PDA

View Full Version : Welke versterker voor Nord Electro



Boulli
23 oktober 2007, 19:07
Nu zullen de meeste wel denken, uh Nord Electro is geen gitaar, klopt!

Toch ben ik opzoek naar een gitaar versterker (denk ik)! Ik speel thuis altijd over studio monitoren, prima (dacht ik).
Nu was ik een tijdje terug in een oefenruimte waar ik dat ding gewoon in een gitaar versterker van merk X heb gestoken en ik vond het helemaal tegek! Ik weet alleen dat het een buizen versterker was. En dat hij SUPER was incombinatie met de Rhodes in mijn Nordje.

Voor gitaren (van vrienden) ben ik erg gescharmeerd van VOX, kun je deze versterkers ook voor toetsen gebruiken? Qua geluid, maar ook technisch, blaas je niets op aan de buizen omdat er een ander signaal uit de Nord komt dan uit een gitaar?

Ik zie zelf de AC15 cc1 wel zitten qua prijs.

Alvast bedankt!! :soul:

Weckl
23 oktober 2007, 19:21
De toetsenist van mijn band sluit voor de grap ook wel eens zijn Korg aan op een buizenamp (Fender Blues Deluxe).
Geloof me, daar wil je echt niet bij zijn. Het klinkt allemaal erg schel, hard en het laag is ver te zoeken.
Misschien dat het voor een Nord wel werkt.
Succes met je zoektocht!

Mr.Bluesbreaker
23 oktober 2007, 19:32
Wat je nodig hebt is een versterker met een of meerdere luidsprekers die in staat zijn erg laag te gaan. De normale gitaarluidsprekers kunnen helemaal niet overweg met de lage tonen die je uit een synth haalt, zoals blijkt uit het voorbeeld van de deville versterker.

Ook headroom is niet ongelangrijk. Een 15 watter op 2*EL84 haalt die lage tonen voor geen meter en overstuurt dus in de bassen dramatisch. op bandvolume kan het best zijn dat je ergens een setting in je Nord hebt gemaakt met zoveel bruut geweld laag, dat de speaker het begeeft, maargoed voordat dat gebeurt hoor je de boel wel protesteren. Blijft link natuurlijk.

Als je toch een gitaaramp zoekt: ik zou zeggen iets met een 15" speaker of een Twin Reverb 135 watt, silverface. Zoek een uitvoering met de oranje JBL speakers. Die doen het ook nog wel aardig onder een Fender Rhodes, en blijven nog enigszins clean.
Ik zou eerder een forse basversterker kiezen met een goeie tweeter.

E-J
23 oktober 2007, 21:11
Ik denk dat je het moet zoeken in een buizenversterker die clean blijft... en goede speakers met wat meer bass. Een Hiwatt combinatie bijvoorbeeld... toetsenist Richard Wright van Pink Floyd gebruikte die jaren met zijn Rhodes, Hammond etc. :)

Eko
23 oktober 2007, 21:52
Roland jazzchorus heb ik al eens gebruikt zien worden.

Boulli
24 oktober 2007, 01:15
Wat jullie zeggen kan ik allemaal beaamen.

Toen ik gespeeld heb op een gitaar versterk was die zo'n 100W met 2 flinke speakers.

Wat me nog een raadsel blijft is waarom ik het geluid zo vet vond. Of dit door de buizen komt of niet. Ik kan het omschrijven als erg warm en zwoel, en ligt oversteuren geeft een mooie blur ipv extreem gekraak.

Ook heb ik ook ooit op een Roland Cube gespeeld, daarbij vond ik dat niet terug.

Bedankt voor de tips.... Als jullie nog meer hebben hoor ik het graag! :soul:

Eko
24 oktober 2007, 07:40
Roland cube is een kleine versterker. De jazzchorus is een 100-120 watt bak met 2 x 12 inch speakers.