PDA

View Full Version : Mysterieuze bouwers van akoestische gitaren



Liefhebber
19 oktober 2007, 23:15
In de wereld van akoestische bouwers(beperkt tot staalsnarige gitaren) duiken soms personen op die bij leven al min of meer legendarisch zijn.

Ik noem er drie :

- Bozo Podunavac(Bozo)
- Kazuo Yairi
- Sergei de Jonge

Zijn er op dit forum bezitters van gitaren van deze bouwers en kun je er iets over vertellen?

Harald
20 oktober 2007, 08:49
In de wereld van akoestische bouwers(beperkt tot staalsnarige gitaren) duiken soms personen op die bij leven al min of meer legendarisch zijn.

Ik noem er drie :

- Bozo Podunavac(Bozo)
- Kazuo Yairi
- Sergei de Jonge

Zijn er op dit forum bezitters van gitaren van deze bouwers en kun je er iets over vertellen?

Twee van de drie (al weet ik niet zeker welke Yairi, zijn daar niet vader en zoon van onderhand) in dezelfde gitaar, mijn Bozo 12 string. Je hebt haar in Apeldoorn gezien. Gebouwd volgens tekeningen en ontwerp van Bozo, door Yairi. Heerlijke gitaar. Een kennis van me heeft in de 80er jaren de Bozo van Sacksioni laten nabouwen door Bozo. Heb daar ook wel eens op gespeeld. Vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk aangezien die toen een tijd niet gebruikt was, dus oude snaren. Maar die speelde erg makkelijk. Vond mijn gitaar dan weer beter klinken :) Ze heeft een waanzinnige sustain, en een heel vol geluid. Heb je ze goed gestemd, echt een fantastische sound onversterkt, je moet wel tijd hebben als je een akkoord wilt laten uitklinken... had ik al iets gezegd over de sustain?

Ooit in dezelfde ruimte waar ik mijn Bozo bespeelde (een klein nu terziele theatertje) iemand op een Taylor 12 string horen spelen, die vergeleken met mijn Bozo (en dan terwijl ik er achter zit te spelen) een beetje als een speelgoed gitaartje klonk. Terwijl die Taylors ook weer niet echt slecht klinken toch. Qua bespeelbaarheid snap ik Leo Kottke dan weer wel, wat dat betreft zijn Taylors toch wel erg fijn.

Heb er nu een AER pickup inzitten. Zondag eens live proberen met wat andere instellingen, zo de mengtafel in met een DI. Of een aparte mix voor de 12 string. Heeft toch iets andere EQ nodig dan mijn Maton, maar vermoed dat ik er zondag in Dortmund heel blij mee gaan zijn.

...rock...
20 oktober 2007, 11:51
Ik heb een Kauzo yairi DY62 prachtgitaar!!

sanderz
20 oktober 2007, 12:17
Een maand geleden heb ik een K. Yairi aangeschaft. Het is een FY-84 en kostte € :) (...)

Wat je zegt: het ‘mysterieuze’ van deze bouwer intrigeerde me en een artikel in GitaarPlus over een YF-20 prikkelde me des te meer. Onverwacht zag ik bij Spanjaard Muziek in Alkmaar een paar Yairi’s staan en toen was ik verkocht. Impulsief als altijd heb ik de FY-84 besteld (die stond niet in de winkel).

De wat bredere hals is iets om aan te moeten wennen, maar het geluid… wat ik in verschillende reviews gelezen had was waar. Nieuwe Yairi’s klinken ‘boxed’, alsof de geest nog in de fles zit, maar wel met de belofte dat die ieder moment kan ontsnappen.

Het kan heel goed zijn dat de behoefte om af te wijken van de menigte in werkelijkheid de reden is om een gitaar van een ‘mysterieuze’ bouwer te willen hebben. Vervolgens kan het zijn dat een bouwer van bijzondere gitaren ‘gemystificeerd’ wordt door degenen met de behoefte om af te wijken van de menigte. Maar wat het ook is; ik ben echt gelukkig met mijn gitaar – vermoedelijk omdat ik dat zonder gitaar ook zou zijn, maar dat is niet het onderwerp.

Een korte beschrijving van het bedrijf K. Yairi.
(Excuses voor tekortkomingen in de vertaling)

“Het bedrijf Kazuo Yairi werd opgericht in 1935 door Kazuo Yairi (…). De laatste 42 jaar worden de gitaren gebouwd onder toeziend oog van de zoon van de oprichter. Ongeveer 30 man bouwen de geweldige gitaren handmatig in Kani, in de bergen van Honshu, Japan. Het hout wordt met de hand geselecteerd en gedurende 5 tot 10 jaar in de lucht gedroogd en wordt gezaagd met de zaagmolen op het terrein van het bedrijf. De dovetail neck joint van iedere gitaar wordt met de hand gepast.

