PDA

View Full Version : Mono-geluid uit Marshall 2x12



Hansk8
21 oktober 2007, 17:28
Beste Medegitaristen,

Ik heb een vraag betreft mijn marshall cabinet, ik heb deze ongeveer een maand geleden voor 100 op de kop weten te tikken. Er zitten 2 celestion 12h 30 watt speakers in en heb deze direct op de output van mijn boss gt6 geprikt, er komt echter alleen geluid uit de bovenste speaker van de kast, ik heb de kast net opengeschroefd en de speakers zijn netjes doorgelinkt.

Heeft iemand misschien een idee hoe dit zo zou kunnen komen, kheb helaas niet de rechten om foto's in deze post te zetten.

bass blom
21 oktober 2007, 17:34
en toen je hem kocht deden ze het wel alletwee?
zit er 1 enkele ingang op? is die schakelbaar?

yhcmarc
21 oktober 2007, 18:16
niet om lullig te doen, maar ook met 2 speakers is je geluid mono ;) ... maar .. zit er een mono/stereo schakelaar op? zo ja, hoe staat die dan?

Plantje
21 oktober 2007, 18:33
Beste Medegitaristen,

Ik heb een vraag betreft mijn marshall cabinet, ik heb deze ongeveer een maand geleden voor 100 op de kop weten te tikken. Er zitten 2 celestion 12h 30 watt speakers in en heb deze direct op de output van mijn boss gt6 geprikt, er komt echter alleen geluid uit de bovenste speaker van de kast, ik heb de kast net opengeschroefd en de speakers zijn netjes doorgelinkt.

Heeft iemand misschien een idee hoe dit zo zou kunnen komen, kheb helaas niet de rechten om foto's in deze post te zetten.

Je hebt een cabinet rechtstreeks op de output van je Boss GT6 geprikt? :dontgeti:
Mis ik iets? Volgens mij moet er nog een eindversterker of top ergens tussen.... :chicken:

Nocki
21 oktober 2007, 18:35
ehhh marshall eindtrap kopen??? :)

nee geintje... ik denk dat we niet alle informatie hebben. geef even meer info aub!

Squier4ever
22 oktober 2007, 12:14
volgens mij moet er idd nog een eindtrap tussen, dit gaat niet werken zo.

kenx
22 oktober 2007, 17:06
...?????.....?????.......... :gitarist: :hippie: :chicken:

Vilow
22 oktober 2007, 18:14
Bedankt voor de reacties..


Het zit ongeveer zo:

Het is een 2x12 marshallcabinet waar echter maar 1 input op zit, geen schakelaar of iets alleen de input. De output van mijn boss gt6 gaat zonder top/eindversker in de speakerkast, is dit logisch of zouden beide speakers signaal moeten ontvangen?

Swan
22 oktober 2007, 18:17
dat kan dus niet, er moet n poweramp tussen, anders gaan je speakers t nooit doen...

Nocki
22 oktober 2007, 18:17
Hoi,

Je gaat er helaas geen geluid uit krijgen op die manier.

je hebt een voorversterker (je boss) en je hebt een speaker cabinet. nu heb je nog een eindversterker nodig. (interesse in de mijne :) ? )
want in de voorversterker maak je je geluid en in de eindversterker versterk je het naar een bpaald volume en met de speakers maak je het hoorbaar. je bent dus nog niet compleet.

een eindversterker heb je al voor 150 euro maar kan je zo gek maken als je wilt. je hebt er in ieder geval 1 nodig voor je sound.

Plantje
22 oktober 2007, 18:31
Duidelijke uitleg Nocki.

Ik moet wel zeggen, dat ik een beetje de weg kwijt raak in posts als deze.

De vraag wordt gesteld door Hansk8, Vilow gaat vervolgens even uitleggen hoe het zit. Dus dan maar de aanname, dat iemand zich twee keer registreert.

