PDA

View Full Version : '60 reissue (fernandes / Fender MiJ)



Petekay
20 oktober 2007, 12:55
Ben al enige tijd opzoek naar een goeie vintage '60 reissue en heb nu 2 gitaren op het oog die te koop staan op ebay:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=200162731373&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=010 (fernandes FST60 met S. Duncan bridge pickup)
en
http://cgi.ebay.nl/Fender-Japan-ST62-Stratocaster-Strat-Black-60s-Reissue_W0QQitemZ200162788789QQihZ010QQcategoryZ38 082QQtcZphotoQQcmdZViewItem ('60 reissue uit Japan gemaakt rond 1990 - 1991)

iemand ervaring met 1 van de 2 gitaren? Ik ben erg benieuwd naar de Fernandes.

fred dons
20 oktober 2007, 13:03
aan beide kun je geen buil vallen, de fender heeft een basswood body wat misschien wat minder vintage correct is maar prima klinkt, de fernandes heeft een wat lagere inruilwaarde maar persoonlijk zou ik wel voor de fernandes gaan, ik heb er een paar gehad en ik vond de electronica beter dan op de MIJ Fender (standaard modellen dan) en in vind een zwarte fender nogal cliche :D

fransoos
20 oktober 2007, 13:06
wel eens eerder iets gekocht bij deze seller, vlgs mij betrouwbaar en supersnelle levering.
Fernandes gitaren zijn over het algemeen goed tot heel goed uit die tijd.
Verder blijft het natuurlijk een gok omdat je ze niet IRL kunt bezien en spelen.

Petekay
20 oktober 2007, 13:17
Bedankt. Idd komt verkoper betrouwbaar over, reageert binnen een minuut op je mail ;)

Tja hij heeft behoorlijk assortiment leuk spul, Tokai's, Greco's........
Toch neig ik ook naar Fernandes, maar dat is eerder gevoel dan wijsheid.

De Saymour Duncan bridgepickup, komt dat ten goede van de gitaar? Heb geen ervaring met deze pickups.

fransoos
20 oktober 2007, 13:38
Tokai's uit die tijd zijn ook er goed hoor, lees er de forums maar eens op na
http://www.tokaiforum.com
niet altijd even objectief natuurlijk, maar toch een goede indicatie.
of kijk even bij dweezman, die heeft er net een.

Luke-wannabe
20 oktober 2007, 13:44
Ik zou voor de Fernandes gaan, die Fender heeft een vreemde kop, wat ik niet mooi vind. En volgens mij hebben de reissues gewoon alder of ash bodies hoor!

Pepe
20 oktober 2007, 15:41
Ik moet er wel even bijzeggen
ik haal ook wel eens een Tokai of Greco uit japan (deze verkoper verkoopt vanuit de states en Japan) en een fender copie is meestal niet de moeite waard gezien de shippings en taxes die daarbij komen.
Het wordt pas grappig als je echt een uniek en goed ding daar koopt, tokai en Greco les pauls uit begin 80 met serienummers hoger dan 8*****

Zo'n Fender ri. bijvoorbeeld, die kan je hier kopen voor rond de 450, als je dat gaat importeren ben je zo 750 euro kwijt

think about that

fred dons
20 oktober 2007, 16:16
Ik zou voor de Fernandes gaan, die Fender heeft een vreemde kop, wat ik niet mooi vind. En volgens mij hebben de reissues gewoon alder of ash bodies hoor!
de standaard reissues hebben linde(basswood) de "voor de japanse markt" reissue fenders die hebben weer het "correcte" hout (ik ging er van uit dat dit een normale is )

Petekay
21 oktober 2007, 13:56
Ik moet er wel even bijzeggen
ik haal ook wel eens een Tokai of Greco uit japan (deze verkoper verkoopt vanuit de states en Japan) en een fender copie is meestal niet de moeite waard gezien de shippings en taxes die daarbij komen.
Het wordt pas grappig als je echt een uniek en goed ding daar koopt, tokai en Greco les pauls uit begin 80 met serienummers hoger dan 8*****

Zo'n Fender ri. bijvoorbeeld, die kan je hier kopen voor rond de 450, als je dat gaat importeren ben je zo 750 euro kwijt

think about that

oje, ik wist niet dat je voor 2e hands gitaren nog eens invoerbelasting moet betalen. Is dat gewoon 19% van de verkoopprijs dat je weet?

2e vraagje:
Ik vraag me af wat het verschil is tussen deze:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/121849697-fernandes-the-revival-vintage-62-lawsuit-stratocaster.html?return=eJwti1kKwyAURfcSSD4dIiVUC SXdiSQWJQ4Pn0Jp6d6rtH%2Fn3EFLLt9OMoWSi0UOaHTerbKlg KT0TGAiCTqfBbzWBUn09DchYOH29CufDlxLGsXGR3GvrsN1Fpd FNPWl6ctBQ3wc%2BB9BT1mD0Iot1mCy25sm7O95AqgrG9TnC1L xMHw%3D&df=1&fta=eNpNjl2OgzAMhO%2Fihz7nh1CwxRX2Cihq2G6kABFJumgR d1%2BnaqW%2BWPHnmcxY7PBIPKBsYXzYkIAStgZhD4O8uDTkFS UVj7JX2lw1hYx%2FPlL6dokPMaOgOeJS5mnzN1qTR3WJsQyift QgRHufgNjPq0bwjhMsHw7PzoQ9glSyM7IV5i17saZv%2B2tl6p MJ9dTpD9Zp0wCd3IcD8hqtS2OYlnv%2BqcqaIgXCrWzb6Bc37W %2FK%2FtnuY23IpdwzWyHYX6Cv1%2FNRywo8zvMf8FBWVw%3D% 3D&fta_ind=2
en
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=200162731373&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=010

Pepe
21 oktober 2007, 14:04
Er komt zo'n 100/120 euro aan shippings bij (uit Japan of de States) en over het totaal berekent de douane nog 20% plus nog zo'n 20 euro aan handling.
Nieuw, 2e hands.. dat maakt niet uit.

