PDA

View Full Version : Meerdere gitaren of één goeie main axe?



Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:06
Dilemma:

Ik heb weer een paar dingetjes in de verkoop, aanvankelijk om daar een oefenamp voor te kopen, maar aangezien mijn Bandmaster ook gewoon in de woonkamer staat, kon dat nog wel eens overbodig worden.

Ik heb nu een Ibanez Artcore en een Japanse Strat. Nu kan ik er een derde gitaartje bij kopen, zodat ik 3 verschillende budgetgitaren heb. Met de kans dat geen van drie "het" echt is. De gitaren die ik nu heb, zijn op zich prima gitaren, maar ze zijn het net niet.

Ik kan ook één van beide erbij verkopen, en voor dat geld een goeie tweede gitaar kopen, voor €600-€700 (afhankelijk van welke gitaar in de verkoop gaat).

Of ik gooi beide gitaren erbij in de verkoop, en ik koop één echt goeie gitaar, een USA Strat of Tele o.i.d. (moet lukken met een budget van rond €1000).

Wat zou jij doen? Twee of drie verschillende gitaren, of één echt goeie?

Quink
22 oktober 2007, 15:09
Dit zul je je ook wel gerealiseerd hebben, maar met één echt goede heb je natuurlijk geen back up. Weet niet hoe belangrijk dat is voor je?

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:10
Dit zul je je ook wel gerealiseerd hebben, maar met één echt goede heb je natuurlijk geen back up. Weet niet hoe belangrijk dat is voor je?
Ja, dat heb ik me ook gerealiseerd. Echter, ik heb pas sinds een half jaar twee gitaren, en daarvoor nog nooit een backup nodig gehad...

Dirk_Hendrik
22 oktober 2007, 15:10
Meerdere.

Ik merk het elke keer weer. De allounder die ik 11 jaar geleden kocht is heel fijn en heerlijk en blijft ook main axe maar is intussen op alle fronten een compromis. Net geen strat, net geen tele, net geen LP, wel warm maar net niet semi-acc. etc etc.

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:12
Meerdere.

Ik merk het elke keer weer. De allounder die ik 11 jaar geleden kocht is heel fijn en heerlijk en blijft ook main axe maar is intussen op alle fronten een compromis. Net geen strat, net geen tele, net geen LP, wel warm maar net niet semi-acc. etc etc.
Nee, ik wil geen allrounder. Ik heb het liefst een Strat, dat is wel mijn gitaar. Daar kan ik alles prima op doen. Dus qua sound hoef ik geen 3 gitaren. Het is alleen leuk, meer niet...

Quink
22 oktober 2007, 15:17
Dus, geen BU nodig, de Strat is je van het,....

En, wordt het een 57RI? 62 RI? Iets heel anders? Foto's?? :D

Lexvandoef
22 oktober 2007, 15:20
Wat mis je in je strat? Als je echt iets mist zou ik die ook verkopen, zo niet, dan zou ik alleen je hollowbody verkopen en dan voor een tele gaan. 2dehands japanner ook :)

drap
22 oktober 2007, 15:23
Meerdere goeie! :cheerup: Nee, maar zonder gekheid, dat is nog goed te doen ook. Hou je ogen open en loop tegen koopjes aan. Zo nu en dan zijn er hele leuke deals te scoren via tweedehands sites.

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:23
Wat mis je in je strat? Als je echt iets mist zou ik die ook verkopen, zo niet, dan zou ik alleen je hollowbody verkopen en dan voor een tele gaan. 2dehands japanner ook :)
Ik loop tegen de eigenschappen van het basswood aan. D.w.z., hij heeft niet voldoende bite. Hij klinkt zo wollig op de omwonden snaren. Hij heeft gewoon niet de attack die de USA strats wel hebben.

Ik wil eigenlijk een alder Strat met RW toets. :)


Wat ik ook nog kan doen, is €200 reserveren voor een London City Comet als backup. Voor €800 moet ik toch ook een USA Strat kunnen krijgen...

Quadrifoglio
22 oktober 2007, 15:23
There is no such thing as too many guitars :D

Yamhammer_71
22 oktober 2007, 15:24
Het voordeel van 2 gitaren is wel weer dat je kunt afwisselen en daarmee kunt beslissen welke je meeneemt voor een jam-sessie/repetitie en welke niet.
Afwisseling is echt fijn...dan heb je ook niet het gevoel alsof je altijd op 1 gitaar moet teren en dat ie misschien tveel slijt door het veel spelen.

Minimaal 1 echt goede gitaar zou ik wel overwegen.

Badman
22 oktober 2007, 15:24
Meerdere! Absoluut... In principe zou ik ook alle 6 m'n gitaren kunnen verkopen voor één vette Custom Shop, maar dat ik zie de eerste jaren toch niet gebeuren :)

dr.distortion
22 oktober 2007, 15:25
Ik zou zelf gaan voor DE gitaar. Jijzelf geeft al aan dat een strat je ding is, leef je uit en haal je droomgitaar! :soul:

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:27
Meerdere! Absoluut... In principe zou ik ook alle 6 m'n gitaren kunnen verkopen voor één vette Custom Shop, maar dat ik zie de eerste jaren toch niet gebeuren :)
Ja, maar ik zit niet in die situatie. Ik heb nu twee budgetgitaren, en ik zou alles kunnen inruilen voor één goeie, en nog niet eens zo heel wat bijzonders. Ik vraag me af waar ik op de lange termijn het beste mee af zou zijn.

Rutger
22 oktober 2007, 15:28
Ik heb net besloten om twee "budget" gitaren de deur uit te doen en iets goeds te kopen. Ik heb 1 goeie strat, waar ik elke keer weer vollop van geniet. Maar de goedkopere gitaren wordt je op den duur toch beu, omdat je dingen mist aan je sound of je er juist aan gaat ergeren. En je kunt blijven pimpen tot je een ons weegt, het wordt wel beter, maar nooit goed.

Als ik jou was zou ik voor een goeie strat gaan!

Azrael
22 oktober 2007, 15:29
Ik zou genoeg hebben aan twee gitaren. Ik wil namelijk ooit nog een goede EMG metal gitaar hebben. Niet omdat ik zo van metal hou, maar wel omdat ik soms zo'n typische metal klank wil hebben in nummers.

Rutger
22 oktober 2007, 15:30
Ja, maar ik zit niet in die situatie. Ik heb nu twee budgetgitaren, en ik zou alles kunnen inruilen voor één goeie, en nog niet eens zo heel wat bijzonders. Ik vraag me af waar ik op de lange termijn het beste mee af zou zijn.
Dan kun je misschien beter nog even tevreden zijn en even doorsparen, tot je iets echt goeds kunt kopen

Of een ouwe Tokai strat te pakken krijgen, met goeie pickups tippen daar weinig Fenders aan

Yamhammer_71
22 oktober 2007, 15:30
Als ik jou was zou ik voor een goeie strat gaan!

+ 1 ZEKER!

Wat Azrael zegt klopt wel. Als je er 2 hebt (meer is eigenlijk niet nodig), dan heb je al genoeg keus. Ik wil zelf ook altijd de keus hebben tussen een blues/rock gitaar en een hardrock/metal gitaar...

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:32
Dan kun je misschien beter nog even tevreden zijn en even doorsparen, tot je iets echt goeds kunt kopen

Of een ouwe Tokai strat te pakken krijgen, met goeie pickups tippen daar weinig Fenders aan
Een USA Strat is goed genoeg, IMO. :)


Maar ik denk dat ik er wel zo'n beetje uit ben. Ik gooi mijn Stratje in de handel, doe die andere centen erbij en koop een mooie 2ehandse USA Strat. Heb ik nog steeds 2 gitaren, én ik heb één goeie main axe. :)

isa1984
22 oktober 2007, 15:32
Ik denk dat als je wat grotere gigs doet niet zonder twee gitaren kan.
Ik heb twee stratjes, 1 als backup. Omdat ik soms nog qua sound wil wisselen gaat er 1 strat weg voor een tele. Misschien een 'budget' japan telecaster.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je 1 goede plank hebt, een london city oid is helemaal niet zo verkeerd als backup!

G.G.
22 oktober 2007, 15:41
Ik loop tegen de eigenschappen van het basswood aan. D.w.z., hij heeft niet voldoende bite. Hij klinkt zo wollig op de omwonden snaren. Hij heeft gewoon niet de attack die de USA strats wel hebben.

Ik wil eigenlijk een alder Strat met RW toets. :)


...

Tsja, strat met linde body... been there, done that... en het beviel niet heel erg.

Wat voor soort strat heb je in gedachten behalve een rosewood toets? Er zijn nogal wat varianten met verschillende halzen, profiel, radius en elementen.

Heb je een bepaald geluid als voorbeeld?

Dribbel_
22 oktober 2007, 15:47
Mijn idee is dat je beter een goeie kan hebben dan een paar slechte. Dat was ook mijn reden da tik na mijn beginnersgitaar gelijk heb geinvesteerd in een goede gitaar omdat ik anders ook wist dat ik later wel weer iets nieuws wou hebben. En tot nu toe bevalt dat nog super.

Enige nadeel is wel dat je geen fatsoenlijke backup hebt zoals eerder verteld werd. Dus bij optredenskan het lastiger zijn. Heb nu 1 met floyd rose erop en baal wel dat je niet snel naar andere stemmingen kan gaan dus ik ben nu aan het sparen voor een gitaar dan voor erbij als echte scheurgitaar en het dan gewoon op die 2 te houden.

Totdat er nóg meer gas komt :angry:

Harry
22 oktober 2007, 15:49
ik had in een vorig leven de mazzel dat ik genoeg geld verdiende om de gitaren te kopen die ik wilde. En ik heb er ooit maar 1 verkocht. Maar ik speel vooral op 1 gitaar, de rest kan ik af en toe eens pakken, dat is dus luxe. Voor optredens heb ik aan die ene genoeg, met een andere als back-up.

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:50
Tsja, strat met linde body... been there, done that... en het beviel niet heel erg.

Wat voor soort strat heb je in gedachten behalve een rosewood toets? Er zijn nogal wat varianten met verschillende halzen, profiel, radius en elementen.

Heb je een bepaald geluid als voorbeeld?
Geen idee. Die ik nu heb, bevalt prima qua bespeelbaarheid. Maar ik wen gauw. Ik heb geen finesse of snelheid in mijn spel, dus het is voor mij al gauw goed.

En qua geluid, tsja... Ik wil gewoon de Strat-sound. :D

Rinze
22 oktober 2007, 15:52
Je kunt ook een andere body zoeken? Of je verkoopt de zooi, koopt één goede gitaar en komt er dan over een half jaar achter dat je toch echt een back-up nodig hebt...

Ik heb zelf graag meerdere gitaren, wil toch graag goeie kwaliteit. Dit los ik op door op minder bekende merken te mikken en voortdurend op het net op koopjes te jagen. Verder pas ik ze zelf dan nog naar wens aan.

Een goeie gitaar hoeft niet duur te zijn. Mijn nieuwe PRS SE is niet minder dan mijn Lag of Framus, alleen anders. Hij speelt zo lekker dat ik op dit moment de anderen niet aanraak. En daar heb ik dan 400 euro voor betaald. De Lag heb ik inclusief de Seymour Duncans iets van 580 euro voor betaald. Mijn US Strat was 700 inclusief dure upgrades. Het kan, maar je moet er wel achteraan zitten en snel reageren als je wat ziet. Maar met jouw presentie op het net lijkt me dat niet zo'n probleem :satisfie:

Als je meerdere gitaren hebt kun je lekker kiezen: "waar heb ik nu eens zin in". Ik ben een snakker, ik weet het. Maar het blijft lekker.

Kim Wilson
22 oktober 2007, 15:55
Neuh, ik kan de boel goed in de gaten houden. :D


Ik denk idd dat ik mijn Artcore houd, de Strat wegdoe, en voor het totale bedrag een mooie US Strat ga zoeken. Dan heb ik nog steeds een backup, niks aan de hand. :)

steph
22 oktober 2007, 16:11
Zeker weten, beter 1 goede dan 3 mindere.
Hoezo afwisselen, van de ene butt gitaar naar de andere?

Ic3gl0vE
22 oktober 2007, 16:17
Geen idee. Die ik nu heb, bevalt prima qua bespeelbaarheid. Maar ik wen gauw. Ik heb geen finesse of snelheid in mijn spel, dus het is voor mij al gauw goed.

En qua geluid, tsja... Ik wil gewoon de Strat-sound. :D

Je bent dus in principe tevreden met je gitaar, maar toch wil je 'm wegdoen?

Als je een body van ander hout wilt, zou je ook een andere body kunnen kopen natuurlijk.

hendrix2
22 oktober 2007, 16:17
Damn damn damn, had ik nu niet zoveel geld uitgegeven aan mijn nieuwe akoestische gitaar en aan nog wat andere (niet gitaar gerelateerde) zaken dan had je al een koper voor je veel te geile strat :D

Alleen kan er de komende 2 jaar geen gitaar meer af vermoed ik :D

De Beer
22 oktober 2007, 16:18
Ik zou in jouw geval (dat je helemaal voor een strat geluid gaat) een goeie strat zoeken, dat is dan lochischer dan je aan elk van je velen gitaren te gaan ergeren.
Dan ben je voorlopig klaar, kom je er later achter dat je toch nog iets mist in die gitaar heb je een goeie reden om er nog iets moois bij te kopen.
En die artcore er bij houden is ook geen slecht plan, iets totaal anders.

ik snap, op verzamelings woede na, nooit waarom het nodig is om 10 zelfde type gitaren te hebben.
Ik heb nu 1 LP voor de smerige rock, een RG voor de metal(en de backup), een 2e Rg met 7 snaren voor de extra snaar. 1 bas 1 accoustisch versterkte staalsnaar. en een speelgoed nylon snaar dingetje.

Het volgende wordt een strat of een tele, want dat krijg ik met die andere niet voor elkaar...en met geen enkele allrounder ook niet.

Kim Wilson
22 oktober 2007, 16:22
Je bent dus in principe tevreden met je gitaar, maar toch wil je 'm wegdoen?

Als je een body van ander hout wilt, zou je ook een andere body kunnen kopen natuurlijk.
Nee, ik ben niet helemaal tevreden met mijn gitaar. Hij klinkt niet zoals ik wil dat hij moet klinken. En dan kan ik deze wel upgraden en verbouwen, maar ik kan dan ook gelijk een USA Stratje kopen.

Rinze
22 oktober 2007, 16:30
Iedere gitaar is weer anders, ook van hetzelfde type, dus kun je er best meerdere op na houden.

Yamhammer_71
22 oktober 2007, 16:48
Iedere gitaar is weer anders, ook van hetzelfde type, dus kun je er best meerdere op na houden.

