PDA

View Full Version : Klantenservice in het algemeen



Melon1510
19 oktober 2007, 21:03
Ik zou graag willen weten wat de mening van de forumleden over klantenservice in muziekwinkels is: wat de verkoper moet doen en wat juist niet. 8-)

Edit: Hier stond een relaas over een middagje testen en wat kleine ergernissen in die winkel, maar wegens gebrek aan relevantie heb ik dit maar weggehaald. Bij deze dus graag antwoord op bovenstaande vraag.

Noid
19 oktober 2007, 21:39
Zo, da's een heeeeeeeel verhaal.

Voor mij:
Verkoper moet met mij meedenken m.b.t. mijn vraag/probleem, ipv dat ik met hem mee moet denken over wat hij mij wil verkopen. Valt er dan ook nog wat te onderhandelen, dan komt het allemaal goed. Zo niet: next!

Eko
19 oktober 2007, 22:07
Een verkoper hoort jou serieus te nemen. Allereerst moet je de gelegenheid kunnen krijgen om iets uit te proberen. Ook moet je wel het idee krijgen dat je gewaardeerd wordt om het feit dat je niet op marktplaats aan het zoeken bent maar in een winkel. Dan hoort hij je te helpen een keuze te bepalen. Als je nog niet echt ervaren bent dan is advies van een verkoper best handig.
Als hij het allemaal goed doet heeft hij er een klant bij i.p.v. verkocht. Als mensen dat verschil niet weten moeten ze niet in een winkel gaan staan.
Voor ervaren klanten wordt het lastiger om geholpen te worden. Meestal heb je iets speciaals in je hoofd en dat heeft niet iedereen in huis. Een alternatief bieden wordt dan meestal niet op prijs gesteld. Je hebt iets in je kop en dat zul je kopen ook! Lastig, lastig voor een verkoper. Bestellen wil je niet , je wilt het nu en niet volgende week misschien....
Een goede verkoper weet waar iets wel te halen is in de buurt. Meestal weet hij wel wie welke merken op voorraad heeft. Een tip in de goede richting kan dan echt op prijs worden gesteld.

Wizz
21 oktober 2007, 03:49
Bij deze zou ik dus graag willen weten wat de mening van de forumleden over klantenservice in muziekwinkels is: wat de verkoper moet doen en wat juist niet. 8-)

Als je niks koopt -en je zegt zelf dat je meestal alleen "kijkt"- ben je geen klant en is deze vraag dus niet relevant.
Ik wil jou ook een vraag stellen : Hoe zou jij het vinden, als je dan eindelijk een dure gitaar gekocht hebt, om thuis te ontdekken dat er allerlei krasjes en butsjes op zitten, omdat er voordat jij hem kocht tientallen mensen op hebben zitten spelen "omdat ze het zo leuk vinden om op dure gitaren te spelen die niet van hen zijn" ?
Ik wil wedden, als ik je arrogante verhaal zo lees, dat jij de eerste bent om met je bekraste plank naar de winkel terug te gaan met een jammerverhaal over wat die winkel jou wel niet allemaal verplicht is...

Wizz

grayfink
21 oktober 2007, 09:31
Ja maar jij bent natuurlijk ook niet helemaal onpartijdig hé? ;)
De topicstarter heeft wel gelijk dat hij recht heeft op een vriendelijke behandeling. Hij zou zelf zo wijs moeten zijn om niet om een dure testgitaar te vragen als je een 100€ versterker test. En de verkoper zou hem dat vriendelijk moeten duidelijk maken waarom dat niet de bedoeling is.

