PDA

View Full Version : Electronia & potmeters voor SG met P90s



jkeijner
20 oktober 2007, 18:46
hoi,

heb net n SG standard uitgerust met P90s (seymour phat cats)
seymour raadt aan om 500k pots te gebruiken.
maar hoe weet ik wat er standard al in een SG zit? staat nergens op namelijk.
ook zouden er zogn .047 caps in moeten (weerstandjes) . er zitten nu tussen tone en volume soort ronde weerstandjes waar 223 op staat... kan iemand advies geven, k wil natuurlijk t beste geluid eruit halen

alvast dank,

Jurian

bass blom
20 oktober 2007, 19:14
oei, ik heb de mijne net open gehad vanmorgen, maar als ik me goed herinner heeft de vorige eigenaar en zo'n RS setje ingezet dus heb je er niet veel aan :D
mijn zwager die meekeek verbaasde zich al over de enorme condensatoren die er in zaten.
en de pots, daar staat gibson logo op, niet de bekende datum code.

is wel de shit zo'n gitaar :P

foto's :cheerup:

hadv
20 oktober 2007, 23:39
een potmeter waar nix op staat moet je doormeten met een multimeter met weerstandsmeting.
de condensatoren (caps, maar dat is heel wat anders dan weerstanden) waar 223 op staat zijn 0.022 (22 x 10^3), je zoekt dus condensatoren waar 473 of 47n of 0.047u op staat

als je "het beste" geluid wil hebben haal je zowel de potmeters als de condensatoren er uit, dan heb je nl geen enkele beinvloeding

jkeijner
23 oktober 2007, 16:26
bedankt mensen.
sowieso zal ik eens gaan meten. en tja alles er tussen uit halen is voor singlecoil elementen niet aan te raden heb ik me laten vertellen. je hebt dan te veel bijgeluid. caps en potmeters kosten niet veel dus ik vervang ze mishien sowieso wel binnenkort.

gr,
Jur

M Kactus
23 oktober 2007, 16:48
bedankt mensen.
sowieso zal ik eens gaan meten. en tja alles er tussen uit halen is voor singlecoil elementen niet aan te raden heb ik me laten vertellen. je hebt dan te veel bijgeluid. caps en potmeters kosten niet veel dus ik vervang ze mishien sowieso wel binnenkort.

gr,
Jur

Als je er humbuckers hebt uitgehaald, zijn het normaal gezien 500K pots. Voor SC worden vaker 250K's gebruikt. Die maken de hummers iets minder donker, iets helderder, naar verluid.
De condensator die jij hebt, laat als ik me niet vergis meer hoge tonen door dan de condensator die ze je hebben aangeraden. Uiteindelijk is er geen "beste" oplossing. Enkel wat jij het beste vindt klinken.