PDA

View Full Version : Diverse modeling vraagjes



geertjan_83
21 oktober 2007, 21:36
Beste mensen,

Op het moment bespeel ik een Marshall valvestate AVT 2000 icm een PRS tremonti. Destijds de Marshall aangeschaft vanwege zijn veelzijdigheid (4 kanalen, speel in een rock-feest coverband) Echter heb ik wat meer geluiden nodig en ben ik uiteraard ook op zoek naar beter geluid. Ik ben een modeling apparaat zoals de boss GT-8, Line 6 x3/ xt, of vox tonelab, o.i.d aan het overwegen. Nu ben ik een rookie op dit gebied, dus een aantal vraagjes voor jullie:

-Van de Line 6 xt bestaat zowel een rack versie als pedaal versie. Wat is het voordeel/nadeel van een rack tov een pedaal?
-Aangezien een modeler het geluid maakt, lijkt me dat je een zo neutraal mogelijke eindversterking en speakers moet hebben. Wat is er op dit gebied te krijgen. Zijn er units die hiervoor speciaal voor gebouwd zijn?
-Kun je zo'n modeler tegelijk op een versterker aansluiten en rechtstreeks in de PA pluggen?
-Welke goede ervaringen hebben jullie met welke typen modelers?

Een hoop vragen, bij voorbaat dank aan iedereen die de moeite neemt om dit door te lezen!

The Mess
22 oktober 2007, 12:46
Even iets verwants: de Line 6 Pod X3 Live is al uitgekomen (pas geleden).
Verder zul je even moeten wachten op de hardcore-modeling leden hier ;)

qwertyuiop
22 oktober 2007, 22:24
ik kan in ieder geval op 3 vragen antwoord geven;
- zo neutraal mogelijke eindversterking is het meest logisch, omdat de pod (of soortgelijke apparaten zoals tonelab etc.) ook de speakerkast moddelt.. Je hebt daarvoor de "atomic", maar je kunt ook gewoon een powered fullrange floormonitor nemen, dat heb ik altijd gedaan met de xtLive. Groot voordeel daarvan is dat je 'm kunt doorlussen naar de PA.
Je kunt een pod ook in een gitaarversterker prikken en dan de speakersim uitzetten, maar daarvoor is de pod niet gemaakt, dan mis je veel geluidsmogelijkheden, is dus niet heel logisch.
- tegelijk in een gitaarversterker en naar de PA kan naturlijk altijd, maar met de xtLive zul je of op de een, of op de ander een rukgeluid krijgen; je kunt de speakersim namelijk aan OF uit zetten. Aan heb je nodig voor de PA, maar dan klinkt het geluid uit je gitaarversterker dus ruk.... of UIT, maar dan vice versa...
snappie?
met de podxtpro kan dat geloof ik wel; die heeft meerdere uitgangen die je volgens mij verschillend kunt instellen, maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.
- ik heb zelf de XTlive gehad en de tonelab se. de eerste was beter in hihggain geluiden, de tweede in de crunch geluiden. de eerste heeft meer mogelijkheden, de tweede minder maar klinkt beter imo. (= subjectief uiteraard). Uiteindelijk heb ik beide moddelers weggedaan, omdat het geluid gewoon niet mijn ding is. Ik vond/vind het gemak van dergelijke apparaten vooral erg prettig, maar het geluid.... en uiteindelijk is dat toch waar het om draait. dus.....
ga ze vooral zelf ff proberen in de winkel(s), dan kun je zelf een vergelijk maken van hoe die dingen klinken.
succes in ieder geval!

geertjan_83
22 oktober 2007, 23:17
Hee bedankt voor de reactie!

Ik las in een ander topic dat je zelf ook gebruik maakte van zo'n powered fullrange monitor. Wat voor een heb je? Wat kosten die dingen gemiddeld?

Heb net de handleiding van de x3 doorgescand, volgens mij kun je dat ding inderdaad appart op een versterker of monitor aansluiten en nog eens naar de P.A.

Ik hoop met modeling in ieder geval een beter geluid te krijgen dan met mijn valvestate, maar ik begin nu ook nog wel te twijfelen. Op zich heb ik ook geen 180 geluiden nodig, maar misschien net iets meer dan dat je uit een "gewone" versterker kan halen. Een buizenbak met pedalen zou ook nog kunnen, maar dan ben je weer duurder uit. Bovendien moet het op laag volume ook nog klinken...kortom, moeilijk, moeilijk!