Wizz
21 oktober 2007, 11:27
Ja maar jij bent natuurlijk ook niet helemaal onpartijdig hé? ;)

Toch meer dan je denkt hoor... Ik mag het helaas wel dagelijks meemaken dat degene die wél een pak geld bij mekaar gespaard heeft om een droom in vervulling te brengen, in de winkel moet ondekken dat de betreffende gitaar al een beetje tweedehands geworden is door het getest van allerlei lieden aan wie zoiets kennelijk niet besteed is. Als winkelier zit ik er echt niet mee, een paar procenten extra eraf of een gratis duur snoer erbij helpt me alsnog wel van de gitaar af, maar ik vind het oprecht sneu voor de nieuwe eigenaar.
De haren rezen me te berge toen ik het topic las. Hij weet zo vreselijk goed wat de verkoper allemaal aan hem verplicht is, maar ieder verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt. Nederland op zijn smalst, noem ik dat.

Wizz

Kaboemba
21 oktober 2007, 12:13
Als je niks koopt -en je zegt zelf dat je meestal alleen "kijkt"- ben je geen klant en is deze vraag dus niet relevant.
Ik wil jou ook een vraag stellen : Hoe zou jij het vinden, als je dan eindelijk een dure gitaar gekocht hebt, om thuis te ontdekken dat er allerlei krasjes en butsjes op zitten, omdat er voordat jij hem kocht tientallen mensen op hebben zitten spelen "omdat ze het zo leuk vinden om op dure gitaren te spelen die niet van hen zijn" ?
Ik wil wedden, als ik je arrogante verhaal zo lees, dat jij de eerste bent om met je bekraste plank naar de winkel terug te gaan met een jammerverhaal over wat die winkel jou wel niet allemaal verplicht is...

Wizz

Zoiets heet een demo-model en gaat voor minder weg.
Kom op zeg of je hebt een winkel of je hebt het niet.
Okee je moet niet 10 van die kutkereltjes hebben die ff met z'n alle komen spelen, maar ik mag aannemen dat je de echte klanten er wel uit kan pikken.

Enne als je niks koopt ben je altijd nog potentieel klant, maar goed aan jou om daar het belang van in te zien.
Uiteraard mag je best weigeren (en klanten verliezen) het is jouw zaak en verder mag je eisen dat ze netjes en met respect met je spullen omgaan, oftewel opletten met ritsen en knopen.
Ik snap best dat het soms irritant is om vor een (voor jou) lullig bedrag net zoveel input te moeten doen maar ik vind dat het niet veel uit mag maken of iemand voor 100 euro of voor 10.000 euro komt, voor een klant van 14 met een krantenwijk is het ook een flink bedrag (die 100 euro).

Melon1510
21 oktober 2007, 13:00
Toch meer dan je denkt hoor... Ik mag het helaas wel dagelijks meemaken dat degene die wél een pak geld bij mekaar gespaard heeft om een droom in vervulling te brengen, in de winkel moet ondekken dat de betreffende gitaar al een beetje tweedehands geworden is door het getest van allerlei lieden aan wie zoiets kennelijk niet besteed is. Als winkelier zit ik er echt niet mee, een paar procenten extra eraf of een gratis duur snoer erbij helpt me alsnog wel van de gitaar af, maar ik vind het oprecht sneu voor de nieuwe eigenaar.
De haren rezen me te berge toen ik het topic las. Hij weet zo vreselijk goed wat de verkoper allemaal aan hem verplicht is, maar ieder verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt. Nederland op zijn smalst, noem ik dat.

Wizz

Weetje, ik heb je commentaar even gelezen en ik moet zeggen dat ik je gelijk geef. Toen ik dit topic startte was ik een beetje in een gemengde bui... Als (beginnend) gitarist ben ik gewoon erg benieuwd naar de kwaliteitsverschillen tussen verschillende modellen en als ik dan eenmaal in een winkel kom combineer ik die nieuwsgierigheid dus met de interesse die ik heb in andere producten.
Persoonlijk vind ik wel dat winkels een onderscheid zouden moeten maken tussen testmodellen en verkoopmodellen, ik weet alleen niet dat of dit haalbaar is.

@Grayfink: Natuurlijk snap ik dat niet het eerste de beste jochie een dure Les Paul in zijn handen gedrukt krijgt en ik kan daarom ook nooit de moed opbrengen naar zo'n model te vragen. Ik weet trouwens ook niet echt wat voor punt ik met dat hele verhaal hierboven wilde maken, waarschijnlijk gewoon dat die verkoper me een beetje de kriebels gaf.

