PDA

View Full Version : 1e gitaar



apollorulez
21 oktober 2007, 17:54
ik ben nu 14 jaar en wil graag leren gitaar spelen op een akoestische gitaar. :noob:
ik heb iets meer dan 100 euro over voor de gitaar (niet veel nee) en wil liever nylon snaren.
heeft iemand een gitaar in gedachte die hij mij zou aanbevelen? :p

alvast bedankt!
jeroen

liesje
21 oktober 2007, 18:41
:noob:
Als je een 2e hands gitaar koopt,
kom je met 100 euro een heel eind volgens mij.
Zeker als je er een met nylon snaren wil.
Er zijn er heel veel te koop via marktplaats.
Probeer uit te vinden wat ie nieuw kostte.
Sommige mensen denken dat ze gitaar gaan spelen en kopen een mooie,
spelen er twee weken op(mee) en doen hem weer weg...
Neem wel iemand mee die er verstand van heeft.
Succes en laat even weten wat het is geworden!

apollorulez
21 oktober 2007, 19:17
bedankt,
stel: ik begin met een goedkope gitaar van 50 euro,
komt er dan wel aardig geluid uit of valt dat erg tegen?

ik overweeg namenlijk wel een goedkope gitaar te nemen maar ik ben niet zeker over of het geluid wel normaal is dan.

ik heb al wel deze gitaar (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/120722582-te-koop-yamaha-f-310.html%3Freturn%3DeJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%252FpYiY 4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGM KKxrNg%252F7hq7EasrQFGiXQX47o%252BPjws7Kfj%252B4VB 4M%26df%3D1) gevonden, als 1 van de duurdere

hendrix2
21 oktober 2007, 19:24
Welkom,

je wil het liefst een nylon snaar zeg je. Heb je dit overdacht? Nylon snarig is bijna uitsluitend voor flamenco en klassiek.
Ik weet niet welke stijl je gaat spelen maar als je niet de neiging hebt om klassiek te gaan raad ik echt een nylon snaar af.

Verder kijk je inderdaad best 2dehands voor een goedkoop gitaartje. Zowel staalsnarig of nylonsnarig (als je dat toch zou willen) gaan dikwijls vrij goedkoop voor relatief degelijk materiaal.

Die yamaha heb ik al veel bespeeld bij een vriend en is een degelijke gitaar en speelt vrij gemakkelijk ook. Dus dat lijkt me een goede keus. Al zou ik er niet meer dan 100 euro voor geven (zijn nieuw ongeveer 200 als ik me niet vergis).

Veel succes!

chris c
21 oktober 2007, 21:41
stel: ik begin met een goedkope gitaar van 50 euro,
komt er dan wel aardig geluid uit of valt dat erg tegen?

Dat zal dik tegenvallen, zeker een nieuwe !

apollorulez
22 oktober 2007, 12:44
Dat zal dik tegenvallen, zeker een nieuwe !
oke bedankt. dat moest k even weten :p

en is het niet zo dat nylon makkelijker te bespelen is? dat de snaren makkelijker in te drukken zijn.
ik denk dat ik een beetje soft-rock ga spelen.

maar als k het goed begrijp word mij ijzere snaren aangeraden?

mvg

Bram+
22 oktober 2007, 13:17
Nylonsnarige gitaren vind ik niet makkelijker spelen. De snaren staan vaak verder uit elkaar en bij goedkope exemplaren staan de snaren ook vaak ver van de hals waardoor je nog als een bokito op die dingen moet drukken, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Om het wat makkelijker te maken kun je dunnere stalen snaren op je gitaar leggen. Je moet inderdaad even wennen aan het feit dat de snaren ietwat in je vingers 'snijden', maar dat is evengoed zo bij nylon snaren.

hendrix2
22 oktober 2007, 13:21
oke bedankt. dat moest k even weten :p

en is het niet zo dat nylon makkelijker te bespelen is? dat de snaren makkelijker in te drukken zijn.
ik denk dat ik een beetje soft-rock ga spelen.

maar als k het goed begrijp word mij ijzere snaren aangeraden?

mvg
Ja, nylon speelt wel makkelijker, maar als je uiteindelijk soft rock wil spelen kom je niet ver met je nylonstring en moet je toch overschakelen naar een staalsnaar... dus kun je evengoed beginnen op een staalsnaar.
Je moet het niet voor het gemak gaan doen, de vingertjes zullen sowieso wel wat pijn doen in het begin, da's iets wat we allemaal hebben meegemaakt...

