PDA

View Full Version : Duivelsinterval



Ace 1.15.19
23 oktober 2007, 03:05
Ik had een vraagje over de duivelsinterval. Ik heb her en der al wat opgezocht wat dit precies is (tritonus, volgens mij). Ik wilde hier graag meer over weten en zou deze graag op mijn gitaar willen spelen. Kan iemand hier mij wat uitleg over geven?

P.S. ik ben geen metal gozer die alleen maar satanische muziek luistert hoor ;) (no offence).
Vond het gewoon interessant :lp:

peter_heijnen
23 oktober 2007, 09:29
De tritonus komt overeen met een verlaagde kwint of een verhoogde kwart.
In vakjestaal: speel bij een grondtoon een tweede toon die 6 halve tonen/frets/vakjes hoger ligt.

De tritonus heeft de naam duivelsinterval ooit van de onzaligmakende katholieke kerkelijke machthebbers meegekregen. Deze "Gregoriaans Style Piepels" begrepen het interval destijds niet en verketterden het interval dus maar, net als al het andere dat de kerk in die tijd verketterde zo gauw het datgene niet voor diens eigen karretje wist te spannen (=kort door de bocht versie van het verhaal).

De terts en septime zijn de twee essentiele/bepalende noten in het dominant 7 akkoord. De afstand tussen die twee (3 en 7 in dom7) is altijd een tritonus.

Ever Dying
23 oktober 2007, 12:05
Je bedoeld zeker wat Black sabbath ook heeft gebruikt in het gelijknamige nummer..

Deze, http://youtube.com/watch?v=1yntdJ1kDI4 ?

johantipker
23 oktober 2007, 13:46
De tritonus komt overeen met een verlaagde kwint of een verhoogde kwart.
In vakjestaal: speel bij een grondtoon een tweede toon die 6 halve tonen/frets/vakjes hoger ligt.

De tritonus heeft de naam duivelsinterval ooit van de onzaligmakende katholieke kerkelijke machthebbers meegekregen. Deze "Gregoriaans Style Piepels" begrepen het interval destijds niet en verketterden het interval dus maar, net als al het andere dat de kerk in die tijd verketterde zo gauw het datgene niet voor diens eigen karretje wist te spannen (=kort door de bocht versie van het verhaal).

De terts en septime zijn de twee essentiele/bepalende noten in het dominant 7 akkoord. De afstand tussen die twee (3 en 7 in dom7) is altijd een tritonus.



... en dan is het toch wel weer aardig dat in t liedje "Zie ginds komt de stoomboot" omtrent de welbekende goedheiligman St Nicolaas, de in de ban gedane verminderde kwint voorkomt: namelijk
de frase "uit Spanje"..... en zo kan iedereen 'm dus zingen....

Azrael
23 oktober 2007, 13:47
... en dan is het toch wel weer aardig dat in t liedje "Zie ginds komt de stoomboot" omtrent de welbekende goedheiligman St Nicolaas (lijkt me toch wel RK) de in de ban gedane verminderde kwint voorkomt: namelijk
de frase "uit Spanje"..... en zo kan iedereen 'm dus zingen....

Dat klopt. Maar even voor de duidelijkheid dan wel van boven naar onder.

peter_heijnen
23 oktober 2007, 16:57
... en dan is het toch wel weer aardig dat in t liedje "Zie ginds komt de stoomboot" omtrent de welbekende goedheiligman St Nicolaas, de in de ban gedane verminderde kwint voorkomt....
Ja, en het schijnt een sleutelrol in de volgende roman van dan brown te hebben. De duivelskwint die precies op spanje valt, en idd van boven naar onder....

Er schijnen al filmopnames te zijn gepland tijdens de intocht van de sint over een paar weken.

jaspie
23 oktober 2007, 17:04
check ook het intro van purple haze van Hendriks

Danieldg
23 oktober 2007, 17:37
Ik dacht da de kerk de tritonus verboden had omdat ie zo 'eng' en onheilspellend klonk. Het geluid werd gelinkt aan de duivel. (hier wordt meer over verteld in de film 'Metal: A headbanger's journey')


Black sabbath, Purple Haze en Am I Evil? maken hier gebruik van.

-=JEROEN=-
24 oktober 2007, 00:43
In de middeleeuwen werd dit moeilijk te treffen interval in de vocale muziek vermeden. Vanwege zijn moeilijke zingbaarheid kreeg het de naam "diabolus in musica" (Duivel in de muziek). Een andere benaming voor de overmatige kwart is tritonus.

Algemene muziekleer - Bernard Nelleke

voorbeeld:

e+-----------------
B+-----------------
G+-----------------
D+-----------------
A+--------2--------
E+-1---------------
prime tritonus
f b

pippydude
24 oktober 2007, 10:21
het is niet zozeer dat ze dat interval toen niet begrepen, maar het werd duivels genoemd omdat de overmatige kwart/verminderde kwint 3 hele tonen van de grondtoon afligt. Natuurlijk deden de kerkelijke mensen dat iedere gezonde middeleeuwenaar zou doen: die 3 hele tonen associeren met de drietand die de duivel altijd in zijn achterzak had zitten..

