PDA

View Full Version : Wat is string-pull?



Reindah
28 november 2001, 18:42
Wat is string-pull, er werden mij 2 elementen aangeraden omdat ik dan minder string-pull heb....wat is dit?

Yorrit
28 november 2001, 21:47
ik denk dat dat is dat de magneten van je elementen de snaren een beetje naar beneden trekken ofzo.
klopt dat?

poeyerke
28 november 2001, 22:05
String pull is inderdaad aantrekkingskracht :grin: die je pickups hebben op je snaren.

Als die te groot is worden je snaren in hun bewegingsvrijheid belemmerd, dat betekent du minder sustain enz.

Stringpull moet dus laag zijn.

Iemand nog verbeteringen/opemerkingen?

Yorrit
28 november 2001, 22:08
maar is dat van grote invloed dan? ik bedoel, volgens mij is de verhouding van de Snaarspanning en de sterkte van t magnetisch veld heel klein (of heel groot, dat ligt eraan hoe je t bekijkt). of niet?

poeyerke
28 november 2001, 22:14
Ach het is van invloed, maar vooral als je elementen te dicht op de snaren staan.

Ik zou niet zomaar nieuwe elementen kopen alleen omdat ze zwakkere magneten hebben (is minder stringpull).

De reden dat gitaristen de vintage gitaren zo goed vinden klinken is vaak ook omdat de magneten wat kracht verloren hebben, dit geeft een zoetere toon en langere sustain. Natuurlijke slijtage dus!

(dit heb ik allemaal maar gelezen dus weet niet of het 100% goed is)

JV
28 november 2001, 23:04
tis ook ontstemming, doordat de snaren naar beneden getrokken worden ontstemt je gitaar heel snel

SteavisSmokin
29 november 2001, 14:53
Effe voor alle duidelijkheid; stringpull wordt veroorzaakt door de magnetische kracht van de snaren. Oke, dit was dus al bekend door poeyerke. Wat er dan gebeurd is dat de snaar boven het element wat de string-pull veroorzaakt in een U-vorm vibreert terwijl er weer andere gedeeltes van de snaar normaal heen en weer bewegen, en ook nog een gedeelte van de snaar die een combinatie van die twee vormen heeft. Wat je dus krijgt is 3 verschillende vibraties op 1 snaar die niet in harmonie met elkaar zijn en dat klinkt dus totaal niet. Daarom dus nooit de elementen té hoog afstellen.

poeyerke
29 november 2001, 15:09
De maatstaaf die fender opgeeft voor het afstellen van pickups is (in mijn geval) dan ook een grap. 2 - 3 mm afstand van je pickup is veel te weinig.
Mijn elementen staan behoorlijk laag, en ik vind dat het beste klinken, voor anderen kan dat natuurlij anders zijn. In mijn geval heb je wat minder hoge output.

SteavisSmokin
29 november 2001, 15:14
Om je elementen goed af te stellen draai je ze eerst allemaal helemaal omlaag. Ik fret mijn lage E dan meestal op de 14e of 15e fret en mijn hoge E rond de 15e of 16e en draai het halselement omhoog totdat ik hoor dat de string pull begint, dan draai ik hem weer iets naar beneden. Dan is het verder een kwestie van smaak hoe je je element verder af wilt stellen. Daarna volgen nog andere elementen op precies dezelfde manier.

ekkerman
29 november 2001, 19:09
bedoel je met "ik fret " de snaar in dit vak indrukken ??

SteavisSmokin
1 december 2001, 18:05
inderdaad