Zouden we bij deze dus dit topic richten op de vraag die ik stelde en mijn redevoering vergeten?

Eko
21 oktober 2007, 13:24
Verkopen is een vak wat je niet leren kunt, as simple as that. Verkopen is het vervullen van een behoefte. Een goede verkoper leest z`n klanten als een open boek. Lichaamstaal en verbale informatie weet hij te interpreteren als geen ander. Tot zover het theoretische gedeelte.
Zonder dollen , het is heel moeilijk in te schatten wat een binnenkomend persoon eigenlijk wil. Soms vragen ze om het een en bedoelen ze het andere. Ze willen weten hoeveel iets nou eigenlijk kost, hoe het klinkt, hoe snel het te leveren is om er na gewoon bij de buurman het artikel te kopen voor 5 cent minder. Maar dat is niets anders in andere branches. Ook ik zit wel eens een dag voor niets de blaren op m`n bek te lullen.
Als beginnende gitarist moet je wel bedenken dat het op voorraad houden van voorbeeldinstrumenten niet te doen is. De marge op dure instrumenten is niet groot ( we gaan tenslotte voor 20 euries minder al naar de andere kant van het land nietwaar?) dus dat is commercieel niet haalbaar. Besef dus dat je met het instrument van de volgende eigenaar zit te pielen als je hem van de muur haalt. Een jongen ( of meid) van 13-15 jaar die een gitaar van de muur haalt van 2000+ is bij voorbaat niet echt een potentiele koper. Of verraad ik nu staatsgeheimen? Een verkoper moet zien te laveren tussen ,een potentiele koper niet voor het hoofd te stoten en het voorkomen dat jouw keertje proberen hem niet 10% korting op z`n dure instrument kost.
Stel je dus gewoon een beetje normaal op en vraag iets beleefd en doe scherpe zaken , zoals dikke ringen en uitstekende bucklebelts, gewoon even af. Denk aan ritsen die krassen kunnen veroorzaken, dan kweek je al veel goodwill bij een verkoper.
Bedenk dat jij je volgende instrument ook in een goede conditie wil kopen en niet als resultaat van 50 keren gooi en smijt werk. Een goede verkoper geeft meer advies dan dat hij dozen schuift over de toonbank. Maar dan moet je er wel voor openstaan. Als de intenties bij beide kanten goed zijn lukt het best.

TimmU
28 oktober 2007, 18:38
even een tip aan evt. gitaarverkopers hier op 't forum:
Probeer de gitaar is wat beter af te stellen / zorg voor goede snaren.dat zal jullie niet zo heel erg veel moeite en tijd kosten ,maar dat maakt het kiezen voor de klant echtSTUKKEN gemakkelijker. 9 van de 10 keer als iemand een nieuwe gitaar koopt dan moet die eerst weer helemaal afgesteld worden e.d.
als je een gitaar gaat testen dan moet je eigenlijk wel exact weten hoe die speelt imo , voordat je naar andere mogelijkheden gaat kijken. die optie word wel erg in het niet gedaan denk ik!

drap
28 oktober 2007, 19:02
Het ligt er ook maar net aan waar je je gitaar koopt. Bij Muziekhuis Westerhaven wordt je bij een nieuwe aankoop altijd aangeboden nog ff door te lopen naar de reparateur aldaar, gratis en voor niks. En die man heeft er verstand van, dat kan ik je garanderen. En ook als je na een week ofzo denkt dat iets niet lekker zit of weet ik het wat, kosteloos wordt het voor je gefixt. Valt allemaal onder de garantie bij Muziekhuis Westerhaven. Een precies de tegenovergestelde ervaring heb ik meegemaakt bij Tonika, de andere grote zaak uit Groningen (wat heet, het is net een Ikea). Ik heb daar ooit eens een Epi LP Custom gekocht. Ik kreeg 'm zo in m'n handen gedrukt en daar moest ik het mee doen. En je wilt niet weten hoe slecht dat dat ding afgesteld was. Die heb ik een tijdje later maar naar Westerhaven gebracht om af te laten stellen, temeer omdat ze totaal geen enkele knowhow hebben bij Tonika. Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland gesteld is met dergelijke services, maar hier is het in ieder geval meer dan goed.