+1, zelfs van hetzelfde type.

grayfink
22 oktober 2007, 17:24
Even een zijsprong: heb je al aan een tele gedacht? Die associeer ik meer met blues dan een strat eigenlijk. Ook dat lukt wel voor 800€ 2ehands. En nieuw kun je de highway one krijgen voor dat geld. (Als je kickt op "made in the USA"). Als dat minder belangrijk is, een japanse alder/rosewood texas-specials tele voor 649 bij musicstore.de

fred dons
22 oktober 2007, 17:47
kom anders een keertje bij mij langs om wat verschillende gitaren te proberen, ik heb de meeste combinaties houtsoorten + pickups wel en dan zul je ook zien dat je niet al te veel geld hoeft uit te geven om een goede strat te krijgen

Kim Wilson
22 oktober 2007, 18:09
Even een zijsprong: heb je al aan een tele gedacht? Die associeer ik meer met blues dan een strat eigenlijk. Ook dat lukt wel voor 800€ 2ehands. En nieuw kun je de highway one krijgen voor dat geld. (Als je kickt op "made in the USA"). Als dat minder belangrijk is, een japanse alder/rosewood texas-specials tele voor 649 bij musicstore.de
Ja, ik geil eigenlijk wel op het USA-gedeelte. Maar dan vooral omdat ik er dan vanuit ga dat het met de houtsoorten wel goed zit. En omdat ik eigenlijk gewoon graag een Made In USA-gitaar wil. :D

Een Tele is idd ook een goeie optie. Hoewel ik wel het idee heb dat er meer bluesgitaristen zijn met een Strat dan met een Tele...

Maar ik ga idd ook eens Tele's proberen. Goeie tip!

TimmU
22 oktober 2007, 18:30
Ja, dat heb ik me ook gerealiseerd. Echter, ik heb pas sinds een half jaar twee gitaren, en daarvoor nog nooit een backup nodig gehad...
Moet je opletten.eerste gig die je dan doet met 1 gitaar gaatie kapot , zeker weten.

Dirkdewaard
22 oktober 2007, 20:47
kom anders een keertje bij mij langs om wat verschillende gitaren te proberen, ik heb de meeste combinaties houtsoorten + pickups wel en dan zul je ook zien dat je niet al te veel geld hoeft uit te geven om een goede strat te krijgen

I could not agree more.

Ik heb ook een vuilnisbak-strat, gekocht voor 300 euro. Geniaal geluidje.

Ik geloof niet altijd in de waarde van een gitaar, een goede gitaar is een goede gitaar. De prijs heeft daar niet veel mee te maken.

Harald
22 oktober 2007, 21:26
Hangt ook een beetje van je speelstijl af. Als ik het zo lees is voor Kim 1 goede strat waarschijnlijk prima. Als ik met mijn bluesband speel staan er 3 gitaren klaar.

Eén in open A stemming voor slide werk. (net voor €125 een lelijk verlakte london city comet gekocht hiervoor, gebruikte een oude afgeragde strat. Maar vind de vaste brug van de tele toch wel een groot voordeel. En van het lelijk herlakken zie je op het podium uiteindelijk weinig... Vind bovendien de kleuren waarin ze gemaakt worden toch al niet zo mooi. Misschien nog eens mooi rood lakken gelijk de Tele waar Muddy Waters op speelde bij een Rockpalast gig lang geleden.)

Een Epiphone Sheraton, voor de meeste nummers

Een duitse handbouw gitaar die ik ooit tweedehands gekocht heb, voor het snelle werk, en whammy bar werk. Maar vooral ook als backup standaardstemming voor als ik een snaar breek. Wil niet halverwege een set snaren moeten verwisselen.

Die strat is wel lekker voor langzaam blueswerk, maar is niet echt lekker om snel te spelen. Op zich is kiezen kunnen toch wel leuk. En een backup voor gebroken snaren op het podium is toch wel een fijn idee, ook al is het me pas twee keer overkomen dat ik een snaar brak tijdens een gig. (en beide bij Gimme Some Lovin wat ik eigenlijk bijna nooit speel...) En bij akoestische gigs hangt wat ik meeneem af van waar ik zin in heb (nylon, 12 string , steelstring), en de stemmingen die ik denk nodig te hebben.

Mijn Tele:
http://www.nederblues.nl/album%20Bluesparty%20Mook%202007/slides/IMG_6418.JPG
Afgeragde (mexicaan) strat:
http://www.nederblues.nl/album%20get%20rhythm%20Jacco/slides/93.JPG
Sheraton:
http://www.nederblues.nl/album%20bluescafe%20Robert%20Germeraad/slides/_DSC0004.JPG
Handbouw:
http://www.nederblues.nl/album%20bluescafe%20Robert%20Germeraad/slides/_DSC0060.JPG

En zie nu, al die gitaren tweedehands gekocht door de jaren heen. De Epiphone en Tele dit jaar, maar bij elkaar zo'n €600,-- dat is goed te doen voor twee prima gitaren.

robby-C.rock
22 oktober 2007, 21:27
ik zou altijd voor 1 echt goede gaan...
kwaliteit is erg belangrijk

JohnLord
22 oktober 2007, 21:30
Welke Strat je ook koopt, laat die goedkope Highway links liggen, simpelweg omdat die geen Stratsound heeft. Het is gewoon een budget Fender, speciaal gemaakt voor mensen die kicken op Made in Usa.

Orpheo
22 oktober 2007, 22:17
Welke Strat je ook koopt, laat die goedkope Highway links liggen, simpelweg omdat die geen Stratsound heeft. Het is gewoon een budget Fender, speciaal gemaakt voor mensen die kicken op Made in Usa.

niet mee eens. Ik vind het een verdraaid leuke strat/tele (voor het geld!) en ik vind dat het heel goeie gitaren zijn.

Danielovich
22 oktober 2007, 22:37
ik zou zeggen keep the strat en spaar iets langer door voor een goeie main axe, en dan kun je de strat houden als backup;)

JohnLord
22 oktober 2007, 22:42
Precies Orpheo, voor het geld. Aangezien die Highway goedkoop is en TS op zoek is naar een goeie main gitaar is mijn advies dus: laten liggen.

Blend
22 oktober 2007, 22:47
Waarom wil je perse meerdere gitaren? Ik speel de laatste eigenlijk alleen akoesties, en als ik elektrisch speel, speel ik het liefst op een strat. Lekker veelzijdig, leuk ontwerp. Ik denk toch dat 60% in je versterker zit, 30% in je gitaar, 10% in je vingers. Dus met 1 goede gitaar, een goede versterker en een paar goede effecten kan je IMO al héél veel spelen. Ik zou gewoon lekker bij je strat blijven, en als je hollowbody niet bevalt -> verkopen, en een paar goede effecten kopen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar hoe jullie erover denken. Is mijn mening voor jullie vloeken in de kerk? Ik bedoel, metal kan prima op een strat, mits je de goede effecten hebt (ok, het is geen gezicht).

Valoosj
22 oktober 2007, 22:47
Dilemma:

Ik heb weer een paar dingetjes in de verkoop, aanvankelijk om daar een oefenamp voor te kopen, maar aangezien mijn Bandmaster ook gewoon in de woonkamer staat, kon dat nog wel eens overbodig worden.

Ik heb nu een Ibanez Artcore en een Japanse Strat. Nu kan ik er een derde gitaartje bij kopen, zodat ik 3 verschillende budgetgitaren heb. Met de kans dat geen van drie "het" echt is. De gitaren die ik nu heb, zijn op zich prima gitaren, maar ze zijn het net niet.

Ik kan ook één van beide erbij verkopen, en voor dat geld een goeie tweede gitaar kopen, voor €600-€700 (afhankelijk van welke gitaar in de verkoop gaat).

Of ik gooi beide gitaren erbij in de verkoop, en ik koop één echt goeie gitaar, een USA Strat of Tele o.i.d. (moet lukken met een budget van rond €1000).

Wat zou jij doen? Twee of drie verschillende gitaren, of één echt goeie?


je bent al zo oud.... :D


en toch nog geen 'echte' main axe?

glasbier
22 oktober 2007, 23:02
Blues hoor je toch niet te spelen op een gelikt modelletje van 1000 euro... Ik bedoel,iedere gitaar is toch geschikt? En als er een snaar breekt,dan speel je toch gewoon verder? :D

drap
22 oktober 2007, 23:29
Welke Strat je ook koopt, laat die goedkope Highway links liggen, simpelweg omdat die geen Stratsound heeft. Het is gewoon een budget Fender, speciaal gemaakt voor mensen die kicken op Made in Usa.

Wat een ongelooflijke bullshit. Die PRS SE van je, die heb je zeker ook gekocht omdat er toch maar mooi PRS opstond, ondanks dat het een budgetgitaar is, om het over je Epi maar niet te hebben. Maar jij schijnt diepgaande ervaring te hebben met de Highway series begrijp ik.

Puerco
22 oktober 2007, 23:57
Weet dat je er graag "made in U.S.A." op wilt hebben maar kijk ook eens naar de in Mexico geasembleerde classic player 60's strat; alder body, rosewood fretboard, vintage style 2 point tremolo, en mooiste van alles; custom shop 69 pickups (build and signed by abigail ybarra).
Een beter klinkende strat ga je voor dat geld heel moeilijk kunnen vinden en precies de houtsoorten die je zoekt en ook nog eens een van de beste pickups (die bovendien als de niet zo jonge Abigail met pensioen gaat ofzo waarschijnlijk erg veel in waarde gaan stijgen)
Heb voor de mijne maar €639,- (nieuw) betaald en geen seconde spijt, wat een heerlijk ding. Perfect voor de jaren 60 (hendrix, woodstock) sound.
60's sound is voor mij toch wel het echte strat geluid, als je meer jaren 50 sound zoekt is er ook nog een classic player 50's strat maar deze heeft een maple fretboard en klinkt een beetje als de shadows, ook zeker niet verkeerd alleen anders.
Houd je ook nog een leuk bedrag over voor je backup of andere leuke dingen.

Brent Ray Vaughan
23 oktober 2007, 00:13
Zelf gitaaronderdelen kiezen en in elkaar zetten. Niks verkopen (ik heb al een paar keer spijt gehad). Goed uitkijken welke onderdelen je wil (maple - rosewood, welke pickups - ....). Wachten op je eindejaarspremie voor geld (doe ik ook.)

Ik heb zelf ook een basswood japans stratje, nog steeds tevreden mee. Soms vind ik het geluid geweldig, soms ook niet. Dan denk ik maar: het ligt aan mijn eigen vingers.... mocht SRV, Clapton,.... en waarschijnlijk vele gitaarnetters op mijn gitaar spelen, zou ik ze bangelijk vinden klinken.

Succes in elk geval!

bass blom
23 oktober 2007, 00:57
moeilijk verhaal.
al bijna 32 jaar eigenlijk een main axe man maar laatste jaar is daar een SG roet in het eten komen gooien, met P90's.
en nu zit ik al te denken aan P90's in de custom, maar dan moet er een humbackupper bij voor als de P90's gillen..
moeilijk verhaal.
voor optreden zeg ik, 1 is genoeg.
voor opnemen is een ander verhaal.

Tristan
23 oktober 2007, 01:03
Hans, ik zou je ook de tip willen geven naar de Mexicaanse Classic Player Strats te kijken, daar zitten echt fantastische exemplaren tussen voor zo'n 500 a 600 euro...
Overigens is de kans dat je een goede Strat treft met een maple toets volgens mij groter dan de kans op een goede Strat met rosewood toets...
Waarom durf ik niet precies te zeggen maar veel huidige Strats met rosewood toets hebben toch een vrij neuzige en niet zo open klank...
Het is mijns inziens overigens helemaal niet waar dat zo'n 50's Strat met maple hals meer als The Shadows klinkt, ze hebben over het algemeen juist meer ballen en bite dan een 60's Strat is mijn ervaring...
dat verhaal over de Abigail Ybarra pickups klopt ook niet, er is beperkt een setje handgewonden pickups op de markt gebracht maar die zitten zeker niet op de Classic Player Strats, eerder Customshop designed pickups of iets dergelijks, het is niet helemaal duidelijk wat het precies is maar ze klinken niet slecht, als je wil zou je ter vervanging nog voor een setje Customshop '54's kunnen gaan, dat zijn hele mooie pickups...
Oh ja, ik zou die Japanse Strat misschien nog even houden en die Artcore gewoon lekker eruit doen, op die manier heb je altijd een okee backup gitaar...
Trouwens, het hout bij de Amerikanen is echt niet standaard beter dan bij de huidige Mexicaanse serie hoor, als ik een vergelijk zou moeten maken dan meen ik toch zeker een aantal Mexicanen (Classic Player Strats) tegengekomen te zijn die het vergelijk met mijn huidige Strat wel zouden kunnen doorstaan en over deze gitaar ben ik heel tevreden, ik ben er zelfs uitermate blij mee...

Puerco
23 oktober 2007, 01:52
dat verhaal over de Abigail Ybarra pickups klopt ook niet, er is beperkt een setje handgewonden pickups op de markt gebracht maar die zitten zeker niet op de Classic Player Strats, eerder Customshop designed pickups of iets dergelijks, het is niet helemaal duidelijk wat het precies is maar ze klinken niet slecht, als je wil zou je ter vervanging nog voor een setje Customshop '54's kunnen gaan, dat zijn hele mooie pickups...

Er zitten wel degelijk custom shop 69 pickups in en de mijne zijn ook gesigneerd (al kan iedere gek die in die fabriek loopt natuurlijk AY met een potlood in zo een ding krassen) al heb ik wel gelezen dat het ook schijnt voor te komen dat ze worden geleverd met ongesigneerde pickups.
Bij mij zijn ze alleen vergeten om een "custom shop designed" neckplate op de gitaar te zetten en heb gewoon zo een simpele chrome, who cares...
De sound heeft ie plus de gesigneerde cs69 pickups, deze gaat echt nooit meer weg ( nooit nooit zeggen maar niet meer in dit mensenleven in ieder geval :D )

Kim Wilson
23 oktober 2007, 07:28
niet mee eens. Ik vind het een verdraaid leuke strat/tele (voor het geld!) en ik vind dat het heel goeie gitaren zijn.
Ik heb nu ook een goeie gitaar, maar het is hem nét niet. Ik wil nu gewoon een goeie, zonder compromissen. Niet een goeie "voor het geld", want die heb ik al. :)

Kim Wilson
23 oktober 2007, 07:29
ik zou zeggen keep the strat en spaar iets langer door voor een goeie main axe, en dan kun je de strat houden als backup
Doorsparen is niet aan de orde. Ik heb een aantal dingen in de verkoop nu, en het geld van 1 van de gitaren moet er wel bij om een andere aan te schaffen. Spaargeld heeft andere bestemmingen. ;)

Kim Wilson
23 oktober 2007, 07:35
Hans, ik zou je ook de tip willen geven naar de Mexicaanse Classic Player Strats te kijken, daar zitten echt fantastische exemplaren tussen voor zo'n 500 a 600 euro...
Overigens is de kans dat je een goede Strat treft met een maple toets volgens mij groter dan de kans op een goede Strat met rosewood toets...
Waarom durf ik niet precies te zeggen maar veel huidige Strats met rosewood toets hebben toch een vrij neuzige en niet zo open klank...
Het is mijns inziens overigens helemaal niet waar dat zo'n 50's Strat met maple hals meer als The Shadows klinkt, ze hebben over het algemeen juist meer ballen en bite dan een 60's Strat is mijn ervaring...
dat verhaal over de Abigail Ybarra pickups klopt ook niet, er is beperkt een setje handgewonden pickups op de markt gebracht maar die zitten zeker niet op de Classic Player Strats, eerder Customshop designed pickups of iets dergelijks, het is niet helemaal duidelijk wat het precies is maar ze klinken niet slecht, als je wil zou je ter vervanging nog voor een setje Customshop '54's kunnen gaan, dat zijn hele mooie pickups...
Oh ja, ik zou die Japanse Strat misschien nog even houden en die Artcore gewoon lekker eruit doen, op die manier heb je altijd een okee backup gitaar...
Trouwens, het hout bij de Amerikanen is echt niet standaard beter dan bij de huidige Mexicaanse serie hoor, als ik een vergelijk zou moeten maken dan meen ik toch zeker een aantal Mexicanen (Classic Player Strats) tegengekomen te zijn die het vergelijk met mijn huidige Strat wel zouden kunnen doorstaan en over deze gitaar ben ik heel tevreden, ik ben er zelfs uitermate blij mee...
He Tristan, bedankt voor je verhaal. Ik zal ook eens kijken bij de Classic Players.

