PDA

View Full Version : buizen stuk??



foldrocks
23 oktober 2007, 15:34
Hey Hallo, ik heb een vraagje ik heb al een aantal jaren een Marshall JCM 2000. Laatst bij een optreden zet ik hem aan en begint hij als een gek te kraken en ruisen. Na een half uur is het weg en heb ik gewoon kunnen spelen en nu doet hij het ook gewoon. Wat me opviel is dat van de drie kleine buizen die erin zitten, brandt er 1 fel en 2 bijna niet. Zijn de buizen op?

Graag hulp....

groeten..

foldrocks

drap
23 oktober 2007, 15:36
Als je buizen nog nooit vervangen zijn is de kans in ieder geval wel groot. Ze gaan sowieso na verloop van tijd wat brakjes klinken, maar dat hoor je eigenlijk pas echt goed wanneer je er nieuwe buizen in hebt geflikkerd.

Rormo
23 oktober 2007, 16:50
Heb ooit van een winkelier gehoord dat je als je wilt weten of er een buis kapot is je het volgende moet doen:
versterker aan en met wat volume open zetten. Vervolgens met een schroevendraaier of wat dan ook eventjes zachtjes tikken op elke buis (aan de achterkant van je amp). Als er 1 buis is die anders klinkt dan de rest, dan is die kapot (of als enige niet kapot natuurlijk). Klinken ze allemaal hetzelfde dan zijn de buizen ansich niet kapot.

Lexvandoef
23 oktober 2007, 16:59
Dat tikken op de buizen is volgens mij alleen maar om te kijken of ze micofonisch zijn.

Ibanez666
23 oktober 2007, 17:03
Dat tikken op de buizen is volgens mij alleen maar om te kijken of ze micofonisch zijn.

volgens mij ook. Je kunt het beste nieuwe buizen kopen en de oude gewoon als back up houden.

Eko
23 oktober 2007, 17:07
Als het goed is zit er in de versterker een briefje geplakt met een schema van de buizen. Daarop kun je zien welke buizen er in zitten. Mocht dat niet het geval zijn dan zul je op de buizen zelf moeten kijken. Mocht je er niet uit komen kun je altijd nog even bij Marshall op de site kijken.
10 tegen 1 dat de voorversterkerbuizen 12AX7 zijn. Die kun je zo uitwisselen. Als je die aanschaft ben je niet de wereld kwijt en hoeft de versterker niet opnieuw afgeregeld te worden. Voor de eindversterkerbuizen ( EL 34 bijvoorbeeld) moet dat wel.