PDA

View Full Version : Slechte snaren of speel ik gewoon agressief?



Nielsje
21 oktober 2007, 14:54
ik heb op op mijn Takamine EN10C een tijdje terug (2 maanden?) een setje Martin snaren gezet (.010 of .011). Nu ben ik amper dus 2 maanden verder (niet echt intenstief gespeeld, ik speel meestal electrisch) en nu is m'n g-snaar al compleet versleten, op een wat typische manier.

De windingen zijn allemaal kapot gegaan bij verschillende fretposities. Het rafelt ook niet verder af, maar 't speelt en klinkt verrot nu. Mijn vorige setje snaren heeft er denk ik wel 3 jaar op gezeten (geen idee welk merk) maar die hadden daar nooit last van. Zijn Martin snaren nou zo brak, of speel ik zo hard?

Mocht het aan de snaren liggen -> Wat zijn snaren die daar niet zo'n last van hebben, of is dit probleem jullie volledig onbekend?

bass blom
21 oktober 2007, 14:59
dat doet denken aan dat je snaren hebt gekregen die al roesten in de folder.

Wizz
21 oktober 2007, 15:08
Ben ook niet zo'n fan van Martin snaren. Ze klinken fantastisch, nieuw uit het pakje, maar de glans gaat er snel vanaf. Mijn all-time favorite is de Ernie Ball Earthwood.

Wizz

pannekoek
21 oktober 2007, 15:20
Ben ook niet zo'n fan van Martin snaren. Ze klinken fantastisch, nieuw uit het pakje, maar de glans gaat er snel vanaf. Mijn all-time favorite is de Ernie Ball Earthwood.

Wizz

waarom perse die snaren?

Liefhebber
21 oktober 2007, 18:58
Goede snaren maken is een vak apart.
Je kunt ze het best kopen van echte snarenmakers: D'Addario, John Pearce en Elixer(ik noem er drie waar ik altijd goede ervaringen mee heb).
Snaren van Gibson, Martin,etc. ,de eerste paar keren bespeling gaat het nog, daarna barrels(je vraagt je wel af waarom ze zulke rotzooi leveren onder hun merknaam, maakt hun imago er ook niet beter op).

chris c
21 oktober 2007, 21:45
Ik vraag me trouwens af wie die snaren van Martin maakt. Waarschijnlijk een van de grote snarenmerken.
Zoals Elixers door D'Addario gemaakt worden... ze zetten er alleen nog de coating op.

Liefhebber
21 oktober 2007, 21:56
Ik vraag me trouwens af wie die snaren van Martin maakt. Waarschijnlijk een van de grote snarenmerken.
Zoals Elixers door D'Addario gemaakt worden... ze zetten er alleen nog de coating op.
Dat vraag ik mij ook af, D'Addario heeft inmiddels ook coating op sommige pakketjes. Ik vind het heel opvallend dat onder de naam Martin pakketjes worden verkocht van geheel verschillende kwaliteit. Als je die koopt bij een reguliere gitaarhandel in Nederland dan geldt dit ook. Een enkele keer goed, meestal barrels. Als het om Gibson gaat: nooit kopen!

chris c
21 oktober 2007, 22:20
Ik heb net een beetje gegoogled... blijkt dat Martin die snaren sinds enkele jaren toch zelf maakt, ze hebben daar nu een eigen fabriek voor.

dadgad
21 oktober 2007, 22:28
Hi,

Ik "was" ooit redelijk tevreden over de Martin snaren, maar dat is de laatste
jaren behoorlijk minder geworden - hun kwaliteit dus misschien ook wel :(
Wel goed zijn de Martin SP setjes, maar die zijn duurder en niet iedere
muziekwinkel heeft ze. Voor het overige lijkt D'Addario de enige te zijn die
een voorspelbare kwaliteit snaren in de verpakking stopt - heb ik nog geen
slechte set van gehad, en van Martin en Ernie Ball wel.

Elixers zijn lekker als ze nieuw zijn, maar de D en G snaar gaan vrij snel rafelen
(coating laat los) en dat voelt raar aan. Bovendien vind ik ze het prijsverschil
met D'Addarios niet waard - ze klinken wel anders, maar niet beter.

En Gibson snaren moet je alleen kopen als je electrisch speelt - ik weet niet
waar hun acoustische snaren vandaan komen, maar deugen doen ze niet.

Greetz,

Han.

Nielsje
21 oktober 2007, 22:38
Bedankt voor de replys.

Ga dan toch maar daddari's kopen, gebruik ze ook op m'n electrische gitaren en ben daar zeer tevreden over.

