PDA

View Full Version : Advies gevraagd keuze nieuwe bass!



Sara
20 oktober 2007, 18:58
Hoi,
Ik ben op zoek naar een 'betaalbare' goede bass. Ik zoek vooral naar warmte, maar moet ook zeer geschikt voor 'rocken' zijn (a la kyuss, queens of the stone age, monster magnet etc.).
Nou is mijn oog gevallen op een epiphone eb3 (de longscale sg zeg maar)...maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd, dus misschien heeft iemand ervaring met deze bass?
Voor de rest sta ik open voor alle merken...alleen GEEN olp meer :). Budget is rond de 500 euro (voor iets heel moois mag het uitlopen tot 700).
Nou goed, hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

grtz, sara

:rockon:

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 19:09
Hoi,
Ik ben op zoek naar een 'betaalbare' goede bass. Ik zoek vooral naar warmte, maar moet ook zeer geschikt voor 'rocken' zijn (a la kyuss, queens of the stone age, monster magnet etc.).
Nou is mijn oog gevallen op een epiphone eb3 (de longscale sg zeg maar)...maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd, dus misschien heeft iemand ervaring met deze bass?
Voor de rest sta ik open voor alle merken...alleen GEEN olp meer :). Budget is rond de 500 euro (voor iets heel moois mag het uitlopen tot 700).
Nou goed, hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

grtz, sara

:rockon:

Allereerst Welkom!

Goed, over je Basvraag.

Ik heb ooit (in een ver ver verleden) op zowel de Epiphone EB3 als EB0 gespeeld (de 30" miniversie van de EB3). Ik ga dus eventjes m'n ervaring delen he.

Allereerst de pluspunten:

- Donderend laag
- Aparte Rock Look
- Zeer degelijk geconstrueerd
- Tijdloos & Nooit-vervelend Design

En de minpunten (want die zijn er ook helaa)

- Beide bassen zijn enorm topzwaar, door dat de romp geënt is van een gibson SG gitaar, met dan een kingsized 30" of 34" neck, gaat deze bas kopduiken. Bij het bespelen moet je constant de nek ondersteunen

- Donderend laag. Ze produceren alleen maar een donderend laag & grommend geluid, maar als je alleen maar rock speelt, mag dit de pret niet drukken.

- Valgevaar: Door de aparte vorm & de plaatsing van de strapbuttons, kan de riem enorm snel van de button slippen, met als gevolg dat je bas tegen de grond kletterd, en kapot is (kop-nek verbinding is bij gibsons de zwakke plek). Investeer ineens in Straplocks.

- Instellen van de brug. De brug is een enorm complex stuk ijzer, waar je enkele uurtjes zoet mee bent om de actie/intonatie mee in te stellen, maar eens dit gedaan, moet je er niet meer naar omkijken.

Met een budget dat jij tot je beschikking hebt, zou ik zeker gaan voor een Epiphone EB-3 (in cherry, vind ik de mooiste imho).

eventueel een ander rock-alternatief zijn:

Epiphone Thunderbird (Firebird Basgitaar)
Fender Mexico Precision Bass.
(een tweedehands, maar moeilijk te vinden) Ibanez "Rickenbacker 4001 4003" copy.

Azrael
20 oktober 2007, 19:15
En wat zeggen we dan??!!?!?!??! :blast:
******! :seriousf:

Sara
20 oktober 2007, 19:20
Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

Van dat donderen en dreunen schrik ik wel een beetje...ik hou namelijk ook erg van het wat meer melodieuze bass-geluid.
Ik speel nu op een olp mm 4 snaar. Op zich leuk en aardig, maar ik breek mijn hoofd over het 'funky' geluid wat er uit komt. Het is mij niet warm genoeg en ergens ook niet dreunend genoeg. Of zou ik dan beter in een ander element kunnen investeren..om alsnog een wat warmer geluid te krijgen?

Zou ik dan beter uit zijn met een jazzbass? En is zo'n mexicaanse versie een beetje oke?

grtz, sara :???:

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 19:27
Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

Van dat donderen en dreunen schrik ik wel een beetje...ik hou namelijk ook erg van het wat meer melodieuze bass-geluid.
Ik speel nu op een olp mm 4 snaar. Op zich leuk en aardig, maar ik breek mijn hoofd over het 'funky' geluid wat er uit komt. Het is mij niet warm genoeg en ergens ook niet dreunend genoeg. Of zou ik dan beter in een ander element kunnen investeren..om alsnog een wat warmer geluid te krijgen?

Zou ik dan beter uit zijn met een jazzbass? En is zo'n mexicaanse versie een beetje oke?

grtz, sara :???:

Hier wat soundfiles van de epiphone bassen:

http://www.epiphone-bass.de/

Alle courante Epiphone bassen staan erop (en bij Hören kan je ze beluisteren)

Een jazzbass is goed voor melodieuze bass, maar echt rock-laag kan je er niet echt uithalen (eerder rock à la The Killers, etc...). Maar slecht is een Jazz Bass nooit hoor, je kan ze voor bijna alles gebruiken.