Ik weet dus niet wat anderen hier van vinden, maar ik raad een nylonsnaar heel sterk af voor hetgeen je er wil mee doen.

kenneth

Pais
23 oktober 2007, 09:38
Welkom,

je wil het liefst een nylon snaar zeg je. Heb je dit overdacht? Nylon snarig is bijna uitsluitend voor flamenco en klassiek.
Ik weet niet welke stijl je gaat spelen maar als je niet de neiging hebt om klassiek te gaan raad ik echt een nylon snaar af.


Jammer want nylonsnarigen kunnen hardstikke veelzeidig worden ingezet. In de pop zie je ze ook steeds vaker terugkomen. Ik zag laatst zelfs een nylonsnarige archtop!
Een starter kan alles spelen op een nylonsnaar, je bent echt niet gebonden aan klassiek of flamenco. Mijn vorige leraar speelde zelfs blues onstage op een klassieke gitaar.

Wie bepaalt dat dat niet kan of mag?

Oetsie
23 oktober 2007, 10:02
Ik zou gewoon een goedkoop nylonsnarig gitaartje halen van 4 tientjes. In het begin maakt het toch niet uit hoe de kwaliteit van het instrument is. Zo kun je kijken of je het wel leuk vind om gitaar te spelen. Kun je daarna altijd nog een betere kopen.

Mr. Ibanez
23 oktober 2007, 10:50
Ik ben begonnen met gitaarspelen via een zelfstudie-cursus van Studieplan. Bij dat pakket zat een nylonsnarige gitaar inbegrepen. Voor dat moment en gedurende het 1e half jaar gitaarles via de volksuniversiteit was dat voor mij voldoende. Er kwam geluid uit, ik had geen vergelijkingsmateriaal en voor mij klonk 'ie zoals een gitaar moest klinken.
Echter, als je verder komt in je ontwikkeling ga je een andere kijk daarop krijgen. Je gaat je eigen stiijl ontwikkelen en daarbij hoort het gitaargeluid wat jij mooi vind. Wat een ander mooi vind, daar heb je eigenlijk geen boodschap aan, het gaan tenslotte om jou.
Ik heb 3-kwart jaar op die gitaar gespeeld en om me heen gehoord wat er nog meer was aan geluid. Ik heb uitleindelijk toch een staalsnarige western gekocht, omdat ik die toch mooier vond klinken.
In ieder geval: laat je niets opdringen door een ander, maak zelf de keuze. Wil jij soft-rock spelen op een nylon-snarige? Gewoon doen en als je op een later moment er toch voor kiest om alsnog een staalsnarige te nemen, kan dat toch altijd nog? Ik kan op van alles uit de voeten: nylon, staal, 12-snarig, electrisch. De basis is tenslotte bij allemaal hetzelfde.

Pais
23 oktober 2007, 15:28
Ik zou gewoon een goedkoop nylonsnarig gitaartje halen van 4 tientjes. In het begin maakt het toch niet uit hoe de kwaliteit van het instrument is. Zo kun je kijken of je het wel leuk vind om gitaar te spelen. Kun je daarna altijd nog een betere kopen.

Nou misschien kun je het treffen, maar er zit echt heeeeel slecht spul tussen. Mijn vader heeft zoiets gekocht om aan de muur te hangen. De frets zijn houten richteltjes en de actie is onvoorstelbaar hoog. Echt niet geschikt om op te spelen dus. Ik kan er amper een normaal deuntje uit krijgen.

Voor dat geld kun je beter op marktplaats snuffelen voor een tweedehandsje. Soms zie je die Juan Salvador gitaren opduiken voor €50 ofzo.

hendrix2
23 oktober 2007, 18:53
Jammer want nylonsnarigen kunnen hardstikke veelzeidig worden ingezet. In de pop zie je ze ook steeds vaker terugkomen. Ik zag laatst zelfs een nylonsnarige archtop!
Een starter kan alles spelen op een nylonsnaar, je bent echt niet gebonden aan klassiek of flamenco. Mijn vorige leraar speelde zelfs blues onstage op een klassieke gitaar.

