PDA

View Full Version : Thuis studiootje maken



Guitarmania
22 oktober 2007, 23:48
Ik ben al flink aan het studeren, mailen met verstandhebbenden, en graven in deze site, maar heb toch nog wat vragen over het creeren van een thuisstudiootje.

Ik heb hier een gitaar en een Korg N364. Verder heb ik net een POD-X3 aangeschaft. Ik overweeg ook om een Cubase-programma te kopen. Wrsch. niet de nieuwste (nummertje 4 geloof ik) maar een stapje terug (SX3 geloof ik).

Ik ben een redelijke digibeet. En daarom mijn vraag: heb ik aan al deze spulletjes genoeg? Of loop ik tegen problemen aan wat die Korg betreft (inmiddels zo'n 10 jaar oud en mogelijk niet toegesneden op de laatste ontwikkelingen)?

Raak ik verder nog aan een mengpaneel oid? Of zit die in Cubase?

Iemand met advies om een studiootje van scratch af aan op te bouwen?

Ic3gl0vE
22 oktober 2007, 23:56
Hier is al veel over geschreven, maar goed.

Een korg N364 is een prima apparaat. Vind je de interne geluiden niks, dan kun je 'm altijd nog gebruiken om softsynths mee aan te sturen. Wat dat zijn en hoe dat werkt vind je wel op google.
Waarom wil je meteen cubase sx3? Naast dat deze niet meer te koop is, ben je als beginner waarschijnlijk beter af met een minder uitgebreid programma zoals cubase le (krijg je bij sommige geluidskaarten, mengpaneeltjes etc.) of cubase SE. Je raakt dan minder snel 'verdwaald' in alle functies en waarschijnlijk heb je er wel genoeg aan.

Hoeveel wil je tegelijk kunnen opnemen? Op zich lijkt een geluidskaart met 4 in en uitgangen me prima voor je. Dan kun je je podX3 en de synth tegelijk aansluiten en heb je verder geen mengpaneel nodig. Het geld dat je daardoor overhoudt kun je investeren in zo goed mogelijke studiomonitoren (speakers).

bass blom
23 oktober 2007, 01:43
veel interfaces krijg je cubase LE bij.
ik heb nog een lexicon omega op de plank, gebruik nu meer ingangen, die heeft 4 ingangen.
goeie pre amps, zag hem pas ergens online voor 169!
LE kan je als digibeet voorlopig zat mee.
mengtafel zit er in, voor je mix dan wel te verstaan, met automatisering en al.
sx heeft meer functionaliteiten maar daar verdrink jij in denk ik :D

pol
23 oktober 2007, 09:47
gewoon recente pc + usb of firewire interface, elke recente pc met redelijk wat ram voldoet wel, hangt er ook vanaf of je veel vst instruments wilt draaien, vooral samplers ala drumkit from hell hebben wel wat werkgeheugen nodig.

En ik zou windows xp installeren, vista nog niet nemen.

Mengpaneel is overbodig, je mixed toch in cubase. Een controller kan wel handig zijn.