Liefhebber
21 oktober 2007, 22:51
Ik heb net een beetje gegoogled... blijkt dat Martin die snaren sinds enkele jaren toch zelf maakt, ze hebben daar nu een eigen fabriek voor.
Als dat zo is dan moeten ze nog een hoop leren, is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Liefhebber
21 oktober 2007, 23:11
Bedankt voor de replys.

Ga dan toch maar daddari's kopen, gebruik ze ook op m'n electrische gitaren en ben daar zeer tevreden over.
Goede conclusie

Sterik
22 oktober 2007, 22:43
hmmm, ik weet het anders niet echt met die D'addario's
ik heb eergister nog een nieuw setje gekocht en de snaren worden nu al vaal...... en glanzen al bijna niet meer, vooral de g snaar, (ik denk door het benden)

Mr. Ibanez
23 oktober 2007, 10:25
Mijn ervaringen met Martin snaren zijn niet zo heel negatief. Ik vind ze lekker klinken. Als ze vers zijn, vind ik ze nog wat aan de scherpe kant qua klank. Maar na een paar dagen is dat weg en zijn ze lekker vuig en bluesy.
Wat ik wel vind is dat ze op een gegeven moment in een paar dagen tijd ineens heel snel achteruit gaan en dan is het binnen de kortste keren over en uit. Ik doe ongeveer 3 maanden met een setje, maar ze zijn dan ook niet zo heel erg duur. Puur vanwege het feit dat het helemaal mijn geluid is, kies ik toch telkens weer voor Martin.

LaurentB
24 oktober 2007, 17:01
Ik vind Martin SP heel behoorlijk klinken hoor. heeft ook met je gitaar te maken. Op mijn Craftter klinken d'Addario's wat fel bevoorbeeld, alhoewel die kwalitatief echt wel goed zijn.

Liefhebber
24 oktober 2007, 20:43
D'Addario's zijn altijd wel goed. Ik gebruik ze ook na allerlei experimenten heel veel op mijn nylonsnaren. Laten we zeggen gewoon gemiddeld goed, niet briljant en blijven redelijk lang goed klinken. Ook de staalsnaren.
De Elixers met nanoweb coating zijn duur maar gaan echt lang mee.
Ze hebben iets sprankelends en dat blijft lang bestaan ook bij de lage snaren.
Die lage(gewonden snaren) zijn eigenlijk altijd het probleem. Geldt ook voor nylonsnaren. Daar geldt een stelregel: de gewonden snaren 2-3 keer zo vaak vervangen als de hoge snaren(doen de meeste klassieke gitaristen).
De lage, gewonden snaren gaan bij de meeste merken al heel snel dof klinken.
Dat heb je bij die nanowebs echt veel minder. Ze gaan veel langer mee wat betreft het verliezen van de heldere toon.
De standaard bronze snaren van Elixer klinken wat scherp hoor je vaak(niet warm).
Is ook wel een beetje zo vind ik ook, hoewel er wel een behoorlijk verschil is tussen de te kiezen snaar diktes.
Er zijn ook phosfor bronze snaren en die klinken veel warmer en gaan net zo lang mee.
Waar ik eigenlijk een beetje van baal is altijd maar weer die snaren te moeten vervangen terwijl ik mijn tijd wil besteden aan spelen op die gitaar.
Bij die Elixers heb ik wel een beetje het gevoel dat die dat probleem aardig oplossen.

Pais
24 oktober 2007, 20:51
Waar ik eigenlijk een beetje van baal is altijd maar weer die snaren te moeten vervangen terwijl ik mijn tijd wil besteden aan spelen op die gitaar.


:) Dat vind ik juist heerlijk! Soms gaat het gewoon ruk en dan las ik een pauze in door mn gitaar zorgvuldig nieuwe snaren te geven en op een fris jong setje verder te gaan. Op 1 of andere manier gaat het dan altijd beter.
Ik heb dan ook een hekel aan de "extra durable" snaren. Doe mij dan liever iets wat ik er gerust na drie weken aftrek om een nieuw setje te pakken.

Liefhebber
24 oktober 2007, 22:02
:) Dat vind ik juist heerlijk! Soms gaat het gewoon ruk en dan las ik een pauze in door mn gitaar zorgvuldig nieuwe snaren te geven en op een fris jong setje verder te gaan. Op 1 of andere manier gaat het dan altijd beter.
Ik heb dan ook een hekel aan de "extra durable" snaren. Doe mij dan liever iets wat ik er gerust na drie weken aftrek om een nieuw setje te pakken.
Dat vind ik dus helemaal niet! Ik wil gewoon spelen met een mooie toon en zo lang mogelijk zonder gehinderd te worden door technische problemen als slecht klinkende snaren die ik moet vervangen!

greencharlie
24 oktober 2007, 23:19
kheb het al eens gezegd: met fijne staalwol de "dode" opgespannen snaren wat oppoetsen, klinken ze terug wat levendiger in afwachting van een nieuw setje.