Wie bepaalt dat dat niet kan of mag?
Ik weet waarover ik spreek hoor, mijn allereerste gitaar was ook een nylonsnaar. Ondertussen 13 jaar later heb ik die nog steeds en ik kan die ook veelzijdig gebruiken, maar ik denk dat iemand die begint met het doel om wat soft-rock te spelen rap teleurgesteld zal zijn in een nylon snaar omdat bv. barré-akkoorden (toch véél gebruikt) al niet echt praktisch zijn.

Men noemt het niet voor niets een Klassieke gitaar/Flamenco gitaar. Voor akkoordenwerk vind ik het gewoon véél minder geschikt. Gebroken akkoorden daarentegen zijn prachtig op een nylonsnaar, maar het echte strummen komt gewoon niet tot zijn recht.

Ik raadde het ook enkel maar af hé, ik zeg niet dat het niet kan of mag hé om andere stijlen op nylonsnaar te spelen. Ik heb zelf mijn eerste metalnummers ook op klassieke geleerd wegens gebrek aan een elektrische.

Pais
23 oktober 2007, 19:52
Flamenco zit vol barre akkoorden en ik weet niet waarom je nylonsnarige gitaren daar niet geschikt voor vind. En je geeft aan het geen geschikt slaginstrument te vinden, maar flamencogitaar als begeleidingsinstrument is juist voornamelijk slag.

Daar is dat hele ding zelfs speciaal voor uitgevonden... :???:


Tuurlijk gaat persoonlijke voorkeur boven alles, maar een beginner afraden een nylonsnaar te kopen omdat hij alleen geschikt zou zijn voor klassiek of flamenco vind ik zonde.

Don Capo
23 oktober 2007, 20:04
Nou ja, het is een advies he. Je kan hendriks een ongelijk even in het feit dat steelstring nou eenmaal beter is voor popliedjes dan een spaanse. Ik probeer ook nog wel eens akkoordjes aan te slaan op de spaanse maar het geluid is abominabel. Ik geef toch ook de voorkeur aan een geschikt instrument voor het genre waar je voorkeur ligt. Dat doet totaal geen afbreuk aan de nylongitaar natuurlijk. Voor klassiek en flamenco een nylon en voor fingerpicking + pop een steelstring is in mijn ogen een goede keuze

hendrix2
23 oktober 2007, 20:17
Flamenco zit vol barre akkoorden en ik weet niet waarom je nylonsnarige gitaren daar niet geschikt voor vind. En je geeft aan het geen geschikt slaginstrument te vinden, maar flamencogitaar als begeleidingsinstrument is juist voornamelijk slag.

Daar is dat hele ding zelfs speciaal voor uitgevonden... :???:


Tuurlijk gaat persoonlijke voorkeur boven alles, maar een beginner afraden een nylonsnaar te kopen omdat hij alleen geschikt zou zijn voor klassiek of flamenco vind ik zonde.
Ja duh... maar is het daarom makkelijker om een barré te spelen op een nylon snaar? Klassieke muziek op gitaar zit ook vol met barrés hoor, maar geloof me, gaat in ieder geval een stuk eenvoudiger op een akoestische (indien goed afgesteld).

Flamenco stijl is inderdaad veel slagwerk, maar de topicstarter geeft duidelijk aan om soft-rock te willen spelen, dus da's wel een héél andere techniek. Ik vermoed dat hij met plectrum zal gaan spelen ook... niet met z'n vingers.

Een beginner die (soft)rock muziek wil gaan spelen een nylonsnaar aanraden juist voor het gemak of omdat het ook wel eens gedaan word vind ik dan weer zonde.

Ik ken tal van voorbeelden van mensen die begonnen zijn op een nylonsnaar en al héél gauw wouden overstappen. En die het dan lastig hadden op een akoestische om aan te passen.

