PDA

View Full Version : Artificial Harmonics



Ivorovitch
28 januari 2003, 14:50
Ik heb een vraagje: Wat is volgens jullie de makkelijkste manier om artificial harmonics te spelen?
Ik gebruik nu op het moment Dunlop Stubby plectrums, en daarmee lukt het aardig, maar het kan natuurlijk altijd beter! Ligt het verder ook aan wat voor soort elementen (humbucker vs. single coil) je gebruikt en dat soort dingen?
Verder: waar gebruik je de artificial harmonics in een riff. Je kent ze wel van die metalriffs die eindigen in een "sream". Op welke noot pak je dan je harmonic?
Thanx, Ivor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivorovitch op 2003-01-28 15:20 ]</font>

Negative K3 fan
28 januari 2003, 15:00
ik speel gewoon pinch harmonic wanneer ik ze wil spelen... Ik weet alleen neit zeker of artificial haremonics wel de juiste term is... maar daar zullen anderen wel meer van weten.

Ivorovitch
28 januari 2003, 15:13
Ik ken het vanuit het Engels onder de naam artificial harmonics, maar er wordt ook wel vaker over pinch harmonics gesproken. Ik begrijp ook wel dat je ze vooral moet spelen wanneer je wil, maar bij van die typisch riffs plaats je ze meestal aan het einde van een akkoord. Nu vraag ik me af welke noot ten opzichte van dat akkoord je het beste kunt nemen om het zo natuurlijk mogelijk te laten klinken. Ik hoop dat ik niet te lastig ben... :grin:

Negative K3 fan
28 januari 2003, 15:17
waarschijnlijk gewoon op de prime, maar erg veel maakt het niet uit volgens mij...

pimmetje
28 januari 2003, 15:41
Het is gewoon wat je lekker vindt klinken. Ik denk dat de meest gebruikte idd de grondtoon is... en dan lekker laten gillen met dat sausje van een octaafje (of 2) hoger.

Je kan de toon er natuurlijk duidelijk mee veranderen, dus misschien vind jij 't wel lekker om de kwart te pakken en de pinch-harmonic zo te pakken dat hij meer gaat lijken op de kwint van de gefrette toon, zodat je effectief weer op een octaaf komt...

kortom alles is mogelijk... ga gewoon lekker experimenteren.

Phoenix Rising
28 januari 2003, 15:44
Het goed plaatsen van een pinch harmonic is gewoon een kwestie van feeling ervoor krijgen. Maar meestal is het aan het eind van een maat ofzo. De hoogste tonen vallen altijd erg op, dus worden pinch harmonics ook vaak gebruikt met een vibrato of bend, nog nog wat extra power mee te geven.

Ikzelf persoonlijk vind ze het gaafste klinken een beetje tussen de 3e en 9e frets in. Een metal band zoals Iced Earth gebruikt heel veel pinch harmonics in de riffs, dus die zou je eens moeten checken. Die riffs zijn trouwens ook onwijs gaaf om te spelen, als je van metal houdt natuurlijk.

Verder heb ik ervaren dat als je echt van die schreeuwerige pinch harmonics wilt, je het best met veel gain kan spelen, en harde plectrums gebruiken (zoals stubby dus). Hoe ze klinken is een beetje afhankelijk van de elementen in je gitaar, maar ik gebruik altijd mijn bridge humbuckers. Single coils hebben toch wat minder impact wat pinch harmonics betreft, op mijn gitaren in ieder geval.

Overigens maakt het ook veel verschil waar je ze speelt. Ik heb drie plekken ervoor gevonden die ik lekker vind klinken. Een boven de neck humbucker, eentje net achter de middelste single coil, en een vlak voor de bridge humbucker. Dit kan je op je eigen gitaar testen door met je linkerhand te kijken waar ze zitten, zet zoals je dat bij een natural harmonic zou doen. Als je daar achter bent gekomen is het easy om ze altijd goed te laten klinken.

zZoRgO
28 januari 2003, 16:53
Ik snap nog steeds niet hoe je die echte screams (zoals van halen ze zo lekker kan spelen) bereikt...
Pinch harmonics op zich lukt wel aardig, maar zo een echte scream..?
hoe doe je dat?

Lacrymosa
28 januari 2003, 17:11
dat doe je met gevoel
das et enige dat er over te zeggen valt

CheerS!!

Ivorovitch
28 januari 2003, 17:20
Owkee, ik zal zometeen thuis meteen eens aan de slag gaan. Ik zal laten weten hoe het gelukt is!
Thanx!

gaan met die banaan
28 januari 2003, 19:04
Ligt aan heel veel dingen om ze echt zuiver en luid te laten klinken. De gitaar doet er al heel veel toe. Maar de invloed van de amp mag je toch ook niet onderschatten. Ik neem harmonics altijd met mijn bridge-element aangeschakeld en zo klinken ze wel vet. Maar er zijn zoveel manieren om een harmonic te spelen. Een intressante materie maar zeker niet makkelijk

Kitaarhiero
28 januari 2003, 19:13
Op 2003-01-28 16:53, schreef zZoRgO:
Ik snap nog steeds niet hoe je die echte screams (zoals van halen ze zo lekker kan spelen) bereikt...
Pinch harmonics op zich lukt wel aardig, maar zo een echte scream..?
hoe doe je dat?


zoals Zakk Wylde?
zakk wylde "pinched" met vibrato.

zZoRgO
28 januari 2003, 19:36
zoals zakk wylde lukt me ongeveer...
maar van halen doet het nog steviger...
en 't zijn die dingen die ik zou willen leren...
luister es naar de solo van Beat it van Michael jackson...
daar zitten er één a twee echt heel duidelijke...
misschien dikkere plectrums...
es proberen

SiNiSTRaL
28 januari 2003, 19:37
/me speelt met roadkill plectrums (2mm) :grin:, dat zijn wel goede pinch-picks (ik heb een nieuw woord uitgevonden geloof ik)

Negative K3 fan
28 januari 2003, 19:59
Voor een goeded pinch harmonic is het volgens mij handig als je gitaar van zichzelf lekker heldeer klinkt (maple toets, geen mahogany body), goede high oputput humbuckers heeft die ook nog genoeg hoge tonen door laten, een stoptail brug lijkt me ook handig, een element dat redelijk dicht bij ded brug zit, veel gain, veel volume (voor de feedback) maar vooral (en dat is het belangrijskte) veel oefenen!

Phoenix Rising
28 januari 2003, 22:17
High output humbuckers maken inderdaad verschil, met hoe "squicky" ze klinken. Natuurlijk is de amp ook onwijs belangrijk. Ik heb zon Roland Amp emulator dinges, en Peavey en Mesa Boogy amps geven echt veel meer een scream dan bv Marshall &amp; Vox.

Een tip voor het echte screamwerk:

A minor pentatonic werk altijd goed, bijvoorbeeld 5e pos G snaar, en pre-bend met vibrato. Laat em langzaam zakken. Pinch em bij de achterste humbucker in de buurt, voor een lekkere hoge toon. 7e pos A snaar is ook veel gebruikt in riffs. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je accent dan op die pinch komt te liggen, dus laat em lekker lang doorgalmen, desnoods met lekkere chorus of delay.

veel succes!

ps:

het heeft mij wel een maand gekost tot dat ik echt altijd en overal kon pinchen hoor, dus geef niet te snel op! Ik gebruik het echt veel nu!