PDA

View Full Version : P90's in LP custom?



bass blom
20 oktober 2007, 14:58
zoals jullie wellicht niet ontgaan is heb ik een mooie ouwe zwarte les paul custom :lp:
en maar ook sinds een dik jaar een SG met P90's..
de sound van de P90's begin ik steeds meer van te ontdekken dat dat eigenlijk gewoon mijn sound is.

en dus nu borrelt het plan op om P90's in humformaat in de custom te gaan zetten.
alleen wat dan als ik ergens bij trein/stroom/trafohuisjes kom te staan?

en welke P90's?
SD/lollar/fralin/BKP maakt die ze ook? :chicken:

ACSlater
20 oktober 2007, 19:00
Een Black Beauty met P90's. Da's mooi zeg. Net als de eerste Customs in de jaren '50. Zoiets dus:

http://www.gibson.com/Files//USA/2007/LPCPAEGH1_.jpg

bass blom
20 oktober 2007, 19:10
ja dat is de oorsprong nietwaar?
ik ga natuurlijk niet er in zitten hakken, dus P90 in hum formaat.
maar welke? er zijn er zoveel :nervous:

edit, de originele 1954 had 2 verschillende P90's..

Yamhammer_71
20 oktober 2007, 19:13
BKP Mississippi Queen?

Makor1966
20 oktober 2007, 19:15
Een Black Beauty met P90's. Da's mooi zeg. Net als de eerste Customs in de jaren '50. Zoiets dus:

http://www.gibson.com/Files//USA/2007/LPCPAEGH1_.jpg
Die ziet er superlekker uit zeg pfffoe hey :cool:

bass blom
20 oktober 2007, 19:18
BKP Mississippi Queen?

dat lijkt wel vet ja :P




Genuine P90 tone the size of a mountain!
Real P90 tone because that’s what’s under the cover, a real P90! Scatterwound with original 42 AWG plain enamel wire and powered by unpolished vintage cut Alnico V(bridge) and Alnico IV(neck) magnets, the tone is huge with excellent definition and presence. The original PAF reproduction cover offers increased protection and screening whilst fitting any standard humbucker cavity and mounting ring.

A P90 should sound fat but never bloated and the Mississippi Queen packs some serious weight without ever compromising clarity or authentic P90 tone. All aboard and full steam ahead!

Available with either stock or RWRP neck, optional coil tap for even more versatility and a choice of solid nickel, chrome or gold covers.


optional coil tap??
op een single coil :???:

edit, gooi maar leeg die emmer, €270 :confused:

Lexvandoef
20 oktober 2007, 19:28
Kan je niet beter je les paul stock houden, en op zoek gaan naar een LP met P90's? Studio gem of idd diegene die hierboven staat (een GOTW van Gibson)?

Je krijgt nooit echt die volledige P90 tone bij een p90 in hum formaat door de andere afmetingen van de magneet enzo. Het komt wel heel dicht in de buurt hoor.

bass blom
20 oktober 2007, 19:35
Kan je niet beter je les paul stock houden, en op zoek gaan naar een LP met P90's? Studio gem of idd diegene die hierboven staat (een GOTW van Gibson)?

Je krijgt nooit echt die volledige P90 tone bij een p90 in hum formaat door de andere afmetingen van de magneet enzo. Het komt wel heel dicht in de buurt hoor.

hmm, zit ook wel wat in ja, de huidige mee als backup :D
ja die gems zijn me ook al vaker opgevallen.

of deze :P

http://images4.thomann.de/pics/prod/161150.jpg

wel ff dik 1100 euro sparen dan :confused:

grayfink
20 oktober 2007, 19:42
Dat zou ik liever doen dan een originele custom verbouwen. Volgens mij kun je een 2ehands studio gem voor 6 a 700 euries vinden.

Veekeren
20 oktober 2007, 19:44
Wat je wellicht ook kan doen is een setje GFS kopen. Kost niet zoveel, zeker met de huidige dollarkoers, en kan je eens uitproberen of je het wat zou vinden. Mocht je het wat vinden upgrade je de elementen en verkoop je die gfs voor een paar tientjes, als je het niks vindt doe je hetzelfde maar zet je de oude elementen er in. Wellicht beter dan meteen 270 euro's in BKP's te steken.

bass blom
20 oktober 2007, 19:45
Dat zou ik liever doen dan een originele custom verbouwen. Volgens mij kun je een 2ehands studio gem voor 6 a 700 euries vinden.