Nu kan je gaan zeggen dat ik iets tegen nylonsnarige gitaren heb ofzo, maar da's volledig niet het geval. Ik speel er al lang op en ik speel er graag op. Klinkt mooi, speelt makkelijk, zeker voor tokkelwerk...
Maar vraag aan 100 gitaristen welke gitaar ze zouden nemen om een rocksong te begeleiden en 95 procent pakt de akoestische gitaar.

even voor de topicstarter: ik dring je niets op ofzo hé. Ik geef gewoon mijn mening. Je doet daar zelf mee wat je wil. Om te beginnen maakt het allemaal toch niet zo erg veel uit, zolang je er maar plezier in beleeft!

Blend
23 oktober 2007, 20:22
Flamenco zit vol barre akkoorden en ik weet niet waarom je nylonsnarige gitaren daar niet geschikt voor vind. En je geeft aan het geen geschikt slaginstrument te vinden, maar flamencogitaar als begeleidingsinstrument is juist voornamelijk slag.

Daar is dat hele ding zelfs speciaal voor uitgevonden... :???:


Tuurlijk gaat persoonlijke voorkeur boven alles, maar een beginner afraden een nylonsnaar te kopen omdat hij alleen geschikt zou zijn voor klassiek of flamenco vind ik zonde.

+1 voor Pais. Flamenco is trouwens wel ff 'n stuk moeilijker om mee te beginnen, dus sowieso niet aanraadbaar.

Advies: Western aanschaffen. Kan je zowel klassiek als soft-rock mee spelen, je kan later altijd nog 'n andere gitaar aanschaffen.

hendrix2
23 oktober 2007, 20:46
+1 voor Pais. Flamenco is trouwens wel ff 'n stuk moeilijker om mee te beginnen, dus sowieso niet aanraadbaar.

Advies: Western aanschaffen. Kan je zowel klassiek als soft-rock mee spelen, je kan later altijd nog 'n andere gitaar aanschaffen.
waarom dan +1 voor pais? je zegt net hetzelfde als mij

Blend
23 oktober 2007, 20:49
waarom dan +1 voor pais? je zegt net hetzelfde als mij

Omdat Pais hierin gelijk heeft...


Flamenco zit vol barre akkoorden en ik weet niet waarom je nylonsnarige gitaren daar niet geschikt voor vind. En je geeft aan het geen geschikt slaginstrument te vinden, maar flamencogitaar als begeleidingsinstrument is juist voornamelijk slag.

Daar is dat hele ding zelfs speciaal voor uitgevonden... :???:


Tuurlijk gaat persoonlijke voorkeur boven alles, maar een beginner afraden een nylonsnaar te kopen omdat hij alleen geschikt zou zijn voor klassiek of flamenco vind ik zonde.

hendrix2
23 oktober 2007, 21:03
Omdat Pais hierin gelijk heeft...
ok, ben mee nu :) :hippie:

Pais
23 oktober 2007, 21:07
Ja duh... maar is het daarom makkelijker om een barré te spelen op een nylon snaar?
Nee haha nou draai je het om :seriousf: Jij gaf aan dat nylonstrings niet practisch zijn voor barre's, en dat vond ik geen logisch argument. Wat je makkelijker vind ligt volledig aan je techniek en waar je het op hebt geleerd. Ik vind het op mijn eigen gitaar veel makkelijker, terwijl steelstring gitaristen de brede platte toets vervloeken bij barre's.



Flamenco stijl is inderdaad veel slagwerk, maar de topicstarter geeft duidelijk aan om soft-rock te willen spelen, dus da's wel een héél andere techniek. Ik vermoed dat hij met plectrum zal gaan spelen ook... niet met z'n vingers.
Ik wilde er niet het 100ste nylon vs steelstring topic van maken, maar dat gebeurt nu toch...
Jij begon er zelf over dat ze niet als slaggitaar ingezet kunnen worden. Doe nou niet alsof ik dat erbij heb gehaald.




Een beginner die (soft)rock muziek wil gaan spelen een nylonsnaar aanraden juist voor het gemak of omdat het ook wel eens gedaan word vind ik dan weer zonde.


Vind ik ook. Het gaat me ook niet om het advies opzich, maar de argumenten die je erbij haalt.
Als ik je posts doorlees beweer je eerst dat je weet waar je over praat, en dat een nylonsnaar een gitaar is voor uitsluitend klassiek of flamenco, dat hij niet practisch is voor barre's en dat strummen erop niet tot zn recht komt.
Klonk in mijn oren als een zooitje, vergeef me :noob:

Don Capo
23 oktober 2007, 21:17
mensen zit niet zo te letterneuken, en nu weer on topic aub!

Pais
23 oktober 2007, 21:17
Wat was er offtopic dan?

Don Capo
23 oktober 2007, 21:22
lees het nog maar even goed door Pais. Verder een probleem maar de boodschap is nu wel duidelijk.
Vragen/opmerkingen ---->pm

Blend
23 oktober 2007, 21:27
Gast, dit was gewoon een misverstand uit de weg ruimen lijkt me...

hendrix2
23 oktober 2007, 21:28
Nee haha nou draai je het om :seriousf: Jij gaf aan dat nylonstrings niet practisch zijn voor barre's, en dat vond ik geen logisch argument. Wat je makkelijker vind ligt volledig aan je techniek en waar je het op hebt geleerd. Ik vind het op mijn eigen gitaar veel makkelijker, terwijl steelstring gitaristen de brede platte toets vervloeken bij barre's.
Topicstarter gaf aan dat hij nylon zou kiezen voor het gemak. Daarom geef ik aan dat ik het makkelijker vind om een barré op akoestische te spelen. Je argument van waar je het op leert klopt niet. Ik heb 10 jaar les gevolgd op klassieke gitaar en nooit les voor akoestische en ben slechts de laatste 2-3 jaar bezig met akoestische en barrés gaan gewoon een stuk makkelijker.



Ik wilde er niet het 100ste nylon vs steelstring topic van maken, maar dat gebeurt nu toch...
Jij begon er zelf over dat ze niet als slaggitaar ingezet kunnen worden. Doe nou niet alsof ik dat erbij heb gehaald.
Ik heb me daar misschien verkeerd uitgedrukt, maar zoals don capo ook al zei, akkoordjes aanslaan op een spaanse klinkt gewoon niet zo lekker. Bij flamenco ga je toch een heel andere techniek toepassen wat niet te vergelijken valt met slaggitaar.



Vind ik ook. Het gaat me ook niet om het advies opzich, maar de argumenten die je erbij haalt.
Als ik je posts doorlees beweer je eerst dat je weet waar je over praat, en dat een nylonsnaar een gitaar is voor uitsluitend klassiek of flamenco, dat hij niet practisch is voor barre's en dat strummen erop niet tot zn recht komt.
Klonk in mijn oren als een zooitje, vergeef me :noob:
Je vergeet een belangrijk woordje... "bijna" uitsluitend.. waarmee ik aangeef dat die stijlen de voorkeur hebben. (zie ook de namen van de instrumenten)
Klassieke gitaar IS voor klassiek.
Flamenco gitaar IS voor flamenco.
In hoofdzaak... je KAN er andere stijlen op spelen maar da's alleen de logica zelf. Op een elektrische kan je ook klassiek spelen... Tis een zelfde stemming, evenveel snaren dusja het zou raar zijn moest je er geen andere dingen kunnen op spelen.
Barrés vind IK niet zo makkelijk op klassieke dan op akoestische.
En strummen KOMT niet tot zijn recht volgens MIJ. Laat iemand die beide speelt eerst een akkoordenbegeleiding (pop/rock) op klassieke spelen en daarna op akoestische en oordeel zelf.

hendrix2
23 oktober 2007, 21:29
Sorry Don, verwijder m'n bericht maar, je postte terwijl ik aan het typen was :hippie:

Don Capo
23 oktober 2007, 21:29
en die is uit de weg toch? Zoals ze zelf al aangeven, liever niet weer het zoveelste nylon versus staal topic. Misverstand over, modje tevreden. :D

Pais
23 oktober 2007, 21:38
Gast, dit was gewoon een misverstand uit de weg ruimen lijkt me...

Dat was het inderdaad. DonCapo - ik kan echt geen afdwalingen ontdekken. Alles heeft betrekking op de openingspost van de topicstarter.
[edit - crosspost mbt je laatste reactie!)

Maar Hendrix2 het is nu duidelijk wat je bedoelt en ik denk dat je nu mijn reactie ook wel begrijpt.


Keep on playing! :satisfie:

Don Capo
23 oktober 2007, 21:40
jajajajaajajajajajajaja, ik mag verdomme ook wel eens mijn dag niet hebben ja!!