Je moet geen bang hebben van het donderende laag van die Epiphones, je krijgt er nog steeds hoge funktonen uit, maar wel met die dikke vettige humbucker vettigheid eraan (wat ik wel leuk vind)

Roro92
20 oktober 2007, 19:28
Die mexicaanse zijn goed, en betaalbaar. Heel belangrijk!

Sara
20 oktober 2007, 19:52
Hier wat soundfiles van de epiphone bassen:

http://www.epiphone-bass.de/

Alle courante Epiphone bassen staan erop (en bij Hören kan je ze beluisteren)

Een jazzbass is goed voor melodieuze bass, maar echt rock-laag kan je er niet echt uithalen (eerder rock à la The Killers, etc...). Maar slecht is een Jazz Bass nooit hoor, je kan ze voor bijna alles gebruiken.

Je moet geen bang hebben van het donderende laag van die Epiphones, je krijgt er nog steeds hoge funktonen uit, maar wel met die dikke vettige humbucker vettigheid eraan (wat ik wel leuk vind)

Ah, eindelijk mensen die er wat van af lijken te weten! Super! Ik ben op zich meer bang voor een funky geluid (zoals mijn olp). Laag vind ik erg mooi, maar de tonen moeten wel te onderschijden zijn..Dank voor de link naar de samples...ligt het aan mij of klinken ze een beetje digitaal? Wel gaaf dat er zo'n dik geluid in zit!
thnx!

Wat voor precission raad je aan..gezien er zo veel verschillende zijn?

Sara
20 oktober 2007, 19:53
het moest zijn...'alleen bang voor funk' haha :cheerup:

OJJVZ
20 oktober 2007, 19:59
ik zou op zoek gaan naar een japanse Fender Precision. weet zo eigelijk niet de nieuwprijs, maar anders zijn ze 2ehands wel te vinden voor dat geld, ik denk dat een precision wel aan de criteria voldoet.
klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99041)
in de 3e posts staan links naar geluiden van jazz en precisions.

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 20:03
Ah, eindelijk mensen die er wat van af lijken te weten! Super! Ik ben op zich meer bang voor een funky geluid (zoals mijn olp). Laag vind ik erg mooi, maar de tonen moeten wel te onderschijden zijn..Dank voor de link naar de samples...ligt het aan mij of klinken ze een beetje digitaal? Wel gaaf dat er zo'n dik geluid in zit!
thnx!

Wat voor precission raad je aan..gezien er zo veel verschillende zijn?

Een Precision met extra jazz element is het beste van twee werelden natuurlijk( een precision deluxe / custom kweenihoehetheet).

Anders een gewone Standard Precision (en als je nu 700€ wil uitgeven, heb je een amerikaanse Highway One Precision Bass)

(http://www.fender.com/products//search.php?partno=0254507570 -> zoiets dus).

Maar als ik u was, zou ik toch voor die Epiphone EB-3 gaan (dat kleine humbuckertje dicht tegen de brug, geeft u de kans om de hogere frequenties beter te laten uitkomen.)

Over die site, je hebt gelijk, ze komen erg digitaal & plastiekerig over. Het beste wat je kan doen is gewoon naar een muziekwinkel gaan waar ze ze hebben hangen.

Roro92
20 oktober 2007, 20:04
Worden de Japanse nog geïmporteerd dan in Nederland? Ik dacht dat dat gestopt was, aangezien die beter waren dan de Amerikaanse :p.

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 20:09
Worden de Japanse nog geïmporteerd dan in Nederland? Ik dacht dat dat gestopt was, aangezien die beter waren dan de Amerikaanse :p.

In België zie je ze af en toe nog opduiken (bij Piens hebben ze er zeker een paar), maar Fender USA boycot ze een beetje wegens te concurentieel met hun bassen :seriousf:

Sara
20 oktober 2007, 20:19
Wow, wat veel reacties in zo;n korte tijd. Erg fijn, iedereen bedankt! :cheerup: ghehe.
Als ik het goed begrijp wordt de EB3 aangeraden en een eventuele precission. Dan rest mij een laatste vraag...ik speel het liefst met plectrum (jaja ik ben een watje die eigenlijk niet zo goed is zonder plectrum:). Is er nog een van de twee meer aan te raden?
En zit er voor eventuele 'rustigere' nummers ook genoeg warmte in de eb3?
Ik ga zeker testen..feedback verkoopt ze helaas niet meer :(. Maar in alkmaar schijnt er wel nog een winkel te zijn die ze verkoopt.
Thnx allemaal!
grtz, sara