tja, ach, wat noem je verbouwen.. ze zijn er pas uitgeweest voor waxen dus stock is ie niet meer.
was ie al lang niet meer, andere tuners, topkam, brug was weggerot :D
en ik zit tegen nieuwe frets aan te hikken :(

grayfink
20 oktober 2007, 19:46
Dan zou ik voor de Veekeren optie hierboven gaan :)

bass blom
20 oktober 2007, 19:48
Wat je wellicht ook kan doen is een setje GFS kopen. Kost niet zoveel, zeker met de huidige dollarkoers, en kan je eens uitproberen of je het wat zou vinden. Mocht je het wat vinden upgrade je de elementen en verkoop je die gfs voor een paar tientjes, als je het niks vindt doe je hetzelfde maar zet je de oude elementen er in. Wellicht beter dan meteen 270 euro's in BKP's te steken.

is ook een plan.. ik had al gezien dat SD's rond de 80 euro zijn, zat al te denken, kan ook alleen de brug doen, gebruik de neck toch niet zo vaak, op die manier proberen..
zal eens checken die GFS.
had vandaag als een stel klusons :???: ja echt waar van zwagert meegenomen om in de SG te testen, maar toen had ik het goeie JJ buisje nog niet in de versterker, die laat ik dus mooi zo, nix mis mee :D

Helter Skelter
20 oktober 2007, 19:59
Ik had een setje Seymour Duncan Phat Cats op mijn oude Custom. Phat Cats zijn P-94 (P-90's in HB-formaat) en passen precies in de LP humbucker slots. Het enige optische verschil met een normale humbucker is dat bij de Phat Cats de polepieces precies in het midden van het element zitten.

Ik heb de elementen trouwens uit de VS laten komen (music123) dat scheelde toen al zo'n 40% op de in Nederland gangbare prijzen en met de huidige dollarkoers zal het zeker nog goedkoper zijn

bass blom
20 oktober 2007, 20:03
Ik had een setje Seymour Duncan Phat Cats op mijn oude Custom. Phat Cats zijn P-94 (P-90's in HB-formaat) en passen precies in de LP humbucker slots. Het enige optische verschil met een normale humbucker is dat bij de Phat Cats de polepieces precies in het midden van het element zitten.

Ik heb de elementen trouwens uit de VS laten komen (music123) dat scheelde toen al zo'n 40% op de in Nederland gangbare prijzen en met de huidige dollarkoers zal het zeker nog goedkoper zijn

had zeg je.. nu niet meer dus of heb je de hele plank niet meer? :D

en hoe was het met brom?

yhcmarc
20 oktober 2007, 20:30
Ik heb laatst zelf een setje Vintage vibe guitars (http://www.vintagevibeguitars.com) HS-90 pickups in een van mijn gitaren gezet, ben er erg tevreden over. Lekkere sound die dingen.

bass blom
20 oktober 2007, 21:39
ik zie door de bomen het bos niet meer :D

krijg ook via telefoon een tip, sjiek spul, ook de andere pups :P

http://www.haeussel.com/

Dirkdewaard
20 oktober 2007, 21:57
Ik heb die BKP's in mijn huidige Classic zitten, die klinken er goed.

Maar lang niet in elke gitaar, dat is mijn ervaring.

succes met zoeken!

Kakihara
20 oktober 2007, 22:52
Misschien zijn de BL L-609 (de vroegere L490) ook iets ? Volgens sommigen zowat het dichtste wat er qua geluid bij de P90's komt, volgens anderen dan weer dichter bij het oude Jazzmaster geluid. Ze zijn in ieder geval ruis- en bromarm (net niet ruis-en bromvrij), zoals altijd bij Bill Lawrence. Ik heb vorige week info van opgevraagd bij Bill & Becky, een setje L-609's zou rond de $150 komen, verscheept en al. Voor een setneck en mahoniebody, raden ze voor hun pickups ook pots aan van 250k.
Gewoon om van het bos een oerwoud te maken :)

EDIT : Oops ... effe vergeten dat ze humbuckered-sized zijn, past dus niet in een P90-gat. Mijn excuses.

Orpheo
20 oktober 2007, 22:54
dat lijkt wel vet ja :P





optional coil tap??
op een single coil :???:

edit, gooi maar leeg die emmer, €270 :confused:

COILTAP je. niet coilsplit. met coiltap TAP je een deel van de spoel af. niet split dus. subtiel verschil.

en kom op, wat is 270 euro nu? voor een setje handgewonden pickups, naar (redelijk) jouw specificaties, in jouw kleur, met levenslange garantie... dat vind ik niet duur.

bass blom
20 oktober 2007, 22:58
COILTAP je. niet coilsplit. met coiltap TAP je een deel van de spoel af. niet split dus. subtiel verschil.

en kom op, wat is 270 euro nu? voor een setje handgewonden pickups, naar (redelijk) jouw specificaties, in jouw kleur, met levenslange garantie... dat vind ik niet duur.

ah, natuurlijk :D
hmm, wat krijg je dan? dunner geluid door minder wikkeling?
LP met stratsound? oei..

Orpheo
20 oktober 2007, 23:02
jep, precies dat :) een lichtere sound. ik vond 't TOTAAAL niet bruikbaar. ik vond de mississippi queen WAANZINNIG goed. een van de beste pups die ik geprobeerd heb. heerlijk vol ballen, dik, zingend, toch lekker transparant, en waanzinnig veelzijdig. Ik vond alleen die brom verschrikkelijk...

wat je ook kan doen ipv die doublecut junior: een bfg kopen, brughum eruit halen, en er een leuke p90 humsized indoen ofzo. heb je imo 'meer gitaar' dan die junior. als ik n junior zou doen, zou ik voor een singlecut customshop gaan

a: dikkere hals
b: meer hout om de hals/body verbinding
c: beter hout
d: VEEL betere sound (over het algemeen).

bass blom
20 oktober 2007, 23:07
plaatje is geen junior..

http://www.thomann.de/nl/gibson_junior_dc_wy_egitarre.htm

customshop, denk je dat ik zoveel poen heb als jij? :D

Lexvandoef
20 oktober 2007, 23:29
Je zei trouwens al eens dat je eigenlijk bijna alleen de brugpu gebruikt. Misschien is een Les Paul Junior met alleen een brug P90 een idee? Is wellicht ook wat goedkoper dan een special.

bass blom
20 oktober 2007, 23:46
nee, echt helemaal zonder vind ik ook weer wat basic.
ik gebruik neck wel eens, 10% van de tijd ofzo?
maar een nieuwe gitaar is niet echt het plan hoor.
ik ga eerst volgende week eens zien hoe het bij mijn nieuwe bandje gaat met de SG, vandaar zien we wel wat ik met de les paul doe.

Veekeren
21 oktober 2007, 05:13
en kom op, wat is 270 euro nu? voor een setje handgewonden pickups, naar (redelijk) jouw specificaties, in jouw kleur, met levenslange garantie... dat vind ik niet duur.

Eey, niet te verwend doen eh! 270 euro, sommige mensen moeten daar een derde maand van leven, soms nog een paar kinderen van onderhouden ook. Als je nou zeker weet dat je het wilt zou ik het ook doen, maar als je iets wilt proberen met de hoop dat je het misschien leuk vindt, zou ik toch liever 40 euro investeren in 1 element met de optie later voor iets beters te gaan...

Dirkdewaard
21 oktober 2007, 20:08
jep, precies dat :) een lichtere sound. ik vond 't TOTAAAL niet bruikbaar. ik vond de mississippi queen WAANZINNIG goed. een van de beste pups die ik geprobeerd heb. heerlijk vol ballen, dik, zingend, toch lekker transparant, en waanzinnig veelzijdig. Ik vond alleen die brom verschrikkelijk...



Ik snap niet dat mensen last hebben van brom.
Sluit je de aarde wel aan? :???:

Als je speelt hoor je toch geen brom? Alleen als je niet speelt, maar dan is je gitaar toch gewoon uit? Zit je op je versterker ofzo?
Wanneer erger je je aan de brom?

Dirkdewaard
21 oktober 2007, 20:10
nee, echt helemaal zonder vind ik ook weer wat basic.
ik gebruik neck wel eens, 10% van de tijd ofzo?
maar een nieuwe gitaar is niet echt het plan hoor.
ik ga eerst volgende week eens zien hoe het bij mijn nieuwe bandje gaat met de SG, vandaar zien we wel wat ik met de les paul doe.

Als je de BKP koopt ga je de neck gebruiken, ik weet het zeker.
Erg lekker geluidje.

Luke-wannabe
21 oktober 2007, 20:30
Ik snap niet dat mensen last hebben van brom.
Sluit je de aarde wel aan? :???:

Als je speelt hoor je toch geen brom? Alleen als je niet speelt, maar dan is je gitaar toch gewoon uit? Zit je op je versterker ofzo?
Wanneer erger je je aan de brom?
+1!!!!!!!!

bass blom
21 oktober 2007, 20:33
Ik snap niet dat mensen last hebben van brom.
Sluit je de aarde wel aan? :???:

Als je speelt hoor je toch geen brom? Alleen als je niet speelt, maar dan is je gitaar toch gewoon uit? Zit je op je versterker ofzo?
Wanneer erger je je aan de brom?

heb je mijn verhaal een maand of wat geleden niet gelezen dan?

ik kwam toen met de SG met P90's voor het eerst buiten de deur, op een vaag industrieterreintje met op een meter of 30 de spoorbaan met bijbehorende stroomdraden waar 1500 volt? op staat.
ik kon toen alleen clean spelen.
hoorde daarna ook van een vriend die eens ergens optreden moest en er bleek een trafohuisje vlak achter het podium buiten te staan.
die kon toen helemaal niets met zijn PRS met P90's.

gewoon brom is te overkomen, maar dat wat ik toen had, OMG, iiiiiiieeee kwam er uit de versterker, ongeveer net zo hard als de gitaar :nervous:

bass blom
21 oktober 2007, 20:36
Als je de BKP koopt ga je de neck gebruiken, ik weet het zeker.
Erg lekker geluidje.

inderdaad, ik heb vanmiddag veel op de SG staan spelen en betrapte mezelf op meer dan 10% neckgebruik :D

Agent_Smith
21 oktober 2007, 20:39
Ik snap niet dat mensen last hebben van brom.
Sluit je de aarde wel aan? :???:

Als je speelt hoor je toch geen brom? Alleen als je niet speelt, maar dan is je gitaar toch gewoon uit? Zit je op je versterker ofzo?
Wanneer erger je je aan de brom?

Precies! Ik heb hier ook echt nooit last van. Maakt niet uit waar ik ben of op welk volume.

Dirkdewaard
21 oktober 2007, 20:40
heb je mijn verhaal een maand of wat geleden niet gelezen dan?

ik kwam toen met de SG met P90's voor het eerst buiten de deur, op een vaag industrieterreintje met op een meter of 30 de spoorbaan met bijbehorende stroomdraden waar 1500 volt? op staat.
ik kon toen alleen clean spelen.
hoorde daarna ook van een vriend die eens ergens optreden moest en er bleek een trafohuisje vlak achter het podium buiten te staan.
die kon toen helemaal niets met zijn PRS met P90's.

gewoon brom is te overkomen, maar dat wat ik toen had, OMG, iiiiiiieeee kwam er uit de versterker, ongeveer net zo hard als de gitaar :nervous:

Haha! nee niet gelezen. Nooit meegemaakt eigenlijk, maar dan snap ik het probleem. Volgens mij zijn die BKP ge waxed. dat scheelt wel wat denk ik.
Ik heb een keer gespeeld met de originele Gibson pickups die in mijn classic zaten. Ze hadden een beetje die problemen die je aangaf en fungeerden als microfoon. Ik kon erdoor praten, wat natuurlijk wel weer een gratis "meevaller" was. Die BKP hebben daar geen last van.

bass blom
21 oktober 2007, 20:41
Precies! Ik heb hier ook echt nooit last van. Maakt niet uit waar ik ben of op welk volume.

ga dan maar eens spelen in coevorden, metal en nog iets, ff google..

http://www.mfcweb.nl/

daarzo, tenzij je alleen clean speelt is daar met een P90 niets te beginnen :D

bass blom
21 oktober 2007, 20:43
Haha! nee niet gelezen. Nooit meegemaakt eigenlijk, maar dan snap ik het probleem. Volgens mij zijn die BKP ge waxed. dat scheelt wel wat denk ik.
Ik heb een keer gespeeld met de originele Gibson pickups die in mijn classic zaten. Ze hadden een beetje die problemen die je aangaf en fungeerden als microfoon. Ik kon erdoor praten, wat natuurlijk wel weer een gratis "meevaller" was. Die BKP hebben daar geen last van.

nah, dit heeft niets met microfonie te maken.
ik weet wat dat doet, mijn les paul deed dat, ik kon me prima verstaanbaar maken door de brugpup :D
na waxen niet meer.

die 1500 volt op die bovenleidingen geeft een groot magnetisch veld en de P90, design 1946! pikt dat doodleuk op.
geeft je te denken wat het met je lijf doet als je dichtbij spoor woont..

Dirkdewaard
21 oktober 2007, 20:51
nah, dit heeft niets met microfonie te maken.
ik weet wat dat doet, mijn les paul deed dat, ik kon me prima verstaanbaar maken door de brugpup :D
na waxen niet meer.

die 1500 volt op die bovenleidingen geeft een groot magnetisch veld en de P90, design 1946! pikt dat doodleuk op.
geeft je te denken wat het met je lijf doet als je dichtbij spoor woont..

No shit. Beetje bovenleiding-ruis is wel rock 'n roll! :D

bass blom
21 oktober 2007, 20:52
nou ruis kon je dat echt niet noemen hoor :D
echt een constante gil iieieieieieieieieieei keihard uit je speakers :strat:
en ik had de les paul niet bij me dus daar sta je dan, de hele avond cowboy clean spelen, hard werken.

Dirkdewaard
21 oktober 2007, 21:03
.......echt een constante gil iieieieieieieieieieei keihard uit je speakers..........


Stoer blijven kijken en je kan er rijk mee worden. :cooler:

Speeddemon
21 oktober 2007, 22:13
@Bass, GFS splittable HB in de brug-pos, met een push-pull tonepotmeter erbij.
Bats, bijna singlecoil sound uit een Les Paul. Vooral de middenpos. (dus parallel met neck-HB) klinkt dan waanzinnig voor cleane en licht crunchy dingen.

bass blom
21 oktober 2007, 22:18
@Bass, GFS splittable HB in de brug-pos, met een push-pull tonepotmeter erbij.
Bats, bijna singlecoil sound uit een Les Paul. Vooral de middenpos. (dus parallel met neck-HB) klinkt dan waanzinnig voor cleane en licht crunchy dingen.

ja ik stond gister al met de muis boven het bestelknopje daar, maar wacht toch nog even af, eerst met die SG bij het bandje, kijken wat dat doet.
en het was onduidelijk welke nou bridge/neck zijn daar..

en ik krijg van vriend hans elmers een spannend russies bakje in de brievenbus waarmee ik een telesound uit de humbuckers zou kunnen krijgen..

Speeddemon
21 oktober 2007, 23:18
Meestal is de Neck versie selecteerbaar via een button onderin op de pagina van een element bij GFS.

Ga trouwens maar es na dat je met 2 splitbare (2x push/pull tonepots) humbuckers en een 3 standenschakelaar een Les Paul 8 verschillende sounds kan geven!
Standaard:
HB Bridge
HB Neck+HB Bridge
HB Neck

Extra:
HB Bridge Splitted
HB Bridge Splitted + HB Neck
HB Neck Splitted
HB Bridge + HB Neck Splitted
HB Bridge splitted + HB Neck Splitted.

Misschien niet allemaal even bruikbaar, maar ik heb zo'n vermoeden dat je er meer aan hebt, dan aan de Jimmy Page wiring met phase-gedoe enzo.

bass blom
21 oktober 2007, 23:20
Meestal is de Neck versie selecteerbaar via een button onderin op de pagina van een element bij GFS.

Ga trouwens maar es na dat je met 2 splitbare (2x push/pull tonepots) humbuckers en een 3 standenschakelaar een Les Paul 8 verschillende sounds kan geven!
Standaard:
HB Bridge
HB Neck+HB Bridge
HB Neck

Extra:
HB Bridge Splitted
HB Bridge Splitted + HB Neck
HB Neck Splitted
HB Bridge + HB Neck Splitted
HB Bridge splitted + HB Neck Splitted.

Misschien niet allemaal even bruikbaar, maar ik heb zo'n vermoeden dat je er meer aan hebt, dan aan de Jimmy Page wiring met phase-gedoe enzo.

hmm, maar een gesplitte hum klinkt i.m.o. niet als een P90..

Orpheo
22 oktober 2007, 08:38
nah, dit heeft niets met microfonie te maken.
ik weet wat dat doet, mijn les paul deed dat, ik kon me prima verstaanbaar maken door de brugpup :D
na waxen niet meer.

die 1500 volt op die bovenleidingen geeft een groot magnetisch veld en de P90, design 1946! pikt dat doodleuk op.
geeft je te denken wat het met je lijf doet als je dichtbij spoor woont..

het doet niet zoveel met je lijf. het is maar magnetische straling, en dat is niet zo heel bijzonder. je lijf raakt er hooguit een beetje gepolariseerd door, meer niet. de straling die uit de zon komt, en de zooi die uit auto's en industrie komt, die is veel erger.

trouwens, ik vind de page-wiring veel bruikbaarder dan alleen single/serie push pullpots. Ik heb t liefst single/serie/parallel met fase, en nog een serie/parallel voor de 2 humbuckers tegelijk aan. ben je het meest veelzijdig, en kan je het meest.

Agent_Smith
22 oktober 2007, 08:39
ga dan maar eens spelen in coevorden, metal en nog iets, ff google..

http://www.mfcweb.nl/

daarzo, tenzij je alleen clean speelt is daar met een P90 niets te beginnen :D


Coevorden? No thanx, veel te ver van huis :)

Maar misschien komt het idd omdat ik Bareknuckle P90s heb. Het zijn de enige die ik heb.

