PDA

View Full Version : Nieuwe Combo?



M O P
22 oktober 2007, 15:39
Beste forumgebruikers,

Ik ben zo over twee maanden rijk genoeg om een nieuwe versterker aan te schaffen. Ik wil gaan voor een combo met misschien een klein cabinetje erbij. Er werd mij in de winkel verteld dat je dan net wat meer ballen achter je hebt staan. Plus dat ik niet wil bikkelen om een lekker punchy geluid te hebben.
Ik heb al een aantal combo's getest, hier het resultaat:

Brunetti combo, vergeten welke: het clean was om van te kwijlen, niet normaal hoe ontzettend mooi, de scheur was om van te huilen, zo slecht vond ik het.

Engl (thunder, kan dat?): allebei wel aardig, vooral mooie crunch, alleen toch niet mijn ding, het type geluid, iets te fel wat mij betreft.

Koch studiotone: Ontzettend fijn dingetje, makkelijk, klinkt geweldig in scheur en clean, vind alleen het twintone geluid iets mooier denk ik.

Mesa f50: Ook een ontzettend mooi ding, scheur iets beter dan de clean, bij de koch was dit andersom.

Nu vraag ik mij af wat ik nog meer kan testen om een mening te vormen die uiteindelijk tot mijn aankoop leid? Ik speel in een veelzijdige coverband, hij moet praktisch zijn, maar niet te. Mooie metalsound, dat is wel een pré. Maar ook zeker goede clean en crunch. Hij moet bij wijze Acda en de Munnik partijen aankunnen, maar ook Guns 'n Roses en Metallica, en daarna weer een nummer de Dijk om vervolgens weer te hakken met de Arctic Monkeys of de Fratelli's. Voor de informatie: ik heb een Epi Les Paul met twee seymour duncans erin, de JB in de brug en de SH in de neck. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! En hoe zit het met een 2x12 inch cabinet erbij? Zouden jullie daarvoor gaanb ij een combo? Ik wil namelijk sowieso een combo voor het makkelijk verplaatsen, een top+ cabinet is geen optie denk ik! Graag jullie hulp!:D

Bij voorbaat dank.

steph
22 oktober 2007, 16:17
Beste forumgebruikers,

Ik ben zo over twee maanden rijk genoeg om een nieuwe versterker aan te schaffen. Ik wil gaan voor een combo met misschien een klein cabinetje erbij. Er werd mij in de winkel verteld dat je dan net wat meer ballen achter je hebt staan. Plus dat ik niet wil bikkelen om een lekker punchy geluid te hebben.
Ik heb al een aantal combo's getest, hier het resultaat:

Brunetti combo, vergeten welke: het clean was om van te kwijlen, niet normaal hoe ontzettend mooi, de scheur was om van te huilen, zo slecht vond ik het.

Engl (thunder, kan dat?): allebei wel aardig, vooral mooie crunch, alleen toch niet mijn ding, het type geluid, iets te fel wat mij betreft.

Koch studiotone: Ontzettend fijn dingetje, makkelijk, klinkt geweldig in scheur en clean, vind alleen het twintone geluid iets mooier denk ik.

Mesa f50: Ook een ontzettend mooi ding, scheur iets beter dan de clean, bij de koch was dit andersom.

Nu vraag ik mij af wat ik nog meer kan testen om een mening te vormen die uiteindelijk tot mijn aankoop leid? Ik speel in een veelzijdige coverband, hij moet praktisch zijn, maar niet te. Mooie metalsound, dat is wel een pré. Maar ook zeker goede clean en crunch. Hij moet bij wijze Acda en de Munnik partijen aankunnen, maar ook Guns 'n Roses en Metallica, en daarna weer een nummer de Dijk om vervolgens weer te hakken met de Arctic Monkeys of de Fratelli's. Voor de informatie: ik heb een Epi Les Paul met twee seymour duncans erin, de JB in de brug en de SH in de neck. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! En hoe zit het met een 2x12 inch cabinet erbij? Zouden jullie daarvoor gaanb ij een combo? Ik wil namelijk sowieso een combo voor het makkelijk verplaatsen, een top+ cabinet is geen optie denk ik! Graag jullie hulp!:D

Bij voorbaat dank.

Tja, mijn ding hoeft de jouwe niet te zijn, maar op de podia zie je toch nog steed 8 van de 10 keer Marshall.
TSL/JVM/Modernvintage tja noem het maar op.

