PDA

View Full Version : repainting



pim1234
28 januari 2003, 15:37
hoi
ik wil mijn spleetoog strat een nieuwe kleurtje geven...hij is nu sunburst met vel deuken en barsten ik zou hem graag gewoon helemaal zwart willen...kan iemand hij het proces precies uitleggen? of een site...schuren?? laagie verf..laagje lak..drogen en klaar??? :S ...of juist weer helemaal niet...en welke materialen zal ik moeten gebruiken?? duur?? hoeveel?? bedankt!!!

Negative K3 fan
28 januari 2003, 16:02
ga naar de autowinkel, haal een bus met grondautolak, een bus zwarte autolak en een bus transparante lak als boven laag. Schuur je gitaarkaal met een schuurmachine en schuur hem goed glad. Spuit er dana, naar gelang je kwaliteits eisen zijn, genoeg laklagen en en schuur eventueel tussendoor.

pim1234
28 januari 2003, 16:14
er komt toch een emg81 in duzz zulke hoge kwalitiet verf hopef k ook weer niet

Negative K3 fan
28 januari 2003, 16:16
wat heeft een element met ded kwaliteit vand e finish te maken of msi ik iets?

pim1234
28 januari 2003, 16:18
de hardheid van de lak ofzow...zodat de gitaar minder kan resoneren of iets dergelijks

Negative K3 fan
28 januari 2003, 16:25
aaaaaaaaaaaaaaaha...

Lacrymosa
28 januari 2003, 16:58
Ik ben nu dus ook bezig met het refinishen van een strat en Sash heeft hier ook enig ervaring mee.

hoe ik het doe:
-Helemaal kaal schuren, schrapen
-met een grove korrel weer een beetje figuur in je gitaar krijgen
-met een middelkorrel de oneffenheden er uit halen
-met een nog fijnere korrel (240) goed glad schuren
-2 componenten sanding sealer aan brengen:
-laag 1, 2 componenten 50/50 megen, geen verdunner
-half uurtje wachten
-licht opschuren (240)
-nog een laag met iets wat verdunner
-nog een half uur wachten
-weer iets opschuren
-nog een laag met nog meer verdunner
-weer een halfuur
-weer schuren
-dan een laag met echt heel veel verdunner
-2 uur laten drogen
(let er wel op dat de gitaar ligt, dan krijg je het minste druipers)

-Dan doe je de andere kant van de gitaar op precies de zelfde wijze.
-dan hang je hem op, en laat em 24 tot 48 uur uitharden
-schuur het nu helemaal egaal met korrel 240 en een schuurblok
-doe dit hele verhaal vanaf de 2 componenten sanding sealer zon 4 keer

het doel er van is om de gtaar waterdicht te maken, egaal te krijgen, en het trek niet diep je hout in, zodat je geluid bijna niet gedempt wordt.

als je dit 4 keer heb gedaan dan is je gitaar als het goed is helemaal bedekt met sanding sealer

nu schuur je het op met watervast schuurpapier, eerst korrel 400, dan 1000, dan 2000.
het is van groot belang dat je hier veel aandacht aan besteed, dan krijg je namelijk een goede hechting van de lak

nu ga je naar een lak handelaar en zegt:
ik wil cellulose, leg het verhaal uit wat je van plan bent, hij kan je een hoop advies geven
Dan kies je een kleur uit, neem daar ongeveer 2 bussen van en 1 bus blanke, 2 componenten lak

hoe met de bussen moet omgaan zal hij je vertellen, maar toch zeg ik er nog ff bij dat je voor het spuiten je bussen minstens 10 minuten in water van ongeveer 30 graden moet leggen en je 2 componenten spuitbus MOET in de vriezer, en als je em gaat gebruiken ook even in het warme water

Nu is de truc om zo min mogelijk lak op te brengen per keer, je kan ook het beste te gitaar neerleggen om druipers te voorkomen.

je spuit gewoon zo veel mogelijk lagen en zo dun mogelijke lagen, tot dat de gitaar helemaal gedekt is.

laat dit een tijd uitharden, en dan kan je banke lak er over heen, doe dit ook in zo dun mogelijke lagen, je leverancier kan je vertellen hoeveel tijd er tussen alle lagen moet zitten.

als dit alles is uitgehard zou je het allemaal nog kunnen polijsten, maar dit is in de meeste gevallen niet echt nodig

CheerS!!