Die Artcore gaat niet weg. Die is oke, ook als backup, en het is heel wat anders. Dus die blijft voorlopig.

Trouwens, ik heb mijn blik ietwat verruimd richting de Tele's. Een Telecaster lijkt me ook een geweldige gitaar voor wat ik ermee wil doen. Heb je daar ook nog voorkeur of ervaringen voor de hals, maple of RW?

G.G.
23 oktober 2007, 08:54
Welke Strat je ook koopt, laat die goedkope Highway links liggen, simpelweg omdat die geen Stratsound heeft. Het is gewoon een budget Fender, speciaal gemaakt voor mensen die kicken op Made in Usa.

Bullshit. Dat zijn prima strats, die echt prima afgewerkt zijn en behoorlijk lekker klinken, alleen het blijft essen, en klinkt anders dan elzen.


Zelf gitaaronderdelen kiezen en in elkaar zetten. Niks verkopen (ik heb al een paar keer spijt gehad). Goed uitkijken welke onderdelen je wil (maple - rosewood, welke pickups - ....). Wachten op je eindejaarspremie voor geld (doe ik ook.)



Dat lijkt me ook een goed advies:

Allparts body €125 en gelakte allparts neck €125 bij the string. Setje Fender stratpups van marktplaats €150 Plastic €50 goeie trem en tuners €150. Dan heb je voor €600 de ultime strat, betere kwaliteit, je eigen specs en minder geld dan een USA Fender.

Orpheo
23 oktober 2007, 09:31
ik wilde dat al net zeggen (wat GG net zei, over allparts). als je NOG extremer wilt, kan je naar warmoth kijken. heel veel halsprofielen, stainless steel frets (hard, dus net zoals fender 't vroeger had) en waanzinnig goed hout. mijn derde warmoth komt er alweer aan. ik bedoel maar :)

Kim Wilson
23 oktober 2007, 09:36
ik wilde dat al net zeggen (wat GG net zei, over allparts). als je NOG extremer wilt, kan je naar warmoth kijken. heel veel halsprofielen, stainless steel frets (hard, dus net zoals fender 't vroeger had) en waanzinnig goed hout. mijn derde warmoth komt er alweer aan. ik bedoel maar :)
Ja, dat kan ook. Maar dan moet ik wel exact weten wat ik wil. En dat weet ik dus niet. Ik kan niet eens het verschil uitleggen tussen de hals van mijn Strat en mijn hollow. Ja, de hollow heeft een RW toets en heeft een kleurtje, die van de Strat is blank gelakt maple. Maar qua vorm? Geen idee.

Ik weet inmiddels wel dat ik liever geen (medium) jumbo frets wil, maar gewoon smalle frets. En hij moet goed in de hand liggen. Kortom, ik ga net zolang gitaren proberen tot ik eentje heb gevonden die me past. :)

Orpheo
23 oktober 2007, 09:43
maar dat is toch niet zo'n probleem? je pakt een schuifmaat, je meet de hals bij de eerste en 12e fret, en kijkt welk profiel van warmoth daarmee correspondeert. als je bv de hals van je strat lekker vind, kijk je welke in de buurt komt (het is natuurlijk nooit 100% gelijk). wil je 'm wat dunner, kies je een wat dunnere. wil je een wat dikkere,kies je een wat dikkere.

Harald
23 oktober 2007, 09:48
Ik heb zelf ook een basswood japans stratje, nog steeds tevreden mee. Soms vind ik het geluid geweldig, soms ook niet. Dan denk ik maar: het ligt aan mijn eigen vingers.... mocht SRV, Clapton,.... en waarschijnlijk vele gitaarnetters op mijn gitaar spelen, zou ik ze bangelijk vinden klinken.


Dat is idd ook nog zo'n punt. Mijn strat is de gitaar waar ik mensen bij jamsessies op laat spelen. Of het nu strat effecten en Fender Hotrod deluxe setup is, of de oude met een Sessionnette ipv de hotrod, het is altijd leuk om een aantal gitaristen achter elkaar op dezelfde spullen, met dezelfde instellingen op effecten en versterker te horen spelen. Bij de ene denk ik, klinkt toch eigenlijk wel erg lekker, bij de ander is het tenenkrommend slecht (en dan heb ik het even over de sound, niet zo zeer wat er gespeeld wordt.)

En bij mezelf merk ik ook dat ik het de ene dag heerlijk vindt, en de andere dag niks wil. Dan is meerdere gitaren hebben trouwens ook wel fijn. Volume kan trouwens ook nog een rol spelen. Die strat speelt op zich niet heel snel, maar als je genoeg volume kunt maken, om wat extra sustain te krijgen doordat het tegen feedbacken aan zit, is het ineens een heerlijk gitaartje.

Kim Wilson
23 oktober 2007, 09:52
Ik ben slaggitarist bij ons in de band. Dat betekent dat ik veel op de bassnaren speel. En juist daar klinkt mijn Strat te wollig, te soft. Het moet strakker en feller, met name op de E, A en D snaar. Voor iemand die voornamelijk solo's speelt, is het een prima gitaar, maar ik loop er elke keer weer tegenaan. Vandaar mijn zoektocht naar iets anders. En zoals het er nu uitziet, wordt het gewoon een Tele. :)

Dirk_Hendrik
23 oktober 2007, 10:14
Hans, ik zou je ook de tip willen geven naar de Mexicaanse Classic Player Strats te kijken, daar zitten echt fantastische exemplaren tussen voor zo'n 500 a 600 euro...

265 euro... 3 weken geleden persoonlijk uitgezocht in en meegesjouwd uit de US. Lang leve de lage dollarkoers.

schizo910
23 oktober 2007, 11:02
blablablablablablablablablablablabla... En zoals het er nu uitziet, wordt het gewoon een Tele. :)

Heeft hij eindelijk écht het licht gezien!!! ;)

Tristan
23 oktober 2007, 12:34
He Tristan, bedankt voor je verhaal. Ik zal ook eens kijken bij de Classic Players.

Die Artcore gaat niet weg. Die is oke, ook als backup, en het is heel wat anders. Dus die blijft voorlopig.

Trouwens, ik heb mijn blik ietwat verruimd richting de Tele's. Een Telecaster lijkt me ook een geweldige gitaar voor wat ik ermee wil doen. Heb je daar ook nog voorkeur of ervaringen voor de hals, maple of RW?

Graag gedaan... :)
Tele's zijn absoluut moeilijker naar mijn idee, wil je daar een goede van scoren moet je veel harder zoeken, de Japanners vind ik in ieder geval meestal niks, geen ballen en geen bite zeg maar...
Voor een Tele zou ik absoluut voor een essen of elzen body en een maple neck gaan, een maple neck is voor mij essentieel voor de echte Tele sound, bovendien geldt hier ook het verhaal dat je dan eerder een gitaar treft met de juiste hoeveelheid ballen en bite...
Ik zou voor Tele's zeker naar een Mexicaan kijken, want de standaard American series (dus niet de American Vintage serie) vind ik geen echte Tele, klinkt meer als een manke Strat en ik heb er in de loop der jaren heel wat exemplaren van in mijn handen gehad die het dus allemaal niet hadden...

Tristan
23 oktober 2007, 12:35
265 euro... 3 weken geleden persoonlijk uitgezocht in en meegesjouwd uit de US. Lang leve de lage dollarkoers.

Damn, dat is echt belachelijk weinig geld, bevalt 'ie een beetje? :D

Tristan
23 oktober 2007, 12:37
Er zitten wel degelijk custom shop 69 pickups in en de mijne zijn ook gesigneerd (al kan iedere gek die in die fabriek loopt natuurlijk AY met een potlood in zo een ding krassen) al heb ik wel gelezen dat het ook schijnt voor te komen dat ze worden geleverd met ongesigneerde pickups.
Bij mij zijn ze alleen vergeten om een "custom shop designed" neckplate op de gitaar te zetten en heb gewoon zo een simpele chrome, who cares...
De sound heeft ie plus de gesigneerde cs69 pickups, deze gaat echt nooit meer weg ( nooit nooit zeggen maar niet meer in dit mensenleven in ieder geval :D )

Als je je verhaal wil volhouden, ga je gang, maar er staat volgens mij nergens, ook niet op de Fender site, dat er Customshop '69 pickups inzitten, misschien pickups die er een beetje van afgeleid zijn en met goedkopere materialen (andere wiring, andere bobbins) in elkaar zijn gezet...

Ash ketchum
23 oktober 2007, 12:52
Ik ben slaggitarist bij ons in de band. Dat betekent dat ik veel op de bassnaren speel. En juist daar klinkt mijn Strat te wollig, te soft. Het moet strakker en feller, met name op de E, A en D snaar. Voor iemand die voornamelijk solo's speelt, is het een prima gitaar, maar ik loop er elke keer weer tegenaan. Vandaar mijn zoektocht naar iets anders. En zoals het er nu uitziet, wordt het gewoon een Tele. :)
Mag ik vragen wat voor dikte je snaren zijn. Misschien kan je een iets dikker setje gebruiken of heb je dat al eens geprobeerd?
Verder kan een te dikke laklaag ook de "tone" om zeep helpen, vooral op japanse gitaren. Als het je niks uit maakt kun je je strat van zijn lak ontdoen en er een dunnere (nitrocellulose) laklaag op doen. Bij mijn tele was dat iig een stap vooruit.

glasbier
23 oktober 2007, 13:01
Met een Boss GE-7 kun je ook een hoop bereiken...het is maar een tip/idee...

Kim Wilson
23 oktober 2007, 13:04
Mag ik vragen wat voor dikte je snaren zijn. Misschien kan je een iets dikker setje gebruiken of heb je dat al eens geprobeerd?
Verder kan een te dikke laklaag ook de "tone" om zeep helpen, vooral op japanse gitaren. Als het je niks uit maakt kun je je strat van zijn lak ontdoen en er een dunnere (nitrocellulose) laklaag op doen. Bij mijn tele was dat iig een stap vooruit.
Ik heb er nu een set .010 - .052 opliggen, dus met de bassnaren van een .011 setje, zeg maar. Dat helpt wel wat, maar het blijft behelpen op dat punt. Hij krijgt er geen extra attack door.

Ja, er zit een dikke laklaag op. Dat zou een reden kunnen zijn. Maar het is een basswood body, dus van een nitro laklaagje verwacht ik ook geen wonderen. Ik ga het risico iig niet lopen om er een partij werk in te steken, en er achter komen dat het niet heeft geholpen. Snap je? :)

Kim Wilson
23 oktober 2007, 13:05
Met een Boss GE-7 kun je ook een hoop bereiken...het is maar een tip/idee...
Ik heb een GE-7. Maar met pedalen verander je het karakter van een gitaar niet.

Chris Winsemius
23 oktober 2007, 13:17
Strakheid in het laag kan wat aan de gitaar en/of PUs liggen maar silverface Fender amps zijn niet echt strak in het laag...

Qua nieuwe gitaar: probeer er zoveel mogelijk uit (met je eigen effekten, amp en box) en staar je niet blind op merk/kleur/etc.

Grappig voorbeeld: als backup voor m'n usa Strat had ik 'n Squier gekocht, de body van die gitaar bleek veel resonanter/muzikaler dus nu heb ik 'n samengestelde Strat met usa hals en Squier body.

Kim Wilson
23 oktober 2007, 13:18
Graag gedaan... :)
Tele's zijn absoluut moeilijker naar mijn idee, wil je daar een goede van scoren moet je veel harder zoeken, de Japanners vind ik in ieder geval meestal niks, geen ballen en geen bite zeg maar...
Voor een Tele zou ik absoluut voor een essen of elzen body en een maple neck gaan, een maple neck is voor mij essentieel voor de echte Tele sound, bovendien geldt hier ook het verhaal dat je dan eerder een gitaar treft met de juiste hoeveelheid ballen en bite...
Ik zou voor Tele's zeker naar een Mexicaan kijken, want de standaard American series (dus niet de American Vintage serie) vind ik geen echte Tele, klinkt meer als een manke Strat en ik heb er in de loop der jaren heel wat exemplaren van in mijn handen gehad die het dus allemaal niet hadden...
Ik heb al eens een Tele in de handen gehad, volgens mij een USA 60's aaniversary Tele (kan dat?), en daar was ik niet echt van onder de indruk. Waarschijnlijk was dat ook een standaard Am. Series. Ik vond hem erg tegenvallen. Geen bite, niet de typische Tele-klank.

Ik zal morgen ook eens bij de Mexicanen kijken, en ook de Vintage serie. Want stiekum heb ik toch wel het liefst een USA. Noem me maar gek, maar het is een beetje een droom voor mij om een USA Fender te hebben. Waarom weet ik niet, maar het is zo. Dus als ik nu een Mex koop, weet ik zeker dat het blijft knagen. Dan kan ik IMO beter een beetje zoeken naar een geschikte USA Tele. :)

bass blom
23 oktober 2007, 13:18
Strakheid in het laag kan wat aan de gitaar en/of PUs liggen maar silverface Fender amps zijn niet echt strak in het laag...

Qua nieuwe gitaar: probeer er zoveel mogelijk uit (met je eigen effekten, amp en box) en staar je niet blind op merk/kleur/etc.

Grappig voorbeeld: als backup voor m'n usa Strat had ik 'n Squier gekocht, de body van die gitaar bleek veel resonanter/muzikaler dus nu heb ik 'n samengestelde Strat met usa hals en Squier body.

ja, basswood, what's in a name :D heb ik ook geen hoge pet van op.

Kim Wilson
23 oktober 2007, 13:21
Strakheid in het laag kan wat aan de gitaar en/of PUs liggen maar silverface Fender amps zijn niet echt strak in het laag...

...
Nee, het is strak genoeg in het laag. Maar de gitaar klinkt gewoon wollig, als in geen attack. Als ik een akkoord aansla, wil ik PRRRRAAAUUUUUNNGGG horen, niet BWROOOOUUWWW. Snap je? De gitaar klinkt zompig, ook unplugged. Daar is die amp niet debet aan.

renier
23 oktober 2007, 13:22
tja, het meest voor de hand liggende antwoord is natuurlijk: meerdere goeie gitaren!

moeilijke keuze. 1 goeie gitaar is natuurlijk fijn, het is heerlijk om een kwaliteitsinstrument te hebben waar je heerlijk mee uit de voeten kunt. aan de andere kant lijkt het me niet prettig om slechts 1 gitaar te hebben. mijn "ding" is een les paul, maar ik moet zeggen dat ik het ook heerlijk vind om mijn strat te pakken en even lekker te funken of wat jimi te spelen.

voor mij persoonlijk ligt de break even op een 3 tal gitaren van rond de 1000 euro. voor die prijs koop je goeie spullen zonder dat je je suf betaalt voor overbodige onzin, en met zo'n budget kun je binnen een redelijke termijn een collectie van een 3 tal gitaren opbouwen.

bass blom
23 oktober 2007, 13:26
mijn rijtje van 3 dus ongeveer :D

http://www.hetgelegevaar.nl/trio.jpg

Orpheo
23 oktober 2007, 13:26
en toch hoeft basswood niet slecht te klinken. mijn explorer is basswood, maar klinkt waanzinnig dik, strak in t laag, gedefinieerd...

Tristan
23 oktober 2007, 13:30
Ik heb al eens een Tele in de handen gehad, volgens mij een USA 60's aaniversary Tele (kan dat?), en daar was ik niet echt van onder de indruk. Waarschijnlijk was dat ook een standaard Am. Series. Ik vond hem erg tegenvallen. Geen bite, niet de typische Tele-klank.

Ik zal morgen ook eens bij de Mexicanen kijken, en ook de Vintage serie. Want stiekum heb ik toch wel het liefst een USA. Noem me maar gek, maar het is een beetje een droom voor mij om een USA Fender te hebben. Waarom weet ik niet, maar het is zo. Dus als ik nu een Mex koop, weet ik zeker dat het blijft knagen. Dan kan ik IMO beter een beetje zoeken naar een geschikte USA Tele. :)

Yep, dat kan zeker en inderdaad, 't is geen Tele...
Trouwens, als je strakte in het laag zoekt dan zou ik zeker voor een maple hals gaan, die hebben wat meer punch in het laag, klinken minder zompig en het middengebied klinkt over het algemeen minder neuzig dan bij Fenders met een rosewood toets, zeker de goedkopere series...

Vintage serie, tsja, dat wordt dan tweedehands zoeken maar moet wel mogelijk zijn voor rond de 1000 euro hoor...

Kim Wilson
23 oktober 2007, 13:31
Kijk, dat zijn adviezen waar ik mee verder kan. Thanx!

Tristan
23 oktober 2007, 13:33
Over het algemeen gesproken dan he, als er in de winkel ook eentje met een rosewood toets staat zou ik 'm er ook zeker even bijpakken, je weet het nooit 100% zeker voordat je het geprobeerd hebt, het kan precies de gitaar zijn die je zoekt...

Azrael
23 oktober 2007, 13:35
Telecaster hebben wel vaak juist dat felle volgens mij wat jij graag wilt Hans. Een klank die ik in een Strat niet vind omdat die toch warmer zijn. Ook prettig, maar net weer even anders. Je kan nog zoveel met je EQ spelen, een gitaar blijft altijd een eigen karakter houden.
(mijn Ibanez RG3120 dat vond ik bijvoorbeeld een dooie plank)

Kim Wilson
23 oktober 2007, 13:37
Over het algemeen gesproken dan he, als er in de winkel ook eentje met een rosewood toets staat zou ik 'm er ook zeker even bijpakken, je weet het nooit 100% zeker voordat je het geprobeerd hebt, het kan precies de gitaar zijn die je zoekt...
Uiteraard. Ik kan beter ook zelf mijn oren te luister leggen. Misschien wil ik juist wel dat neuzige. :)

Ibanez666
23 oktober 2007, 13:48
ik heb drie goede (doch goedkope) gitaren. Ik neem er altijd twee van de drie mee. een van de les Pauls en de ST-50

Kim Wilson
23 oktober 2007, 17:25
Tristan (of iemand anders, mag ook), jij had het over de Classic Players. Vallen daar de Classic '62 custom, Classic 50's en dat soort types ook onder?

Tristan
23 oktober 2007, 17:37
in ieder geval deze modellen:
Classic Player 50's Strat
Classic Player 60's Strat (met '69 pickups staat er bij maar ik weet niet of het dan echt de Customshops zijn)
50's Strat
60's Strat
70's Strat
Classic Player Baja Tele
50's Tele
60's Custom Tele with Bigsby
60's Tele
'69 Tele Thinline
'72 Tele Custom
'72 Tele Deluxe
'72 Tele Thinline

De Highway One serie zou je ook nog kunnen bekijken, tegenwoordig hebben de Tele's daarvan ook een wat meer ouderwetse brug dus misschien klinken die wel goed...

drap
23 oktober 2007, 18:09
Telecaster hebben wel vaak juist dat felle volgens mij wat jij graag wilt Hans. Een klank die ik in een Strat niet vind omdat die toch warmer zijn. Ook prettig, maar net weer even anders. Je kan nog zoveel met je EQ spelen, een gitaar blijft altijd een eigen karakter houden.
(mijn Ibanez RG3120 dat vond ik bijvoorbeeld een dooie plank)

Ik lees dat vaker, dat een tele feller zou klinken dan een strat. Mijn bevinding is juist precies andersom. Een tele klinkt in mijn oren iets dikker, wat ook meer warmte in het geluid met zich meebrengt. Een tele produceert wel meer twang, dat wel. Hoewel een strat ook heel twangy kan klinken. Maar de strats die ik tot nu toe heb gehoord, inclusief m'n eigen, produceren allemaal een wat scherper, dunner geluid, wat dan ook weer z'n voordelen heeft wat mij betreft.

Mitch
23 oktober 2007, 18:16
Als ik jouw verhaal lees zou ik zeggen: één goeie gitaar en je Artcore als backup houden. Dan natuurlijk de vraag: welke gitaar :D
Ik snap je gevoel "ik wil een USA", dat is voor velen onbegrijpelijk, maar als het gevoel diep zit: geef er maar aan toe anders wordt het nooit wat.
Dat gezegd hebbende: ik heb vaker goedkopere series gehoord die goed klonken dan USA's wat betreft Teles. Voor 'de' Tele sound helpen dan twee dingen heel erg: de juist brug(zadels) en een esdoorn toets.

Voor strats moet je bij andere mensen zijn, ik kan die dingen niet uitstaan.

Puerco
23 oktober 2007, 18:24
Als je je verhaal wil volhouden, ga je gang, maar er staat volgens mij nergens, ook niet op de Fender site, dat er Customshop '69 pickups inzitten, misschien pickups die er een beetje van afgeleid zijn en met goedkopere materialen (andere wiring, andere bobbins) in elkaar zijn gezet...
Lees eerst dit ff: cp60's specs (http://www.fender.com/products//view_specs.php?full_partno=0141100&name=Classic+Player+%9160s+Stratocaster%26reg%3B)
Mijne zijn bovendien AY gesigneerd, als jij andere hebt gekregen dan ben je mischien genaaid.......

G.G.
23 oktober 2007, 18:41
Lees eerst dit ff: cp60's specs (http://www.fender.com/products//view_specs.php?full_partno=0141100&name=Classic+Player+%9160s+Stratocaster%26reg%3B)
Mijne zijn bovendien AY gesigneerd, als jij andere hebt gekregen dan ben je mischien genaaid.......

In de link staat dit: "Custom ‘69 Single-Coil Strat® Pickups" en dat is volgens mij een term die LIJKT op CS, maar is het niet, net zoiets als "Duncan Designed".

Tristan
23 oktober 2007, 18:56
Precies, dat was ook gelijk mijn gedachte, er staat nergens bij dat het Customshop '69 pickups zijn...

tabmaniac
23 oktober 2007, 19:24
Zelf ben ik wel voor een backupgitaar:) altijd wel handig, ook al ben ik nu bezig met al mn backups te verkopen om een top weet te kopen, maar dan komen die backups later wel weer:D

Neals
23 oktober 2007, 19:51
Allereerst: Je wilt per sé een USA Tele/Strat, ga als daar je hart bij ligt ook helemaal voor.

Punt twee: Je bent een slaggitarist, en zou daarbij een Tele weer zwaar hard aan kunnen raden. De Tele is strakker, je moet meer werken om er geluid uit te krijgen en is ONGELOOFLIJK veelzijdig. Wel vind ik een strat in een solo-situatie heerlijk glassy klinken, iets wat ik niet voor elkaar krijg met een LP of een Tele.

Ook kan ik je overigens aanraden een hele rij Stratjes/Tele's proberen binnen jouw budget tot je een koopt die bij je past.

Dweezman
23 oktober 2007, 21:33
Mijn advies: haal 'n Tokai (rond 1980) en zet er 'n setje Bare Knuckle Slow Hands in. Klinkt en speelt beter dan sommige USA strats die ik heb gehad. Echt.

Oja: en het is meer gezegd: ga voor de gitaar die echt wil. Wees op t gebied van gitaren NOOIT calvinistisch, Kim ;-) Muziek is te mooi om daar op te beknibbelen.

Blend
23 oktober 2007, 21:46
Allereerst: Je wilt per sé een USA Tele/Strat, ga als daar je hart bij ligt ook helemaal voor.

Punt twee: Je bent een slaggitarist, en zou daarbij een Tele weer zwaar hard aan kunnen raden. De Tele is strakker, je moet meer werken om er geluid uit te krijgen en is ONGELOOFLIJK veelzijdig. Wel vind ik een strat in een solo-situatie heerlijk glassy klinken, iets wat ik niet voor elkaar krijg met een LP of een Tele.

Ook kan ik je overigens aanraden een hele rij Stratjes/Tele's proberen binnen jouw budget tot je een koopt die bij je past.

Tele is idd wat lekkerder voor slag. Hé Hans, je stelde zelf toch voor om die Ibanez weg te doen en er een LC Tele voor terug te kopen? Doen! Met een tele en een strat kan je bijna alle stijlen spelen. Alleen wel lastig aan te komen. Op marktplaats.nl stond er1 voor 195 euro.

Fender75
23 oktober 2007, 22:14
Heel makkelijk: gewoon een hele hoop proberen, van hetzelfde model natuurlijk, en de beste mee naar huis nemen...Klinkt zo gemakkelijk he.. :)

Kim Wilson
24 oktober 2007, 08:55
Allen bedankt voor de adviezen. Ik heb weer een hoop stof tot nadenken. :)

Ik heb er nog een nachtje over geslapen, en tot de conclusie gekomen dat ik beter een goed klinkende Mex kan hebben dan per se een USA. Voor pakweg 700-800 euro kom je al gauw terecht bij de USA standard series denk ik (ook tweedehands), en daar ben ik niet zo kapot van. Die ene die ik heb geprobeerd, had het helemaal niet, en Tristan onderschrijft dat ook. Nee, dan liever een goeie Mex.

En ik heb er maar weer eens een dilemma bij. Ik zie dat de Gretsch Electromatic gitaren ook binnen handbereik liggen. Als vervanger voor de Artcore. Zou ik daarmee een grote stap vooruit kunnen maken?

En ik zou mijn Strat kunnen verkopen en voor dat geld een goeie Mex. Tele 2ehands zoeken. Of is dat dan weer iets te ambitieus?

Rutger
24 oktober 2007, 09:07
Die Electromatics zijn heel fijne gitaartjes! Perfect voor blues ook. Lekker singlecoil soundje, daardoor ook een goeie backup voor je aanstaande Tele (of andersom) :)

G.G.
24 oktober 2007, 09:10
Kim, ff een totaal ander advies voor een goeie strat:

Staar je niet blind op Fender en USA. Kijk eens of je een selectie kan maken van 3 a 4 winkel binnen een redelijke straal en test alles wat je wat lijkt. 2 dagen later nog een keer de toppers in de selectie. Kijk of je een dinsdag en een donderdag kan plannen (lekker rustig in de winkels t.o.v. zaterdag).

De eerste dag kan je ook het personeel "kneden" voor een dealtje als je donderdag terug komt voor je aankoop.

En nog een keer:

Staar je niet blind op "Fender" en "U.S.A." Ik heb vroeger (lang geleden) een USA en een paar Jappen gehad, en de afgelopen twee jaren diverse Squiers. Het instrument dat het meest bij jouw past, heeft geen bepaald merk, land van afkomst of bouwjaar. Die "mojo" kan in een totaal ander instrument zitten.

Zelf speel ik nu op het moment het liefst op een MULTIPLEX Hondo (oke, niet helemaal eerlijk gezien de handgebouwde hals, andere brug en tuners etc.) maar staar je niet blind op een decal (TENZIJ: restwaarde interessant is).

zeppo
24 oktober 2007, 09:28
En nog een keer:

Staar je niet blind op "Fender" en "U.S.A." Ik heb vroeger (lang geleden) een USA en een paar Jappen gehad, en de afgelopen twee jaren diverse Squiers. Het instrument dat het meest bij jouw past, heeft geen bepaald merk, land van afkomst of bouwjaar. Die "mojo" kan in een totaal ander instrument zitten.

Flink testen in winkels, dat is idd een goed advies. En dan ook gewoon alles proberen wat je aanstaat Wie weet bespaar je jezelf dan ook nog eens veel geld wanneer je bijv. een LC Hurricane het lekkerst vindt, Of een Ibanez AR300.
Er zijn trouwens een aantal winkels waar op dit moment flink gestunt wordt met OLP. En dan echt goedoop (zie bijv deze ad (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/123017546-opruiming-olp-gitaren-en-bassen.html%3Freturn%3DeJxNjctqwzAQRf8lEO9sPewQV8a UZF1If0HYai30sNCMaZKSf%252B%252BIZNHVPffMMKOVUL9W8 QGUPLRqB0bnaRkWxKQYc2sysQk6O0xea4Qmeha2uzWuNrG2ETB vwUQ0kUHUOv839bdFnSmNNw6zhWlh07HrmwWDf7%252F6UVQzj Lju29O%252BPXtBeZR9QVmwKzjb1xQp7zYRwtcMT5mK5ASB%25 2FCnS22ynsnylKnjL%252B660G7WufzvIsup%252BqF0%252BP glXKMdlldI28gphFLvh8Qen81WR%26df%3D1%26fta%3DeNptk 0uO2zAMhu%252FiRdYiqRcp5AaDtjcIjHE6NeokRuzMpA1y9%2 52BoRy150Y8gfSP78KaoVL48pfprbdTh8tsPUhElAoTT3YQ%25 2B7btrPFwkDiEMfBhSnfej6SGb5249h%252BtlNEsZZVDiNcr6 djtf%252BPQz3WIKU12H4I9qzQRV%252Bf8n3tx%252FhMvWCu 3G87dVunvaQ5LQ0Y%252FtxbEIvEH9Jmr6LfbRCKI8%252Bls4 NMqE1ZP0SxtIAkgJntE0MF6ZBMRIkRpUpp51yiemaa3VsUiVm% 252FlPProzBOkrMLQyMQuKs4WscAVPJ5ReLxdIcci6oGghW2ZI MqxMwHiF3CLhKe2bQGVYvyNaAKenVDFrSzhQhU9Wds9qYDO0KA dgXuPiJ2tawLzUXQ8CMUayoV0dxZhqQ88TVRgicz1eDsEKvyOT 5Im6gB5vVkTbQkipwcQQerecyOjQb6LTJU8LVkUdnyjyxOnLKa stF3W8gMZV1We9IETJldaqOLMdslyOpOjKEjimqP%252BMbiWs 6X8a2mw7D8fwx%252F1p2EJQ077fr9dCfu%252BM90VfRU3s%2 52FpD2Pq93lyPjI2q8mfHsdP9PKK3k8n%252F8AH8Ljpw%253D %253D%26fta_ind%3D6) of deze. ad (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/123158217-grote-olp-en-bc-rich-aktie-tegen-bodemprijzen.html%3Freturn%3DeJxNjctqwzAQRf8lEO9sP ewQV8aUZF1If0HYai30sNCMaZKSf%252B%252BIZNHVPffMMKO VUL9W8QGUPLRqB0bnaRkWxKQYc2sysQk6O0xea4Qmeha2uzWuN rG2ETBvwUQ0kUHUOv839bdFnSmNNw6zhWlh07HrmwWDf7%252F 6UVQzjLju29O%252BPXtBeZR9QVmwKzjb1xQp7zYRwtcMT5mK5 ASB%252FCnS22ynsnylKnjL%252B660G7WufzvIsup%252BqF0 %252BPglXKMdlldI28gphFLvh8Qen81WR%26df%3D1%26fta%3 DeNptk0uO2zAMhu%252FiRdYiqRcp5AaDtjcIjHE6NeokRuzMp A1y9%252BoRy150Y8gfSP78KaoVL48pfprbdTh8tsPUhElAoTT 3YQ%252B7btrPFwkDiEMfBhSnfej6SGb5249h%252BtlNEsZZV DiNcr6djtf%252BPQz3WIKU12H4I9qzQRV%252Bf8n3tx%252F hMvWCu3G87dVunvaQ5LQ0Y%252FtxbEIvEH9Jmr6LfbRCKI8%2 52Bls4NMqE1ZP0SxtIAkgJntE0MF6ZBMRIkRpUpp51yiemaa3V sUiVm%252FlPProzBOkrMLQyMQuKs4WscAVPJ5ReLxdIcci6oG ghW2ZIMqxMwHiF3CLhKe2bQGVYvyNaAKenVDFrSzhQhU9Wds9q YDO0KAdgXuPiJ2tawLzUXQ8CMUayoV0dxZhqQ88TVRgicz1eDs EKvyOT5Im6gB5vVkTbQkipwcQQerecyOjQb6LTJU8LVkUdnyjy xOnLKastF3W8gMZV1We9IETJldaqOLMdslyOpOjKEjimqP%252 BMbiWs6X8a2mw7D8fwx%252F1p2EJQ077fr9dCfu%252BM90Vf RU3s%252FpD2Pq93lyPjI2q8mfHsdP9PKK3k8n%252F8AH8Ljp w%253D%253D%26fta_ind%3D12) (niet van mij). Kennelijk rommelt het wat binnen OLP land.