Verder had ik even de aanname gedaan, dat als je een GT-6 koopt je wel weet dat je een eindversterker moet hebben (of een combo/head natuurlijk). Wie verkoopt zo iemand dan een GT-6?!? Wat werd je verteld toen je hem kocht?

Het is geen aanval, maar doe gewoon je voordeel met de tips die je hier krijgt. Ik denk overigens dat de 8008 van Nocki serieus een goede investering is met zo'n 2x 12 inch speakerkast. Alleen ik denk dat je het stereo spelen even moet laten varen. :)

Als je slim bent neem je je cabinet, je gitaar en je GT-6 even mee als je zo'n eindversterker gaat kopen. Kan je het ding direct in je eigen setup testen. En een beetje gitarist zal je echt wel voor gratis even wegwijs maken in de grondbeginselen van aansluiten van dat spul als je zijn eindversterker wil kopen. (Of spreek ik nu voor mijn beurt Nocki? ;))

Nocki
22 oktober 2007, 19:11
Nee hoor!

Hij is welkom om te luisteren en ik help m er graag bij! Vind het zelf altijd wel leuk om mensen wegwijs te maken in de gear wereld :)
Nog even voor de duidelijkheid:


Een gitaarversterking ziet er zo uit:

Gitaar -> preamp -> poweramp -> speaker

Vaak zitten de laatste 3 componenten in 1 behuizing. dus zie je ze niet afzonderlijk.
Ook kan het gebeuren dat de eindversterker en voorversterker in 1 behuizing zitten. dan heb je dus nog een losse speaker kast.

Maar ook alle 3 afzonderlijk kan dus.

Jouw Boss bestaat uit een preamp en een effecten gedeelte (effecten kan je tussen voor en eindversterker gebruiken in een normale setup)
dus wat je nog nodig kan hebben is een poweramp. een preamp zou je ook nog kunnne gebruiken voor een stukje tone shaping maar is niet nodig. de poweramp zeker wel!

Veel succes en zijn er vragen... stel ze op dit forum! het is ervoor! maar gebruik ook even de zoekfunctie. de meeste vragen zijn al gesteld maar als je nog niet weet waarje naar moet zoeken is dat erg moeilijk en dat vergeten de meeste vaak...

succes!

Plantje
22 oktober 2007, 19:41
Misschien nog even handig erbij te noemen: preamp, eindversterker en speaker ineen noemt men een comboversterker. Preamp en eindversterker ineen (waarbij je nog een los cabinet nodig hebt) noemt men een top.
Preamp los, eindversterker los en cabinet zie je vaak in 19" spullen. Simpelweg alles als een los apparaat met een breedte van (je raadt het niet ;)) 19". Voor dat spul kun je ook veel info vinden in het Rack subforum.

Als je alles in een rack hebt zitten heb je vaak een losse (midi) footcontroller om het hele gebeuren te bedienen. Bij een GT-6 heb je eigenlijk je preamp en effecten spul ingebouwd in je footcontroller.

En inderdaad: vooral veel vragen!

wiegersma
22 oktober 2007, 21:59
er komt toch geluid uit de marshall door de gt-6 en volgens mij is de vraag van Hansk8 daarbij waarom maar één speaker het doet en niet allebei. Want wanneer je uit het kabinet geluid krijgt, dan kun je volgens mij verwachten dat beide speakers geluid geven. Het zou heel goed zo kunnen zijn dat er gewoon een speaker naar de knoppen is.

Plantje
22 oktober 2007, 23:09
Anyone: correct me if I'm wrong, maar volgens mij is er het volgende aan de hand...

Ja, er komt wel geluid uit als je een voorversterker aan een cabinet koppelt. Het heet immers een voorversterker. Hij versterkt dus wel wat, maar niet genoeg...bij lange na niet genoeg!

Dat één speaker het niet doet en de ander wel zou ermee te maken kunnen hebben, dat de voorversterker het voor elkaar krijgt één speaker nog net aan het trillen te krijgen en de ander niet.

