PDA

View Full Version : head zonder eindlampen laten draaien...



pol
22 oktober 2007, 08:26
Kan het kwaad als ik mijn top zonder speaker laat werken als ik de eindbuizen er eerst uithaal ? Ik zou denken van niet om dat er toch geen stroom door de eindtrafo gaat, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid.

Sarco
22 oktober 2007, 09:23
Niet doen! Over welke top spreken we hier? Sommige tops kan je in standby gebruiken via de line out of recording out ofzo (en dan moet je er geen speaker aanhangen).

pol
22 oktober 2007, 09:41
en waarom is dat dan ? Als de eindlampen er niet meer inzitten gaat er toch geen stroom meer naar de eindtrafo, ik vraag me enkel af of het ergens anders in de amp voor problemen kan zorgen.

Kim Wilson
22 oktober 2007, 10:16
Er zit meer in dan alleen een eindtrafo. Ik kan me voorstellen dat je powertrafo het niet grappig vindt. Weten doe ik het niet, het is maar een vermoeden, maar ik zou het absoluut niet doen.

Erikt
22 oktober 2007, 10:26
en waarom is dat dan ? Als de eindlampen er niet meer inzitten gaat er toch geen stroom meer naar de eindtrafo, ik vraag me enkel af of het ergens anders in de amp voor problemen kan zorgen.

ik heb er niet veel verstand van.. maar je eindtrafo zal wel een hoeveelheid creeeren die hij door je eindcircuit jast, met of zonder lampen..

pol
22 oktober 2007, 10:36
niet kwaad bedoeld, maar als je zelf zegt dat je er weinig verstand van hebt kun je beter niet reageren.

Negative K3 fan
22 oktober 2007, 14:42
Onzin, zonder eindbuizen kan je zonder problemen je amp aanzetten met of zonder belasting.

Franc
22 oktober 2007, 15:14
Inderdaad, zonder eindbuizen de versterker aan zetten kan zonder problemen.
Er is geen belasting aan de primaire zijde van de uitgangstrafo dus is ook een belasting secundair niet nodig.

Na het bouwen van een amp is het eerste wat je doet (normaal gesproken) het ding aanzetten zonder buizen (ook geen preamp) om te zien of al je spanningen er zijn etc.

pol
22 oktober 2007, 16:14
cool, nu kan ik gewoon opnemen via mijn fx-send (wel met software speakersims, leve de cab impulses ;p)

jacky
22 oktober 2007, 18:28
Kan me wel voorstellen dat als je eindpitten er niet inzitten de spanning op de pre amp buizen iets hoger wordt, of maak ik hier de denk fout der denkfouten ?

Chris Winsemius
22 oktober 2007, 18:49
Kan me wel voorstellen dat als je eindpitten er niet inzitten de spanning op de pre amp buizen iets hoger wordt, of maak ik hier de denk fout der denkfouten ?

Absoluut +1, geen denkfout!

Bij sommige amps (maar dat zijn echt de uitzonderingen) kan het de pre-amp-voedings-elko's te veel belasten.

Voltage pre-amp gaat zonder eindbuizen (wat) omhoog, klank verandert wat (meer hoog en laag, iets "stijvere feel") maar puur voor de uitgangstrafo zijn er geen problemen.

elerik
22 oktober 2007, 19:10
even voor mij zelf:

dus een buizen top met een line out kan worden gebruikt als een soort preamp?

Dus ik kan bijvoorbeeld de een willekeurge EL34 buizen top met een line out aansluiten aan een 6l6 eindversterker?

Negative K3 fan
22 oktober 2007, 21:05
even voor mij zelf:

dus een buizen top met een line out kan worden gebruikt als een soort preamp?

Dus ik kan bijvoorbeeld de een willekeurge EL34 buizen top met een line out aansluiten aan een 6l6 eindversterker?

liever via de fx send...

pol
24 oktober 2007, 08:08
de line out op mijn versterker werkt zelfs niet als er geen eindbuizen inzitten, die wordt nl afgetapt na de eindtrap, hangt er vanaf hoe dit bij jou zit of dit werkt.

FX-send werkt altijd wel, ook zit er bij sommige modellen speakersimulatie op de line out, dit gaat ook niet klinken.