PDA

View Full Version : G-System, Tha Tweaks!



Chiel
23 oktober 2007, 10:46
Wat er ook beweerd wordt van het G-System, hij is verre van tone-suck proof en het is absoluut geen optie om hem het hart te laten zijn van je setup. Tenminste, als je de oorspronkelijke dynamiek en headroom van je gitaarsignaal wilt behouden. Oke, de ene setup is de andere niet. In combinatie met een Tech21 Trademark10, een Peavey Express 112 en Sessionette 75 mkII is er nauwelijks een verschil in geluid en bespeelbaarheid van de gitaar te merken. Met een Koch Studiotone wordt dit al wat meer merkbaar, vooral de volumepot reageert uitermate slecht. Maar goed, op zich valt er nog redelijk mee te leven. Echter, op mijn CAE 3+ SE of Hook top is het verschil echt mega groot! Bakken verlies aan dynamiek en overall lijkt het alsof je op een slecht afgestelde Pod sta te rammen.

Toch is het concept erg goed gevonden en daarom ben ik ook flink door blijven stoeien want het blijft immers een goede channelswitcher en bovengemiddelde FX-doos die je met het uitstekende midiboard kunt editten.

In mijn setup benut ik niet de volle functionaliteit van het G-System. Feit blijft wel dat ik op deze wijze een goede integratie met mijn rack heb gerealiseerd en de tone-suck issues heb getackled. Kortom, hierbij mijn tweaks en hopelijk kan iemand hier zijn/haar voordeel mee doen.

De drie belangrijkste issues:
· Gebruik altijd het G-System i.c.m. een parallelle send/return of externe mixer (Suhr mini-mix).
· Bypass de eerste AD/DA conversie van de G-System.
· Line level verzwakkingen uitsluiten.

Signaal routing
De zero tone-suck configuratie is als volgt.
Gitaar > Wah > Preamp > Parallelle mixer > Poweramp.

Het G-System zit dus in de loop van de parallelle mixer (of in de parallelle send/return van een head/preamp). In mijn geval heb ik de Send van de parallelle mixer naar de return van de Insert (fysiek Loop 5 van de G-System). Output L en Output R van de G-System naar de Return L en Return R van de parallelle mixer.

Op deze wijze omzeil je de eerste AD/DA conversie van de G-System. Zorg wel dat de insert loop van de G-System enabled is. Bij de Global settings van de G-System kun je deze op ‘ON’ zetten zodat deze Loop bij iedere preset enabled is.

Routing settings
Omdat je de G-System parallel gebruikt wil je zijn effecten ook 100% wet. Hiervoor moet je de routing settings instellen op Serial. In de global settings zet je deze functie vast voor alle presets.

Oké, je kunt nu geen gebruik maken van de geïntegreerde Wah, Eq en compressor functies van de G-System, but who cares? Who needs it anyway? De Wah gebruik ik wel analoog. De Eq en compressor zijn imo sowieso overbodig bij een goede gitaar/amp setup.

Line level adjust
Het G-System geeft een aanzienlijke verzwakking van het oorspronkelijke gitaarsignaal. Een en ander heeft te maken met de boostfunctie. TC heeft bij de G-System het Output level standaard verzwakt met -6dB zodat je met de boost-functie een volume verschil kan creëren van 6dB (en -6dB + 6dB = 0dB). En 0dB is dus je oorspronkelijke level. Aangezien ik de G-System parallel en puur als FX unit gebruik is deze functie compleet onzinnig. In het Global level menu heb ik het boost dan ook max ingesteld op 0dB.

Ondanks bovenstaande tweaks heb ik toch maar afstand genomen van mijn G-System. Nee, doe mij maar een ModPro i.c.m. een Intellifex 8-).

Harm
23 oktober 2007, 11:23
Goede uitleg Chiel!

Voor mij genoeg om te weten om dan gewoon, als je dan toch parallel gaat, een g-force of de combi TC2290 en pcm70 te gebruiken! Die effecten wil je toch parallel hebben...