Nellyrocks
24 oktober 2007, 13:43
het is niet zozeer dat ze dat interval toen niet begrepen, maar het werd duivels genoemd omdat de overmatige kwart/verminderde kwint 3 hele tonen van de grondtoon afligt. Natuurlijk deden de kerkelijke mensen dat iedere gezonde middeleeuwenaar zou doen: die 3 hele tonen associeren met de drietand die de duivel altijd in zijn achterzak had zitten..

Mooi he al die middeleeuwse logica. Je kan vanuit je tritonis dubbelverminderd ook zo lekker weer oplossen. mmmm

Soulflyhigh
24 oktober 2007, 14:30
Algemene muziekleer - Bernard Nelleke[/i]


Dat boek is echt zo goed. Ik heb hem thuis ook liggen en als ik iets niet snap raadpleeg ik altijd dat boek!

Das Schaap
24 oktober 2007, 14:45
En ik maar denken dat de naam gewoon kwam door het feit dat het een moeilijk interval was om te spelen voor luit spelers. :dontgeti:

peter_heijnen
25 oktober 2007, 01:05
Die tritonus is op zich helemaal zo moeilijk niet te zingen getuige oa "zie ginds komt de stoomboot".

Wel was het gebruik ervan binnen de gregoriaanse muziek nogal lastig. Dat is wat ik bedoelde met "niet begrijpen". Er valt namelijk niet zo ontzettend veel aan een interval te begrijpen.....

Tubescreamer
24 november 2007, 23:15
Nog leuk voorbeeld van "diablo en musica" (zo noemt men het toch ook?) is "Mars, the Bringer of War" uit "Planets" van Gustav Holst.

Hebben Page en Blackmore en Iommi enzo vast allemaal diep achterin hun platenkast liggen....

arjanb01
24 november 2007, 23:28
Hier een leuk voorbeeldje van een dergelijke variant op dergelijke toonladders:

http://www.youtube.com/watch?v=4NO9raLftYQ

Greg Koch, GE-WEL-DIG!!!! :p

Tubescreamer
24 november 2007, 23:39
Wreed :cooler: toch ook maar 'ns een delaytje aanschaffen....

Vonk
25 november 2007, 00:08
Ik zie hier heel veel verklaringen waarom de tritoon met de duivel gelinkt wordt. Ik denk dat het altijd vaag zal blijven.

Ik snap niet veel van Peter Heijnen's verhaal (ik moet vaker Jeroen's theorielessen lezen, goed werk Jeroen!) dus wat simpele vragen om het te begrijpen:


e+-----------------
B+-----------------
G+-----------------
D+-----------------
A+--------2--------
E+-1---------------
prime tritonus
f b

Dus 3 hele tonen verschil, is dat altijd de regel? Dus ook van B naar E?
Op de 2 hoogste snaren is op de 5e fret de A de tritoon van E?

chubbyfan
25 november 2007, 07:57
nee,dat is de a#,die vingerzetting boven kun je over de hele hals doorschuiven,dus:
e,a#
f,b
f#,c
g,c#
g#,d
a,d#

rocker_71
25 november 2007, 20:18
Hier een leuk voorbeeldje van een dergelijke variant op dergelijke toonladders:

http://www.youtube.com/watch?v=4NO9raLftYQ

Greg Koch, GE-WEL-DIG!!!! :p

ja, leuk stukkie!!!

Guitarmania
25 november 2007, 22:14
Ik weet niet of er hier ook wiskunde-knobbels zijn, maar ik kan me voorstellen dat het zg. duivelsinterval ook met de wiskunde van muziek te maken heeft. Een kwint is de rekenkundige helft van het octaaf. Volgens mij kent de kwart ook een duidelijke wiskundige teller en noemer.

Ik begeef me hier op glad ijs, maar ik kan me voorstellen dat het duivelsinterval een raar cijfer kent. Misschien dat iemand zin heeft om dat na te rekenen. Ik weet wel dat een aantal componisten in de klassieke muziek de muziek op deze wijze benaderden.

Vonk
25 november 2007, 22:40
nee,dat is de a#,die vingerzetting boven kun je over de hele hals doorschuiven,dus:
e,a#
f,b
f#,c
g,c#
g#,d
a,d#

Ok het is dus makkelijker dan ik dacht. Bedankt!

Tubescreamer
26 november 2007, 11:25
Ik weet niet of er hier ook wiskunde-knobbels zijn, maar ik kan me voorstellen dat het zg. duivelsinterval ook met de wiskunde van muziek te maken heeft. Een kwint is de rekenkundige helft van het octaaf. Volgens mij kent de kwart ook een duidelijke wiskundige teller en noemer.

Jongens en meisjes, waarom moeilijk doen....

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil%27s_Interval
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tritonus

De Engelse wiki is zelfs nog uitgebreider dan de nl versie, en in beide kun je helemaal losgaan op het ophalen van je harmonieleer en alles wat daar wel en niet op lijkt. Zijn we voorlopig wel even zoet mee. :rockon:

Sigaar voor wie het voor het eerst in minder dan 20 woorden duidelijk samenvat. :D