klinkt super huub! ... De camcorder is zeker ook met film.. Ik zoek eigenlijk echt alleen een mic. De voorversterker is niet belangrijk welk merk (ik heb verschillende op school staan).

Groetjes
Fer

koella
4 november 2007, 19:31
Nee een sm58 is een dynamische microfoon. Ik vind dat altijd prima klinken.
Het is eigenlijk een zangmicrofoon. Of beter gezegd DE zangmicrofoon.

Herinner je je die eerste tarantas, en mijn tango upload ? Die zin allebei met sm58>mindprint>cubase opgenomen.

Verder weet ik er ook niet zoveel van.
Misschien moet je die vraag eens bij "recording"stellen. Daar zitten waarschijnlijk wel een paar mensen die er echt verstand van hebben. Ja, Harrie Beton bv.
Laat me effe horen als je wat wijzer bent geworden. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Op Foro staan trouwens ook veel treads over opnemen van flamencoguitar.
Tomas Whiteley heeft er zelfs een afdeling op zijn website aan gewijd.

Jeeh, wat een lange post. Sorry.8)

Pais
4 november 2007, 20:42
Nee hoor heel goed, flamencotopics moeten goed omhoog geschopt worden.

Door dit topic ben ik eigenlijk begonnen met tarantas. Prachtige palo. Waar heb je je inspiratie vandaan gehaald voor dit stuk?

Ik ben nog redelijk nieuw in de flamenco en heb nog geen uitpuilende collectie als het gaat om flamenco CD's :)
Welke gitaristen kun je me aanraden als het gaat om tarantas?

koella
4 november 2007, 22:43
Door dit topic ben ik eigenlijk begonnen met tarantas.


Da's nog eens een opsteker.

Mijn inspiratie, tsja. Ik draai momenteel de cd "my people"van Joe Zawinul helemaal grijs ( afro-fusion geen flamenco ).
Het klinkt een beetje raar, maar de mooie accoorden die hij gebruikt heb ik vermengd met de traditionele tarantas falseta's die ik al gebruikte.
Ik heb me daarbij niet druk gemaakt om theoretische wetjes, maar gewoon gezocht naar wat mooi klonk. Zoals het hoort IMO.

Paco Pena, Paco deLucia en Nunez hebben wel mooie voorbeelden.
Waarschijnlijk ook wel Sabicas en Ramon Montoya, maar die ken ik niet.

Pais
5 november 2007, 08:42
Ik heb me daarbij niet druk gemaakt om theoretische wetjes, maar gewoon gezocht naar wat mooi klonk. Zoals het hoort IMO.


Zo is het ook :) Maar op mijn niveau kan ik wel wat handvaten gebruiken, des noods van bladmuziek.
Het bleek dat ik nog een verzamel CDtje had liggen van Ramon Montoya met twee heel traditionele tarantas erop. En hopelijk ben ik na een hele werkdag vanavond helemaal in de tarantas stemming :)

koella
8 november 2007, 22:01
Ken je de methode van Graf-Martinez ?

Die is goed, en er staan veel leuke voorbeelden in.
Met cd, en tegenwoordig zelfs met dvd geloof ik.

Pais
8 november 2007, 22:32
Oke bedankt voor de tip. Ik heb er wel eens van gehoord maar nog nooit in handen gehad. Ik zal er naar uitkijken wanneer ik weer in de buurt van la guitarra buena ben.

koella
8 november 2007, 22:38
he geweldig, daar ga ik binnenkort ook weer eens een keer mezelf treiteren, met al die veel te dure hebbedingetjes.:)

Don Capo
9 november 2007, 08:20
Voornamelijk veel te duur inderdaad. Vragen toch wel exorbitante bedragen voor verschillende modellen.

Pais
9 november 2007, 14:27
Ja ik vind ze ook zo duur in CD's en DVD's maar ze hebben als enige zo'n collectie zover ik weet.
Ik kom er wel eens CD's tegen voor €25 die bij Bol.com voor €15 te bestellen zijn. En als je het gewoon vanuit spanje bestelt, is het nog goedkoper.

Ben overigens wel gesteld op hun expertise en betrouwbaarheid.

Don Capo
9 november 2007, 14:50
ach, hun expertise...


Het ligt er een beetje aan wie er in de winkel staat. Heb ook wel eens ontzettend foute informatie van ze gekregen. Daarnaast ook nog eens een ontzettend lariekoek verhaal over hoe slecht het wel niet is om een gitaar in Spanje te kopen ipv bij hen. Natuurlijk, de mannen willen ook gewoon zaken doen, logisch, maar het verhaal dat ik daar te horen kreeg was buiten alle proporties.

Ben hier niet de winkel aan het zwart maken hoor, ze weten er wel degelijk een hoop van en ze hebben een uitstekende collectie. Misschien is het juist wel die monopolie positie die mij een beetje tegen staat.

Pais
9 november 2007, 16:24
Ik zou het niet echt monopolie willen noemen, met op de hoek benelly. Zij hebben ook een grote collectie spaanse klasse gitaren en bladmuziek.

Maar wat Guitarra Buena op hun voor heeft, is dat hun reperateur in zaandam de beste koffie zet die ik ooit heb geproeft. :satisfie: :chicken:

koella
16 november 2007, 14:01
Ach je moet het zo zien.
Zij zijn zowat de enigen in nederland die de moeite nemen om flamenco gitaren, cd's etc. naar nederland te halen.
Bovendien hebben ze er verstand van ( de baas zelf ) en ze selecteren toch bepaalde dingen voor je uit.

Ze mogen er wat mij betreft een dikke boterham aan verdienen. Ik ga er in ieder geval niet voor naar spanje vliegen. :-)

Don Capo
17 november 2007, 17:53
Ik ga er in ieder geval niet voor naar spanje vliegen. :-)

wel lekker warm :D

Pais
17 november 2007, 20:18
Weet 1 van jullie misschien een goede flamenco gitaardocent in Utrecht (voor een kennis)? Dan hoor ik het graag!

koella
18 november 2007, 20:35
Wanne Pemmelaar schijnt een goeie te zijn.

Jong menneke wat al vanaf zijn kindertijd flamenco speelt. Of in ieder geval gitaar.
Hij schijnt heel goed te weten waar hij mee bezig is en fijn les te geven.

Ps.: toevallig heb ik zijn naam van een ( ex) werkkracht van guitarra buena, die les bij hem heeft.
Tsja, de wereld is klein.

Pais
19 november 2007, 12:35
Oke thnx! Na googlen op zn naam kom ik flamenco.nl terecht, met meer flamenco docenten.