In de werkplaats hangt de spreuk: "There is no other way of surviving except through high quality"

De 73 jaar oude meester luthier nam het familiebedrijf in 1965 over van zijn vader en heeft de reputatie schitterende, hand gebouwde gitaren te bouwen verdiend. Yairi gitaren worden zeer gewaardeerd door artiesten als Paul McCartney, Ritchie Blackmore, Bob Weir & Jerry Garcia, Crosby, Stills & Nash, Carlos Santana, U2, Monte Montgomery & Ani Difranco.

Yairi gitaren zijn volledig handgebouwd door vakmensen. Alle gitaren worden zonder koffer geleverd.”
(Bron (http://www.theacousticmusicco.co.uk/erol.html#1X0))

Liefhebber
20 oktober 2007, 14:25
Twee van de drie (al weet ik niet zeker welke Yairi, zijn daar niet vader en zoon van onderhand) in dezelfde gitaar, mijn Bozo 12 string. Je hebt haar in Apeldoorn gezien. Gebouwd volgens tekeningen en ontwerp van Bozo, door Yairi. Heerlijke gitaar. Een kennis van me heeft in de 80er jaren de Bozo van Sacksioni laten nabouwen door Bozo. Heb daar ook wel eens op gespeeld. Vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk aangezien die toen een tijd niet gebruikt was, dus oude snaren. Maar die speelde erg makkelijk. Vond mijn gitaar dan weer beter klinken :) Ze heeft een waanzinnige sustain, en een heel vol geluid. Heb je ze goed gestemd, echt een fantastische sound onversterkt, je moet wel tijd hebben als je een akkoord wilt laten uitklinken... had ik al iets gezegd over de sustain?

Ooit in dezelfde ruimte waar ik mijn Bozo bespeelde (een klein nu terziele theatertje) iemand op een Taylor 12 string horen spelen, die vergeleken met mijn Bozo (en dan terwijl ik er achter zit te spelen) een beetje als een speelgoed gitaartje klonk. Terwijl die Taylors ook weer niet echt slecht klinken toch. Qua bespeelbaarheid snap ik Leo Kottke dan weer wel, wat dat betreft zijn Taylors toch wel erg fijn.

Heb er nu een AER pickup inzitten. Zondag eens live proberen met wat andere instellingen, zo de mengtafel in met een DI. Of een aparte mix voor de 12 string. Heeft toch iets andere EQ nodig dan mijn Maton, maar vermoed dat ik er zondag in Dortmund heel blij mee gaan zijn.

Mooie gitaar!! Succes in Dortmund

wietse
20 oktober 2007, 15:11
heb vorig jaar een K Yairi gehad een YW 300, gekocht op een rommelmarkt voor 12 euro, zat wel wat werk aan, maar wat een magnifieke gitaar, ik heb zelf niks met akoestische gitaren maar kwaliteit herken ik wel en dan is het wel effe anders, dan ruik ik handel.
dus deze weer snel verkocht voor een 200 euro als ik me niet vergis.
koopje voor die man dus, maar omdat ik dat ding zo spotgoedkoop had hoefde ik ook niet de hoofdprijs ervoor, en bij deze zat de hals vol met deukjes dit netjes hersteld met behulp van superlijm, je voelde er niks meer van maar kon het nog wel zien.
http://www.wietsesguitars.nl/yairibodyflat.jpg

sanderz
20 oktober 2007, 15:35
Ja Wietse...

Ik had je verhaal al eens ergens gelezen en ben nog steeds in therapie voor obsessief compulsief rommelmarktbezoek.

Waarom jij en niet ik?! Ik biecht wekelijks en eet nooit vis op vrijdag...

Maar serieus: wel een 'once in a lifetime' geschiedenis lijkt me; leuk verhaal.

wietse
20 oktober 2007, 16:48
Ja Wietse...
Waarom jij en niet ik?! Ik biecht wekelijks en eet nooit vis op vrijdag...


daar ga je juist de fout in je moet juist vis eten vrijdags :D

ach iedereen heeft wel eens mazzel en als je veel sneupt dan vind je vanzelf wel eens iets echt bijzonders, maar je kan niet overal op tijd bij zijn, vorige week ging er in eelde nog een echte crybaby en een originele (1e serie) ibanez tubescreamer weg voor 2 euro, voor m'n neus weg en ik stond er bij en keek er naar.
jammer maar volgende keer ben ik weer aan de beurt, zo denk ik maar.