Zelf speel ik nu op het moment het liefst op een MULTIPLEX Hondo (oke, niet helemaal eerlijk gezien de handgebouwde hals, andere brug en tuners etc.) Ebony- of flame-maple multiplex dan toch zeker?


maar staar je niet blind op een decal (TENZIJ: restwaarde interessant is).
Restwaarde: dat betekent ook dat je nu meer betaalt voor de gitaar, en dat (mogelijk) later weer terugkijkt.
Je kunt ook zeggen: f*ck restwaarde. Ik zie dan wel weer. Het scheelt dan nu meteen op dit moment geld. Daarom ben ik zo gelukkig met mijn gitaren, (favoriet merk: Peavey): allemaal goedkoop kunnen kopen, en de meesten zijn juweeltjes.
En durf de gok eens te wagen door over de grens te kijken op Ebay.

G.G.
24 oktober 2007, 09:40
Ebony- of flame-maple multiplex dan toch zeker?


Hahah... ne joh, gewoon bouwmarkt multiplex gok ik zo.

Luister eens naar deze 3 lickjes, alle 3 in de 5 verschillende standen opgenomen:

(vooral lickje 2 in de eerste 3 standen 8-) )

http://www.esnips.com/doc/8e21cea3-26b6-4a9c-8e91-29db484430d2/Recording22

en 8 maatjes scheurgeluid:

http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=1#files

Gewoon een el Cheapo Hondo, maar voor mij ideaal en een fractie van de prijs van een echte.

heinz3110
24 oktober 2007, 09:52
+1, zeppo.

Ga eerst maar lekker testen.:) Voor hetzelfde geld klinken de usa strats die je tegenkomt inde winkels die je bezoekt compleet ruk (geen mojo, maandagochtendhout,weetikut) en loop je weg met een Japanner . Of een Koreaan . Of een Mex. Of een Chinees.

Restwaarde vind ik ook niet interessant. Het woord alleen al suggereert dat je m toch weer verkoopt. En dat impliceert weer dat je er tóch niet zo tevreden mee was. En dus dat je 'm dus beter niet had kunnen kopen. :)

Zelf vind ik meerdere gitaren wel lekker kwa keuze, maar ook niet teveel..
Die ene gitaar is meer toepasselijk voor het ene projekt, de andere past weer beter in band 1 en de andere in band 2, etcetera.

Ruil in ieder geval je strat in. Tenslotte was je der niet tevreden mee, toch?

zeppo
24 oktober 2007, 09:52
Luister eens naar deze 3 lickjes, alle 3 in de 5 verschillende standen opgenomen
Zal ik vanavond zeker even naar luisteren.

Volgens mij kun je bijna elke 'plank' wel goed laten klinken:

http://www.micionero.tweakdsl.nl/jcf/ams30.jpg
John Fogerty (Centerfield)

G.G.
24 oktober 2007, 10:14
Restwaarde vind ik ook niet interessant. Het woord alleen al suggereert dat je m toch weer verkoopt. En dat impliceert weer dat je er tóch niet zo tevreden mee was. En dus dat je 'm dus beter niet had kunnen kopen. :)


Vind ik ook niet interessant, en Kim Wilson waarschijnlijk ook niet echt. Maar het kan voor veel andere lezers wel van belang zijn, aangezien sommige vaker van gear verwisselen dan van ondergoed.

zeppo
24 oktober 2007, 10:15
En niet te vergeten (weet niet of dit al eerder gezegd is):

Wanneer je naar meerdere winkels gaat, probeer dan om de gitaren zoveel mogelijk op dezelfde versterker te testen. Helaas (?) zal dat betekenen dat je dan op een Roland Cube of Vox Valvetronics uitkomt (grootste gemene deler van de amps in muziekwinkels), maar daarmee voorkom je dat de gitaar van je keuze toch erg tegenvalt omdat je m in de winkel over een vette versterker hebt getest!
En: testen op een amp die je zelf hebt (of daar enigszins bij in de buurt komt)
Het heeft weinig zin om een Squier op een Fender ´59 Bassman Limited te testen als je thuis een Epi Valve Junior hebt staan.

zeppo
24 oktober 2007, 10:19
Maar het kan voor veel andere lezers wel van belang zijn, aangezien sommige vaker van gear verwisselen dan van ondergoed.
Lekker fris toch? :D
Ik voel mij enigszins aangesproken: heb in de afgelopen 2,5 jaar 25 gitaren gekocht (ok, ook 9 weer verkocht) en 4 versterkers.

Heb mezelf in dezen al streng toegesproken (meermaals)

G.G.
24 oktober 2007, 10:23
Lekker fris toch? :D
Ik voel mij enigszins aangesproken: heb in de afgelopen 2,5 jaar 25 gitaren gekocht (ok, ook 9 weer verkocht) en 4 versterkers.

Heb mezelf in dezen al streng toegesproken (meermaals)

Mijn vrouw heeft me streng toegesproken en ik zit op een "bouwbeperking" van 1, max. 2 stuks per jaar.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:00
En niet te vergeten (weet niet of dit al eerder gezegd is):

Wanneer je naar meerdere winkels gaat, probeer dan om de gitaren zoveel mogelijk op dezelfde versterker te testen. Helaas (?) zal dat betekenen dat je dan op een Roland Cube of Vox Valvetronics uitkomt (grootste gemene deler van de amps in muziekwinkels), maar daarmee voorkom je dat de gitaar van je keuze toch erg tegenvalt omdat je m in de winkel over een vette versterker hebt getest!
En: testen op een amp die je zelf hebt (of daar enigszins bij in de buurt komt)
Het heeft weinig zin om een Squier op een Fender ´59 Bassman Limited te testen als je thuis een Epi Valve Junior hebt staan.
Ja, eigenlijk zou ik mijn eigen top mee moeten nemen, maar die heb ik u niet bij me. Maar ik neem aan dat ze in de meeste winkels wel een goeie Fender amp hebben staan.

Inruilwaarde vind ik toch wel redelijk interessant. Ik kan in een uurtje gitaren testen nooit beoordelen of een gitaar 100% is wat ik zoek. Meestal weet ik na een tijdje thuis of met optredens spelen pas wat de werkelijke kwaliteit van de gitaar is. Nu weet ik wel steeds beter waar ik op moet letten, maar ik weet nog lang niet alles. Ik zou ook een Swing kunnen kopen, maar als ik er op den duur achterkom dat dat ook net niet mijn ding is, kom ik er bijna niet meer vanaf. Dus ik heb toch wel het liefst iets wat een beetje gangbaar is.

Mitch
24 oktober 2007, 11:07
Waar je gelijk in hebt ! Het is, wat je zegt, ook best lastig om te kunnen 'horen' hoe een gitaar binnen bandverband gaat klinken terwijl je 'm in een winkel test. Andere ruimte, andere amp.... en zonder direct vergelijkingsmateriaal (eigen amp/gitaar) is het dan best moeilijk om er 'doorheen' te denken. Dan moet je ook nog eens rekening houden met de vaak wat mindere/dunnere snaren op de exemplaren in de winkel ! Maar je eisen zijn vrij duidelijk: sterkere attack op de bassnaren, goede definitie.

Om nog even over het Tele/strat dilemma verder te gaan: welke elementstand gebruik je nu meestal op je strat ?

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:12
De middelste PU, meestal, of mid/nek. De brug-pu zou ik graag willen gebruiken, maar dat klinkt echt voor geen ene meter. Bij een Tele wel, dat is 1 van de redenen om ook bij de Tele's te kijken.

treblemaster
24 oktober 2007, 11:13
Ik zou me niet teveel blind staren op merken, soorten hout etc. Als je redelijk wat ervaring hebt op het gebied van gitaren en weet wat je zoekt in je geluid, vind je vanzelf wel de gitaar die je zoekt!
Ik was ooit eens wat Tele's aan het testen (ik was niet helemaal tevreden met mij epiphone LP) en was naar 3 modellen nog niet onder de indruk. Opeens zag in de hoek, half verstopt, een roze tele staan (vintage look). Getest en het voelde meteen al perfect en klonk ook nog eens zo! Het is een japanse 50's reissue (houtsoort zou ik niet weten). Ik raakte daarna de LP nauwelijks meer aan (en dus verkocht). Ik heb sinds die tijd nog nooit het gevoel gehad dat ik echt iets mis ;). Tuurlijk probeer je je geluid atijd verder te perfectioneren en denk je toch stiekum af en toe aan andere pick ups e.d. Maar goed, daar doe je niks aan.

heinz3110
24 oktober 2007, 11:16
..Volgens mij hebben meerdere winkels een policy dat, als je na een week ofzo denkt: "dit is m toch niet" dat je 'm weer terug kan brengen. Moet je anders maar eens navragen bij desbetreffende winkel hoe zij daar mee omgaan.. het blijft inderdaad lastig om in een middagje te kijken wat nou aan al je wensen voldoet ...

Zelf test ik in de winkel standaard over een middelmatig versterkertje( en vooral clean natuurlijk) . Als desbetreffende gitaar dan nog overeind blijft dan weet ik voor mezelf genoeg dat ie over een betere versterker ook overeind blijft.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:17
Ik zou me niet teveel blind staren op merken, soorten hout etc. Als je redelijk wat ervaring hebt op het gebied van gitaren en weet wat je zoekt in je geluid, vind je vanzelf wel de gitaar die je zoekt!
...
Nou ja, dat is dus het probleem. Ik heb tot nu toe 3 gitaren gekocht, de volgende wordt dus nummer 4. Ik heb zo links en rechts wel eens wat op gitaren gespeeld, maar dat was meestal een minuut of 5. Nooit met de gedachte om hem ooit te kopen. Dus ook nooit echt overal op gelet.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:18
..Volgens mij hebben meerdere winkels een policy dat, als je na een week ofzo denkt: "dit is m toch niet" dat je 'm weer terug kan brengen. Moet je anders maar eens navragen bij desbetreffende winkel hoe zij daar mee omgaan.. het blijft inderdaad lastig om in een middagje te kijken wat nou aan al je wensen voldoet ...

...
Maar dat werkt natuurlijk niet als je er 1 via Marktplaats koopt. :)

Quink
24 oktober 2007, 11:22
De brug-pu zou ik graag willen gebruiken, maar dat klinkt echt voor geen ene meter.

Klinkt die überhaupt wel goed bij Strat's? Bij de mijne klinken ze ook te dun, pinnig. Op de Tele is de brug PU wel als in zijn eentje bruikbaar. Maar goed, dan nog hou je op de Strat nog vier bruikbare geluiden over, en op de Tele maar drie... :D

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:23
Klinkt die überhaupt wel goed bij Strat's? Bij de mijne klinken ze ook te dun, pinnig. Op de Tele is de brug PU wel als in zijn eentje bruikbaar. Maar goed, dan nog hou je op de Strat nog vier bruikbare geluiden over, en op de Tele maar drie... :D
Als die drie geluiden van de Tele allemaal goed bruikbaar zijn, ga IK er alleen maar op vooruit. :)


En ja, een Strat met alleen de brug-pu kan heel goed klinken. Maar dan moet je er wel eerst een set Duncans of Customshops in gooien.

dr.distortion
24 oktober 2007, 11:28
Ik heb zelf een Dimarzio SDS1 in de brug, klinkt echt wel lekker!

Quink
24 oktober 2007, 11:33
Aaaaaah zeg dat nou niet. Heb ik mezelf er net van overtuigd dat ik niet aan het klieren ga met andere elementen, maakt toch niet zo veel verschil, bla bla bla, krijg je dit.... :o

Mmm, CS '54, Lollar Blond, ehhh, nee, nee, zoveel verschil maakt dat niet...

Iek....

dr.distortion
24 oktober 2007, 11:40
Helaas, maar heb het zelf toch anders ondervonden 8-) De brug pu die erin zat klonk inderdaad nergens naar, schel en scheuren wilde die helemaal niet, klonk echt nergens naar. Dus maar wat zoeken op dit geweldige forum en van daaruit marktplaats en SD en Dimarzio maar eens bekeken. SDS1 gescoord via marktplaats en erin gemikt. Hell dat ding klinkt ontzettend lekker en scheurt als een tiet :D

Mitch
24 oktober 2007, 11:42
Als ik me een beetje in je band/zetu verplaats en hoor dat je normaal gesproken mjouw redelijk high output strat opmid of mid/nek speelt voor de body maar te weinig attack hebt en te weinig body op brug, sja... denk dat op een Tele dan alleen de brug en middenstand bruikbaar zijn voor je. Met een iets andere afstelling vna je amp, ongetwijfeld.
Brugpup van een Tele heeft meestal iets meer body dan brugpup strat, maar toch heb ik ze ook wel eens prima gehoord, zeker de Nordstrand set vind ik daar erg goed in: prima gebalanceerd tophoog en hoog. Maar goed, elementen wil je het voorlopig nog niet over hebben neem ik aan, eerst de gitaar.
Misschien, als het niet te laat wordt zaterdag piep ik nog wel effe binnen om me een beter beeld te vormen van je sound.

