PDA

View Full Version : Musicman VS. Fender



Evil-Payasos
21 oktober 2007, 20:14
Wat vinden jullie (eerlijk) de beste bass voor het (geweldadige) slap-bass geluid, en waarom?

A. MusicMan Stingray
B. Fender Jazz (vintage 75)

Hit Me!

Alternatieven zijn ook welkom...

arjanb01
21 oktober 2007, 20:30
Lijkt me duidelijk, de Musicman bass is het beste voor het betere pluk en slapwerk. Actieve electronica maakt het geheel wat strakker (voor sommigen kil) dus lekkerder voor slappen en plukken.
Die Jazzbass is wat warmer en klinkt wat minder strak volgens mij.

Valentijn
21 oktober 2007, 20:38
ligt aan t geluid dat je wilt hebben.

Kijk maar naar de verschillende bassisten die slappen, die hebben niet alleen die bas omdat dat hun sponsor is, ze hebben er ook wel echt bewust voor gekozen

Mr.Fingers
21 oktober 2007, 20:40
Slappen gaat met beide he, maar ik ben een absolute oldskool freak, dus ik zou gaan voor de Jazz Bass (ik hou niet van het moderne MM design)

Beste antwoord: gewoon gaan testen!

Evil-Payasos
21 oktober 2007, 21:23
Haha, nou ik heb al een leuke bas! Heb voor mijn verjaardag een Rock Axe oefending gekregen, want eigenlijk speel ik gitaar, en bas dr'bij. maar na Marcus Miller ben ik helemaal verliefd geworden op de bass gitaar!

Ik oefen elke dag op het slappen en plukken (heb ook geen vingers meer over, maar hoop dat dat wel veranderd), en vroeg mij af wat de lekkerste slap bass, bass is!

Want Miller speelt over een Jazz euh... En Flea over een MM...

Mr.Fingers
21 oktober 2007, 22:47
Haha, nou ik heb al een leuke bas! Heb voor mijn verjaardag een Rock Axe oefending gekregen, want eigenlijk speel ik gitaar, en bas dr'bij. maar na Marcus Miller ben ik helemaal verliefd geworden op de bass gitaar!

Ik oefen elke dag op het slappen en plukken (heb ook geen vingers meer over, maar hoop dat dat wel veranderd), en vroeg mij af wat de lekkerste slap bass, bass is!

Want Miller speelt over een Jazz euh... En Flea over een MM...

Flea over MM? Kan zijn, maar ik ken'm toch van die witte '60-ies jazzbass hoor!

Bigfoot414
21 oktober 2007, 23:04
Haha, nou ik heb al een leuke bas! Heb voor mijn verjaardag een Rock Axe oefending gekregen, want eigenlijk speel ik gitaar, en bas dr'bij. maar na Marcus Miller ben ik helemaal verliefd geworden op de bass gitaar!

Ik oefen elke dag op het slappen en plukken (heb ook geen vingers meer over, maar hoop dat dat wel veranderd), en vroeg mij af wat de lekkerste slap bass, bass is!

Want Miller speelt over een Jazz euh... En Flea over een MM...
Daarom heb ik zowel een JB als een MM
Voor de soepele baslijntjes is de Jazz beter en voor het betere beuk en ragwerk heeft de MM de voorkeur.
Die speelt lekkerder met plectrum, en de Jazzbas is gewoon beter met fingerstyle.

musicmaestro
21 oktober 2007, 23:05
volgens mij heeft Flea een endorsement voor Moduls:

modulus (http://www.modulusguitars.com/v2/artists/index.html)

of is dit weeral oud nieuws

btw. achter het fotootje zit geen link meer

drap
21 oktober 2007, 23:05
Flea speelt ook helemaal niet op een MM. Vrij recentelijk speelt ie op een Fender en anders op een Modulus.

denblommme
22 oktober 2007, 06:58
Flea speelde vroeger zeker op een MM, een zwarte met zwarte slagplaat.

drap
22 oktober 2007, 09:39
In de jaren '80/begin '90 ja...

Valentijn
22 oktober 2007, 20:02
Flea speelde oorspronkelijk op een fender JB, is toen overgestapt naar MM , en daarna naar Modulus en speelt tegenwoordig afwisselend op zn Modulus en JB

heeft ze dus allemaal gehad.