Tristan
22 oktober 2007, 16:23
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal...
Je wil dus een combo omdat 'ie makkelijk te verplaatsen is en daarbij ook nog een 2x12 cabinet, dat is toch helemaal niet makkelijk te verplaatsen?
Combo's zijn vaak behoorlijk zwaar, de enige optie die je dan hebt is waarschijnlijk een 1x12 of 2x10 combo...
Sommige 2x12 cabinetten zijn ook redelijk zwaar en niet zo makkelijk te tillen, heeft ook met het formaat te maken...
Is het dan niet gewoon makkelijker om een top met een 2x12 kast te nemen?

stevie_vp
22 oktober 2007, 16:49
Ben zelf ook hard op zoek naar zoiets...
Ik zou een combo nemen met bijv. 1x12 endan een 1x12 cabje erbij.
Die natuurlijk prima te tillen.
Ik ga waarschijnlijk voor een mesa rectoverb: 50w 1x12 3/4 open back...
En dan nog een closed back 1x12 erbij voor spreiding en punch.
Mooie is dat natuurlijk dat je de 2 speakers lekker ver van elkaar af kan zetten.
Lekker veel spreiding en best of both world met 3/4 open en closed back!

Deze amp heeft ook veel goeie tonen waar jij denkik precies goed mee
uit de voeten kan!

succes!
/
s

LCH
22 oktober 2007, 17:20
Ik wil gaan voor een combo met misschien een klein cabinetje erbij. Er werd mij in de winkel verteld dat je dan net wat meer ballen achter je hebt staan. Plus dat ik niet wil bikkelen om een lekker punchy geluid te hebben.
Vooral niet geloven wat men in de winkel zegt. :sssh:

Zie verder Tristan's verhaal. Een combo + cab kan natuurlijk wel, maar dan kun je net zo goed meteen een top + 2x12 cab nemen. Het heeft ook te maken met kwaliteit van de speakers. Bijvoorbeeld een Vox AC30 met twee alnico speakers heeft meer punch en ballen dan je nodig zult hebben.

Rutger
22 oktober 2007, 17:27
t Is maar net wat je wilt en waar je t voor nodig hebt. Als je voor repetities een 1x12 combootje wil meenemen, en een 2x12 erbij voor de gigs, maakt dat voor de repetities een hoop gewicht uit.

Daarnaast moet het ook je sound zijn natuurlijk. Dat zul je toch even moeten beluisteren.

M O P
22 oktober 2007, 19:03
Het is inderdaad dat ik voor gigs gewoon lekkere backline wil hebben. En voor repetities lekker makkelijk. Plus zoals gezegd werd, lekker spreiding e.d.

Nu is mijn vraag vooral welke ik nog meer moet testen? Of nog suggesties misschien voor mijn stijlen muziek die ik opgenoemd heb.

M O P
31 oktober 2007, 14:52
Sorry voor de up, maar ik heb echt hulp en advies nodig! Nu zie ik de Mesa Boogie Express, iemand daar ervaring mee?

Rormo
31 oktober 2007, 16:37
Als je hem tegen komt ergens een 2e hands Marshall JTM 60 testen. Geweldige clean en redelijk goede distortion. Reageert ook erg goed op pedalen. Speel ik alles op van Robbie Williams tot Metallica.

En ik zou toch ook die Vox AC30 ff testen. en de Marshall DSL 401. Ben er zelf niet weg van, maar het zou zo maar jouw ding wel kunnen zijn.

M O P
31 oktober 2007, 17:07
Persoonlijk is Marshall niet echt mijn ding, distortion is mij te.. te Marshall achtig! Maar ik ga zeker eens kijken als jij er alle kanten mee op kan. Vox ben ik nog niet in staat geweest om mee te spelen, maar ik vind ze altijd een klein beetje te "vintage" klinken, maar die ga ik aankomende vrijdag eens proberen in Utrecht. Iemand nog meer tips? Heeft iemand wat meer gehoord van de Mesa Boogie Express 5:50?

Edit: Ojah, mijn budget ligt rond de €1500,- iets meer of minder mag.

Rormo
31 oktober 2007, 18:15
Dan zou ik de DSL maar links laten liggen, dat is wel typisch Marshall. Die JTM60 (en de 30) heeft juist geen typische Marshall scheur. Veel mensen vinden het op dat vlak ook een slechte amp. Het clean is echt geweldig. Maar ze worden niet meer gemaakt, dus je moet er echt tegen aan lopen ergens.

Eko
31 oktober 2007, 18:47
Wordt een heilloze weg. Er is geen amp die alle geluiden produceert. Het werkt niet om te willen switchen van hyperclean tot uebermetal in 1 klick. Wel kun je kiezen uit versterkers die zeer goed reageren op pedalen. Dat is slimmer.
Een combo is gemakkelijk mee te nemen, dat zou moeten kunnen volstaan. Als het beter moet spreiden gooi er dan een microfoon voor of gebruik een amp-out voor een p.a. meer kun je het niet spreiden.

Baker
31 oktober 2007, 19:10
als ik zou naar he openingspost kijk zou ik zeggen... koop en twintone!

Kaboemba
31 oktober 2007, 19:32
Het blijft echt lachen dit soort topics.

