PDA

View Full Version : jazz/blues pedals



ngundo
23 oktober 2007, 20:15
ik ben een beetje aan het rondsnuffelen of verschillende soorten sites wat voor effecten ik eventueel zou kunnen gbruiken ik wil een lekkere sound voor blues en jazz. ik ben hier helemaal niet in bekend. het geluid van john scofield klinkt super lekker really like the dude. ben erachter gekomen dat hij een proco rat 2 gebruikt.

heeft er iemand nog suggesties voor eventueel goede blues/jazz pedals?

groeten Sander

Kim Wilson
24 oktober 2007, 08:14
Boss Bluesdriver
Ibanez Tubescreamer
Maxon OD808
MI-Audio Blues Pro

Allevier mooie pedalen voor blues. Maar dan wel i.c.m. een buizenamp. Op een cleane transistorversterker konden ze nog wel eens wat te dun klinken. In dat geval zou je ook een Boss OD-3 kunnen proberen.

Nitefly7
24 oktober 2007, 10:46
Sco's gear, hier! (http://www.johnscofield.com/equipment.html)

ik vind de setup niet echt 'jazzy', maar hij haalt er leuke geluiden uit (zelf vind ik Sco vaak een beetje teveel 'out there')...

mijn eigen fusion/big band bord zal ongeveer 't volgende hebben, ook niet bijzonder jazzy, maar wel leuk voor wat kleuring en voor m'n fusion-ideetjes..

-RMC Picture wah
- Boss PS-5 (octaver, detune en beetje harmonie)
- Xotic RC Booster (clean boost voor solo-lijntjes)
- Fulltone OCD (genoeg gain voor dikke solo's en klein voor 'n dikker geluid)
- Boss GE-7 (gitaar aanpassen op versterkers, boosters 'aanpassen')
- Boss DD-5 mod (lekkere delay met analoge 'feel' door low-pass en hi-pass filters)
- Arion SCH-chorus (voor chorusje en wat vibe'y geluiden)
- voorlopig nog een Phase90 erop..

ngundo
24 oktober 2007, 12:32
ja bedankt klinkt allemaal goed ik zal even wat research doen want zoveel effecten kost ook alloooott of money!

groeten

Nitefly7
24 oktober 2007, 12:35
ja bedankt klinkt allemaal goed ik zal even wat research doen want zoveel effecten kost ook alloooott of money!

groeten

....zoveel effecten heb je ook echt niet nodig, goede jazzbak, dikke amp erachter...
klaar...!

hoofd
24 oktober 2007, 18:11
Een proco rat associeer ik nou niet direct met blues en al helemaal niet met jazz. Blues en jazz zijn nou juist van die stijlen waar je in principe aan een goede gitaar en een goede amp meer dan genoeg hebt.

Dirk_Hendrik
24 oktober 2007, 19:27
Wel als je Jazz associeerd met Scofield. Persoonlijk houd ik die liever in het subgenre jazzrock.

jero
24 oktober 2007, 20:16
maar ook voor "normale" blues en jazz vind ik dat een tikkie overdrive geen kwaad kan. Als je naar oude opnames van Kenny Burrell of Joe Pass luistert hoor je daar een (waarschijnlijk onbedoeld) randje in, dat het geluid wel karakter geeft. Niet direct iets dat je met een RAT of TS reproduceert, maar wel bijvoorbeeld met een RC booster, Fulltone fatboost, Red Snapper of Tim(my) :)

dunnoaname
24 oktober 2007, 20:28
Inderdaad zou ik gaan voor een hele lichte overdrive als je al effecten wil gebruiken. Misschiene en chorusje erbij als je het scofield geluid wilt. Verder is een goede gitaar en amp van levensbelang:D .

ngundo
24 oktober 2007, 21:18
nou ik TubeScreamer van ibanez ontzettend lekker klinken. Maar heb gezien dat ie voor mijn budget rond de 90 eurie vrij duur is aangezien ik niet al te veel centen heb. Misschien de tubescreamer classic ik weet niet ofdat ie hetzelfde zal klinken maar is een stuk goedkoper. ja ik denk dat ik ook voor een chorusje ga maar weet het niet echt zeker. :zz:

dunnoaname
25 oktober 2007, 09:32
Ik denk niet dat een "stock" tubescreamer je kan bekoren als je jazz speelt, vooral omdat hij vrij veel laag uit je signaal wegneemt. Misschien is een boss Od3 of hoe heet dat ding beter. Een digitech Bad Monkey is een tubescreamer kloon met een laag en hoog knoppie, misschien is dat ook beter. Goedkoop oo trouwens, die monkey. Verder zijn pedalen ook redelijk verkrijgbaar 2ehands op marktplaats enzo.

glasbier
25 oktober 2007, 09:49
Een RAT is zeer zeker geschikt voor blues en jazz. Heb de RAT er jarenlang voor gebruikt en gebruik nu een Boss OD-3. Van de OD-3 wordt weleens gezegd dat 'ie Boss beste pedaal is. Op een buizenamp klinkt hij i.i.g. erg goed. De BD-2 is ook wel geschikt(heb hem ook gehad)maar ik vind de OD-3 beter geschikt voor blues en jazz dan de BD-2. Met een GE-7 erachter heb je nog een groter klankenspectrum.

hoofd
25 oktober 2007, 10:13
Een RAT is zeer zeker geschikt voor blues en jazz. Heb de RAT er jarenlang voor gebruikt

Nu word ik toch nieuwsgierig.. Hoe dan? Ik gebruik de RAT voor echte lawaai muziek.. Zeg maar de totale onsubtiele herrie waar zo'n RAT voor is bedoeld. Herrie. Hoe stel je 't ding dan in?

glasbier
25 oktober 2007, 10:28
Nu word ik toch nieuwsgierig.. Hoe dan? Ik gebruik de RAT voor echte lawaai muziek.. Zeg maar de totale onsubtiele herrie waar zo'n RAT voor is bedoeld. Herrie. Hoe stel je 't ding dan in?