Tja, het blijft lastig, het is dat je zo ver weg woont anders wilde ik wel met je mee testen. Met zijn tweeën hoor je altijd meer dan in je eentje.

Azrael
24 oktober 2007, 11:42
Ik vind bij een tele juist het mooie dat alle elementen voor mij echt 100% bruikbaar zijn. De hals voor smoothy noten, de brug voor rakakakata distortion en het midden elementen als ideaal compromis tussen de twee. Beetje warm, en een beetje hoog. Heerlijk!

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:44
...

Tja, het blijft lastig, het is dat je zo ver weg woont anders wilde ik wel met je mee testen. Met zijn tweeën hoor je altijd meer dan in je eentje.
Nou ja, zover ben ik niet weg op dit moment (zit nu in Delft ;) ). Maar dan moet jij vandaag ook maar de tijd hebben...

Mitch
24 oktober 2007, 11:47
Waar wil je gaan testen dan ?! Ik moet nog wat taxi-diensten verlenen aan mijn vrouw (moet naar de groothandel) maar verder ben ik vrij vandaag. Vertel ! Vertel ! Vertel !

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:48
Waar wil je gaan testen dan ?! Ik moet nog wat taxi-diensten verlenen aan mijn vrouw (moet naar de groothandel) maar verder ben ik vrij vandaag. Vertel ! Vertel ! Vertel !
Nou, ik zou via Nederland Muziek gaan, maar als jij tijd en zin hebt, en een goeie winkel in de buurt weet... :)

Mitch
24 oktober 2007, 11:51
Ik ga even thuis kijken of ik tijden kan afspreken voor halen/brengen. Hoe laat zou jij zelf kunnen en op welke afstand ? Qua aanbod is Feedback Rotterdam denk ik de ruimste in de omgeving Delft, zit ook vlakbij aan de snelweg.

EDIT: ik moet 'r rond 12.30/13u wegbrengen, paar uur later pas weer ophalen.
Ik ben vóór een mini-meeting. PB je straks mijn mobiel wel !

rickert
24 oktober 2007, 11:52
Minimeeting bij feedback:seriousf:!!!!!!!

G.G.
24 oktober 2007, 11:53
Minimeeting bij feedback:seriousf:!!!!!!!

Hee, voor mij op loopafstand, en ben vrij.... 8-)

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:53
Ik ga even thuis kijken of ik tijden kan afspreken voor halen/brengen. Hoe laat zou jij zelf kunnen en op welke afstand ? Qua aanbod is Feedback Rotterdam denk ik de ruimste in de omgeving Delft, zit ook vlakbij aan de snelweg.
Ik ga nu bijna weg hier. Dat zal betekenen dat ik daar over een half uurtje ben.

Misschien even telefoonnummers uitwisselen via PM?

Mitch
24 oktober 2007, 11:55
PB komt eraan en GG en rick zijn ook uitgenodigd. Hans, ik ben dus nog eventjes bezig, maar ik kom eraan ! Mitch to the rescue :D

rickert
24 oktober 2007, 11:55
Hoelaat?.........

G.G.
24 oktober 2007, 11:56
PB komt eraan en GG en rick zijn ook uitgenodigd. Hans, ik ben dus nog eventjes bezig, maar ik kom eraan ! Mitch to the rescue :D

Lijkt me leuk, ik kom wel, moet alleen lopen, heb al een halve liter achter mijn kiezen :sssh:

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:56
He, leuk man! Gezellie! :D


Enig idee hoe laat je er bent, Mitch?

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:56
Hoelaat?.........
Over een half uurtje?

rickert
24 oktober 2007, 11:57
Oke dan ga ik zo maar eens rijden!!! :hippie:

Mitch
24 oktober 2007, 11:58
Zoals ik het nu inschat kan ik er na 13u zijn, ik schat 13u30 :satisfie:

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:59
Yep, ik ook. Tot straks!

rickert
24 oktober 2007, 12:00
Zoals ik het nu inschat kan ik er na 13u zijn, ik schat 13u30 :satisfie:

Dan hebben wij de hele Feedback al ondergetwat met GASzaad!

G.G.
24 oktober 2007, 12:01
Zoals ik het nu inschat kan ik er na 13u zijn, ik schat 13u30 :satisfie:


Yep, ik ook. Tot straks!

Prima, dan zou ik ook kunnen, leuk joh, zo;n spontane stratzoektocht minimeeting.

heinz3110
24 oktober 2007, 12:01
Leuk man, een nieuwe gitaar kopen :) Plezier!

G.G.
24 oktober 2007, 12:01
Strat met ebben toets menemen als vergelijk?

EDIT: K#t , geen koffer of gigbag, die staat bij B2theA

Highroller
24 oktober 2007, 12:10
Liever 1 droomgitaar dan 6 mindere. Maar het is inderdaad wel aan te raden om altijd minimaal 2 gitaren in je bezit te houden zodat je de plussen en minnen goed kan vergelijken en zodoende steeds dichter bij je droomgitaar kunt komen. Geluid en bespeelbaarheid zijn daarbij volgens mij dan belangrijker dan looks of merk. De meeste gitaristen hebben hun ideale geluiden wel zo ongeveer in hun kop zitten en als de gitaar daarnaast ook nog goed speelt, kopen die hap! Als ik jou was zou ik de 2 minste gitaren verkopen en je beste houden zodat je deze nog een jaartje kan vergelijken. Niet al je gitaren verkopen dus!

Pepe
24 oktober 2007, 12:36
Hans, ik zou je ook de tip willen geven naar de Mexicaanse Classic Player Strats te kijken, daar zitten echt fantastische exemplaren tussen voor zo'n 500 a 600 euro...
Overigens is de kans dat je een goede Strat treft met een maple toets volgens mij groter dan de kans op een goede Strat met rosewood toets...
Waarom durf ik niet precies te zeggen maar veel huidige Strats met rosewood toets hebben toch een vrij neuzige en niet zo open klank...
Het is mijns inziens overigens helemaal niet waar dat zo'n 50's Strat met maple hals meer als The Shadows klinkt, ze hebben over het algemeen juist meer ballen en bite dan een 60's Strat is mijn ervaring...
dat verhaal over de Abigail Ybarra pickups klopt ook niet, er is beperkt een setje handgewonden pickups op de markt gebracht maar die zitten zeker niet op de Classic Player Strats, eerder Customshop designed pickups of iets dergelijks, het is niet helemaal duidelijk wat het precies is maar ze klinken niet slecht, als je wil zou je ter vervanging nog voor een setje Customshop '54's kunnen gaan, dat zijn hele mooie pickups...
Oh ja, ik zou die Japanse Strat misschien nog even houden en die Artcore gewoon lekker eruit doen, op die manier heb je altijd een okee backup gitaar...
Trouwens, het hout bij de Amerikanen is echt niet standaard beter dan bij de huidige Mexicaanse serie hoor, als ik een vergelijk zou moeten maken dan meen ik toch zeker een aantal Mexicanen (Classic Player Strats) tegengekomen te zijn die het vergelijk met mijn huidige Strat wel zouden kunnen doorstaan en over deze gitaar ben ik heel tevreden, ik ben er zelfs uitermate blij mee...

I second that.
Wat stratjes betreft, er is geen Fender formule. Gewoon een combinatie van de juiste factoren en die kan je bij elk merk vinden, Tokai, Japan JV, Mexico, Fernandes... Mijn ervaring na 25 jaar stratjes kopen/tweaken.
Een Mex classic is de goedkoopste strat met de juiste ingredienten, vervang de pickups voor CS '54 en grote kans dat je er bent. Zoniet, volgende poging. Dat is niet anders dan een Customshop Fender, daar zitten ook gitaren tussen die het gewoon niet hebben.
Niettemin, ik snap dat het tussen de oren zit; Fender USA. In dat geval.. probeer een tachtiger te vinden. De standaard zijn goeie gitaren met een wat donker geluid maar dat zijn de pickups, de R.I.'s uit die tijd zijn meestal top en veel beter ga je ze niet vinden.

Als ik maar 1 gitaar mocht hebben, dan werd het een telecaster. Gewoon veel bruikbaarder in every way. Dat poppy bluesy geluid van een strat is prachtig op de juiste plek maar een goeie tele is een vriend voor het leven.
Een goeie tele.... dat is pas een zoektocht....

Yamhammer_71
24 oktober 2007, 12:53
Liever 1 droomgitaar dan 6 mindere. Maar het is inderdaad wel aan te raden om altijd minimaal 2 gitaren in je bezit te houden zodat je de plussen en minnen goed kan vergelijken en zodoende steeds dichter bij je droomgitaar kunt komen. Geluid en bespeelbaarheid zijn daarbij volgens mij dan belangrijker dan looks of merk. De meeste gitaristen hebben hun ideale geluiden wel zo ongeveer in hun kop zitten en als de gitaar daarnaast ook nog goed speelt, kopen die hap! Als ik jou was zou ik de 2 minste gitaren verkopen en je beste houden zodat je deze nog een jaartje kan vergelijken. Niet al je gitaren verkopen dus!

Helemaal mee eens, + 1

G.G.
24 oktober 2007, 15:45
Foutje in de review, op sommige plekken Highway met Lite Ah verward,

Review verwijderd.

op de volgende pagina staat de juiste.

Pepe
24 oktober 2007, 16:01
Dat soort reviews lezen we graag.


De Highway is een goede gitaar zonder de pickups en zonder de hals, mijn mening. Dat maakt um gelijk weer duur als je dat aan gaat pakken natuurlijk. Voor de body gebruiken ze een goed maar een beetje zompig hout (de bodies van een strat wegen allemaal 1.8 kilo dus ik neem aan dat dat allemaal uit een grote stapel komt), dat zompige zal wel verdwijnen met de loop der jaren omdat er nitro gebruikt wordt wat ademt.

De Mex classic is echt een paar stappen beter dan de Mex standaard, alsof die twee uit een andere fabriek komen.
Een mid weight alder body met een maple hals en een vintage trem, dat is gewoon een goed begin voor een strat. Voor een tele wil je echt een lichte essen body, maple of rosewood neck en een vintage brug maar dat is geen garantie voor succes, het luistert erg nauw bij een tele. Teveel mids, snerpend hoog, twang zonder bassen... het is gewoon uitproberen met zo'n ding.

jimihattricks
24 oktober 2007, 16:02
Kim: zoek niet verder: jij hebt gewoon een essen tele met maple hals + messing brugzadels nodig, niet moeilijk doen, lekker die blackguard vibe, setje 011/012 erop en gaan met die banaan! werkt uitstekend voor rhythm-gitaristen.. (een beproefde formule mag je het ondertussen wel noemen)

ik heb zelf hier een stratje staan (kasuga uit de tokai fabriek) met een essen body en maple neck, en daar komen hoeveelheden laag uit (en strak bovendien), dat wil je niet weten..

met een budget van 600 euro ga jij zeker iets cools vinden, dat moet wel!

Quink
24 oktober 2007, 16:18
Dat soort reviews lezen we graag.

+1! Eens kijken of de andere heren er nog iets aan toe te voegen hebben.

Wel erg goed trouwens, je wil iets gaan testen, en er staan gelijk een paar gitaarnetters klaar om je te helpen! Go gitaarnet! :rockon: :D

Yamhammer_71
24 oktober 2007, 16:27
GO JUSTICE!

:gitarist:

Mitch
24 oktober 2007, 16:41
Ja, jammer dat ik iets eerder weg moest, maar het was zeker leuk ! Het fijne van zo'n test met een paar man is dat iedereen weer net even wat anders hoort, of dat iedereen het er juist snel over eens is. Bevestiging is ook prettig :)

De Highway vond ik het meest 'Tele'. Open, helder maar toch ook een behoorlijke portie laag dat ik op zich wel kon waarderen, maar wat voor Kims setup en rol binnen de band niet handig is.
De Baja vond ik wat wisselend, vond 'm soms wat harsh en niet zo supermooi in balans qua hoog/laag. Maar er zaten zeker ontzettend bruikbare sounds in. En zo'n kutterige vierstandenschakelaar, dat dan weer wel !
Die Mex st. was echt zo vooroordeel bevestigend als je maar kunt verzinnen. Geen mooi hoog, geen mooi laag, totaal karakterloos.
De Lite Ash was bruikbaar maar niet echt karaktervol. Ik kan me een eerder exemplaar herinneren die ik vel meer body vond hebben, ik vond deze wat kaal. Alsof je alleen maar naar pickups en snaren luistert.
Mijn eigen gitaar kende ik bijna niet terug, ik miste zeker op het brugelement die heerlijke harmonischen, die lekkere crunch. Leek ineens veel meer midden te hebben dan de andere gitaren. Leuk detail was wel dat toen Rick erover speelde, die een beetje eenzelfde stijl van spelen heeft, ik meteen meer het geluid herkende dan toen Hans erover speelde.
Anyway, zo zie je maar, stijl en vooral amp doen een hoop. Nou heb ik de Tele al over een amp of 6 gehoord, maar zo matig als op deze nog niet, terwijl de andere gitaren er best lekker mee klonken.

Voor de duidelijkheid: we testten over een PEavey Delta Blues, op zijn scheurkanaal, op lichte crunch. Bas en mid redelijk ver open om 't op laag volume een beetje body te geven.

De andere twee Higways vielen dus een beetje tegen begreep ik.
Ben benieuwd naar Hans zijn ervaringen, volgens mij had -ie 't wel naar zijn zin !

G.G.
24 oktober 2007, 16:52
De andere twee Higways vielen dus een beetje tegen begreep ik.
Ben benieuwd naar Hans zijn ervaringen, volgens mij had -ie 't wel naar zijn zin !

Niet helemaal. Ze waren zeker niet slecht, maar ook niet echt wat ik qua sound van een tele verwacht. De dikke frets zouden voor mij persoonlijk niet vervelend zijn, maar in combinatie met de te dunne snaren wil je de snaren nog weleens onbedoeld "benden".

een van die twee Highways was wel rampzalig, maar dat lag hoofdzakelijk aan de hals, waar we alledrie onze bedenkingen bij hadden (wat is er gebeurd met de Fender kwaliteitscontrole? leek bijna een "gibsonachtige" misser :satisfie: )

Yamhammer_71
24 oktober 2007, 16:55
Tof dat je met een paar man aan het testen bent geweest tussen de diverse strats -> mooie en duidelijke reviews ook.

Echt heerlijk zulke gitaristen onder elkaar.

G.G.
24 oktober 2007, 16:56
Mitch, ik begreep je reactie niet in de eerste zinnen totdat ik mijn post opnieuw doorlas. Ik heb in twee stukken de Lite Ash verward met de Highway. Zqal het ff aanpassen.

EDIT: DIt moet de juiste zijn:


Vandaag met Rick, Hans en Mitch 2 1/2 uur in een soort van darkroom doorgebracht. Was erg leerzaam.

Een tele heeft 1 element, 1 pot en 2 standen minder dan een strat, maar is zeker NIET beperkter dan een strat (misschien kan je er zelfs wel meer uithalen)

Veel tele's getest door Rick en Hans.

mijn mening (3 stuks met esdoon toets):

Lite Ash:

Klonk redelijk, wat warmer, meer rock dan blues. Mooie dunne lak. Klonk wel wat warmer dan je zou willen bij een tele (mijn persoonlijke mening).