Liefhebber
24 oktober 2007, 23:53
kheb het al eens gezegd: met fijne staalwol de "dode" opgespannen snaren wat oppoetsen, klinken ze terug wat levendiger in afwachting van een nieuw setje.
Ga ik ook eens proberen!

johantipker
27 oktober 2007, 20:54
Ben zelf gek op Martin snaren! Als ze nieuw zijn, zijn ze geweldig!

Ze gaan niet lang mee, toen ik nog veel live speelde, draaide ik wekelijks wel een nieuw setje op m'n western....

Eigenlijk zijn ze bij mij nog steeds binnen 14 dagen versleten, ik maak veel kilometers op mijn gitaar (geef ook heel veel les).

Vanwege bezuinigingsredenen laat ik ze dan soms te lang zitten (je kan ook niet aan de gang blijven ).. als ik weer veel live zou gaan spelen, zou ik ze weer heel vaak gaan vervangen,
en een nieuw setje klinkt daarna weer hemels.....

Ik heb wel eens elixers geprobeerd, maar dan had ik het gevoel dat ik al begon met snaren van een week oud...

Dus ik blijf bij de martins....

...indien noodzakelijk: je draait er toch binnen een kwartier een nieuw setje op?

ACSlater
28 oktober 2007, 14:34
Waarom gaat iedereen die op de TS reageerd aan het feit voorbij dat hij veel te lang oude snaren op de gitaar heeft? Dang! drie jaar met een set snaren? Dat is veel te lang; de rek raakt uit de snaar en om toch de juiste stemming te houden moeten ze steeds strakker en dit is niet gunstig voor de hals.
Ik gebruik zelf D'addario's en zelfs met weinig spelen moeten die ook om de drie maanden worden gewisseld. Niet omdat ze uit elkaar vallen/knappen maar omdat de rek er dan wel uit is en het voor geen meter speelt.

remco d
30 oktober 2007, 19:22
Ik heb even een korte vraag tussendoor met betrekking tot de snel versleten snaren. Ik speel nog niet zo lang (paar maanden) en het is allemaal nieuw voor me. Ik heb laatst voor het eerst m'n snaren verwisseld en dat is allemaal perfect gelukt. Echter ik zie nu bij de drie dunste snaren (nylon) op veel plekken bij de frets een soort van haartjes ontstaan... kleine rafeltjes snaar. Ik kan niets scherps op de frets vinden en het is op verschillende plekken. Is dit normaal? Bij mijn oude snaren was dit niet het geval. Of zou het komen doordat ik eigenlijk alleen met mijn duim speel (ook akkoorden) en daardoor misschien onwillekeurig teveel kracht op de snaren zet?


(sorry voor de lichte offtopic maar ik vond de strekking van mijn vraag hier goed bij passen: "slechte snaren of speel ik verkeerd")

Pais
30 oktober 2007, 19:59
Ik heb even een korte vraag tussendoor met betrekking tot de snel versleten snaren. Ik speel nog niet zo lang (paar maanden) en het is allemaal nieuw voor me. Ik heb laatst voor het eerst m'n snaren verwisseld en dat is allemaal perfect gelukt. Echter ik zie nu bij de drie dunste snaren (nylon) op veel plekken bij de frets een soort van haartjes ontstaan... kleine rafeltjes snaar. Ik kan niets scherps op de frets vinden en het is op verschillende plekken. Is dit normaal? Bij mijn oude snaren was dit niet het geval. Of zou het komen doordat ik eigenlijk alleen met mijn duim speel (ook akkoorden) en daardoor misschien onwillekeurig teveel kracht op de snaren zet?


(sorry voor de lichte offtopic maar ik vond de strekking van mijn vraag hier goed bij passen: "slechte snaren of speel ik verkeerd")

Op nylon snaren kun je zo hard spelen als je wilt, dat is geen probleem. Hoelang heb je de nieuwe snaren er nu opzitten? Ik denk dat ze gewoon versleten zijn en dat je toebent aan een nieuw setje.

Ikzelf speel denk ik 10 tot 15 uur per week en vervang snaren iedere 3 tot 4 weken. De bassen zijn dan echt een stuk minder. De solide nylon snaren kunnen langer mee dan de bassnaren maar ik vervang toch het hele setje.

Nylonsnaren kunnen onderling erg verschillen in fysische eigenschappen en ik denk dat je nieuwe setje op en andere manier slijt dan je oude. Dat heeft misschien weinig met de kwaliteit te maken, want wanneer je hoge snaren al zo slijten, zijn je bassen waarschijnlijk al tijden zo dood als een pier en had het setje al lang vervangen kunnen worden.