En nou hup spelen met die hap!

hendrix2
23 oktober 2007, 21:41
Laten we het maar op de mod steken, is altijd het makkelijkste ;) :hippie:

Brent Ray Vaughan
23 oktober 2007, 22:24
Ikzelf ben ook gestart op een gitaar met nylonsnaren. Ik wist niks van gitaren en zeker niet van hoe een gitaar zou moeten klinken. Ik vond het gewoon al leuk om een paar liedjes met simpele akkoordjes te kunne spelen. Nooit was gitaar spelen zo leuk, simpelweg omdat je op dat moment nog snel en erg veel leert. Wel effe afzien met barré-akkoorden omdat de hals redelijk breed is. Maar als je later dan overschakelt op een steelstring of een elektrische gaat het o zo soepel :)

Dus mijn advies is: koop gewoon een nylonsnarige zoals je wilt, oefen veel tot dat je redelijk kunt spelen. Tegen die tijd zul je wel meer weten welke richting je uit wil. Veel succes en plezier gewenst!!!

freekick
24 oktober 2007, 10:53
En nu ben ik benieuwd waar Jeroen voor kiest!
Laat je het ons weten?

Overigens heb ik zelf zowel nylon als staalsnarige dagen.


.

apollorulez
25 oktober 2007, 16:29
ik heb uiteindelijk de Yamaha F-310 gekocht (2e hans voor 80 euro)
hij is staalsnarig en aangezien de meningen 50 - 50 verdeeld zijn ben ik gewoon gaan kijken welke gitaar mij het beste leek.

deze gitaar is mooi, je kunt de vakjes goed indrukken (vergeleken met andere gitaren die ik heb geprobeert te bespelen), en ook de noten zijn van laag tot hoog allemaal helder en mooi.

de snaren doen indd een beetje zeerder dan een nylon gitaar maar ik ben toch blij met mijn keus vanwege het geluid. 8-)

er is nog wel 1 puntje, mischien off topic maar aangezien ik het topic heb gestart en het over "mijn eerste gitaar" gaat denk ik dat het geen probleem is:
de gitaar is vrij oud en dus met duidelijke gebruikers sporen, en als ik heb zou willen lakken en de zwarte randen zou willen oververfen. kan ik dit dan laten doen bij een muziek winkel of kan ik de juiste spullen hiervoor kopen in een muziek winkel? zo ja, kunnen jullie me dan een schattig van de prijs geven?

bedankt nog voor het advies! :p
jeroen

ps. ja ik speel met plectrum ;)

freekick
25 oktober 2007, 16:43
Goed gedaan Jeroen ... En nu spelen!


.

liesje
26 oktober 2007, 19:00
Toppie Jeroen!
Veel plezier ermee en wel doorgaan he,
ook al doet het zeer..
Over een poosje ben je eraan gewend. :cheerup:

Mr. Ibanez
26 oktober 2007, 19:36
Hallo Jeroen!
Toch maar de western? Nou, goeie keus toch?
Heb je foto's?
Want wat betreft die gebruikssporen, daar zou ik me niet druk om maken. Zo'n gitaar mag toch een verhaal vertellen? Ik vind het wel wat hebben als een gitaar er doorleeft uitziet.
Veel plezier emee!

apollorulez
28 oktober 2007, 13:45
Hallo Jeroen!
Toch maar de western? Nou, goeie keus toch?
Heb je foto's?
Want wat betreft die gebruikssporen, daar zou ik me niet druk om maken. Zo'n gitaar mag toch een verhaal vertellen? Ik vind het wel wat hebben als een gitaar er doorleeft uitziet.
Veel plezier emee!

ik heb geen foto's, om de gebruikers sporen te zien bedoel je?
(anders kan je ook even google naar yamaha-310)
maar je hebt gelijk, het heeft wel wat. ;)

hendrix2
28 oktober 2007, 14:08
Goede keuze!
Een goede vriend van mij heeft die F310 ook en is er erg tevreden over. Zelf heb ik de elektro acoustische versie, de FX310, en ben daar ook heel lang tevreden over geweest. Die heb ik ondertussen aan mijn broer gegeven en hij is er ook erg tevreden mee.

Veel plezier ermee!