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 20:38
Wow, wat veel reacties in zo;n korte tijd. Erg fijn, iedereen bedankt! :cheerup: ghehe.
Als ik het goed begrijp wordt de EB3 aangeraden en een eventuele precission. Dan rest mij een laatste vraag...ik speel het liefst met plectrum (jaja ik ben een watje die eigenlijk niet zo goed is zonder plectrum:). Is er nog een van de twee meer aan te raden?
En zit er voor eventuele 'rustigere' nummers ook genoeg warmte in de eb3?
Ik ga zeker testen..feedback verkoopt ze helaas niet meer :(. Maar in alkmaar schijnt er wel nog een winkel te zijn die ze verkoopt.
Thnx allemaal!
grtz, sara

Ik speel ook met een plectrum hoor. Die EB klinkt altijd warm, dat is het "probleem" juist, maar door die brughumbucker, kan je toch sprankelend hoge tonen krijgen, maar toch nog steeds erg romig

Als ik louter op plectrumstijlsgewijs spelen moet oordelen, scoren ze allebei een 8/10 qua sound & bespeelbaarheid. Een Precision levert net dat beetje meer Punch op (daarom dat punkgroepen ze gebruiken), terwijl een EB3 net dat ietsje meer romige heeft.


Trouwens, bedankt he, nu wil ik ook een EB-3 aanschaffen (ter aanvulling van m'n jazz bass)

EDIT: Een precision heeft maar 1 element, dus dat is ofwel dat ene element, ofwel uit. Een EB3 heeft er twee, dus je kan kiezen tussen de romige halselement, het prikkende brugelement, of de gulden middenweg tussen de twee elementen, door ze tezamen te schakelen. Een EB3 is 300% meer veelzijdiger als een Precision.

Roro92
20 oktober 2007, 21:25
Als je punk wilt gaan spelen, dan moet je bij de Ibanez ATK300 zijn :p. Die heeft een triplebucker.

Overigens speel ik ook met een plectrum, het geeft het geluid de helderheid die ik wil. Ik ben namelijk niet zo'n fan van dat über wollige geluid.

Sara
20 oktober 2007, 22:10
Ehm..nee het gaat om een experi stoner rock achtig iets. Maar goed, ben meer op zoek naar de sound die ik zelf zoek (warm met dreun en aanwezig, schaam)...
maar goed...ik heb inmiddels van samples en nummers gehoord waar een gibson eb3 gebruikt wordt. Nou ben ik daar inmiddels verliefd op geworden..gevaarlijk om verliefd te worden op de sound van de 'echte'. Maar goed...is de sound daarmee een beetje te vergelijken, of wijkt dat enorm af?
En sorry voor het opwellen van 'koopneigingen' mr fingers, het is een eeuwigdurende obsessie voor veel van ons vrees ik :).
grtz, sara
:sssh:

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 22:38
Ehm..nee het gaat om een experi stoner rock achtig iets. Maar goed, ben meer op zoek naar de sound die ik zelf zoek (warm met dreun en aanwezig, schaam)...
maar goed...ik heb inmiddels van samples en nummers gehoord waar een gibson eb3 gebruikt wordt. Nou ben ik daar inmiddels verliefd op geworden..gevaarlijk om verliefd te worden op de sound van de 'echte'. Maar goed...is de sound daarmee een beetje te vergelijken, of wijkt dat enorm af?
En sorry voor het opwellen van 'koopneigingen' mr fingers, het is een eeuwigdurende obsessie voor veel van ons vrees ik :).
grtz, sara
:sssh:

It's called G.A.S. baby, G.A.S. (remember that "illness")

Blind kan je het geluid van een epiphone niet onderscheiden van een gibson. Ze klinken krak hetzelfde! (volgens mij gebruiken de mannen van Cream deze bas)

Sara
20 oktober 2007, 22:43
It's called G.A.S. baby, G.A.S. (remember that "illness")

Blind kan je het geluid van een epiphone niet onderscheiden van een gibson. Ze klinken krak hetzelfde! (volgens mij gebruiken de mannen van Cream deze bas)

G.A.S. ??? Denk ik daar toch aan iets anders zieks...misschien een stomme vraag..maar eh...waar staat het voor?

Nou als ze hetzelfde klinken...dan ben ik geloof ik om! Dan kom ik eigenlijk precies terecht bij de sound die ik wil *stuiterd in het rond*!!! Dus nogmaals...heel erg bedankt voor je tips en informatie! Ik laat het weten als ik 'm daadwerkelijk heb gekocht (incl. straplocks!). Past 'ie in reguliere e-bas koffers?

grtz
:seriousf:

OJJVZ
20 oktober 2007, 22:47
ik zou niet weten waarom niet :P weet eigenlijk bijna zeker van wel.

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 22:49
G.A.S. ??? Denk ik daar toch aan iets anders zieks...misschien een stomme vraag..maar eh...waar staat het voor?