Lexvandoef
23 oktober 2007, 01:03
Ik realiseer met net dat je het ook gewoon zo kan houden. Je hebt nu een goeie gitaar met P90's en een goeie met hummies. Heb je weinig tot geen last van trafohuisjes enzo, gebruik je de SG, wel last, gebruik je de LP.
Wie zegt ook dat de LP met p90's beter gaat klinken dan je SG, 't heeft ook met de gitaar te maken bass.

Makor1966
23 oktober 2007, 01:11
+ vette 1.....

bass blom
23 oktober 2007, 01:15
Ik realiseer met net dat je het ook gewoon zo kan houden. Je hebt nu een goeie gitaar met P90's en een goeie met hummies. Heb je weinig tot geen last van trafohuisjes enzo, gebruik je de SG, wel last, gebruik je de LP.
Wie zegt ook dat de LP met p90's beter gaat klinken dan je SG, 't heeft ook met de gitaar te maken bass.

heb je helemaal gelijk in.
maar..
de LP is gewoon mijn gitaar :P
en na al die tijd beseffen dat je dat geluid altijd al wilde.
ik vermoed dat P90's in die dikke zware les paul dikker gaan klinken dan in de ranke SG.
hmpff, gas, twijfel, identiteitscrisis :D

Veekeren
23 oktober 2007, 07:59
Nogmaals... GFS... met de huidige dollar, 3 tientjes en je kunt het eens proberen, is het niks pleur je het weg :D Vind je het wel wat, kan je daarna verder gaan twijfelen.

bass blom
23 oktober 2007, 11:26
Nogmaals... GFS... met de huidige dollar, 3 tientjes en je kunt het eens proberen, is het niks pleur je het weg :D Vind je het wel wat, kan je daarna verder gaan twijfelen.

gewoon 1 bestellen voor de brug, goed plan, niet meteen als zuinige hollander denken ook de neck, beter 1 wegpleuren of eventueel 2x verzendkosten dan :D

Orpheo
23 oktober 2007, 13:44
@bassblom: als je dat element neemt, maar je vindt 't niks, PM mij dan even. dan neem ik m van je over. ik kan altijd wel elementen gebruiken.

bass blom
23 oktober 2007, 13:53
@bassblom: als je dat element neemt, maar je vindt 't niks, PM mij dan even. dan neem ik m van je over. ik kan altijd wel elementen gebruiken.

ah, dat is helemaal mooi :D

nu nog de keuze, dream of mean?


One of the things people have asked for is a "Vintage Correct" TRUE P90 in a humbucker form factor. After nearly 1 year of handmade prototypes, design changes and careful recalibration- we've come up with a pickup that we proudly call the Mean 90.

How do they differ from the Dreams?? We've gone to a different Magnet structure, different coil size, added an expensive German Silver baseplate, and completely revamped to output level. We slightly "age" Alnico V magnets, and wrap the coils with Plain Enamel Formvar 42 gauge wire. The result is a pickup that is FAR more agressive in the lower mids, yet still has a crisp and clear high end. Think of the Mean 90's as a 4-10 Tweed Bassman and the Dream 90's as a Tweed Deluxe. The Dreams are more modern sounding and overdrive an amp with a decided CRUNCH- The Means are smoother- warmer, fuller and a tad louder. If you like Vintage Tones and really want to FEEL your pick attack on the strings- I think the mean 90 may be the best pickup currently available.

Orpheo
23 oktober 2007, 14:04
http://store.guitarfetish.com/dr90husip90g.html
die zou ik nemen. staat mooier in een les paul (dat ten eerste) en verder vind ik de dream is lekkerder klinken qua specs dan de mean. de dream is nl wat hotter, en dat vind ik wel prettig. liever 'teveel' dan 'te weinig' output.

bass blom
23 oktober 2007, 14:06
kwa looks zou ik dan deze spannender vinden..

http://store.guitarfetish.com/dr90husip90b1.html

die nieuwe glimmende gouden kappen lijkt me geen gezicht op die 32 jaar ouwe druipend van mojo etc. etc. :seriousf:

Orpheo
23 oktober 2007, 14:07
kwa looks zou ik dan deze spannender vinden..

