PDA

View Full Version : My First Boogie



Mitch
19 oktober 2007, 21:46
Met twee a drie keer spelen per week gemiddeld vond ik één amp een beetje weinig, dus ik wilde er een tweede bij. Zag een tijdje terug een interessante amp staan die ik niet gauw als 'main amp' zou gebruiken, maar die ik altijd leuk heb gevonden en als repetitie/backup amp prima dienst zou kunnen doen. Vrijdagavond bij forumlid SimonS het topje opgehaald: een voorheen combo, Mesa/Boogie Studio.22+ uit '89.
Sorry, geen pics, maar het is een simpel zelf gefabriceerd doosje ;)
Het lastige met deze amps vond ik altijd de speaker (black shadow, totáál niet mijn smaak) en dat was bij dit exemplaar dus al vakkundig opgelost :D
Tweede punt is dat hij een gedeelde gain regeling heeft voor het rhythm (overwegend clean) en lead kanaal heeft. Daardoor zit je al snel met óf een te iel clean óf een veel te compressed lead kanaal. De meeste gebruikers pakken dan één kanaal en doen daar alles mee, al dan niet geholpen door pedalen.
Een kleine buizenwissel veranderde een hoop: V1 is puur voor lead, daar heb ik een 12AY7 ingestoken om de gain drastisch naar beneden te trekken. V2 is voor beide en voor rhythm de eigenlijke V1, dus daar een vette Sylvania in gestopt en in V3 (ook voor beide) een meer gemiddelde Sylvania. Resultaat: lekker dik clean, op huiskamer volume tegen het randje aan en de lead teruggebracht tot normale proporties en is nu uiterst bruikbaar. Vooral als lead, dat wel, rhythm crunch is niet zijn sterkste kant maar goed, daar heb ik een dijk van een CMW voor...
Met een open back 1x12 cab (H30) onder de top en de Tele ervoor had ik op heel bescheiden volume een prima sound en da's wel eens handig ! binnenkort bijvoorbeeld een koor begeleiden en dan heb ik altijd het idee dat ik de CMW aan het plagen ben met zo weinig volume. Arm schaap.... mag zijn Californische collega dat soort klusjes voortaan opknappen !

BartL
19 oktober 2007, 22:02
Echt een ontzettend lekker klinkende versterker, Van harte!

Zelf heb ik de combo (met V30) gehad en kreeg ik hem helaas ook nooit helemaal goed ingesteld. Helaas was ik toen niet zo into preamp buisjes verwisselen (nu nog niet overigens), anders was 'ie vast bij me gebleven :)

Mitch
19 oktober 2007, 22:19
In de handleiding stond er al vaag iets over de werking van de pre amp buisjes en Simon was zo vriendelijk het nog even te checken aan de hand van het schema. Dat maakte e.e.a. duidelijk en met een ruime verzameling achter de hand kun je dan leuk combineren ;)
De toonregeling blijft wel apart trouwens. Veel te omslachtig eigenlijk, je bent echt een tijd bezig om er een normaal geluid uit te krijgen. De driebands toonregeling en presence liep ik eerst mee te kutten... Mesa stelt in de handleiding dat de Treble eigenlijk de sterkste toonregelaar is en dat je daar mee moet beginnen. Hoe hoger treble staat, hoe kleiner de rol van middle en bass, blabla, bekend verhaal. Afijn, als ik clean dan 'redelijk' had ingesteld moest ik met de 5 bands graphic EQ van alles bijstellen om lead normaal klinkend te krijgen.
De stoute schoenen aangetrokken, presence volledig open: ah, dat klinkt al gezonder. Op beide kanalen !
Mid helemaal open: hé verrek, nu klinkt clean een stuk voller en hoef ik niet zo te mieren met de graph EQ. Redelijk extreme instellingen dus, maar je kan dus niet gewoon 'alles op 12u en van daaruit finetunen'.

AART
19 oktober 2007, 23:30
Het is een klein broertje van de Mark series, dus toonregeling op 12 uur levert rioolgeluiden op.

Treble of presence hoog zetten is idd een must. De handleiding geeft als het goed is een goed beeld vand e tonecontrols, de voorbeeldinstellingen zijn ook zeker een goed hulpmiddel op weg naar een goede sound, en die heeft dit beestje zeker.

Nocki
20 oktober 2007, 17:48
Gefeliciteerd! het zijn leuke amps!

SimonS
20 oktober 2007, 19:04
Vrijdagavond bij forumlid SimonS het topje opgehaald: een voorheen combo, Mesa/Boogie Studio.22+ uit '89.
Sorry, geen pics, maar het is een simpel zelf gefabriceerd doosje
donderdag avond ;) hier nog wat plaatjes van mij, als je er geen bezwaar tegen hebt, Mitch :-)

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/Gitaarspullen/Studio_22-1.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/Gitaarspullen/Studio_22-2.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/Gitaarspullen/Studio_22-5.jpg

Ibanez RuleZ
20 oktober 2007, 19:06
rioolgeluiden :D

maar idd, met mesa mark series niet kijken naa rhoe je normaal instelt, maar luisteren met je oren ivp je ogen.

enjoy mitch!!

H.

Mitch
20 oktober 2007, 19:14
Ah, dank voor de foto's, dat scheelt weer. Vandaag even bij iemand thuis gerepeteerd, in de huiskamer, zij op vleugel. Klonk erg lekker, clean was prima te pruimen en we hebben later nog een beetje blues gedaan, dus ook maar even lead gespeeld. Ook op zo'n laag volume deed -ie 't hartstikke leuk. Fijn, praktisch bakkie !

SimonS
20 oktober 2007, 19:15
een voorheen combo
toen ik 'm kocht zat hij in een rackmount, ik weet niet wat 't daarvóór was...

Mitch
20 oktober 2007, 19:51
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de Studio .22 en .22+ er alleen in combo vorm geweest.

AART
22 oktober 2007, 20:52
Dat klopt. Enkel als combo verkocht. De rackmount kit was los verkrijgbaar. Alleen de Mark IV was stock als rackmountversie verkrijgbaar.

Ik heb de rackmountkit nu dus hebben we allebei een stukje van dat ding :satisfie: