PDA

View Full Version : Orange Thunderverb 50



marc_o
23 oktober 2007, 21:34
Afgelopen weekend (zaterdag 20 oktober) was er bij Sonora te terneuzen een demonstratie van de producten van Electric Instruments, en dan met name:

Gibson gitaren
Orange versterkers
Diamond pedalen
Ratt pedalen

De demonstratie werd gegeven door Ron Huisen, bekend van onder anderen Line6 en Henk Westbroek en vast nog een boel andere projecten. In ieder geval een meer dan prima woordvoerder, prima gitarist en hij houdt de boel lekker gaande, ondanks een fikse griep. Ook zijn neus hield hij daarmee gaande,hehehe.
Nou, de les paul had al geen geheimen, heb er jaren op gespeeld, dus daarmee zal ik je niet vervelen. Diamond pedalen klonken prima, maar niks bijzonders. Het ging me vooral om de nieuwe Orange thunderverb 50 top.

Ik ging er wat sceptisch naartoe, aangezien een vriend van me de Rockerverb 50 combo had en die was nou niet echt super, op een paar goede rocksounds na. Dat was hier wel anders.

Kort door de bocht:
50 Watt EL34 eindtrap
2 kanalen
reverb
attenuator
effectloop.

De kanalen zijn niet zozeer een clean en een drivekanaal maar net zoals bij bijvoorbeeld de 5150 kun je kanaal 1 ook bijzonder ver laten oversturen, als een vet opgevoerde Marshall met een volle en ronde toon, perfect voor al je vintage riffs en zeker aangevuld met pedalen kun je wanneer je de gain wat lager houdt een vette clean en een gemene drive op alleen al dit kanaal krijgen .
Kanaal 2 gaat hier nog flink overheen tot echt high-gain en was met een Les Paul en de gain rond 12 uur al een echte scheurbak. Allemaal fijn dus.

Wat is nu het fijne aan deze versterker? de attenuator is schakelbaar, wat betekent dat je ieder geluid op 2 verschillende volumeniveau's kun gebruiken, wat prettig is met je solospot...dus 4 bruikbare sounds.

De reverb klonk goed, maar was op standje 1 eigenlijk al erg aanwezig.

al met al heb ik er alleen maar naar zitten luisteren en het ding niet zelf bespeeld.

Wel wilde Ron de clean headroom laten horen, waarmee de gain op kanaal 1 dermate laag was dat je echt een goed clean overhield en de master omhoog puur voor het volume, en voila, genoeg clean op hoog volume voor iedere gelegenheid.

De Solo Rat was overigens een erg prettige verassing, ik wist niet dat ie zo goed klonk.....toch eens uitproberen.....

Oh ja, voor diegenen die denken dat het allemaal best wat heftiger en harder kan......er is ook een 200 watt top verkrijgbaar.


De prijs weet ik niet, maar ligt ergens rond de 1700 voor de 50 watt top.


Ga 'm checken!

drap
23 oktober 2007, 21:47
Die 200 watt versie, daar zitten 6550 buizen in lees ik net. Zijn dat KT88's, maar dan met Amerikaanse aanduiding ofzo? En ik las dat het een gitaar/basversterker is, of geldt dat alleen voor de 200 watt versie?

Die Rockerverb vond ik persoonlijk wel erg lekker. Heerlijke no nonsens rocksound, zonder poespas en heel veel oomph. Marshall-achtig, maar ook weer helemaal niet. Moeilijk te omschrijven. Ooit heb ik Orange centjes...

Ik hoop dat de Thunderverb ook in Almere aanwezig zal zijn bij het Orange gebeuren. Zoals ik het lees is het helemaal een versterker zoals ik het graag wil, gezien ik redelijk wat pedalen gebruik.

marc_o
23 oktober 2007, 22:11
Het gain kanaal van de Rockerverb lijkt wel wat op kanaal 1 van de thunderverd qua gain. Het verschil met de Thunderverb is dat je dat eerste kanaal dus van clean naar vet overstuurd kunt krijgen en op alle standen geloofwaardig is.....met een dik stel ballen.


Oh, de top werd gedemonstreed op een 4 keer 12 met V30's.

Mitch
23 oktober 2007, 23:00
Klinkt als een kruising tussen de Rocker en AD serie, maar dan beter uitgevoerd ;) Niet gek, maar ook weer behoorlijk pittig geprijsd.

marc_o
23 oktober 2007, 23:06
Alsof een prijsje ons tegenhoudt....phoeh, we zitten op Gitaarnet hoor!

Mitch
23 oktober 2007, 23:12
Ghehehe, ik zal de laatste zijn om mee te doen in de "Halleluja, het kost maar 200E en is het beste dat je kunt kopen" hype van dit moment, maar ik heb tot nu toe bij Orange altijd vrij hoge prijskaartjes gezien met een bouwkwaliteit en sound die ik niet helemaal in verhouding vond. That's all ;)

tabmaniac
24 oktober 2007, 12:38
Ghehehe, ik zal de laatste zijn om mee te doen in de "Halleluja, het kost maar 200E en is het beste dat je kunt kopen" hype van dit moment, maar ik heb tot nu toe bij Orange altijd vrij hoge prijskaartjes gezien met een bouwkwaliteit en sound die ik niet helemaal in verhouding vond. That's all ;)

klopt erg jammer dat aan het merk het prijskaartje hangt als het ware..

Nocki
24 oktober 2007, 13:35
Ook ik was aanwezig en vond het moedig van Marc dat hij Ron alle ruimte gaf! Zowel Ron als Marc zijn beide bezitters van een scherpe tong en daar kan ik erg van genieten... :-)

Leuke review Marc!

Ik was zelf niet echt onder de indruk van de orange amps. wel had hij genoeg headroom en klonk hij fantastisch goed maar ik zoek in een amp toch net iets meer definitie en attack.
Wel heel goede sounds en Ron wist in combinatie met zijn vingers, pedalen en backing tracks een geweldige sound neer te zetten die steeds weer anders was.
Hij had ook nog een leuke opmerking over Elixer snaren maar volgens mij had hij ze niet vanwege de transpiratie problemen maar vanwege zn loopneus!

De Orange sound is erg leuk en ik was uiteindelijk blij met de presentatie! heb ook erg genoten van alles.

Wat ik ook erg netjes vond was de manier waarop hij omgaat met vragen en opmerkingen betreffende zijn vorige werkgeven. erg leuk en netjes!