http://store.guitarfetish.com/dr90husip90b1.html

die nieuwe glimmende gouden kappen lijkt me geen gezicht op die 32 jaar ouwe druipend van mojo etc. etc. :seriousf:

nee, een gitaar met n gitzwart element is tof, alsof je net zakk wylde wilt zijn :P

bass blom
23 oktober 2007, 14:09
nee, een gitaar met n gitzwart element is tof, alsof je net zakk wylde wilt zijn :P

hij doet dan wat meer denken aan de originele 1954 custom met echte P90's :D

bass blom
23 oktober 2007, 14:24
http://www.hetgelegevaar.nl/LPCdream.jpg

Orpheo
23 oktober 2007, 14:31
nee, ik vind t weerzinwekkend. liever een goud kapje, en dan even wat schuurpapier erover heen dan dit.

bass blom
23 oktober 2007, 14:36
weerzinwekkend hahaa, misschien heb je wel gelijk, het grootste bezwaar aan goud vind ik de nieuwigheid.
eerst maar eens kijken hoe donderdag bandje gaat al dan niet met het russische bakkie :D

Veekeren
23 oktober 2007, 14:39
Ik vind bij een nieuwe goude jammer dat het er nieuw uit ziet, bij een nieuwe zwarte is het niet alleen jammer dat het er nieuw uit ziet maar ook nog eens jammer dat ie zwart is. Liever 1 x jammer dan :D

Lexvandoef
23 oktober 2007, 14:39
weerzinwekkend hahaa, misschien heb je wel gelijk, het grootste bezwaar aan goud vind ik de nieuwigheid.
eerst maar eens kijken hoe donderdag bandje gaat al dan niet met het russische bakkie :D

Russische bakkie?

Goeie photoshop skillz bass :cooler:, toch zou ik je gitaar gewoon zo houden :sssh:

Over die mean/dream 90's. Volgens bijna iedereen, ook Jay (van GFS), komen de mean 90's veel meer in de buurt van een echte P90 dan een dream 90.

bass blom
23 oktober 2007, 14:45
Russische bakkie?

Goeie photoshop skillz bass :cooler:, toch zou ik je gitaar gewoon zo houden :sssh:

Over die mean/dream 90's. Volgens bijna iedereen, ook Jay (van GFS), komen de mean 90's veel meer in de buurt van een echte P90 dan een dream 90.

flink tegenstrijdig verhaal in ieder geval ja :D

dat russich bakkie, een of ander stomp boxje krijg ik van de week in de bus van hans elmers..
dat zou van een humbucker een tele geluid maken.
mocht dat er donderdag zijn dan ga ik dus met de SG en de LP en het bakje oefenen bij me nieuwe bandje.
ja het blijft een soort heiligschennis gevoel om in die LP andere pups te doen.
en wat als ik het doe.. dan hums in de SG voor backup? ingewikkeld drama wordt het, hehe.

Orpheo
23 oktober 2007, 14:47
hoezo tegenstrijdig? dat staat ook op de site :P

bass blom
23 oktober 2007, 14:47
Ik vind bij een nieuwe goude jammer dat het er nieuw uit ziet, bij een nieuwe zwarte is het niet alleen jammer dat het er nieuw uit ziet maar ook nog eens jammer dat ie zwart is. Liever 1 x jammer dan :D

of de LP verpatsen en een nieuwe kopen :D

http://www.gibson.com/press/custom/product/2007/SpecSheets/R6_Darkburst.pdf

bass blom
23 oktober 2007, 14:48
hoezo tegenstrijdig? dat staat ook op de site :P

dat bedoel ik, dat stukje wat ik plakte.. 1 en al tegenstrijdigheid :D

Lexvandoef
23 oktober 2007, 14:49
flink tegenstrijdig verhaal in ieder geval ja :D

dat russich bakkie, een of ander stomp boxje krijg ik van de week in de bus van hans elmers..
dat zou van een humbucker een tele geluid maken.
mocht dat er donderdag zijn dan ga ik dus met de SG en de LP en het bakje oefenen bij me nieuwe bandje.
ja het blijft een soort heiligschennis gevoel om in die LP andere pups te doen.
en wat als ik het doe.. dan hums in de SG voor backup? ingewikkeld drama wordt het, hehe.

hums in je SG moet je sowieso wel gaan hakken, hoewel dimarzio dan wel weer een superdistortion in P90 formaat heeft.