Lang verhaal kort: als je een preamp rechtstreeks op een cabinet aansluit en je hoort maar één speaker zou ik niet het "defect" in een kapotte speaker zoeken. :satisfie:

Vilow
23 oktober 2007, 00:04
Iedereen bedankt voor alle reacties en interresante anekdotes,

Ik heb zeker wel intresse in de poweramp 8008!

Tis voor mij vooralsnog moeilijk te constateren waar het euvel in zit, kheb hier echter nog wel een G12M 70watt celestion liggen, qua wattage lijkt het me onlogisch dat de gt-6 maar net genoeg wattage geeft voor 1 speaker aangezien de speaker die niet werkt als eerste aan de input van het cabinet is gelinkt.

Is iemand trouwens bekend met de marshall 2x12 die ik heb staan?
Tis een 4x12 kast en er zitten 2 speakers verticaal in , kheb aardig wat uitgepluist op het internet maar echter geen informatie over dit kabinet gevonden.

DeiDRagonas
23 oktober 2007, 01:01
Het is juist WEL logisch dat die GT6 te weinig wattage heeft! Geloof de mensen hier nou maar. Zonder eindversterker haal je uit die setup NOOIT een goed geluid. Tis precies zoals Nocki zegt... Je bent in t bezit van speakers en een pre-amp (de GT6), maar NIET van een eindversterker!! En dan kun je speakers wisselen wat je wil... Maar dat helpt je echt niet hoor.

En over die cab... Als dat een 4x12 model is met maar 2 speakers erin dan is ie allang niet origineel meer. Zoeken op internet gaat dan dus ook nergens over. Noteer eens watvoor speakers erin zitten, dat zegt in dit geval veel meer.

En als je serieus hulp wil op een forum als deze moet je toch echt foto's aan je post toevoegen. Wij kunnen namelijk niet ruiken watvoor cab je daar heb staan he... Daar hebben we toch echt foto's voor nodig.

Grt Roy!

bass blom
23 oktober 2007, 01:25
Anyone: correct me if I'm wrong, maar volgens mij is er het volgende aan de hand...

Ja, er komt wel geluid uit als je een voorversterker aan een cabinet koppelt. Het heet immers een voorversterker. Hij versterkt dus wel wat, maar niet genoeg...bij lange na niet genoeg!

Dat één speaker het niet doet en de ander wel zou ermee te maken kunnen hebben, dat de voorversterker het voor elkaar krijgt één speaker nog net aan het trillen te krijgen en de ander niet.

Lang verhaal kort: als je een preamp rechtstreeks op een cabinet aansluit en je hoort maar één speaker zou ik niet het "defect" in een kapotte speaker zoeken. :satisfie:

door een mono jack?
dan krijgen de beide speakers hetzelfde.
en als hij geluid uit de ene hoort moet het ook uit de andere komen.

Jim Haagmans
23 oktober 2007, 01:30
Vage shit.. keertje poweramp lenen van een maat en gewoon proberen. als t t dan niet doet is het dus je speaker.
EDIT: by the way nocki, als ik mijn marshall een beetje vlug verkocht krijg en je hebt die ac15 nog dan heb je een koper :)

Nocki
23 oktober 2007, 05:27
Als het de maat van een 4x12 is, is het dan niet toevallig een 1966 cab ofzo? ik dacht me zoiets te herrinneren dat die er ook nog waren.
Wat betreft die poweramp ben je welkom om eens te komen luisteren. Kunnen we gelijk de rest van je gear onder de loop nemen hoe het werkt enzo.

Mocht je nog ergens een oefenversterkertje ofzo hebben zou je die ook eens aan je boss kunnen hangen. dan heb je nu alvast wat vermogen om te luisteren naar je sounds...

