PDA

View Full Version : Gretsch Electromatic



6-string
21 oktober 2007, 11:57
Gisteren heb ik op een optreden een gast gezien met een dure Gretsch, een Nashville zo bleek later. Ik vond die gitaar zo mooi en goed klinken dat ik meteen verkocht was. In de backstage sprak ik hem aan en ben ik te weten gekomen dat hij er bijna 3000€ voor had neergeteld.
3000€ kan ik niet betalen, ben tenslotte nog maar 16, maar na wat zoekwerk ben ik tot de Gretsch Electromatic gekomen. Leuke Hollowbody, redelijk betaalbaar, maar ook goed? Heeft iemand ervaring met deze gitaar?
Ik ben opzoek naar zo'n rouwe ouwe sound, maar toch zwaar genoeg. Ik heb een JCM 900 versterker (SLX, die hangt tegen de 800 aan) en met m'n Les Paul lukt dat aardig.

Dus, heeft iemand ervaring met deze gitaar (sound, kwaliteit, misschien varianten?) dan zou ik het graag horen.

Alvast bedankt!

Ben

Squier4ever
21 oktober 2007, 12:00
ouwe rauwe sound kan met een gretsch, maar gaat wss snel rondzingen...

Mr.Fingers
21 oktober 2007, 12:20
Afgezien van dat er "Electromatic" op staat, zijn deze gretschen zogoed als identiek aan hun duurdere broeders. Ze leveren ook het bekenden houterige ronkende geluid. Door hun volledig holle kast, gaan ze wel feedbacken vanaf je met een hoog volume speelt. Prijs/Kwaliteit zou ik deze gitaren een 8/10 geven (een aanrader!)

Eko
21 oktober 2007, 12:41
Ik heb ook zo`n dure Gretsch, maar ben ook al wat ouder ( 47) en heb de tijd gehad om te sparen zullen we maar zeggen. De Electromatics zijn het zelfde model maar dan gebouwd in het vrolijke China. Uiteraard niet exact met dezelfde specificaties als de Nashvilles maar goed genoeg om mee te beginnen. Uiteraard zijn het hollowbody`s en dus gevoelig voor rondzingen. Dus leren uitkijken waar je gaat staan op een podium en je houding aanpassen. Sommigen proppen hun gitaar vol met bv handdoeken ( net als BB King vroeger deed) of met ander materiaal.
Het geluid van zo`n hollowbody is niet met een ander geluid na te maken of te benaderen. Zelf ben ik verzot op het geluid van de Gretsch met een delay in een bassman versterker. Net als Setzer zelf dus.
De Electromatics zijn trouwens te krijgen in de bekende oranje ( Gretsch)kleur , moet je dealer alleen even moeite doen.

Wouter!
21 oktober 2007, 13:57
Hier in de buurt is een gitaarshop en die heeft een tweedehandse hangen:
Gretsch Electromatic Pro Jet G 5236T silver sparkle met Bigsby € 325

6-string
21 oktober 2007, 14:34
Dat feedbacken, gaat dat echt heel snel of valt het nogal mee?

Weet er iemand deze gitaar 2de hands staan? Liefst rood, zwart of wit.
(@Wouter: bedankt voor het te vermelden, maar ik vind die silver sparkle finish niet echt mooi en ben op zoek naar een hollowbody dus..)

Ben

Yannicks
21 oktober 2007, 21:25
Ik heb donderdag toevallig op een aantal Gretsches gespeeld (en was ook direct verkocht).
Die Electromatics zijn echt super, geen verkeerd woord over te spreken van mijn kant. Feedbacken zal wel mee vallen als je niet te veel gain voert, anders kun je sponzen in je F-gaten doen.
Ik heb ook een model van 3800 euro gespeeld. Ook goed, maar niet die 3000 euro meer waard voor iemand van 17 die op ze'n kamertje op een buizenbak speelt.

Gretsch 5120
24 oktober 2007, 23:57
Die Hollow body Electromatics komen niet uit China maar uit Korea (bij Samick). Toffe gitaar. Ik heb 'm laten modden met een setje TV Jones en Sperzels. In totaal was ik ongeveer 1100 euro kwijt voor een superspelende goedklinkende gitaar (sterker nog: ik raak mijn Gibson LP custom niet meer aan)