PDA

View Full Version : input 1+2 ?!



Nielsje
28 januari 2003, 16:19
heel veel versterkers hebben een 2 inputs, high/low, 1 en 2 noem maar op, is het ook mogelijk met een split kabel ofzo, dat ik beide kanalen tegelijk bespeel?! en daardoor een goedgeluid krijg? of schakelt het ene kanaal het andere uit als je er een snoer in drukt?!

aadplagiaat
28 januari 2003, 18:02
Die twee ingangen staan idd voor hi en lo (sensitivity). Dit betekent dat je (normaal gesproken) 1 van beide ingangen gebruikt al naar gelang je eigen voorkeur of de noodzaak van je elementen. Het verschil is dat de hi-ingang gevoeliger (harder) is dan de lo.

Je kunt best allebei de ingangen gebruiken met een splitkabel, kan in principe geen kwaad, maar of je er veel van merkt denk ik niet. Je zet in dat geval beide ingangsweerstanden parallel wat resulteert in het meeste signaal door je hi-ingang en een beetje door de lo-ingang. Wellicht kun je wat meer "bite" krijgen hiermee?

Probeer maar eens. :smile:

Nielsje
28 januari 2003, 18:14
zal het zeker proberen...
deze week es ff m'n nieuwe versterker ophalen, kan ik het meteen uitproberen.

groeten.

mathe
28 januari 2003, 19:58
Als je in beide ingangen hetzelfde gitaarsignaal invoert zet je NIET een hoge en lage ingangsimpedantie parrallel. Door de schakelaars in de jack inserts krijgen beide ingangen een hoge ingangsimpedantie. Het effect zal dus minimaal zijn tov de situatie waarbij je alleen de hi ingang gebruikt.

NB. Het verschil tussen de hi en lo ingang is niet alleen een demping van 6dB (lo tov hi) maar ook een verschil in ingangsimpedantie (ca. 1M Ohm voor hi; ca. 135k Ohm voor lo).
Dit leidt praktisch gezien tot een verschil in hoge tonen en signaalsterkte van je gitaarsignaal.
Bij ingang hi wordt het gitaarelement minder belast dan bij ingang lo waarbij er meer hoge tonen overblijven in je signaal.
Wanneer je gebruik maakt van actieve elektronica in je gitaar zal het veranderen van het hoog niet of nauwelijks optreden. De actieve elektronica vormt (buffert) het signaal van het element (met de hoge impedantie) om tot een signaal met lage impedantie waardoor de ingangsimpedantie van de versterker niet zo hoog hoeft te zijn.

jpb
28 januari 2003, 21:07
Mathe, hoe zit het dan bij non-reverb fenders? Ik lus de low/rechter-ingang van het normale kanaal door naar de high/linker-ingang van het vibrato kanaal (want dat klinkt zo lekker :smile: ). Krijg ik dan gewoon het hoge impedantie-signaal in het vibrato kanaal of niet?

mathe
28 januari 2003, 22:13
Ja, in zekere zin wel.
Je zet dan wel 2 hoge impedantie ingangen parrallel, maar de ingangsimpedantie blijft dan nog altijd ruim 3,5 keer zo hoog als de 135k Ohm van de lo ingang.
Het zgn doorlussen, ook wel daisy chainen genoemd, wat je doet wordt ook veel bij de oudere Marshall versterkers gebruikt.