PDA

View Full Version : Solo boost -> feedback



mcannegieter
22 oktober 2007, 19:52
Hoi iedereen,
Hier even een vraag over een onderwerp dat al vaker langs is gekomen maar ik kon hier specifiek niets over vinden op het forum. Ik gebruik de volgende setup: LAG RX200 -> Dunlop wah -> VS Jekyll&Hyde -> Peavey Classic 30.
Nu gebruikte ik op mn vorige versterker de overdrive kant als extra boost voor mn solo's. Bij deze peavey echter feedbackt de versterker echt direct (tenminste als ik geen snaren aansla) bij zowel een boost van de overdrive van de Peavey als van de distortionkant van de J&H.

Mijn probleem is het volgende: als ik de drive van de J&H terugdraai vind ik mn geluid eigenlijk niet mooi meer, te weinig gain voor die G&R solo's. Maar met veel gain op de overdrive van J&H feedbackt men versterker.
Zou een extra cleanboost-pedaal dit probleem kunnen oplossen (bv een GE-7 of een andere cleanboost, en welke dan?) of zit het probleem ergens anders?
Alvast bedankt voor de antwoorden!

gobius
23 oktober 2007, 12:40
Ik zie dat je een peavey classis 30 gebruikt. Volgens mij heeft deze paralelle effectloop. Als je één eind van een snoer in de send stopt en het andere eind in de return dan ontstaat er ook een volume boost (je moet dan natuurlijk geen effecten in de effectloop gebruiken). Je kan dan een kastje maken met alleen een schakelaar, waarbij je of het signaal inschakelt of verpreekt.

Mocht je nu een seriële effectloop hebben dan heeft Behringer voor ongeveer 30 euro een volume boost pedaal. Dit werkt echter super!

Ibanez666
23 oktober 2007, 14:52
Ik gebruik met veel plezier een GE-7, werkty perfect! Het maakt wel een groot verschil of je hem voor of na de overdrive zet. Kijk voor mijn sound demo SD-9 + Ge-7 maar hier: http://www.youtube.com/watch?v=02vnc5HlVa8 rechts zie je de volgorde van gebruikte elementen en pedalen.
Ik gebruikl mijn GE-7 niet alleen voor de boost, maar ook om meteen mijn solo geluid te kleuren, maar dat kan je ook weglaten door de eq. op een rechte lijn te zetten

Hollemans
23 oktober 2007, 15:16
dat laatste klinkt leuk, kan je daar eens een kiekje van maken?

Kim Wilson
23 oktober 2007, 15:19
Als je je geluid wil boosten, dus meer volume wil geven, moet je hem na de drive-pedalen zetten. Bij voorkeur als laatste pedaal, vlak voor je amp. Daarvoor werkt zo'n GE-7 prima.

mcannegieter
23 oktober 2007, 17:43
Bedankt Kim, dat ga ik zeker eens proberen.

Maar als ik heb na mn distortionpedaal zet, maar dus wel dus voor de input van de versterker, zorgt die dan niet alsnog ervoor dat mn versterkerdistortion gaat feedbacken? Want wat is precies het voordeel als je een GE-7 (of een andere boost) in de effectsloop zet, en wat maakt precies het verschil hierbij uit tussen een seriele en parallele loop?

Ik wordt niet wijzer uit de handleiding wat de Peavey trouwens heeft, er staat:

Effects Send:
Load Impedance: 1 K ohm or greater
Nominal Output Level: -6 dBV, 0.5 V RMS

Effects Return:
Impedance: High Z, 2 M ohms
Designed Input Level: -6 dBV, 0.5 V RMS
(Switching jack provides Effects Send to Effects Return
connection when not used.)

Ibanez666
23 oktober 2007, 17:45
dat laatste klinkt leuk, kan je daar eens een kiekje van maken?

wat bedoel je precies?

Ibanez666
23 oktober 2007, 17:46
Als je je geluid wil boosten, dus meer volume wil geven, moet je hem na de drive-pedalen zetten. Bij voorkeur als laatste pedaal, vlak voor je amp. Daarvoor werkt zo'n GE-7 prima.


Bij mij staat hij voor de distortion, daar geeft hij een groter volume verschil

Kim Wilson
23 oktober 2007, 17:49
Effect loops heb ik geen verstand van. Nooit gebruikt, en op mijn huidige amp heb ik er geen een. Bij mij zorgt ie ervoor dat het ingangssignaal harder de preamp in gaat, en dan gaat dus de preamp nog meer scheuren. Ik speel standaard met een randje, met een BD-2 geef ik hem een boost en met de GE-7 kan ik er nog een schepje bovenop gooien. En dan gaat de preamp heerlijk over zijn nek. Mooie ronde drive.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij een Classic 30 werkt, en met meer gain. Als je nu al tegen het feedbacken aan zit, zal dat met een verder overstuurde preamp nog erger worden. Misschien moet je je cleane kanaal gebruiken, en die lekker laten scheuren.

Kim Wilson
23 oktober 2007, 17:52
Bij mij staat hij voor de distortion, daar geeft hij een groter volume verschil
Dat lijkt me sterk. Een distortionpedaal heeft een bepaalde mate van compressie. Als je die harder instuurt, compresst die dus nog meer. Hij zal wel wat meer gain produceren, maar of ie echt harder gaat...

Voordeel van een GE-7 na de distortion is dat het karakter van de drive die je de amp instuurt niet verandert. De preamp zal wat eerder oversturen, dat wel.

-Heineken-
23 oktober 2007, 20:25
Ken geen van je amp's/effecten maar in de simpele regel is het dus zo dat je alle volume boost pedalen achter je distortion/overdrive/fuzz pedalen moet plaatsen op een (heel) clean versterker geluid. Gebruik je de preamp gain uit je versterker heb je toch een effects loop nodig. Alle boost pedalen hoe duur ook resulteren alleen in meer (transistor) gain wat over het algemeen niet beter is dan wat een kwaliteit buizen pre-amp je te bieden heeft.

mcannegieter
24 oktober 2007, 19:15
Heb twee pedaaltjes getest op mn setup: de GE-7 en de MXR Micro Amp. Uiteindelijk gekozen voor de MXR omdat de GE-7 mn sustain heel erg kort maakte. Heb de MXR nu in mn effectsloop zodat ie ook mn Ampdistortion kan boosten. Super pedaaltje!