Maar Flea heeft een heel erg andere stijl dan marcus miller (of Victor Wooten)

ut kan allemaal

Bigfoot414
23 oktober 2007, 15:10
Ik heb em ook wel es met eeen P-bass gezien

Sjamaan G
23 oktober 2007, 19:08
klinkt als een klontje op een fender vind ik :rockon:
http://www.youtube.com/watch?v=uryk_gs39n0

denblommme
23 oktober 2007, 19:32
Bass
Flea's main basses have almost always been ones with active electronics. His signature live bass up until Californication was the Music Man StingRay, which he also used to record the album Freaky Styley. In the studios for The Uplift Mofo Party Plan and Mother's Milk Flea used a Spector bass. Blood Sugar Sex Magik was recorded with a Wal Mach II, Stingray 5 string and One Hot Minute with an Alembic Epic. From Californication onwards, he received a signature model from Modulus Guitars, which is based on the StingRay. For Stadium Arcadium, he used a '61 Fender Jazz bass. The Jazz Bass was initially used during the subsequent Stadium Arcadium tour, but Flea later decided that he wasn't cutting through enough, and went back to using his Modulus Signature. Flea can be heard using several different effects pedals throughout his career; current pedals listed below.


Ik zou zeggen test zoveel mogelijk bassen!
De halzen van Jazz bassen tov Musiman bassen schelen erg veel.
Plus er is een groot verschil tussen Rosewood en Maple toetsen!

Evil-Payasos
23 oktober 2007, 20:06
Bass

Ik zou zeggen test zoveel mogelijk bassen!
De halzen van Jazz bassen tov Musiman bassen schelen erg veel.
Plus er is een groot verschil tussen Rosewood en Maple toetsen!

Bedankt voor de info, maar kunt u (of anderen) mij misschien uitleggen wat het verschill is tussen de maple toets en rosewood (qua geluid). En wat er anders is aan de halzen?

Want ik ben niet echt actief bezig met het aanschaffen van een nieuwe bass (geen geld en skills genoeg voor, op het moment), maar ik was meer gewoon geinteresseerd!

denblommme
23 oktober 2007, 22:43
Jazz heeft een dunne hals,
Musicman heeft een dikke hals met een grote
stringspacing, handig voor slap en pop
dingen maar voor snelle loopjes niet ideaal dachtik.

Rosewoord is zachter van klank dachtik,
esdoorn(maple) is helderder, dus leuk
voor pop en slap maar misschien minder
voor zoete lieve dingetjes.
Heb nog nooit uitgebreid een maple hals
getest wel.

MarkF
24 oktober 2007, 12:30
Misschien ook een optie:

Lakland 4402 of 5502. Is wat electronica betreft een combi tussen een MM en J.
Heeft een J element bij de hals en een MM bij de brug, welke ook te schakelen is tussen humbucker en single-coil. De hals is een smalle met een grote stringspacing bij de brug, dus ook een combi van MM en J zeg maar.
Heb zelf een 5502 en kan er een (evt. passieve) Jazzknor uit krijgen en ook een aktieve MM geluidsmuur :rockon:. En natuurlijk een combinatie van de twee.

Wat betreft de toetsen:
Rosewood geeft een warmer geluid, meer laag en (iets) minder definitie.
Maple geeft een helder geluid en veel definitie.
Verschillen zijn niet heel groot.

Edit: de 4402 is een viersnaar en de 5502 is dezelfde, maar dan vijfsnaar. Ze maken gebruik van exact dezelfde electronica dan de Lakland US series!

denblommme
24 oktober 2007, 16:58
Ik heb een een Cort GB94 ook een hybride.

OJJVZ
24 oktober 2007, 23:23
ook een goeie keus, denk ik, die Cort.

ik zou zeggen
ga zo veeeeel mogelijk muziek-winkeliers lastig vallen met je geslap en probeer gewoon wat lekker klinkt, of neem eventueel iemand mee als je het lastig vind het geluid te beoordelen.

(oh wait, k zie dat je al ff op dit forum zit en waarschijnlijk al ff bast, ik dacht ff dat het een beginners-topic was :P dan zal je zelf wel kunnen horen wat goed klinkt :P )