Baja:

Iets beperkter geluid QUA DIEPTE, iets minder uitgesproken hoog en laag, maar naar mijn mening ook wat bruikbaarder. 4 stands switch en S-1 switch maken hem heel veelzijdig, alleen wel wat getob denk ik om het juiste geluid te vinden. Serie standje is lekker met extra output.
Grote plus naar mijn mening is de hele dikke en wijde hals.
Hele lekkere elementen!

Mex standaard:

Lelijke dikke lak, foute 6-zadelbrug en hij klonk gewoon belabberd.
Precies zoals het niet moet.

Highway:

Net een beetje teveel van het goeie, te veel aanwezig in een band (groter dan een trio (gitaar, bas en drum)denk ik. Scherp hoog en echt pompend laag en een heel breed en open geluid. Jammer van de gelijmde esdoorn toets als ze ook al de moete hebben genomen een skunkstripe aan te brengen.

daarna twee stuks met rosewood toets (ook Highway) opvallend was de hoge frets in combinatie met de dunnen snaren wat vooral bij Rick (grote sterke handen) wat problemen gaf met zuiverheid).
Miste toch een beetje dat felle dat de esdoorntoets tele's hadden.

Opvallend was dat er eentje was met een hals die duidelijk fout was. Rick, Hans en ik zagen een rare ligging van de 5e fret bij het kantelen van de gitaar (haaks op de frets kijken als een rij spoorbielzen) en verder leek ie heel licht weg te draaien (getordeerd).

Ten slotte ook nog eentje die niet te koop stond: de Jap van Mitch met esdoorn toets en essen body (hele mooie two piece). Fel en warm, meer rock dan scherpe blues (vond hem die lekkere Springsteensound hebben).

Mitch
24 oktober 2007, 17:05
Tof dat je met een paar man aan het testen bent geweest tussen de diverse strats -> mooie en duidelijke reviews ook.

Echt heerlijk zulke gitaristen onder elkaar.
Teles ! Nee zeg, strats... :sneaky:

rickert
24 oktober 2007, 17:19
Het was zeker kicken, eigenlijk weinig op de reviews van de mannen aan te merken.

Wel bevestigen dat de 4wayswitch op de baja voor mij ook niet zou werken, ik rag nogal op zo'n ding als ik hem voor solo's op het neckelement wil zetten en dat werkt niet als daar nog een standje na zit.

Inderdaad erg raar van die ene Highway, wij waren er allen over eens dat er iets niet klopte aan de hals, en de verkoper deed er erg luchtig over en het zal me dan ook niets verbazen dat deze gitaar er morgen weer hangt in dezelfde staat.

De Jap van Mitch en de Highway met mapletoets vond ik het gaafst, veelzijdig doch karakteristiek. Als de Highway een dikkere hals zou hebben ging ik volgende maand weer een gitaar halen:p

Voor Hans lijkt me die Baja het beste, want dat is echt een rightintheface geluid met de attack die Hansjepansje zoekt.

Het meest zal me bijblijven hoe Hans aan het einde, buiten, voor de feedback, met een Oostelijk accent zegt: Mannen, ik ga 'm aantrappen! :rockon:

Leuk middagje mannen, moeten we vaker doen:p

EDIT: Oja, opvallend was dat zo'n beetje alle strats bagger afgesteld waren en gewoon slecht van kwaliteit leek wel, halsjes voelde kut aan. Er hing een Blade voor €1099,- met een piepende trem en extreme eiersnijderactie, vond ik wel slecht!

barno
24 oktober 2007, 17:35
ik heb merendeel van mijn effectpedalen afgeschaft, ben het beu dat al die dingen tone sucken. ipv daarvan gebruik ik nu diverse gitaren voor verschillende klanken, tele voor messcherp, strat voor warm, hollowbody gibson P90 voor jazzy en mild crunch, strat p90 voor zwaar geweld etc...

Het is een gedoe op het podium, maar er is wel steeds eerlijke Tone. Als het niet anders kan, doe ik het met een degelijke strat of tele (liefst met bigsby) en wat pedaaltjes.

Een podiumwet: als ik geen backup bij heb, breek ik drie snaren, als ik drie backups bij heb, breek ik niks ...

rickert
24 oktober 2007, 17:51
3 backups :confused: VEEL.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 18:05
Ja, het was best gezellig. :)


Mijn bevindingen in het kort (alle gitaren hadden een maple hals):

Lite Ash:
Unplugged vrij mat en dof, maar versterkt bijna teveel hoog. Geen levendig geluid echter, het blijft een beetje een platte sound. Wel ongelofelijk mooi, met een mooie birdseye maple toets.

Mex. Std:
Waardeloze kutgitaar. Was het exact helemaal niet.

Highway:
Goeie Tele-sound. Ballen op alle posities. Goed uitgebalanceerd, maar wat Mitch al zei, vreselijk veel laag. Mocht ik echt besluiten om één te kopen, ga ik hem ook even op mijn eigen setup proberen. Misschien dat ik op mijn set toch niet zoveel last heb van al dat laag.
Het mag dan een budget-USA zijn, maar hij is wél echt goed. De Highways met RW toets was ik echter niet echt enthousiast over. Slechte frets, vrij zompig geluid ook. Niet mijn ding.

Baja:
Mooie heldere klank, erg in your face. Deze (en ook de Highway) vraagt erom om op zijn flikker te krijgen. Ze eisen rock, ze moeten hard geslagen worden. Het nodigt gewoon enorm uit. Wel heeft deze idd die gekke 4-standen schakelaar en een knopje in de volumepot, waardoor het één en ander anders geschakeld wordt. Leuke gimmick, maar volgens mij niet echt bruikbaar.

Ik had nog nooit over een Peavey Delta Blues gespeeld, en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was. Goeie amp!


Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. De Baja en de Highway trekken me allebei aan. Aanvankelijk was ik behoorlijk gecharmeerd van de Baja, vooral door zijn unplugged geluid, maar versterkt hebben ze allebei zeker hun kwaliteiten. Ik moet me alleen nog even bedenken welke kwaliteiten voor mij het beste werken.


Ondertussen hebben we ook nog even wat andere dingen geprobeerd (unplugged):
- Een Gretsch Electromatic 5120: Slecht en goedkoop afgewerkt. Dat Gretsch daar zijn naam op wil hebben staan...
- Epiphone semi-hollow: beetje platte gitaar, niet echt levendig geluid
- Stagg Les Paul: Ik heb hem nog weer en keer het voordeel van de twijfel gegeven, maar het blijft toch echt troep.
- Dikke Dean hollow: vreselijk mooie dikke vette klank, waarschijnlijk veel te veel laag. Maar mooi istie wel.
- Godin (weet niet meer welke): mooie, goeie gitaar. Niks mis mee.

G.G.
24 oktober 2007, 18:10
- Stagg Les Paul: Ik heb hem nog weer en keer het voordeel van de twijfel gegeven, maar het blijft toch echt troep.


ja, dat was mooi man, dat gezicht van jouw. Na 2 seconden zette jij hem terug in de standaard, die overigens beter was afgewerkt dan de gitaar zelf.

Yamhammer_71
24 oktober 2007, 18:11
Het klinkt alsof de Baja het dan gaat worden of niet?

- goede unplugged klank
- goede plugged-in klank

Kim Wilson
24 oktober 2007, 18:15
Nee, ik weet het nog niet. Dat zeg ik net. De Highway en de Baja kunnen het allebei worden.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 18:16
ja, dat was mooi man, dat gezicht van jouw. Na 2 seconden zette jij hem terug in de standaard, die overigens beter was afgewerkt dan de gitaar zelf.
Ja, ik denk, ik geef hem nog één keer de kans... :satisfie:

drap
24 oktober 2007, 18:20
Ik heb ook in een ver verleden een Mexicaanse Standard gehad en ik vond het destijds wel een erg lekkere gitaar. Zelfs zo lekker, dat ik nu nog steeds spijt heb dat ik 'm heb weggedaan. Misschien een voorbeeld dat elke gitaar van hetzelfde type weer anders klinkt.

Die Highway tele, man wat jammer dat ie niet linkshandig wordt gemaakt... Ik had er zeker weten allang eentje gehad.

Dat laag, toen ik destijds op je Fender top speelde, vond ik dat ie best veel laag produceerde. Toch iets waar je rekening mee moet houden denk ik. Hoewel je de bas maar terug kan draaien natuurlijk. En wat extra presence, dat doet een tele alleen maar goed wat mij betreft.

Maar je bent helemaal into de tele nu KW? Kan je 'm mooi meenemen ter tele vergelijk op de meeting :cooler:

Oh en doe me een plezier. Als je de Highway tele neemt, neem dan die ge-upgrade blauwe svp. Je bent er trouwens van op de hoogte dat je twee typen Highway tele's hebt? Ik hoop niet dat ik je nu weer doe twijfelen :D

fransoos
24 oktober 2007, 18:23
:) ooit wel eens aan een line 6 variax gedacht, mn de 600 serie, heb je gelijk alles bij je

rickert
24 oktober 2007, 18:28
Ik heb ook in een ver verleden een Mexicaanse Standard gehad en ik vond het destijds wel een erg lekkere gitaar. Zelfs zo lekker, dat ik nu nog steeds spijt heb dat ik 'm heb weggedaan. Misschien een voorbeeld dat elke gitaar van hetzelfde type weer anders klinkt.

Die Highway tele, man wat jammer dat ie niet linkshandig wordt gemaakt... Ik had er zeker weten allang eentje gehad.

Dat laag, toen ik destijds op je Fender top speelde, vond ik dat ie best veel laag produceerde. Toch iets waar je rekening mee moet houden denk ik. Hoewel je de bas maar terug kan draaien natuurlijk. En wat extra presence, dat doet een tele alleen maar goed wat mij betreft.

Maar je bent helemaal into de tele nu KW? Kan je 'm mooi meenemen ter tele vergelijk op de meeting :cooler:

Oh en doe me een plezier. Als je de Highway tele neemt, neem dan die ge-upgrade blauwe svp. Je bent er trouwens van op de hoogte dat je twee typen Highway tele's hebt? Ik hoop niet dat ik je nu weer doe twijfelen :D

De highway waar hij over te spreken is, is van het nieuwe soort!

Kim Wilson
24 oktober 2007, 18:29
Ik heb ook in een ver verleden een Mexicaanse Standard gehad en ik vond het destijds wel een erg lekkere gitaar. Zelfs zo lekker, dat ik nu nog steeds spijt heb dat ik 'm heb weggedaan. Misschien een voorbeeld dat elke gitaar van hetzelfde type weer anders klinkt.

Die Highway tele, man wat jammer dat ie niet linkshandig wordt gemaakt... Ik had er zeker weten allang eentje gehad.

Dat laag, toen ik destijds op je Fender top speelde, vond ik dat ie best veel laag produceerde. Toch iets waar je rekening mee moet houden denk ik. Hoewel je de bas maar terug kan draaien natuurlijk. En wat extra presence, dat doet een tele alleen maar goed wat mij betreft.

Maar je bent helemaal into de tele nu KW? Kan je 'm mooi meenemen ter tele vergelijk op de meeting :cooler:

Oh en doe me een plezier. Als je de Highway tele neemt, neem dan die ge-upgrade blauwe svp. Je bent er trouwens van op de hoogte dat je twee typen Highway tele's hebt? Ik hoop niet dat ik je nu weer doe twijfelen :D
Het nadeel van de Mex. Std. zit hem in de brug. Ik weet niet of het daaraan lag, maar heel toevallig klonken de Tele's met de "juiste" brug echt het beste.

Ja, die Fender top geeft echt behoorlijk veel laag. Daarom ga ik ook nog een keer met mijn eigen set testen. Voor hetzelfde geld klinkt die Highway echt super op die Bandmaster.

Ik weet dat er een new and improved Highway is, die hing ook bij Feedback. En vergelijken op de meeting gaat niet lukken, dan ben ik er niet. :)

drap
24 oktober 2007, 18:29
Jaja, maar je hebt de gewone ge-upgrade Highway en je hebt de Texas Highway, zo uit het blote bolletje. Beide zijn erg goed ontvangen. Ik voel hier nu extra twijfel bij KW :D

G.G.
24 oktober 2007, 18:33
Ik snap het dilemma van KW. De Baja en de Highway zijn beiden goed, alleen anders

grayfink
24 oktober 2007, 19:23
#34 van dit topic: Ik heb invloed :rockon:







:D

fransoos
24 oktober 2007, 19:59
op marktplaats staat op dit moment een mooie Fender American Vintage '52 Telecaster , misschien een forumlid ?

grayfink
24 oktober 2007, 20:12
Vulvasonic eind september:

Gotverrrrrrrr........, ik heb die Baja tele zojuist bij Schreeven in Nijmegen getest over een Vox AC30 (omdat ik zelf ook een Vox AC30 heb namelijk). Ze hadden beide kleurvarianten liggen en ik ging voor de 'butterscotch' variant met zwarte slagplaat. Ik plug haar in en ........... sodeju, wat een waanzinnig mooie, goede klank en wat een heerlijke vette hals en dan al die extra klankmogelijkheden!!!!!!!!

Ik had al last van GAS na al dat positieve gelul, maar nu is mijn honger zo groot geworden dat mijn eega daar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog erg veel hinder van gaat ondervinden, net zolang tot ze groen licht geeft (Ja, wij delen al het geld, vandaar.....).

IK MOET EN ZAL 'M HEBBEN!!!!!!!!! :o

Later schreef yours truly:

Gisteren de Baja getest bij Tonika Groningen. Viel mij toch tegen. De hals was naar mijn smaak te dik. Ik zou er best aan kunnen wennen met mijn grote handen, maar het gevoel was niet goed. Ook stond de kleur me niet aan. (Ze hadden alleen de "desert sand". Het brug element klonk wat ielig, al zal dat aan de versterker gelegen hebben. (De overhypte Epiphone Valve jr.).
Het volumeknopje ingedrukt vond ik niet veel toevoegen. De slagplaat kierde bij de hals, ik vond het net helemaal niks.
Er was wel een USA '52 reissue, butterscotch. 1800€ Wat een beest van een gitaar! Helaas ver over budget. (volgens mijn vrouw tenminste:sneaky: ).
Daar zou ik wel de japanse versie van kunnen kopen.
Hier op ebay: http://cgi.ebay.de/BRAND-NEW-Fender-Telecaster-TL52-78US-Crafted-in-Japan_W0QQitemZ140161373032QQihZ004QQcategoryZ3808 3QQcmdZViewItem

Die heeft precies wat ik wil: Een iets dunnere hals als de Baja, wel lekker een donkere maple, glanzend gelakte hals. USA vintage elementen, niet de rare wiring. maar gelijk goed. En ook nog de goede kleur.
Ik heb paypal en voor ca 660 Euro heb ik dat ding thuis. Nadeel: je kunt hem niet even uitproberen. Moeilijk moeilijk moeilijk.