zjanke
28 oktober 2007, 20:32
Ik denk dat het bepalen of iemand echt iets wil kopen ontzettend moeilijk is. Iedereen is een potentiele klant, maar een potentiele klant kan ook een pain in the ass zijn. Een manneke van 13 die vraagt of ie op een gitaar van 1000 euro mag spelen wordt goed in de gaten gehouden, maar ik heb ooit zelf gezien dat een verkoper een mannetje van een jaar of 13-14 een gibson standard in de hand drukte terwijl het manneke met zijn ouders kwam voor een "leuke beginnersset van ongeveer 350 eur" (versterker en gitaar"). Mams zag de starterspacks staan en vond 250 euro ook al goed en ging dus met de verkoper in discussie. Het manneke zat ondertussen een leuke demo te geven (hij kon dus gewoon erg goed spelen) op een epiphone les paul en een Marshall MG. De verkoper pakte daarop een gibson en een mesa F-50 en liet het manneke nog een keer hetzelfde spelen. Het verschil in kwaliteit was meteen duidelijk en het manneke ging uiteindelijk naar huis met die Epi en een Cube 60. Iets meer dan 350 euro, maar ook minder dan de prijs die ervoor stond. Ik vermoed dat daar een vaste klant gemaakt is.

Service? dit wel, maar in dezelfde winkel ben ik ooit weggelopen omdat er werd aangegeven (door de eigenaar zelf) dat er niet over prijs te praten viel terwijl ik kwam om een mengpaneel voor het repetitiehok, een fatsoenlijke acoustische gitaar en een hammond XB1 te kopen.

hendrix2
28 oktober 2007, 22:58
Ik wil in een winkel het gevoel hebben dat ik rustig kan rondkijken maar ook dat ik kan geholpen worden als het nodig is. Ik heb het al dikwijls gezegd, maar het hangt ook dikwijls van jezelf af. Als je zelf vriendelijk bent dan krijg je vriendelijkheid terug. Ik ben al in alle winkels erg goed geholpen en heb nog nooit een slechte ervaring gehad. Zelf niet in een winkel die nochtans negatieve kritieken krijgt (niet piens, hoewel ik daar ook al erg goed geholpen ben).

Als koper zijn er regels vind ik. Als je géén potentiele koper bent blijf je gewoon met je poten overal af. Ik kom ook regelmatig in een winkel en ik zeg gewoon dat ik even kom rondkijken. Geen probleem. Maar ik blijf dan ook echt overal af.
Als ik kom om iets te kopen dan zeg ik ook aan iemand in de winkel voor wat ik kom. Ik vraag dan of ik rustig kan testen. Nog nooit een probleem geweest. Ik heb wel al geweest dat ik uiteindelijk niets kocht, omdat het toch mijn ding niet was (vooral met pedalen).

Korting vraag ik sowieso niet. Ik vind het gewoon belachelijk. Als er 500 euro op het prijskaartje staat, tja, dan is het 500 euro. Daar doe ik nooit moeilijk over. Meestal bieden ze je zelf wel nog wat aan (een mooie strap, of setje snaren of een snoer ofzo, is leuk meegenomen, maar hoeft niet voor mij).

Onlangs een heel prettige ervaring gehad in een winkel. Binnengaan met de bedoeling wat akoestische gitaren te testen. Uiteindelijk buitengegaan met mengtafel,kabels,fantoomvoeding en nog wel wat dingen. Was een erg leuke middag.
Een weekje later ging ik terug om finaal te besluiten welke gitaar het ging worden. Ook weer zeer fijne middag. Veel ruimte om te testen gekregen en al mijn vragen bevredigend beantwoord.