Het andere wat je mist is bijv een whammy, maar gooi er een voor (net als compressor, mono chorus, phase en flange) en je hebt gewoon traditioneel het beste.
Ik zou die tonesuck uitermate storend vinden en idd ben ik er bang voor dat als je met boutique spul of gewoon erg goed spul, dat je geen tone suck wilt!!
Heb je potdikkie een Hook top die lekker direct is en vol, verlies je een deel door de g-system... Voor mij dus onacceptabel!

Ik ga binnenkort even ouderwets testen met met de 2290 serieel in de koch p2 en de pcm in de parallelle loop (ja mono maar wel vol), en ik weet nu al dat het compleet anders klinkt dan tov de g-force...

Nogmaals duidelijk verhaal!

Harm

BeeJee
23 oktober 2007, 21:38
Uiteindelijk toch de Intellifex en ModPro, ik wist het wel! :cooler:

Nocki
24 oktober 2007, 12:10
Hihi! leuk!

Ja! de G-system is inderdaadn een fantastisch apparaat en als je geen tone hebt kune je ook niet sucken maar met mooie gear hoor je het inderdaad heel goed! Ook ik ben over naar een Intellifex en ben happy ermee!
Heel minimiem deze setup maar wel " Tone First! "

Tristan
24 oktober 2007, 12:16
Sorry, maar iedere debiel kan toch verzinnen dat deze "tweaks" het beste klinken, gewoon je signaal zo min mogelijk laten attenuaten en digitale fx altijd parallel zetten...
Ik vind de G-Force ook compleet ruk klinken trouwens...

Nocki
24 oktober 2007, 12:21
Sorry, maar iedere debiel kan toch verzinnen dat deze "tweaks" het beste klinken, gewoon je signaal zo min mogelijk laten attenuaten en digitale fx altijd parallel zetten...
Ik vind de G-Force ook compleet ruk klinken trouwens...


Ik denk niet dat iemand die dat ding nieuw koopt (of 2ehands) ervan uitgaat dat het niet voldoet. sterker nog.. je kent het apparaat niet dus als je leest dat ie zo mooi werkt met pre preamp gedaalte en loop gedeelte enzodan wordt je enthousiast natuurlijk. dit soort topics zijn goed en ik vind de uitleg ook heel leuk. wel jammer da bepaalde fx niet te gebruiken zijn. ik vond ze namelijk best leuk klinken...

Ik zou als 2e setje best blij zijn met de g-system...

Chiel
24 oktober 2007, 14:16
Sorry, maar iedere debiel kan toch verzinnen dat deze "tweaks" het beste klinken, gewoon je signaal zo min mogelijk laten attenuaten en digitale fx altijd parallel zetten...
Ik vind de G-Force ook compleet ruk klinken trouwens...

Wat is dat nu weer voor een onzin? Als je dat van te voren weet, bedenk je dus van te voren ook al dat je de Wah, compressor, EQ, Boost, tunermute functie en looper functionaliteit in het G-System niet zult gebruiken. Daarbij ga je er ook al per definitie vanuit dat je de Modulatie effecten en Whammy niet gaat gebruiken want deze klinken immers sowieso niet in Parallel.



Kortom, volgens jou hebben alle G-System gebruikers (op mij na) enkel een midi floorboard, channelswitcher en delay/reverb processor voor ogen gehad bij de aanschaf. Of zijn degene die dit niet voor ogen hadden volgens jou per definitie Debielen?

Tristan
26 oktober 2007, 01:31
Nee, maar ik vind het wel vreemd dat je bij dat ding dan niet gewoon de effecten die je parallel wil horen parallel kan aansluiten en de effecten die je voor de amp wil horen voor de amp kan zetten, zonder een idiote degradatie van je sound, wat dus kennelijk ligt aan de brakke AD/DA converters als ik het goed begrijp...
Maar ja, goed, dit bewijst het maar weer, multi-fx sucks ass, je moet gewoon dedicated units hebben...
Die G-system is toch eigenlijk gewoon een waardeloos ding als je de helft van de functies niet kan gebruiken wil je nog iets van je sound intact laten?