Lacrymosa
28 januari 2003, 17:00
Oh ja, heb je tussen de lagen door, toch nog een druipen, wacht dan tot het droog is, en schuur het er met een heeeele fijne korrel weer uit

CheerS!!

Lacrymosa
30 januari 2003, 19:59
Doe ik gvd mn best om alles zo goed mogelijk uit leggen, is er niemand die even dank je wel of zo zegt.........

CheerS!!

Phizer
30 januari 2003, 20:07
dank je
heb geen strat maar was wel interessant :wink:

jack to the bone
30 januari 2003, 21:47
ik wil een lakpatroontje spuiten op mijn gitaar, maar ik wil de huidige lak als ondergrond gebruiken. hoe pak ik dat dan aan?
kan ik gewoon eroverheen met de andere lak?

pim1234
30 januari 2003, 22:06
srry man.... :sad::(
bedankt man!! ik ben al aan het schuren!!!

Lacrymosa
31 januari 2003, 00:05
Op 2003-01-30 20:47, schreef jack to the bone:
ik wil een lakpatroontje spuiten op mijn gitaar, maar ik wil de huidige lak als ondergrond gebruiken. hoe pak ik dat dan aan?
kan ik gewoon eroverheen met de andere lak?



eerst als een gek gaan schuren, begin heel grof en eindig met korrel 2000 of zo

je hoeft em niet helemaal kaal te schuren, maar probeer op de primer van je orinele lak terug te komen, dan gaat het et beste

CheerS!!

skabouter
31 januari 2003, 00:25
dankjewel lacrymose !! :grin:

jack to the bone
31 januari 2003, 01:28
lacrymosa, ik denk dat je mijn vraag niet begrepen hebt.
ik wil dus op een zwarte gitaar gele strepen zetten...
hij is dus zwart van zichzelf
er komen alleen veel gele strepen bij
hoe pak ik dat aan?

Lacrymosa
31 januari 2003, 19:01
een beetje opschuren met een fijne korrel, dat je een beetje de blanke lak er af heb (fijne korrel is ongeveer 400, dan 1000, dan 2000 (is trouwens watervast))

dan spuit je je gele banen, en dan doe je er weel blanke lak over

CheerS!!

lupoloco
31 januari 2003, 21:10
kent er iemand misschien een goede site met custom paintjobs?

Jay Cal
31 januari 2003, 23:32
among many.... http://www.gmwguitars.com

Marshallover
1 februari 2003, 16:58
goed hoor, leuk allemaal die reacties op deze topic, maar je eigen gitaar lakken, kun je beter LATEN doen, door een erkende gitaarbouwer en restaurateur. Je krijgt 'm dan zeker weten perfect voor elkaar, en je weet dan zeker dat je geen fouten hebt begaan.
Als ik jouw was; rag nog lekker ff verder op je gitaar, spaar verder, en LAAT 'm opnieuw lakker; geen gezeik, en veel mooier dan dat je het zelf doet !!!

Lacrymosa
1 februari 2003, 18:06
Je kan alles wel LATEN doen, maar wat is de lol daarvan?

Het is toch juist leuk om een beetje te experimenteren en te knutselen

Als je zo denkt kan je toch net zo goed je gitaar wegflikkeren en alleen nog maar CD's kopen

CheerS!!

jack to the bone
2 februari 2003, 00:44
zeker weten
JUIST t knutselen is t mooie

ik ga es aan de slag =)

Nilzorz
22 februari 2005, 23:20
haha ja je moet wel knutselen, anders denk ik dat je op dit forum deel van het forum, een beetje verdwaald bent :-?

Stijn
22 februari 2005, 23:31
Het verhaal van Lacrymosa mag op zich wel ergens in een FAQ staan?
Mods?

Neals
22 februari 2005, 23:46
Ik ben ook bezig met een refinish, is alleen wat minder mooi gelukt dan ik had gehoopt. Kan jullie ook gebeuren. Gewoon schuren tot je een ons weegt en het op nieuw proberen.

bert k
23 februari 2005, 00:56
Pfffff, heeft nou niemand door dat dit topic al twee jaar oud is? :-? Ik zet het in zelfbouw, dat bestond toen nog niet.