PDA

View Full Version : vingerzetting



toetjes
19 oktober 2007, 23:39
hallo hierbij een vraagje,

ik heb sinds enkele dagen een electrische gitaar aangeschaft van het merk Ibanez, ben zwaar enthousiast en ben volop aan het oefenen via een boek uit de bibliotheek (wil als het goed bevalt wel les gaan halen).
ik heb vroeger keyboard gespeeld dus ik wist al iets van accoorden noten enz.

een c en g7 accoord pakken lukte me al vrij snel

maar soms krijg ik een naar bijgeluid, omdat ik met de achterkent van m'n vingers soms de onderliggende snaar net "schamp"

de snaren liggen ook allemaal voor mijn gevoel zo dicht bij elkaar

is het lichtjes "meenemen" van een andere snaar iets waar iedere beginner mee te maken krijgt of moet ik me nog beter concentreren en mijn vingers nog meer pijn doen

alvast bedankt

ad

bass blom
20 oktober 2007, 00:20
dat hoort bij het beginnen, gaat wel over.

Melon1510
20 oktober 2007, 12:25
Dat heeft iedereen inderdaad in het begin, ik heb het zelf soms ook nog wel eens. Probeer je vingers als haakjes op de toets te zetten, ongeveer in een hoek van 90 graden.

bert k
20 oktober 2007, 12:29
Gaat naar Speeltechniek


Bert K, mod

Sterik
20 oktober 2007, 14:59
het hoort erbij, iedereen heeft het gehad
maar gewoon blijven oefenen en nog eens oefenen en voor je het weet pak je ze zonder er bij na te denken
en dan leer je weer wat bij, steeds moeilijker, etc.
het is een proces waar je doorheen moet, maar geloof me het is de moeite waard :)

-=JEROEN=-
20 oktober 2007, 20:24
probeer dit wel af te leren

voor het oefenen van snel akkoorden overpakken maakt het niet zo uit

maar neem af en toe wel de tijd om ook zonder snel overpakken de akkoorden feilloos neer te zetten (dus zonder schampen van andere snaren)

let ook goed op je lichaamshouding

dus niet te veel over de gitaar heen hangen en de elleboog van je akkoord arm ietsjes omhoog houden (dus niet langs je lichaam)

als je zit, gitaar op je linkerbeen laten rusten (als je rechts bent) en been recht voor je zetten

toetjes
21 oktober 2007, 20:33
Hoi,
Alvast bedankt voor alle reacties
toch een vraag
ik ben linkshandig en heb ook een linkshandige gitaar.
als ik aan het oefenen ga leg ik van nature de gitaar op mijn linkerbeen
zo heb ik een goed zicht op de eerste fretten en kan ik goed zien of ik m'n vingers op de goede snaren zet

klopt het dat ik uit de voorgaande reactie van Jeroen begrijp, dat ik als linkshandige de gitaar juist op m'n rechterbeen moet laten rusten ?
dan komt het zicht op de eerste fretten voor mijn gevoel nog verder van me af te liggen.

Arie

-=JEROEN=-
21 oktober 2007, 22:51
niet als je dat been recht voor je uit zet

http://anitavandenberghe.web-log.nl/photos/uncategorized/anita_playing_guitar_002.jpg
http://www.musici-oefentherapie.nl/Portals/11/gitaar.jpg
http://www.deklassiekegitaar.be/componisten/carcassi.jpg

dit is geen verplichting trouwens, slechts een suggestie

staand spelen is weer een heel ander verhaal

hoe eerder je 'blind' leert spelen, hoe beter eigenlijk