Daemon
23 oktober 2007, 00:56
Wil je 'm voor life gebruiken? Ik heb namelijk life nog geen line 6 product gehoord dat echt goed uit de mix kwam, sterker nog: de meesten waren bijna helemaal niet te horen of 1 digitale brei.
Maar voor thuisgebruik is 't prima spul :)
Ik zou je zelf een goede 2e hands buizenbak aanraden met eventueel een fx unit voor delays, reverbs, chorus etc., aangezien je zo te merken iets voor life doeleinden wil.

geertjan_83
23 oktober 2007, 07:35
Ok! waar zit het hem daarin? Stel dat je gebruik maakt van zo'n atomic versterker en je plaatst daar dan een microfoon voor, heb je dan dezelfde problemen? Uiteraard zou ik hem live willen gebruiken.

Stel dat ik een buizenbak zou nemen met een effect unit welke zijn daar dan voor geschikt? Uiteindelijk denk ik dat ik de volgende geluiden en effecten wil gaan gebruiken:

-clean
-crunchy licht overdrive clean
-goeie rock distortion
-vette metal distortion
-solo geluid

-delay
-chorus
-wah
-evt flanger

oh ja, en een tuner op versterker of op de vloer is ook wel handig!

Daemon
23 oktober 2007, 16:10
Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig/geen ervaring met atomic amps heb.
Waar 't 'm in zit: ik weet 't niet precies, misschien gewoon puur doordat 't digitaal is. Ik zie zoiezo vaak bij mensen dat ze bij line 6 spul zoveel treble en weinig mid life gebruiken, want als je dat omdraait zou dat al veel verschil moeten geven.

Anyway: over welke buizenbak. Dit hangt helemaal van je budget af. Ik gebruik zelf momenteel een hughes & kettner triamp mk 1 & bogner 4x12 cab. 't is niet het goedkoopste spul, maar het leverd alle geluiden die je opnoemde en in fantastische kwaliteit (naar mijn mening). Die amp ga ik dus ook nooit de deur uit doen, precies de sound die ik wil. Voor delays, reverbs, choruses, phaser, tuner gebruik ik momenteel nog m'n pod xt live in de fx loop, maar die wil ik nog een keer vervangen met een goede 19" fx unit.

Wat je ook beslist: alles goed uitproberen en niks overhaast kopen ;)

geertjan_83
23 oktober 2007, 18:36
Ghe, dat was ik in ieder geval niet van plan, iets overhaast kopen. Budget zal (n veel sparen :)) rond de 1000 liggen, dus ik zal het waarschijnlijk niet redden met die triamp als ik er ook nog eens eens een cabinet bij moet halen.

Zijn er overigens gitaristen hier die wél goede ervaringen met modeling hebben?

marter544
23 oktober 2007, 19:26
Ik heb zelf een basis-modelling ding, namelijk een Zoom G2 (die nieuwe series dus, ook schijtgoedkoop trouwens, de G2 is de goedkoopste en kost 100 euro). Ik heb em vergeleken met een Pod 2.0, en vond deze beter klinken. Ik zou dus als je toch naar modelling gaat ook zeker even de nieuwe Zoom G-series proberen. Der schijnt nu ook een G1 te zijn, maar die is van plastic en heeft niet de nieuwe chips die de rest van de G-series wel hebben.
Ik heb em over meerdere dingen bespeeld (cheap-ass computer speakers, redelijke audio installatie), maar in de effect return van m'n Randall klinkt ie toch het lekkerst, met de speaker-sim uit dus. Wat ik zou doen, is een modeller, liefst floorboard versie (tonelab SE, Pod live, G7 etc.), normale 19" eindtrap voor gitaar, en een normale speakercab. Niet duur, wel vet.

geertjan_83
23 oktober 2007, 20:02
Wanneer ik ga testen zal ik dat zekers doen! Heb je die zoom ook live gebruikt?

Nog een vraagje over de Hughes, aangezien die wel aardig aan de prijs is, is de witchblade misschien een alternatief? zitten ook al effecten ingebouwd zag ik en toch een buizenamp...

Daemon
23 oktober 2007, 22:50
Ik moet zeggen dat ik een paar bands met de switchblade heb zien spelen (ook profesionele) en dat geluid was inderdaad niet slecht!!! Inderdaad een goed idee om misschien ook eens te proberen (dat ik er zelf niet op kwam... :roll: )

geertjan_83
23 oktober 2007, 23:15
Ghe, en zo help je elkaar op ideeen... Maar goed, hij lijkt aan mijn eisen te voldoen, redelijk binnen het budget (de 50 watt combo) effecten die ik nodig heb zitten erop (muv de wah, maar die kan ik er later nog wel opknuppen)

In ieder geval bedankt! Het zal nog wel even een tijdje duren, maar ik laat het nog wel even weten wat het geworden is.