Nou als ze hetzelfde klinken...dan ben ik geloof ik om! Dan kom ik eigenlijk precies terecht bij de sound die ik wil *stuiterd in het rond*!!! Dus nogmaals...heel erg bedankt voor je tips en informatie! Ik laat het weten als ik 'm daadwerkelijk heb gekocht (incl. straplocks!). Past 'ie in reguliere e-bas koffers?

grtz
:seriousf:

G.A.S. = Gear Acquiring Syndrome, een soort van koopverslaving die muzikanten treft bij de zoektocht naar het ultieme geluid. Mensen zijn dan bereid om 3 maanden op Spaghetti met Ketchup of op "Croque Clochard" (ouwbakken brood) te leven om toch maar die ene bas/gitaar/effectpedaaltje/... te kopen.

Best dat je het laat weten (op kapaza.be staat er een nieuw 2e handsje voor €400), en dan wil ik FOTO'S zien!


Hij past ruim in de gewone baskoffer (in de koffer van m'n Fender Jazz Bass heeft ie een zee van ruimte, zelfs teveel ruimte). Een aangepaste koffer is misschien aangewezen.

Hint! Er bestaan van die platte, rechthoekige koffers, gewoon gevuld met van dat "toppenschuim" (kom je ook tegen bij geluidsisolatie van studio's), en daar kan je gewoon je bas opleggen, het schuim is zo zacht, dat je de gitaar niet beschadigd, maar toch stijf genoeg, dat deze niet kan rondkletsen in de koffer. Een ander voordeel is dat je geen vorm hebt waar de bas in moet (zoals bij een normale koffer), zodat je met 1 koffer, zowat alles kan meepakken, het schuim vormt zich toch naar hetgene wat erin zit) (ik gebruik zo'n koffer voor m'n Jazz nu, en ik steek er ook al m'n electrische gitaren in)

Sara
20 oktober 2007, 23:00
is dat zo'n koffer?

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=BAS0000938-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList#

Ik kan het niet goed zien, maar hij is erg plat...

Ghehe van het syndroom ben ik geloof ik ook slachtoffer!

btw...de bass kost hier in de winkel 399 euro!

grtz

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 23:08
is dat zo'n koffer?

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=BAS0000938-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList#

Ik kan het niet goed zien, maar hij is erg plat...

Ghehe van het syndroom ben ik geloof ik ook slachtoffer!

btw...de bass kost hier in de winkel 399 euro!

grtz

Die koffer gaat ook, inderdaad.

Ik weet het, dus die mens zal niet kunnen verkopen.

(ik ga ook een EB-3 scoren, via Ebay, een van de komende weken). :( (waarom ben ik toch verslaafd?)

Sara
20 oktober 2007, 23:16
Is dat zo'n koffer waar die niet in verdwaald...want dat wil ik niet...hij moet een veilig nestje hebben :)
En ja, scoor d'r ook een. Via musicstore.com kun je ze ook scoren voor 399!

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 23:19
Hier kan ze nog een beetje gezellig in rondstruinen, maar echt hotsen en botsen zal het niet doen. Je kan natuurlijk ook gewoon zelf een koffer maken

(koop een : http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/1/0/9/375109.jpg basskoffer, die zijn zeer goed!)

link: http://www.musiciansfriend.com/product/Epiphone-ELPBCS-Standard-Les-Paul-Bass-Case?sku=540839&src=3SOSWXXA

Sara
20 oktober 2007, 23:27
Zelf een koffer maken????????????????????????????
Ahum...al ben ik dan heel eh..handig (heb er 2)...en ik kan ik me ongeveer wel bedenken hoe en wat...denk ik toch dat ik voor de take-away kant en klaar koffer ga :)

Mr.Fingers
21 oktober 2007, 11:25
Zelf een koffer maken????????????????????????????
Ahum...al ben ik dan heel eh..handig (heb er 2)...en ik kan ik me ongeveer wel bedenken hoe en wat...denk ik toch dat ik voor de take-away kant en klaar koffer ga :)

Met zelf maken bedoel ik: Zoek ergens een flightkoffer van 130x40x10cm, en vul deze volledig met schuim (geluidsisolatieschuim). Klaar is je universele gitaarkoffer.

Sara
21 oktober 2007, 12:53
Hai,
Nou ben ik op jacht geweest naar een flightcase van die afmeting...maar ik heb geen idee waar ik die kan vinden...
Kan iemand mij op weg helpen?

grtz, sara

Mr.Fingers
21 oktober 2007, 12:54
Hai,
Nou ben ik op jacht geweest naar een flightcase van die afmeting...maar ik heb geen idee waar ik die kan vinden...
Kan iemand mij op weg helpen?

grtz, sara

ebay? Grote muziekwinkels? Absoluut geen idee eigenlijk.