Houd je gitaren toch zo man, gewoon spelen met die hap :rockon:
hehe die R6 trouwens, wow zou eentje moet ik er echt nog eens hebben 8-)

@offtopic: Vet bakkie trouwens, zou het echt werken? Keep us posted. Is het trouwens diezelfde Hans Elmers als van je cabs? Hij mailde mij nog toen ik hem verkocht, aardige vent :hippie:

bass blom
23 oktober 2007, 14:53
hums in je SG moet je sowieso wel gaan hakken, hoewel dimarzio dan wel weer een superdistortion in P90 formaat heeft :hippie:

Houd je gitaren toch zo man, gewoon spelen met die hap :rockon:

@offtopic: Vet bakkie trouwens, zou het echt werken? Keep us posted. Is het trouwens diezelfde Hans Elmers als van je cabs? Hij mailde mij nog toen ik hem verkocht, aardige vent :hippie:

ja die hans, ik ken hem al eeuwen.
heeft ook een han (2 inch analoog) studio :D
ik heb wel vaker met hem dingen geruild enzo.
en zelfs een keer een vriendinnetje afgepakt..

Lexvandoef
23 oktober 2007, 14:54
en zelfs een keer een vriendinnetje afgepakt..

hehe, foei bassie :satisfie:

bass blom
23 oktober 2007, 14:56
hehe, foei bassie :satisfie:

ik zal het noooooooooooooit meer doen 8-)

bass blom
25 oktober 2007, 11:00
het russische bakje..
made in west siberia :D

http://www.hetgelegevaar.nl/_PA257797.jpg

http://www.hetgelegevaar.nl/_PA257798.jpg

Veekeren
25 oktober 2007, 11:53
het russische bakje..
made in west siberia :D


Nou testen dan. Maakt mij het uit hoe ie er uit ziet, doet ie het ook :D?

bass blom
25 oktober 2007, 13:33
hij doet het.
maar dat is dan ongeveer het enige wat ik er over kan zeggen
de les paul is zwaar beledigd
deed inderdaad ietwat aan een tele denken
maar dan een russiese :D

EricSw
25 oktober 2007, 16:55
http://www.hetgelegevaar.nl/LPCdream.jpg

Ik zie dat jij je snaren anders op je gitaar hebt zitten als dat ik bij de meeste Gibson's zie.
In tegengestelde richtig door de brug en dan eroverheen.
Heb je daar een reden voor?

bass blom
25 oktober 2007, 17:14
ja, de brug staat vrij hoog, waarschijnlijk doordat de neck meer dan gemiddeld naar achteren staat.
daardoor maken de snaren op de normale manier een vrij grote knik en hangen ze tegen de brug aan.
ook is het intoneren een kloteklus, schroefjes verstopt achter snaren.

maar veel mensen doen het hoor, wrapover noemen ze het.
bij mijn SG heb ik het ook gedaan.

cas121
25 oktober 2007, 17:20
wrapover noemen ze het

Ook wel topwrappen, sommigen beweren dat het bakken meer toooone oplevert. Ik had wel het gevoel dat ik iets merkte op mn SG, maar niet echt veel. Binnenkort maar weer eens testen

Agent_Smith
25 oktober 2007, 21:27
Ook wel topwrappen, sommigen beweren dat het bakken meer toooone oplevert. Ik had wel het gevoel dat ik iets merkte op mn SG, maar niet echt veel. Binnenkort maar weer eens testen

Als het niet hoeft doe ik het niet. Maar om 'nieuwere' Gibsons bij benadering hetzelfde gevoel te geven als die fijne, oude Norlins doe ik het dus indien nodig op jongere.
Ik heb eigenlijk nog nooit iets gemerkt van verschil in geluid bij topwrapping.

Yamhammer_71
25 oktober 2007, 22:57
Als het niet hoeft doe ik het niet. Maar om 'nieuwere' Gibsons bij benadering hetzelfde gevoel te geven als die fijne, oude Norlins doe ik het dus indien nodig op jongere.
Ik heb eigenlijk nog nooit iets gemerkt van verschil in geluid bij topwrapping.

Dus dat topwrappen is alleen voor de bespeelbaarheid begrijp ik?

Dirkdewaard
25 oktober 2007, 23:06
Topwrappen is vooral cool. Alles wat Billy F. Gibbons doet is cool. :cooler:

bass blom
26 oktober 2007, 00:17
met de SG bij het bandje gespeeld :P
kwam veel lekkerder door, alleen erg wennen die hoge frets..
toch maar zo'n goedkoop GFS setje humP90's bestellen :D

Agent_Smith
26 oktober 2007, 08:44
Topwrappen is vooral cool. Alles wat Billy F. Gibbons doet is cool. :cooler:

Helemaal mee eens :)

Kakihara
26 oktober 2007, 08:50
Het schijnt ook de sustain de bevorderen ...


:D

cas121
26 oktober 2007, 09:12
Ik ga het vanmiddag maar weer eens testen met 2 sg std's, moet ze toch beide restringen en afstellen, en dan eens even goed A/B'en.