PDA

View Full Version : oude buizen te leen



DOLBY
28 januari 2003, 13:44
Ik lees hier vaak dat mensen regelmatig de eindbuizen van hun amp vervangen.
Ik heb een oude buizenamp op de kop getikt maar er zitten geen buizen meer in en nu zou ik, voordat ik veel geld er in ga stoppen, willen testen of ie het wel doet. Ook wil ik mijn "biassing skills" uittesten.
Wie heeft er nog een quad (4 dus) EL34 liggen die ik voor dat doel zou kunnen lenen (of krijgen). Liefst in de buurt van Hoofddorp.

PeArLjAm
28 januari 2003, 15:16
Hi dolby!

Ik woon toevallig in hoofddorp, heb een quadje el34 buizen maar ze zitten in mijn marshall. Ik zou ze graag te leen geven maar ik moet ook zelf spelen he?

DOLBY
28 januari 2003, 15:45
zijn ze toevallig niet aan vervanging toe?

DOLBY
30 januari 2003, 09:05
Helemaal niemand van de buizenfreaks??
k wil ze ook wel overnemen tegen een zacht prijsje
(sorry, moest de topic weer even bovenaan krijgen)

FragDaddy
30 januari 2003, 12:25
kun je geen deal maken met een gitaarwinkel? leg je probleem daar uit.

zij lenen jou oude buizen, en als je versterker het daarmee doet, koop je bij hun een setje nieuwe buizen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-30 12:26 ]</font>

PeeVee
30 januari 2003, 14:51
Oh... Je meent het serieus?!...

Je vraagt mij of je een kwartetje EL34's kunt van ruim 100 piek kunt lenen om daar naar hartelust mee te experimenteren.

Is een retorische vraag, m.a.w. ik denk dat je zelf het antwoord wel kunt geven...

(NO WAY!)

DOLBY
30 januari 2003, 17:18
Pee Vee, je kunt toch lezen neem ik aan, ik vraag om OUDE VERSLETEN buizen.(die iemand misschien nog heeft liggen als reserve)
Ik snap echt wel dat iemand zijn goede buizen niet gaat uitlenen.

PeeVee
30 januari 2003, 22:59
Ik kan prima lezen maar ik zie nergens staan dat je om "oude versleten" buizen vraagt. Je schrijft dat mensen regelmatig buizen wisselen, vrijwel iedereen bewaart het oude setje reserve. Ik heb al heel wat buizen op de tester gehad maar zelden of nooit zitten er "oude versleten" bij. Als ze echt "oud en versleten" zijn, trekken ze vrijwel geen stroom meer, valt er ook erg weinig te experimenteren. Kortom: koop op een (radio)beurs een setje Sovteks ofzo. Met een beetje mazzel ben je dan voor 50 Euro klaar (vrees echter dat het meer zal gaan kosten).

Als het een 100W amp is, kun je overigens ook gewoon met 2 buizen werken, meestal is het een push/pull schakeling waar bij 2 x 2 buizen parallel worden gebruikt. Je kunt straffeloos de 2e (parallele) buis weghalen, impedantie wordt dan (aan beide kanten van output trafo) 2 x zo hoog (immers aan primaire kant slechts de helft van de stroom maar zelfde spanning). Met een beetje handigheid zou je amp ook om kunnen bouwen naar 6L6 (pasop: andere fixed bias spanning vereist), daar is wellicht wel een goed setje van te krijgen.

blissard
6 februari 2003, 09:32
Ik heb nog wel een quadje liggen om ff te p[roberen. mail me op boers@ibzh.nl Het is wel in Den Haag