PDA

View Full Version : kras behandeld met commandant 4 en daarna?



Dootch
22 oktober 2007, 09:41
Hoi,
M'n Gibson Les Paul studio heeft wat krassen op de rug.
Een zoekje in dit forum leverde me volgende behandeling op:

1) kras uitschuren met korrel 800
2) nabewerken met commandant 4.

Uitvoering:
In plaats van 800 heb ik korrel 1200 (nat) gebruikt.
Dan behandeld met commandant 4

Resultaat:
krassen grotendeels weg.

Vraag:
Ik heb na het behandelen nog steeds "micro" krasjes van het schuurmiddel zelf...
Ik bedoel het ziet er echt stukken beter uit hoor, maar de vlekkeloze hoogglans heb ik niet terug. Onder bepaalde lichtinval zie je dus duizenden spoortjes van het polijsten.
Is er nog een nabehandeling nodig met een nog fijner materiaal?
Of heb ik niet lang genoeg gepolijst met commandant 4. Ik heb "enkele minuten" gepolijst met commandant 4.

Graag jullie advies/bemerkingen

fred dons
22 oktober 2007, 09:49
je kunt nog even doorgaan met commandant4 maar ik sluit altijd af met een swirl remover dan wel een hoogglans autopolish (bijvoorbeeld Speedshine van Johnson of iets dergelijks, te koop bij Halfords)

sowieso polijst ik het laatste stukje met 100 % katoenen watten omdat die totaal niet krassen en je een nog meer ' spiegel' efffect krijgt

Dootch
22 oktober 2007, 10:42
Bedankt voor de reactie,
Die swirl remover heb je daar een voorbeeld van ?
Of is dat gewoon een synoniem voor die hoogglans polisher die je vermeld?

fred dons
22 oktober 2007, 10:45
nou je hebt echte swirl remover wat je o/a bij Stew Mac kan kopen maar de meeste auto polishes zijn net zo goed hoor
het enige nadeel is, is dat er vaak was in zit wat een refinish zou bemoeilijken maar daar is bij jouw gitaar geen sprake van

Mattia
22 oktober 2007, 11:59
nou je hebt echte swirl remover wat je o/a bij Stew Mac kan kopen maar de meeste auto polishes zijn net zo goed hoor
het enige nadeel is, is dat er vaak was in zit wat een refinish zou bemoeilijken maar daar is bij jouw gitaar geen sprake van

Ik durf te wedden dat StewMac's 'Swirl Remover' gewoon een autopolish is. Enkele jaren geleden verkochten ze 'gewoon' Maguiers autopolish producten als gitaarpolish. Nu waarschijnlijk hetzelfde onder hun eigen 'merknaam'.

Zoek inderdaad eentje zonder was, en ZONDER SILICONEN.

fred dons
22 oktober 2007, 12:19
dat denk ik ook wel, stew mac heeft daar toch wel een handje van andere merken te repackagen

kblanken
22 oktober 2007, 14:37
Ik heb zelf een busje Commandant nr5, scratch remover. Eingenlijk voor poetsmachines, maar werkt voor mij erg goed!

axmaster
23 oktober 2007, 11:16
Hoi Dootsch,

Ik heb niet veel ervaring met afwerken, maar wat goed heeft gewerkt bij de klassieke gitaar die ik onlangs heb voltooid is het volgende (afwerking is met nitrocelluloselak):
- natschuren met 1200 (net als jij)
- 1e polijstgang met commandant (weet helaas niet welk nummer)
- 2e polijstgang met 3M 'machine shine' (er stond iets op van 3000 - korrel 3000?)

Wellicht is de 3M polijstpasta gelijk aan de autopolish van Mattia en Fred.

Het resultaat is goed, alleen in het directe zonlicht zie ik nog steeds polijstkrasjes. Bij kunstlicht zijn ze niet te zien.

De truuk met de watten kende ik nog niet! Ga ik volgende keer proberen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Peter

Kim Wilson
23 oktober 2007, 11:22
Poetskatoen is perfect om een krasvrij resultaat te krijgen. Het wordt ook gebruikt in de auto-wereld. Poetsen met een doek veroorzaakt bijna altijd poetskrasjes die je idd vooral ziet in de zon. Met poetskatoen kun je dat voorkomen.

Azrael
23 oktober 2007, 13:44
Turtle Wax for the win! :chicken:

Mattia
23 oktober 2007, 20:08
Turtle Wax for the win! :chicken:

..maar alleen als er GEEN siliconen inzitten. Anders is het for teh 10z3rZ.

Dootch
23 oktober 2007, 21:26
Bedankt voor alle toffe reacties.

Ik heb in de auto shop Paint polish gekocht van het merk Teroson - terowax
Of er siliconen in zitten weet ik niet (staat er niet op)

Maarruh... waarom zijn siliconen zo slecht?
En is het nu een ramp als er toch siliconen zouden inzitten?


Het resultaat is SCHITTEREND. :cooler:

het recept is dusver:

korrel 1200 nat
commandant 4 met poetsdoek
paintpolish met watten

Mattia
23 oktober 2007, 22:18
Bedankt voor alle toffe reacties.

Ik heb in de auto shop Paint polish gekocht van het merk Teroson - terowax
Of er siliconen in zitten weet ik niet (staat er niet op)

Maarruh... waarom zijn siliconen zo slecht?
En is het nu een ramp als er toch siliconen zouden inzitten?


Het resultaat is SCHITTEREND. :cooler:

het recept is dusver:

korrel 1200 nat
commandant 4 met poetsdoek
paintpolish met watten

Als je ooit, ever, iets wil bewerkstelligen zoals een finish reparatie of enige vorm van refinish is silicone funest. Dringt gewoon door je lak heen je hout in, en je krijgt het er nooit meer uit.