PDA

View Full Version : hout keuze bas?



jan jansen
20 oktober 2007, 10:58
voor mn nieuwe project(bas)zit ik te twijfelen tussen essen of elzen om de body van te maken.Ik heb zelf nog een plank essen liggen,waar je ongeveer hernia van krijgt quo gewicht.
Voorheen werden veel bodies gemaakt van alder,elzen en nu vraag ik me toch of wat het beste is om zo`n oud geval zo getrouw mogelijk na te maken.

Volgens mij kost elzen niet veel,maar wat ik zo heb gezien aan plaatjes en foto`s op het net zit er bijna totaal geen structuur in.Iemand die veel met elzen heeft gewerkt en suggesties heeft?

JJ

fred dons
20 oktober 2007, 11:13
elzen heeft geen spectaculaire tekening maar met name in een sunburst kan het een mooie houtsoort zijn, qua klank kun je er geen buil aan vallen
essen vind ik persoonlijk wat meer geschikt voor een bas om dat de toon wat gedefinieerder kan zijn maar beide houtsoorten werden door fender al in de late 50ties gebruikt voor bassen

elzen lakt wel wat makkelijker (minder poreus)

jan jansen
21 oktober 2007, 17:15
elzen heeft geen spectaculaire tekening maar met name in een sunburst kan het een mooie houtsoort zijn, qua klank kun je er geen buil aan vallen
essen vind ik persoonlijk wat meer geschikt voor een bas om dat de toon wat gedefinieerder kan zijn maar beide houtsoorten werden door fender al in de late 50ties gebruikt voor bassen

elzen lakt wel wat makkelijker (minder poreus)


Oke,bedankt.Dan ga ik mn stuk essen maar gebruiken.En dat lakken is geen probleem.Fotoverslag volgt tzt wel.Eerst alle onderdelen hebben.Bouwtekening is in middels wel 1op1 geprint en klopt precies.Nu eerst maar eens een mal maken,

JJ

Van Dattum
21 oktober 2007, 18:32
Oke,bedankt.Dan ga ik mn stuk essen maar gebruiken.En dat lakken is geen probleem.Fotoverslag volgt tzt wel.Eerst alle onderdelen hebben.

Juist! Foto's! En rap wat!:cheerup:

Succes!