PDA

View Full Version : Het grote Ohm-verhaal...



swift05
23 oktober 2007, 13:30
Er zijn hier al ongelooflijk veel dingen gepost over het Ohm-verhaal, maar nu heb ik toch eens een vraagje... Ik dacht dat het Ohm-verhaal als volgt ging: zet je head altijd op evenveel ofwel minder Ohm dan je cabinet. Nooit meer, anders blaas je op lange termijn je speakers op.

Nu ben ik een tijdje gelezen bij een zeer goeie en zeer bekende amp-technieker geweest, en die zei me het volgende: "Het Ohm-verhaal dat jij vertelt, geldt enkel voor transistors. Bij buizen-amps moet 't steeds het exacte ohmage zijn."

Ik viel daar effe uit de lucht. Klopt 't wat hij vertelt?


Effe een praktijkvraagje eraan gekoppeld:

Ik heb een Peavey 5150 en een Mesa Boogie rectifier oversized cabinet (4x12). Ik kan op mijn versterker achteraan via een schakelaar 4, 8 of 16 Ohm kiezen. Ik speel over 4 Ohm. M'n schakelaar staat dus op 4 Ohm, en ik gebruik in m'n cabinet ook de 4 Ohm-input. Klopt dit??

Joey Handsome
23 oktober 2007, 13:32
Daar gaan we weer...

the sure thing
23 oktober 2007, 13:40
Geef die jongen nou gewoon antwoord........ :listen:

chennie
23 oktober 2007, 13:52
Ik neem gewoon de stelregel:

Altijd gematcht en als het niet matcht is het per amp verschillend, ongeacht buizen of transistoren.

Waarom verschillend? Nou omdat ik in handleidingen van versterkers ben tegengekomen dat het in situaties van mismatch soms een hoger en soms een lager ohmage wordt aangeraden.
Ik ga dan liever op de handleiding af of enige bijsluiter van de fabrikant dan wat 100 mensen op een forum vertellen wat ik moet doen. No offense lui.

pol
23 oktober 2007, 13:58
Speakers opblazen heeft om te beginnen al compleet niks te maken met je versterker op de verkeerde impedantie zetten, die blaas je op door teveel watts erdoor te sturen, of met een solidstate versterker in clip te gaan en gelijkstroom om je speaker te zetten, dit laatste kan al niet met een buizenversterker, daar mag je gerust je eindtrap laten oversturen, voor sommige geluiden is dat zelfs gewenst.

boogie rectocabs zijn bij mijn weten 8 ohm, tenzij je er andere speakers hebt ingestopt.

Kim Wilson
23 oktober 2007, 14:06
Bij transistoramps kun je zonder problemen een speaker aansluiten met meer ohms. Dus heb je een 4 ohm output, kun je daar best een 8 of 16 ohm speaker aan hangen. Andersom mag absoluut niet.

Bij buizenamps zit dat iets anders. Daar moet je eigenlijk gewoon de juiste speaker aan de uitgang hangen. Een mismatch kan wel (meer of minder), maar de hoeveelheid is dacht ik afhankelijk van de gebruikte eindtrafo.

De praktijkvraag vind ik nogal een schot voor open doel. Als alles op 4 ohm staat, dan zal hij wel op 4 ohm draaien, en zal de cab van 4 ohm in de 4 ohm ingang wel goed zijn.

swift05
23 oktober 2007, 14:18
De praktijkvraag vind ik nogal een schot voor open doel. Als alles op 4 ohm staat, dan zal hij wel op 4 ohm draaien, en zal de cab van 4 ohm in de 4 ohm ingang wel goed zijn.
Dit is de jackplate. Ik gebruik in mijn geval op m'n amp 1 speaker output van de 2 (want de andere wordt toch automatisch afgesloten en doorgelinkt als ik er maar 1 gebruik), en op m'n cabinet gebruik ik (op de foto gezien) enkel de input links onderaan.

Correct?

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/Features2006/JackplateLG-4x12-all.jpg

pol
23 oktober 2007, 14:19
Je moet de 8 ohm ingang gebruiken, die 4 ohm ingangen zijn voor als je stereo wil spelen.

als je in 1 van die 4 inplugt werken er ook maar 2 speakers van je 4 x 12

Kim Wilson
23 oktober 2007, 14:23
Dit is de jackplate. Ik gebruik in mijn geval op m'n amp 1 speaker output van de 2 (want de andere wordt toch automatisch afgesloten en doorgelinkt als ik er maar 1 gebruik), en op m'n cabinet gebruik ik (op de foto gezien) enkel de input links onderaan.

Correct?