Er is ook geen ontkomen aan met lagere invoices. De douna vraagt tegenwoordig een ebay veiling nummer zodat ze zelf kunnen zien wat je betaalt hebt aan de verkoper.


Over de 2 Fernandessen... de MustangAxe heeft het logo uit de mid seventies, de marktplaats is een gitaar uit eind zeventig, begin 80
Over het algemeen zijn de begin 80'ers beter gitaren dan de mid seventies, de japanse gitaarfabrieken kregen pas eind zeventig goeie machines en die japanse bouwers kregen steeds meer ervaring natuurlijk.

Niettemin, als er typenummers vermeld worden zegt dat ook wel iets. Een Fernandes strat uit eind zeventig met een verkoopprijs van 80.000 yen is waarschijnlijk beter gebouwd dan een strat uit begin 80 met een verkoopprijs van 40.000 yen. De meeste verkopers hebben vaak geen idee, daarom koop ik liever van japanse handelaren zelf.

De marktplaats strat heeft een goeie prijs, alleen uit de beschrijving van het geluid maak ik op dat de pickups niet geweldig zijn, daar staan japanse fabrikanten bekend om. Maar goed, nieuwe pickups en pots er in en je hebt een gitaartje die niet onder doet voor een amerikaanse r.i. (nouja, dit heeft natuurlijk geen cellulose lak)

Petekay
21 oktober 2007, 14:43
dank voor je info Pepe!
Ik heb de verkoper van MP even gevraagd naar serienummer / bouwjaar, dan kan ik er wat meer info over zoeken.

fransoos
21 oktober 2007, 14:44
reken ongeveer op 25% op de ebay-waarde van de gitaar, invoer en BTW.
sommige verkopers( uit japan) rekenen geen transportkosten en willen soms nog weleens
een lagere waarde opgeven; praktisch alle amerikaanse verkopers rekenen behoorlijke shippingkosten
en zullen zeker geen lagere waarde opgeven.
Vreemdgenoeg kan de japanse EMS heel snel leveren terwijl de amerikaanse USPS of UPS er
verdomd traag overdoet.
Heb meer dan 14 dagen geleden een PRS besteld en die is er nog steeds niet :(
ondertussen nog geen 8 dagen geleden een gitaar uit japan al ontvangen die later gekocht is.

Petekay
21 oktober 2007, 14:55
Bedankt voor de tips fransoos! ik zal het in m'n achterhoofd zetten. Ook wat betreft het kopen uit Japan i.p.v. VS.

Pepe
21 oktober 2007, 15:00
reken ongeveer op 25% op de ebay-waarde van de gitaar, invoer en BTW.
sommige verkopers( uit japan) rekenen geen transportkosten en willen soms nog weleens
een lagere waarde opgeven; praktisch alle amerikaanse verkopers rekenen behoorlijke shippingkosten
en zullen zeker geen lagere waarde opgeven.
Vreemdgenoeg kan de japanse EMS heel snel leveren terwijl de amerikaanse USPS of UPS er
verdomd traag overdoet.
Heb meer dan 14 dagen geleden een PRS besteld en die is er nog steeds niet :(
ondertussen nog geen 8 dagen geleden een gitaar uit japan al ontvangen die later gekocht is.

Die 25% van jou klopt natuurlijk niet, op een dure gitaar betaal je relatief minder shippings dan een goedkope van het ebay bedrag.

Een japanse verkoper zal misschien geen shipping berekenen (van de 20 japanse handelaren ken ik trouwens niemand die dat niet doet) maar het zal duidelijk zijn dat ze dat dan weer doorberekenen in de prijs. En zoals ik al zei, een lagere invoice helpt niet meer. De douane stuurt je simpelweg bij aankomst van je pakket een aangifte formulier waar je je ebay aankoopnummer moet opgeven zodat ze dat simpel zelf even kijken op je aankoop pagina.

Wat wel irritant is.. de gitaar doet er 3 dagen over van Tokio naar Schiphol te komen maar 2 weken van schiphol naar een plek in Nederland.
Ik ben ooit zelf naar Schiphol gereden voor een gitaar maar dat helpt niet. Gevalletje groene krokodil. Ik zeg... dat staat ie.... en dan zegt zo'n ex ambtenaar.... ja, daar staat ie he.

fransoos
21 oktober 2007, 15:15
@ pepe,
ik schrijf "reken ongeveer op 25%", dat zijn mijn kosten na ongeveer 13 keer iets uit ofwel japan
of de VS te hebben gehaald.
natuurlijk betaal je op een gitaar van pakweg $2000 evenveel shippingkosten dan op een van $400-800.
hetgeen dan niet in deze 25% tot uiting komt.
geloof echter, aan het aantal post te zien, dat er weinig forumleden zijn die boven de $1500 - 2500 range
op Ebay een gitaar kopen.
een aangifteformulier heb ik nog nooit gehad, de prijs wordt voor jou wel berekend,
je kunt daar weer wel voor een correspondentie openen om het bedrag verlaagd te krijgen.
levert bijna nooit de moeite op.