@ Jim

Je bent welkom voor de vox! Ik hoop dat je je marshall vlug kwijt bent dan :)!
Waarom gaat de marshall weg? niet je sound? zijn toch erg leuk amps...

Bins
23 oktober 2007, 06:33
Is iemand trouwens bekend met de marshall 2x12 die ik heb staan?
Tis een 4x12 kast en er zitten 2 speakers verticaal in , kheb aardig wat uitgepluist op het internet maar echter geen informatie over dit kabinet gevonden.

Ja, ik gebruik er zo een op de zolder waar we repeteren. Ben er niet kapot van, maar er komt bij mij wel geluid uit beide speakers ;)

Plantje
23 oktober 2007, 08:10
En als je serieus hulp wil op een forum als deze moet je toch echt foto's aan je post toevoegen. Wij kunnen namelijk niet ruiken watvoor cab je daar heb staan he... Daar hebben we toch echt foto's voor nodig.
Grt Roy!

Als je hier geen foto's mag posten neem dan een account op MijnAlbum of zo. Kun je hier gewoon linken naar plaatjes in dat album. Hardstikke simpel!


door een mono jack?
dan krijgen de beide speakers hetzelfde.
en als hij geluid uit de ene hoort moet het ook uit de andere komen.

Nee hoor! :satisfie: Als hij geen eindversterker gebruikt. Of hij een kappotte speaker heeft. Of hij een cabinet van de prutsende doe-het-zelver heeft. (Hij had het ding voor 100 euro op de kop kunnen tikken en het is ooit een 4x12" geweest en nu is het een 2x12").
Met deze setup kun je uit het feit dat er geen geluid uit 1 speaker komt alleen maar tot de conclusie komen, dat je setup niet goed is. Niet dat er een speaker stuk zou zijn.

En nog het belangrijkste voor Vilow: ga in op het aanbod van Nocki! Laat jezelf een beetje uitleggen hoe het wereldje in elkaar steekt. Ik zou het je zelf ook met veel plezier uit willen leggen, maar ik denk dat Zwolle een beetje ver fietsen is. Bovendien heb ik op het moment zelf ook geen eindversterker. :)

Hansk8
23 oktober 2007, 10:50
ik heb precies deze box:


voorkant:
http://marshall.redpt.com/clay/images/marshall_1966b_front.jpg

achterkant:
http://marshall.redpt.com/clay/images/marshall_1966b_rear.jpg

inderdaad een 1966 cabinet, hier is nooit iets aan verbouwd het hoort zo dat de speakers verticaal boven elkaar zitten.

wat doet die poweramp precies nocki? is dat puur je geluid versterken?

Plantje
23 oktober 2007, 12:58
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Bass+Amp/product/Marshall/1966+8x10+Cabinet/10/1

Hieruit zou blijken, dat het gaat om een cabinet bedoeld voor basgitaar. Maar de reviewers geven ook al aan het ding te gebruiken voor gitaar.
Echter, het gaat dan om een cabinet met 8 stuks aan 10" speakers.

Dan hadden we nog deze:
http://www.amp-restoration.com/cabdata/cabdata.html
Daar vind ik het genoemde model niet eens terug.

Zijn dit foto's van je kast? Of foto's van een kast die er hetzelfde uitziet? De foto's lijken wat mij betreft namelijk erg veel op een 4x12" Valvestate cabinet.

Overigens dient een poweramp inderdaad enkel om je geluid te versterken.

Jim Haagmans
23 oktober 2007, 18:39
op zich wel ruige kast dan.. zal wel lekker dik klinken vor een 2x12, met die massa :)

@ nocki:
ja was zoiezo niet zo mijn idng, nu is echter ook mijn bandje opgehouden en zoek ik iets dat thuis ook wat meer tot z'n recht komt. Ik heb hem echter nog maar net online staan, heb er een bod van 320 op gehad maar gezien jouw prijs voor de ac15 gaat ie zeker niet voor minder dan 400 weg ;)