Iedereen roept van alles door elkaar en bijna altijd vanuit eigen ervaring/voorkeur.
Dat is heel logisch maar je hebt er vaak geen reet aan, immers jouw voorkeur is de zijne niet en jouw budget is de zijne niet en jouw gitaar is de zijne niet enz enz.
Het zou mooi zijn als iedereen objectief kon reageren maar dat zit er niet in, immers geluid is subjectief.
Als iedereen nu is begint met de voordelen/nadelen van de versterkers te noemen, buiten het geluid, dan kom je al een stuk verder.
Zaken als gewicht, aansluit mogelijkheden aantal kanalen, midi enz enz.
Met daarnaast de ervaringen, en dan weer niet in geluid maar in kwaliteit. Zaken als potmeters kraken snel of display is slecht af te lezen enz enz.
Het geluid zal je alsnog zelf moeten bepalen.

Het zinloos roepen van (vaak) bekende merken brengt je nisk verder.

Kaboemba
31 oktober 2007, 19:34
Wordt een heilloze weg. Er is geen amp die alle geluiden produceert. Het werkt niet om te willen switchen van hyperclean tot uebermetal in 1 klick. Wel kun je kiezen uit versterkers die zeer goed reageren op pedalen. Dat is slimmer.
Een combo is gemakkelijk mee te nemen, dat zou moeten kunnen volstaan. Als het beter moet spreiden gooi er dan een microfoon voor of gebruik een amp-out voor een p.a. meer kun je het niet spreiden.

Of een 19 inch set-up.
Dat brengt je ook een aardig eind, maar kan kwa kosten flink uit de hand lopen.

M O P
1 november 2007, 13:35
Kaboemba, je hebt helemaal gelijk. Ik vraag ook meer advies voor wat ik eventueel nog uit kan proberen, zodat ik mijn mening kan vormen nadat ik zoveel mogelijk aanbevelingen heb uitgeprobeerd, op deze manier kan ik zelf het beste geluid vinden. En de zaken die jij noemt, als kwaliteit, zou ik ook graag horen, de voor en nadelen van een combo naar keuze.

vedran
1 november 2007, 14:28
Ik zou de JCM 2000 tsl 122 combo van Marshall uitproberen. Voor een Marshall heeft ie een erg goed clean kanaal, crunch is fantastisch en lead gewoon goed. Heel veelzijdig. De goeie sound heeft ie mede door 2 verschillende celestion heritage en vintage speakers.

M O P
2 november 2007, 19:39
Het topic kan wat mij betreft gesloten worden, want ik ben eruit. Het zal een Mesa Boogie Express 5:50 worden, ik ben er verliefd op geworden nadat ik m bespeeld en gehoord heb. Wat een geluid, wat een ding. Ongekend, als je m vergelijkt met mijn Spider II..

The_syphon
2 november 2007, 23:07
Hoe ben je tot dit besluit gekomen. Heb je ook op Koch gespeeld en Engl. Graag zou ik wat meer informatie willen hebben.

M O P
3 november 2007, 01:50
Ik heb de koch twintone/multitone en de studiotone gespeeld. Bij allemaal vond ik het clean geweldig. Scheurkanaal iets minder, maar allemaal toch lekkere versterkers. Zelfde geld voor de Vox ac30, mooi dingetje, iets te vintage naar mijn mening. Heb over twee Marshalls gespeeld, weet niet precies welke, maar vond het allebei wel aardig, niet speciaal. Toen ik eenmaal op de Mesa Express speelde, was ik gewoon gelijk verkocht, die tone die er zowel clean als op scheur uitkomt, volledig mijn ding! Dus ik denk dat dat wel het belangrijkste is als je op een versterker valt?

Eko
3 november 2007, 10:19
He, goed voor jou dat je een passende amp hebt gevonden. Een Mesa is een goede keus. uitgebreide toon regeling en een meer dan uitstekende mailservice. Als je vragen hebt , gewoon mailen naar Mesa. Ze zitten er daar echt op, meestal binnen 2 dagen antwoord ( vaak sneller).

M O P
3 november 2007, 12:54
Dankjewel! Ben alleen benieuwd of het betrouwbaar is dat ik hem aanschaf bij Playback internetwinkel!

M O P
4 november 2007, 21:02
Ik heb de combo vanavond besteld, de proef op de som genomen met die winkel, dus ik zie hem hopelijk snel verschijnen!

M O P
7 november 2007, 16:22
Beetje sneu om mn eigen topic zo te spammen, maar ik moet toch even kwijt: Hij is binnen! En wat een ding, vergeleken met mn Line 6 Spider II is dit zo'n stap vooruit! De klanken die ik eruit kan krijgen, niet normaal. Ik heb er gewoon geen woorden voor, zo vet!

d'oh
7 november 2007, 16:24
mesa express 5:50:lp:

errug lekker! goed werk Bas!

M O P
7 november 2007, 16:45
Haha, Bas? Dan moet ik jou blijkbaar ook kennen! (Edit: Even research gedaan, dankjewel Roel;) ) Ja, klinken, toonvariaties als je maar aan 1 knop draait waar je u tegen zegt, echt heerlijk allemaal.