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/Features2006/JackplateLG-4x12-all.jpg
Je kunt wel 1 van die twee linkse gebruiken (kan beide, maakt niet uit), maar dan gebruik je maar twee speakers. Dat is voor stereo-toepassingen. Als je alle 4 de speakers wilt gebruiken, moet je de 8 ohm ingang pakken (rechtsonder dus). En dan dus ook je top op 8 ohm zetten.

swift05
23 oktober 2007, 14:26
Je kunt wel 1 van die twee linkse gebruiken (kan beide, maakt niet uit), maar dan gebruik je maar twee speakers. Dat is voor stereo-toepassingen. Als je alle 4 de speakers wilt gebruiken, moet je de 8 ohm ingang pakken (rechtsonder dus). En dan dus ook je top op 8 ohm zetten.

Als ik een tweede kabeltje neem, en van die andere speaker output op m'n head naar die andere input van 4 Ohm ga, dan is 't ook correct? Dan gebruik ik ook m'n 4 speakers toch, niet?

En dan kan ik m'n head ook op 4 Ohm laten staan?

Kim Wilson
23 oktober 2007, 14:29
Nee, dan moet jouw head volgens mij op 8 ohm staan. Maar die twee kabeltjes kan wel, het is alleen overbodig. Die twee outputs op je amp is alleen interessant als je er twee cabs op aansluit.

swift05
23 oktober 2007, 14:33
Nee, dan moet jouw head volgens mij op 8 ohm staan. Maar die twee kabeltjes kan wel, het is alleen overbodig. Die twee outputs op je amp is alleen interessant als je er twee cabs op aansluit.

Dus ik gebruik 1 kabel en ga van 1 speaker output naar de input op m'n cab rechtsboven (8 Ohm IN), en zet de schakelaar op m'n amp op 8 Ohm...

Dus hetgeen ik dacht klopt dus eigenlijk. Wel serieuze fout van die amp-technieker dan, amai... En 't is nochtans een zeer bekende en bekwame kerel. Misschien had ie een off-day... :-) Dat er een verschil is in het Ohm-verhaal tussen transistors en buizen-amps, dat wist 'k dan weer niet. Toch nog iets geleerd dan... In ieder geval thanks!

Kim Wilson
23 oktober 2007, 14:53
Dus ik gebruik 1 kabel en ga van 1 speaker output naar de input op m'n cab rechtsboven (8 Ohm IN), en zet de schakelaar op m'n amp op 8 Ohm...

...
Rechtsonder dus. :)

bass blom
23 oktober 2007, 14:55
Rechtsonder dus. :)

+1 voor onder :D

blijft moeilijk he? het uit/in verhaal..

pol
23 oktober 2007, 14:59
Nee, dan moet jouw head volgens mij op 8 ohm staan. Maar die twee kabeltjes kan wel, het is alleen overbodig. Die twee outputs op je amp is alleen interessant als je er twee cabs op aansluit.

Bij 2 kabeltjes ga je naar 2 ohm, is immers 2 keer 4 ohm in parallel, en er zijn niet veel versterker die een 2 ohm aansluiting hebben, niet doen dus.

swift05
23 oktober 2007, 15:14
Rechtsonder dus. :)

Ja, dat bedoelde ik... :-)

Mitch
23 oktober 2007, 16:10
Probleem is al opgelost zie ik, maar lees voor de volledigheid de sticky bovenaan nog even door, daar staat het prima uitgelegd.

Hollemans
25 oktober 2007, 20:22
En hoe zit het dan, of eigenlijk: kan je 2 tops aansluiten op 1 4x12 kast als ze elke de mogelijkheden hebben voor alle mogelijke ohm keuzes?

Mitch
25 oktober 2007, 23:24
Dat kan met een schakelapparaat als de Switchbone, die de head die op dat moment niet naar de kast wordt gesturd een dummy load aanbiedt óf het kan als je een 4x12 hebt die ook een stereo mogelijkheid heeft. Dan gebruikt de ene top 2 speakers en de andere top de andere twee. Je kan niet zo maar twee tops in twee willekeurige gaatjes prikken. Zo'n cab is natuurlijk geen hoer.

Chris Winsemius
25 oktober 2007, 23:33
Dat kan met een schakelapparaat als de Switchbone, die de head die op dat moment niet naar de kast wordt gesturd een dummy load aanbiedt óf het kan als je een 4x12 hebt die ook een stereo mogelijkheid heeft. Dan gebruikt de ene top 2 speakers en de andere top de andere twee. Je kan niet zo maar twee tops in twee willekeurige gaatjes prikken. Zo'n cab is natuurlijk geen hoer.

Sig-worthy!!!

jacky
26 oktober 2007, 16:40
deze topic starter kan wel twee amps aansluiten echter wel twee amps die een 4 ohm belasting aankunnen

Even wat anders als je een 4 8 16 ohm schakelaar hebt voelt een amp zich het lekkerst als je de 16 gebruikt met een 16 ohm cab vooral de OT heeft dan het beste rendement