Les TeleStrat
30 oktober 2007, 22:30
Ik heb een paar setjes Martin Phosphor Bronze .013-.056 besteld voor op m'n Sigma DM-5.

Ik heb er nu nog een setje Martin SP van een jaar oud met dezelfde diktes erop liggen. Klinken nu wel beetje dof op sommige fretposities (voornamelijk de gewonden snaren), de ongewonden snaren klinken nog steeds fantastisch.

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik speel niet in een band en gebruik hem ook niet alke dag, maar toch vind ik dat het redelijke snaren zijn. Nog steeds een rijke bastoon.

Van de Martin Phosphor Bronze zal in binnenkort een reactie geven (ik ben te lui om er nieuwe op te leggen omdat snaren opleggen niet bepaald tot m'n specialiteiten behoord. Ik stel het dan ook al maanden uit :D)

remco d
30 oktober 2007, 23:07
bedankt voor de tip. Misschien dan toch maar weer eens de snaren vervangen. Wel jammer opzich, want ik hoefde eindelijk niet meer ieder uur zo'n beetje die snaren te stemmen. Ik dacht dat de snaren zich nog maar net "gezet" hadden en dus nog lang meekonden, vergis ik me misschien in.

(dat eerdere snelle onstemmen kwam denk ik doordat ik alle snaren eraf gehaald heb en toen de nieuwe erop, niet 1 voor 1)

Makor1966
30 oktober 2007, 23:19
Denk dat het er eerder mee te maken heeft hoeveel windingen je om de tuners hebt... zoekt maar even naar topic van Piezo voor vervangen snaren.
sowieso maakt het imo geen ruk uit of je ze allemaal tegelijk eraf haalt, doe ik ook altijd, en soms gelijk even de hals onder handen nemen met olie ofzo. maar je moet zorgen dat je zo weinig mogelijk windingen om tuner maakt bij opzetten nieuwe snaren, dus gat in velengde vd snaar, snaar erdoorheen, om de tuner en nog een keer erdoorheen, goed strak trekken, en stemmen. daarna teveel afknippen.

Dirk_Hendrik
12 november 2007, 12:42
Nielsje, je bent wel een beetje onnozel.

Ja Nielsje!!

Je bent een beetje onnozel!! PatsPatsPats Op de blote billetjes, jij dom jongetje!!!! Dat je maar snel leert om niet zo onnozel te doen! Anders komt er nooit iets van je terecht!!!

JeeBee
12 november 2007, 14:17
Ja Nielsje!!

Je bent een beetje onnozel!! PatsPatsPats Op de blote billetjes, jij dom jongetje!!!! Dat je maar snel leert om niet zo onnozel te doen! Anders komt er nooit iets van je terecht!!!

Jij zegt het, ik dacht het +1
Nielsje blijf aub niet-wetenschappelijke vragen stellen pls..... ;)

Nielsje
23 augustus 2008, 16:12
*grinnik*

Ik lees nu pas de laatste reacties in de topic :D, geen idee waar ze betrekking op hebben...


Anyway, ben nu een tijdje verder met de Dadaria's, en deze snaren zijn kwalitatief een stuk beter dan de Martin's. Maar, ik vind ze (in tegenstelling tot op m'n electrische) aardig snel 'doods' klinken.

Voor alle duidelijkheid, er zitten 'EJ16' snaren op, Light .012~.053
Echt light vind ik het niet, ik vind dat ik af en toe best hard moet werken op de gitaar, zo hard dat ik het eigenlijk niet eens leuk meer vind om op dat ding te spelen :confused: dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
(ja, kom maar op met de grapjes dat ik eigenlijk een mietje ben etc...)


Iemand een tip voor snaren die wat helderder klinken (deze takamine klinkt redelijk donker naar mijn mening), langer helder blijven etc etc?

Don Capo
23 augustus 2008, 17:30
probeer eens elixer, of de wat goedkopere variant hannabach, works for me

FruscianteFan
23 augustus 2008, 17:37
:) Dat vind ik juist heerlijk! Soms gaat het gewoon ruk en dan las ik een pauze in door mn gitaar zorgvuldig nieuwe snaren te geven en op een fris jong setje verder te gaan. Op 1 of andere manier gaat het dan altijd beter.
Ik heb dan ook een hekel aan de "extra durable" snaren. Doe mij dan liever iets wat ik er gerust na drie weken aftrek om een nieuw setje te pakken.Heel herkenbaar :)

-Yves-
24 augustus 2008, 10:18
Elixir, misschien wat duur maar ze gaan dan wel veel langer mee.