PDA

View Full Version : Bepaal volgorde fender strat elementen



jmv
21 oktober 2007, 11:55
Ik heb een setje van drie bij elkaar behorende fender strat elementen van een japanse strat. Ik weet echter niet wat het hals, midden en neck element is. Weet iemand hoe ik dat kan bepalen? :harmony:

fred dons
21 oktober 2007, 12:30
het makkelijkst (maar dat is niet altijd het geval) kijk naar de lengte van de draden, waarbij de neck de langste draden heeft

iets moeilijker, kijk welke pup reversewound/reverse polarity heeft, die moet in ieder geval in het midden (dat is te zien door dat of de draden een andere kleur hebben dan de overige pups, dan wel dat de aansluitingen op de pup zelf net anders zit dan bij de 2 overige pups

zijn ze alle drie hetzelfde dan maakt het gewoon niet uit waar je wat zet

gerritje tralalalala
21 oktober 2007, 17:57
is het ook niet zo dat de bridge pickup langer is dan de andere twee omdat ie zo schuin in de body ligt?

misschien denken jullie wat is dat nou dom, maar dat lijkt mij eigenlijk vrij logisch

Mr.Fingers
21 oktober 2007, 17:58
is het ook niet zo dat de bridge pickup langer is dan de andere twee omdat ie zo schuin in de body ligt?

misschien denken jullie wat is dat nou dom, maar dat lijkt mij eigenlijk vrij logisch


Nee, ze zijn alledrie even lang hoor.

Luke-wannabe
21 oktober 2007, 17:59
het makkelijkst (maar dat is niet altijd het geval) kijk naar de lengte van de draden, waarbij de neck de langste draden heeft

iets moeilijker, kijk welke pup reversewound/reverse polarity heeft, die moet in ieder geval in het midden (dat is te zien door dat of de draden een andere kleur hebben dan de overige pups, dan wel dat de aansluitingen op de pup zelf net anders zit dan bij de 2 overige pups

zijn ze alle drie hetzelfde dan maakt het gewoon niet uit waar je wat zet
Nou ja, je hebt wel te maken met verschillende weerstand.

EricSw
21 oktober 2007, 19:29
GFS zegt er het volgende over:
Pak een multimeter en meet de weerstand van de pickup's.
Hoogste waarde moet bij de brug
Laagste waarde moet bij de hals
Middelste waarde.....ergens er tussenin.

Pepe
21 oktober 2007, 19:39
ja, die volgorde hou ik ook aan hoewel er een school is die de zwakste broeder in het midden zet

daarnaast kan je experimenteren met geluidskarakter en resonantiepieken in geval van verschillende merken, een texas hot type doet het beter in de brug waar een '69 CS weer beter is in de neck bijvoorbeeld, een alnico II en alnico V hebben ook hun voorkeuren

fred dons
22 oktober 2007, 08:26
Nou ja, je hebt wel te maken met verschillende weerstand.
Alleen bij gematche setjes en dat is niet altijd het geval maar het ging er hier om of je het kon "zien" :D