De RAT kun je ook gebruiken voor jouw lawaai muziek! Zeer veelzijdig!Als die 'onsubtiele' herrie maakt, ligt dat aan je afstellingen. Maar misschien wil je dat wel. Misschien gebruik je hem met i.c.m. een ander pedaal? Ik gebruikt(e) hem met de gain erg laag, 1-kanaals buizenamp zonder randje en soms een delaytje erachter. That's it! Vergeet niet dat een RAT een zeer gevoelig pedaaltje is die niet altijd goed werkt met allerlei versterkers. Maar als je de juiste combi hebt, klinkt 'ie zalig!

ngundo
25 oktober 2007, 10:38
ja ik heb maar zon klein ampje van fender geenbuizen weet niet welke serie ofzo. Dus is het dan verstandig om voor een rat te gaan

Kim Wilson
25 oktober 2007, 10:49
De RAT kun je ook gebruiken voor jouw lawaai muziek! Zeer veelzijdig!Als die 'onsubtiele' herrie maakt, ligt dat aan je afstellingen. Maar misschien wil je dat wel. Misschien gebruik je hem met i.c.m. een ander pedaal? Ik gebruikt(e) hem met de gain erg laag, 1-kanaals buizenamp zonder randje en soms een delaytje erachter. That's it! Vergeet niet dat een RAT een zeer gevoelig pedaaltje is die niet altijd goed werkt met allerlei versterkers. Maar als je de juiste combi hebt, klinkt 'ie zalig!
Een RAT en dan de gain uitdraaien. Dat is hetzelfde als Yolanthe Cabauw van Kasbergen naakt in je bed hebben liggen en haar niet neuken. :stop:

hoofd
25 oktober 2007, 10:58
Een RAT en dan de gain uitdraaien. Dat is hetzelfde als Yolanthe Cabauw van Kasbergen naakt in je bed hebben liggen en haar niet neuken. :stop:

Zo grof zou ik het niet willen verwoorden, maar er zit zeker een kern van waarheid in. De gain goed open draaien is toch wel het primaire doel van een RAT.

Maar ik zal voor de grap Glasbier z'n instelling 's een keer proberen.

Kim Wilson
25 oktober 2007, 11:01
Zo grof zou ik het niet willen verwoorden, maar er zit zeker een kern van waarheid in. De gain goed open draaien is toch wel het primaire doel van een RAT.

Maar ik zal voor de grap Glasbier z'n instelling 's een keer proberen.
Yasser, wat is er aan de hand!? :o


:D

EuroCinema
25 oktober 2007, 11:20
Ik was vorige week in de Blue Note in New York en had daar de kans om Sco zijn set-up van dichtbij te bekijken (te gek concert trouwens). Zijn randje haalt-ie tegenwoordig uit Vox amps (was ook in Den Bosch zo, daar had-ie niet eens een overdrivepedaal, op NSJ had-ie zo gruwelijk veel pedalen dat ik niet kon zien wat wat was). De RAT staat nog wel op zijn bord. Hij gebruikte sporadisch een oude, aan de hel blauwe LED te zien gemodde, Boss chorus (geen CS9 dit keer!). Een Rat met de gain laag en de toonknop vrijwel open (veel hoog ERAF dus) plus een Ibanez CS9 chorus werkt wel heel goed voor zijn klassieke sound.

Een Tubescreamer heeft inderdaad voor jazz het nadeel dat-ie laag wegneemt (kun je erbij draaien natuurlijk). De MI audio blues pro heeft dat probleem niet, kan heel clean blijven en is een heel fijn pedaaltje voor een buizenachtig randje.

glasbier
25 oktober 2007, 11:34
Zo grof zou ik het niet willen verwoorden, maar er zit zeker een kern van waarheid in. De gain goed open draaien is toch wel het primaire doel van een RAT.

Maar ik zal voor de grap Glasbier z'n instelling 's een keer proberen.

Probeer het maar eens.

glasbier
25 oktober 2007, 11:36
Een RAT en dan de gain uitdraaien. Dat is hetzelfde als Yolanthe Cabauw van Kasbergen naakt in je bed hebben liggen en haar niet neuken. :stop:

Ik zei niet dat je de gain eruit moet draaien; gewoon laag houden.

ngundo
25 oktober 2007, 12:27
hoe heetten trouwens die kleine kabeltjes waarmee je verschillende effecten aan elkaar vebind? trouwens ik ben voor de ibanez TS 9 gegaan :)

Ash ketchum
25 oktober 2007, 12:37
Interlinks worden ze genoemd, fabrikant: meerdere.

Kim Wilson
25 oktober 2007, 12:59
Of patchkabels. :)