Ik wil nog steeds die Japanse. Budgettair is het even lastig, maar ach; nog 6 weekjes geduld en dan heb ik weer een 13e maand en dikke kerstbonus. Waarschijnlijk wordt het dan toch die uit de laatste link. :)

JV
24 oktober 2007, 20:39
ik neem naar de meeting nog wel een baja tele mee, 3 weken terug gekocht :p. echt precies wat ik in een tele wilde hebben, alle standen zijn enorm bruikbaar en zo'n heerlijke in your face sound.

moet nog wel helemaal goed afgesteld worden, maar ik vond persoonlijk de afstelling uit de doos al erg prettig.

rickert
24 oktober 2007, 20:57
Valt me op hoeveel exemplarisch verschil er zit tussen Phenders, de Baja vond ik juist wel goed afgewerkt. Die japanse heeft Mitch, en die is erg gaaf!

Luke-wannabe
24 oktober 2007, 23:26
ik neem naar de meeting nog wel een baja tele mee, 3 weken terug gekocht :p. echt precies wat ik in een tele wilde hebben, alle standen zijn enorm bruikbaar en zo'n heerlijke in your face sound.

moet nog wel helemaal goed afgesteld worden, maar ik vond persoonlijk de afstelling uit de doos al erg prettig.
Hee heb je die nieuw! Niet eens posten hier ofzo..!

JV
24 oktober 2007, 23:34
Hee heb je die nieuw! Niet eens posten hier ofzo..!

camera ligt thuis, gitaar staat op werk. en ik vergeet hem telkens mee te nemen, dus nog geen foto's kunnen maken.

grayfink
24 oktober 2007, 23:36
Valt me op hoeveel exemplarisch verschil er zit tussen Phenders, de Baja vond ik juist wel goed afgewerkt. Die japanse heeft Mitch, en die is erg gaaf!

Nou, de hardware was wel ok hoor van die Baja, hals recht, fretdress niets op aan te merken. Alleen de 1-lagige slecht gemonteerde slagplaat oogde nogal schraal. Die -voor mij te dikke- hals stond me niet aan. Nou kwam mijn negativiteit ook voort uit het feit dat ik die dag ook al op een crematie was geweest, en een slapeloze nacht had gehad door mijn adhd slaapgestoorde kroost. Dat komt de spelvreugde niet ten goede.:confused: Objectief is de baja veel bang for the buck denk ik.

Mitch
24 oktober 2007, 23:49
Nou, de hardware was wel ok hoor van die Baja,

Ah, ik snap het al, die jij geprobeerd hebt had natuurlijk niet de laatste software upgrade ! Dat verandert namelijk een hoop, zeker de respons in het hoog ! :D
Jongens, leuke mini meeting. Dat serieuze testwerk: ik mag 't wel. Zullen we maar gewoon zelf een online magazine oprichten of zo ? Die reviews op Gitaarnet zelf lopen niet zo hard meer geloof ik...

schizo910
24 oktober 2007, 23:53
Dat hele gitaarnet (buiten het forum om) loopt volgens mij niet echt... Iemand nog iets van Ido gehoord? Of heeft iemand zijn buren al horen klagen over een vreemde stankoverlast?

rickert
24 oktober 2007, 23:55
Wie de fok is Ido?

Online magazine? Ik ben voor!!! Als er vaker naar Feedback of andere zaken gegaan word en ik ben vrij ben ik altijd wel in om mee te gaan en een reviewtje te schrijven hoor.

grayfink
25 oktober 2007, 00:04
En met hardware bedoel ik uiteraard, de tuners, elementen en en, nou ja de hardware. Eh...:confused:

bass blom
25 oktober 2007, 00:05
Dat hele gitaarnet (buiten het forum om) loopt volgens mij niet echt... Iemand nog iets van Ido gehoord? Of heeft iemand zijn buren al horen klagen over een vreemde stankoverlast?

iets zal toch wel de rekening betalen?
lijk me niet mis, dataverkeer gezien..

Mitch
25 oktober 2007, 00:05
De buren bellen is inderdaad geen gek idee
(tijden al niks gehoord dus)

schizo910
25 oktober 2007, 00:20
iets zal toch wel de rekening betalen?
lijk me niet mis, dataverkeer gezien..

automatische incasso?

bass blom
25 oktober 2007, 00:32
ja dat kan, dooien betalen automatisch de rekeningen zolang ze saldo hebben :D

Kim Wilson
25 oktober 2007, 08:37
Nou, de hardware was wel ok hoor van die Baja, hals recht, fretdress niets op aan te merken. Alleen de 1-lagige slecht gemonteerde slagplaat oogde nogal schraal. Die -voor mij te dikke- hals stond me niet aan. Nou kwam mijn negativiteit ook voort uit het feit dat ik die dag ook al op een crematie was geweest, en een slapeloze nacht had gehad door mijn adhd slaapgestoorde kroost. Dat komt de spelvreugde niet ten goede.:confused: Objectief is de baja veel bang for the buck denk ik.
Ja, die 1-lagige slagplaat vond ik ook enigszins goedkoop ogen. Aan de andere kant straalt dat ook het no-nonsense karakter van deze Tele uit. Lekker ruw en liek-veur-de-bek. :D

Die dikke hals vind ik wel prettig. Nu maakt het mij niet zoveel uit wat voor hals erop zit, ik speel in principe overal wel (niet zo goed) op. Maar ik moet wel zeggen dat die Baja erg comfortabel was.

En toch trekt mij die Highway ook. Die had een hele rijke sound, veel hoog en laag. Dat kan misschien teveel zijn op mijn setup, en bij ons in de band, maar het kan er ook uitgedraaid worden. Je kunt er wel iets uitdraaien, maar niet iets indraaien wat er niet is. Daarbij heeft de Highway de normale Tele-schakeling. Die Baja heeft een 4-standenschakelaar en een knoppie in de volumeknop voor een of andere gekke schakeling. Wel veelzijdig, maar niet echt gebruiksvriendelijk in de praktijk.

Ik denk dat ik met deze beide gitaren geen miskoop zal doen. Ze zullen allebei prima doen wat ik ervan vraag. Ik moet alleen even duidelijk hebben wat beide gitaren doen op mijn setup, en in hoeverre de rijkheid van de Highway mij gaat storen...

De Beer
25 oktober 2007, 13:10
Die Baja, waar is die te testen in de omgeving Zuidholland? ik was even in Feedback dinsdag en daar ben ik niks tegen gekomen met een V-nek, ik heb niet op de naamkaartjes gelet behalve die van de ge-uppde Highway want die verbaasde me op een erg positieve manier.

En laat een V-nek nou juist dát zijn wat ik miste aan de highway.
Als ik heb goed begrijp is de Baja net iets strakker qua sound?
Minder bottom end en subtieler hoog?

Op Fender.com staan maar 2 finishes, waarvan 1 zonder foto, zijn er zoals sommige merken wel eens hanteren andere finishes voor europa, want voor een Lake Placid Bblue stap ik BWVS vanavond nog m'n auto in.

Kim Wilson
25 oktober 2007, 13:15
Die Baja, waar is die te testen in de omgeving Zuidholland? ik was even in Feedback dinsdag en daar ben ik niks tegen gekomen met een V-nek, ik heb niet op de naamkaartjes gelet behalve die van de ge-uppde Highway want die verbaasde me op een erg positieve manier.

En laat een V-nek nou juist dát zijn wat ik miste aan de highway.
Als ik heb goed begrijp is de Baja net iets strakker qua sound?
Minder bottom end en subtieler hoog?

Op Fender.com staan maar 2 finishes, waarvan 1 zonder foto, zijn er zoals sommige merken wel eens hanteren andere finishes voor europa, want voor een Lake Placid Bblue stap ik BWVS vanavond nog m'n auto in.
Bij Feedback hing wel een Baja. Die hebben we ook uitvoerig aan de tand gevoeld. Inderdaad minder laag en hoog, maar subtieler zou ik hem niet willen noemen. Een hoog in-your-face gehalte. Speelt echt heerlijk. Dikke hals, een stuk dikker dan de Highway inderdaad. Hij hing daar in een gele finish met zwarte slagplaat en maple hals.

Heb jij ook de HW met maple hals getest?

G.G.
25 oktober 2007, 14:08
Bij Feedback hing wel een Baja. Die hebben we ook uitvoerig aan de tand gevoeld. Inderdaad minder laag en hoog, maar subtieler zou ik hem niet willen noemen. Een hoog in-your-face gehalte. Speelt echt heerlijk. Dikke hals, een stuk dikker dan de Highway inderdaad. Hij hing daar in een gele finish met zwarte slagplaat en maple hals.

Heb jij ook de HW met maple hals getest?

Hij had inderdaad minder laag en hoog, maar hij is ongeveer net zo "in your face" als een vent van 2 meter, die hem achteraan bij de hals beetpakt, en als een honkbalknuppel de brug tegen je neus ramt.

Die Baja is echt bruut.

Kim Wilson
25 oktober 2007, 14:14
Nu mag dat eigenlijk geen invloed hebben, maar de Baja is ook nog eens €100 goedkoper...

rickert
25 oktober 2007, 14:20
Hij had inderdaad minder laag en hoog, maar hij is ongeveer net zo "in your face" als een vent van 2 meter, die hem achteraan bij de hals beetpakt, en als een honkbalknuppel de brug tegen je neus ramt.

Die Baja is echt bruut.

Als ik wat spul verkocht heb en mn nieuwe amp heb komtie hier ook in huis, maar dan knal ik er wel een andere switch op :rockon:

schizo910
25 oktober 2007, 14:26
Als ik wat spul verkocht heb en mn nieuwe amp heb komtie hier ook in huis, maar dan knal ik er wel een andere switch op :rockon:

Jij mag voorlopig helegaar gene nieuwe gitaar aanschaffen!

Kim Wilson
25 oktober 2007, 14:30
Als ik wat spul verkocht heb en mn nieuwe amp heb komtie hier ook in huis, maar dan knal ik er wel een andere switch op :rockon:
Tja, die switch... Die vierde positie (helemaal naar voren dus) vond ik toch wel wat toevoegen. Ik denk dat ik hem zou laten zitten.


Ik ben er trouwens ook uit hoe die schakeling in elkaar zit.

pos. 1: brug
pos. 2: brug + nek (parallel)
pos. 3: nek
pos. 4: brug + nek (serie)

met S1-knopje ingedrukt:
pos. 1: brug
pos. 2: brug + nek (parallel, uit fase)
pos. 3: nek
pos. 4: brug + nek (serie, uit fase)

G.G.
25 oktober 2007, 14:36
Tja, die switch... Die vierde positie (helemaal naar voren dus) vond ik toch wel wat toevoegen. Ik denk dat ik hem zou laten zitten.


Ik ben er trouwens ook uit hoe die schakeling in elkaar zit.

pos. 1: brug
pos. 2: brug + nek (parallel)
pos. 3: nek
pos. 4: brug + nek (serie)

met S1-knopje ingedrukt:
pos. 1: brug
pos. 2: brug + nek (parallel, uit fase)
pos. 3: nek
pos. 4: brug + nek (serie, uit fase)

best logisch. de 3 normale standen en de 4e is in serie. S-1 knopje alleen voor de combistanden gebruiken (serie/parallel). Eigenlijk best logisch.

G.G.
25 oktober 2007, 14:37
Als ik wat spul verkocht heb en mn nieuwe amp heb komtie hier ook in huis,

Dat heb ik dus ook een beetje (en dat als een echte stratfanaat)

rickert
25 oktober 2007, 14:38
Jij mag voorlopig helegaar gene nieuwe gitaar aanschaffen!

Wedden van wel:p?

Kim Wilson
25 oktober 2007, 15:35
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/tele-2.jpg

Hmmm, kan niet wachten. :cheerup:

Yamhammer_71
25 oktober 2007, 15:39
Welke is het geworden? :dance:

Kim Wilson
25 oktober 2007, 15:40
Weet ik nog niet.

Fender75
25 oktober 2007, 16:14
Blijft lastig Kim, kiezen uit 2 heerlijke gitaren is errug moeilijk!

Hollemans
25 oktober 2007, 16:16
Ik heb de voorkeur aan 1 main Axe......met 8 reserves :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

De Beer
25 oktober 2007, 17:48
Bij Feedback hing wel een Baja. Die hebben we ook uitvoerig aan de tand gevoeld.Oeh dan heb daar finaal langs gekeken, ik heb echt alle (op 1 na blijkt nu) halzen af-gevoeld of er een V tussen hing, misch had iemand hem mee een hokje in oid.


Inderdaad minder laag en hoog, maar subtieler zou ik hem niet willen noemen. Een hoog in-your-face gehalte. Speelt echt heerlijk. Dikke hals, een stuk dikker dan de Highway inderdaad. Hij hing daar in een gele finish met zwarte slagplaat en maple hals. hmmm toch eens even terug denk ik, In your face is my middle name!


Heb jij ook de HW met maple hals getest?Ja die blondine, op het screamer engltje in het kleine hokkie. ongeloofelijk hoeveel geluiden deze combi zonder te tweaken kan produceren. Overal even flink aan draaien en er gaat een wereld open.
Brug pup heel bruikbaar voor slag eh..werk maar die Lipstick(alike) ;) ....heerlijk, zacht romig en erg erg dik!

Klinkt IMHO een end beter dan een rosewood toets, maatje van me heeft er een en dat is net effe tsjah...net effe...niet.
Ik heb ze niet ge A/B-ed maar deze maple deed me wel wat, en dat had ik bij die andere niet. Dat was overigens vóór dat ik ze over een amp hoorde al.

Ik zit hevig aan die Baja te denken omdat ik die schakelaar en het brug element wellicht ooit wil customizen, met een hotter iets hummbucker oid en dat te tappen, scheelt me later een hoop gerotzooi.
En even kijken wat een re finish me gaat kosten want als ik deze Haar zie(op het Pao Ferau toets je na dan) Krijg ik me toch een partij GAS!
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/LPB%205.jpg

grayfink
25 oktober 2007, 18:22
Een tele heeft GEEN lipstick element! :angry:

De Beer
25 oktober 2007, 18:31
mijn welgemeende excusses!

Orpheo
25 oktober 2007, 18:35
Ik heb de voorkeur aan 1 main Axe......met 8 reserves : :seriousf: :seriousf:

pff weinig man ;) ik heb 1 mainaxe met 14 backups :seriousf:

AART
25 oktober 2007, 18:43
1 main axe en zoveel reserves als ik verder kan betalen/redelijk in een kamer passen.

Luke-wannabe
25 oktober 2007, 18:45
Niet echt een main axe, gewoon een paar leuke gitaren :)

Mitch
25 oktober 2007, 19:15
Hebben jullie het topic verder ook gevolgd ???
De actie reageren-zonder-te-lezen is altijd zoooo herkenbaar :D

Luke-wannabe
25 oktober 2007, 22:08
Hebben jullie het topic verder ook gevolgd ???
De actie reageren-zonder-te-lezen is altijd zoooo herkenbaar :D
Ik heb hem zeker wel gevolgd, maar had niets zinnigs te zeggen verder..

Rinze
25 oktober 2007, 22:12
1 main axe en zoveel reserves als ik verder kan betalen/redelijk in een kamer passen.

Bij Wietse staat het hele huis vol.

fransoos
25 oktober 2007, 22:38
1 werkgitaar, de fender strat plus en een backup de telecaster amd en verder
12 gitaren verzamelsyndroom :???:

wietse
25 oktober 2007, 22:51
Bij Wietse staat het hele huis vol.

nee alleen de woonkamer hangt vol, oke, er staan ook wel een paar, muren beginnen nu echt vol te raken :D.