PDA

View Full Version : Welke potmeter ?



superfly
20 oktober 2007, 17:33
Hallo, ik heb advies nodig.
De mastervolume pot van onderstaande versterker (een Emthree)
moet vervangen worden. Er zit een aantal van die kleine vierkante pots in (15x15 mm) maar er staan geen waardes o.i.d op.
Welk type (log/lin/ohm) kan ik erin zetten. En waar kan ik de kopen ? (bij Conrad heb ik al types gezien die er op lijken).
Vast bedankt.
Wim

http://home.orange.nl/wim_seegers/emthree.jpg

Dirk_Hendrik
20 oktober 2007, 17:44
Goeie kans dat de waarde op de kant waar de as uit steekt staat.

Robin.ke
20 oktober 2007, 18:15
Soldeer de aansluitingen los en meet even op de buitenste pootjes. Dat is je waarde. LIN of LOG kun je bepalen door de potmeter even halverwege te draaien en te meten tussen loper (middelste aansluiting) en 1 van de 2 buitenste pootjes. Als het veel meer of minder is dan de helft van de potmeterwaarde, dan is hij LOG. Meet je ongeveer de helft, dan is hij LIN.
Volumepotmeters zijn meestal LOG.

superfly
20 oktober 2007, 19:28
Dank voor jullie reactie,
De mastervolume (waarop echt geen aanduiding) meet helemaal niets meer.
Kan ik een van de andere pots gebruiken als referentie? Een aantal zien er hetzelfde uit (of is dat erg na-ief) . Kan ik wat experimenteren met verschillende waarden,zo ja welke kan ik dan het beste kopen?
Vast bedankt voor de hulp

Wim

Robin.ke
20 oktober 2007, 22:54
Uiterlijk van een potmeter zegt totaal niets over de waarde dus; nee, kun je niet als referentie gebruiken. Meestal zijn volume pots redelijk hoogohmig (50 -250K ohm LOG). Als je zou willen experimenteren zou ik met de hoogste waarde beginnen en als het niet goed functioneerd gaan zakken. Op deze manier is de kans klein dat je wat vernield.