PDA

View Full Version : Nagels, Plectrums of fingerpicks???



*AcousticGuitarMan*
22 oktober 2007, 08:32
waarmee bespelen jullie de gitaar? Ik doe het met een plectrum want ik heb HELE korte nagels (ik bijt ja) dus kom ik elke keer met mijn vel tegen de snaren aan en krijg ik blaren :speed: Ik probeer er vanaf te komen maar ja...

chris c
22 oktober 2007, 09:24
Ik ben geloof ik een van de weinigen die met fingerpicks speelt. Ik vind de klank wel mooi, het is veelzijdig (klinkt ongeveer als een plectrum, maar je hebt er drie tegelijk !), geen gedoe met nagels meer, en vooral een veel grotere dynamiek.

*AcousticGuitarMan*
22 oktober 2007, 09:41
ik heb ook fingerpicks. 1 fingerpick en 1 thumbpick maar want meer heb ik er niet nodig maar ik doe het meestal met plectrum

JohnLord
22 oktober 2007, 12:28
Toen ik nog klassiek speelde deed ik dat met vingertoppen en nagels tegelijk. Je beroert eerst de snaar met je vingertop en laat hem vervolgens op de nagel 'vallen'. Vervolgens laat je de snaar er onder weg glijden door je vingertop op de lagere snaar te laten vallen. Dat geeft, zeker ook met nylonsnaren, een prachtig helder geluid en een goed volume. De lagere snaren die je met je duim speelt doe je net zo.

Rutger
22 oktober 2007, 12:36
Vreemd genoeg speel ik op mn elektrische gitaar de laatste tijd veel met m'n vingers. Ik hou van de extra attack en de diversiteit in aanslag die je zo eenvoudig bereikt. M'n snelheid ligt zo ietsje lager dan met plectrum, maar kan er prima mee door :)

Laser
22 oktober 2007, 15:27
Meestal speel ik met blote vingers en nagels, zelfs voor strummen. Nagels zijn sterk genoeg voor het slagspel.

Maar soms komen de plectrums boven en dan gebruik ik één dat past wij wat ik wil spelen. Zelden plastieken, meestel buffelhoorn, been, koehoorn... angepast of ik nu een vette of scherpe klank wil, helder of wat gedempter...
Ben nog op zoek naar vilten plectrums om écht zachtzoet versterkt te spelen...

Rutger
22 oktober 2007, 15:48
waarmee bespelen jullie de gitaar? Ik doe het met een plectrum want ik heb HELE korte nagels (ik bijt ja) dus kom ik elke keer met mijn vel tegen de snaren aan en krijg ik blaren :speed: Ik probeer er vanaf te komen maar ja...
Da's gewoon een kwestie van veel doen, tot je een mooie laagje eelt op je vingers hebt. :)

k Speel het liefst met wat langere nagels, maar die gaan er toch aan als je een een paar uurtjes met je vingers hebt gespeeld. En zonder nagels gaat dan ook best

ruben9288
22 oktober 2007, 23:09
Ik doe eigelijk alles door elkaar :) slaggitaar meestal met plectrum en soms nagels, en anders of plectrum of fingerpicking, ik kan niet echt kiezen.

Oja, laatst heb ik toen ik geen plectrum kon vinden ook nog ff met m'n schoolpasje gespeeld, lukte nog best aardig :rockon: :satisfie:

xSophie
23 oktober 2007, 19:09
Ik heb plectrums maar ik gebruik ze eigenlijk alleen om elektrisch te spelen, Akoestisch gebruik ik ze liever niet.

Mr.Fingers
23 oktober 2007, 19:11
Als fervent nagelbijter --> Vingertopjes. Niets kan die "ooomph" en "punch" benaderen bij het fingerpicken!

Anders Jim Dunlop Nylon 0.88mm of Fender Medium's

*AcousticGuitarMan*
23 oktober 2007, 19:24
ik heb allen jim dunlop, USA 0.46 mm, USA 1.00 mm, Jim Dunlop Big Stubby 3.00 mm. De witte, de zwarte en de dikke paarse met een kuiltje om je vingers op te leggen

xSophie
23 oktober 2007, 21:11
Ik heb 3 freedom's (0.96 mm , 0.58 mm , 0.71 mm) 4 jim dunlup Usa's (0.96mm , 0.88 mm, 1 mm , 0.46mm)

Blend
23 oktober 2007, 21:29
waarmee bespelen jullie de gitaar? Ik doe het met een plectrum want ik heb HELE korte nagels (ik bijt ja) dus kom ik elke keer met mijn vel tegen de snaren aan en krijg ik blaren :speed: Ik probeer er vanaf te komen maar ja...

okee, 1 tip: stop met bijten...

verder: geen plectrums, die halen (vaak, niet altijd) het hele karakter van je gitaar weg. fingerpicks heb ik zelf geen ervaring mee, ik tokkel met m'n vingers. Slag doe ik vaak met buigbare nylonplectrums.

Don Capo
23 oktober 2007, 21:35
tot voor kort met acrylnagels, nu met de toppen. Dat zuigt wanneer je nagels gewend bent

Pais
23 oktober 2007, 22:16
Hey, jij ont-flamenco't. En dat vind ik een slechte zaak jongeman!

Laser
23 oktober 2007, 22:29
Hey, jij ont-flamenco't. En dat vind ik een slechte zaak jongeman!

Jaa bompa,
de jeugd van tegewoorig.... tssstssstsss
Niks meer gewend..

Goede angelzorg en zere vingers na elke oefning zijn goed teken. Is dat je niet geeft om een pijntje... een altijd wil doorspelen.

Don Capo
24 oktober 2007, 10:10
Hey, jij ont-flamenco't. En dat vind ik een slechte zaak jongeman!
Hoho, ik ontnagel. Ben nu net weer begonnen met een nieuw stuk, Rumba improvisada, van P.de Lucia. Gelukkig weer een nieuwe uitdaging. Hoe vordert het bij jou? Heb je al een opname?

Pais
24 oktober 2007, 20:34
Oke haha goed bezig! Ik ken het stuk niet. Zoek je het zelf op gehoor uit? En binnen welke palo's speel je nu?

Bij mij vordert het best goed! Ik heb het druk maar speel zoveel ik kan. Ik heb in geen tijden meer les gehad wegens een blessure van mn docent maar dat begint deze week weer.
Heb nog steeds geen manier om mezelf normaal op te nemen helaas.

En voordat je over de zeik gaat over deze offtopic reactie voeg ik er nog even aan toe: Ik speel met nagels. :D

Arts
24 oktober 2007, 20:40
plectrum...

anders kan je nooit fatsoenlijk tremolo picken;)