PDA

View Full Version : Colorblind cover van de Counting Crows



Azrael
19 oktober 2007, 20:38
Bij deze. Even aan het testen namelijk want binnenkort neem ik meer piano op met zang. Bevalt namelijk wel.
't Is allemaal expres heel simpel gehouden. Geen compressie, geen meerdere takes, heel lichte reverb (ArtsAcoustic reverb) en opgenomen op een laag volume. Je hoort dus elk klikje en dat vind ik met zo'n intiem nummer als dit erg mooi. Los daarvan is dit gewoon helemaal mijn muziek. Echt een geweldig nummer van de Counting Crows. De opname is gemaakt met een Presonus Firepod met de ingebouwde mic-pres en met een StudioProjects B1 condensator microfoon.
Have fun 8-)
http://home.planet.nl/~nagte142/Colorblindmix.mp3
Dit de huidige versie. Warme maar toch echte pianoklank.

Nellyrocks
19 oktober 2007, 21:05
Mooi gespeeld en gezongen. Gaaf.

Ik vind alleen je stem iets te droog en daardoor erg los staan van het fragiele pianogeluid. Maar...mooi hoor.

Je speelt af en toe ook een paar vertragingen. Die zou je van mij iets meer mogen overdrijven. Dat maakt het wat dramatischer.

Azrael
19 oktober 2007, 21:19
'k Heb er zelf voor gekozen om het op deze manier op te nemen en online te gooien. Eerlijk van je om te laten weten dat het op in jouw oren minder mooi is. Ik heb het nummer ook expres met zoals ze dat noenem "veel lucht" gezongen. De stem is dan wat fragieler.
Persoonlijk vind ik de vertragingen goed zoals ze zijn. Ik hou van subtiel namelijk. Klassieke muziek vertraag ik wat heftiger bijvoorbeeld.
Het orgineel heb ik er niet bij gehouden dus het is mogelijk dat hij zelf veel meer vertraagt dat weet ik niet. Ik had namelijk gewoon het notenschrift voor mijn smoel.
Bedankt voor je commentaar!

Wat ik wel wil veranderen is de pianoklank want mijn digitale piano ben ik niet zo dol op. Die zal door een software piano vervangen gaan worden binnenkort. Waarschijnlijk klinkt de mix in je ogen dan al een stuk beter want deze piano is wat warrig vind ik persoonlijk.

Nellyrocks
19 oktober 2007, 21:22
Bedankt voor je commentaar!

Alsjeblieft.

Azrael
20 oktober 2007, 00:05
Zoals vermeld ging ik de piano vervangen door een goede kwaliteits piano. Op de oude link http://home.planet.nl/~nagte142/Colorblind.mp3 staat nu de nieuwe versie dus. Zoals ik al verwacht is door het vervangen van de piano de "mix" veel levendiger.
http://home.planet.nl/~nagte142/Colorblindold.mp3 bevat nog de oude zodat je het verschil kan horen.

HvV
20 oktober 2007, 00:16
Ik vind de oude piano toch mooier klinken. Die draagt je stem meer in mijn beleving. De klank is ook wat voller en warmer terwijl de nieuwe wat fragieler en kouder klinkt. Wel mooi gezongen hoor.

Azrael
20 oktober 2007, 00:48
Ik vind de oude piano toch mooier klinken. Die draagt je stem meer in mijn beleving. De klank is ook wat voller en warmer terwijl de nieuwe wat fragieler en kouder klinkt. Wel mooi gezongen hoor.

Weet je wat. Gooi ik nog een versie erop maar dan met een goede piano en toch warm. De oude piano zal ik namelijk nooit op een echte opname gebriken omdat hij niet klinkt als een echte piano maar duidelijk als een digitale piano. Maar er gooi er dus nog eentje op met een goede warme piano. Mogen jullie kiezen :satisfie:

edit : As promised. http://home.planet.nl/~nagte142/Colorblind.mp3 is nu de warme versie. Colorblindold.mp3 das nogsteeds mijn ingebouwde pianoklank en Colorblindcold.mp3 is de enerlaatste versie. Omdat het anders onduidelijk wordt staan in post nummer 1 nu alle versies duidelijk vermeld. Enige wat nu ontbreekt is een viool maar daar bak ik geen barst van 8-)

HvV
21 oktober 2007, 15:01
Ja, die laatste versie is echt het best. Ik ken dit nummer niet zo van de Crows maar het is een heel mooi nummer zoals je het er nu op hebt staan. Vooral die vertragingen in de piano, erg goed. Maar wat Nellyrocks zegt is ook wel wat voor te zeggen, de stem is wat te droog, ook naar mijn smaak. Je stem klinkt droog al goed met een pietsie galm kan het misschien alleen maar beter worden. Waarschijnlijk versmelt je stem dan wat meer met de piano en krijgt je stem meer dat wanhopige desolate geluid. Maar ik kan er wel helemaal naast zitten en misschien klinkt het droog toch beter. :confused:

Azrael
21 oktober 2007, 19:14
Duidelijk. Ik vind zelf het droge erg fijn omdat het op mij heel eerlijk over komt. Reverb maakt het vaak mooier dan het is. Misschien ga ik hier later mee experimenteren bij volgende nummers. Vooral impulse-reverbs kan ik vaak wel mooi vinden.
De laatste versie die ik posts die blijft en de rest is van de server af.

Ic3gl0vE
21 oktober 2007, 19:51
Leuk om wat van jou te horen :)

Het ruimteverschil tussen de zang en de piano vind ik wel zo groot dat ik het idee had naar 2 verschillende nummers tegelijk te luisteren. Of de zang zou meer naar achteren moeten, of de piano meer naar voren. Beetje rare balans zo.

Je hebt dus toch maar besloten de firepod te houden? Ik dacht dat je 'm terug wilde sturen en een RME wilde kopen?

Azrael
21 oktober 2007, 19:54
Leuk om wat van jou te horen :)

Het ruimteverschil tussen de zang en de piano vind ik wel zo groot dat ik het idee had naar 2 verschillende nummers tegelijk te luisteren. Of de zang zou meer naar achteren moeten, of de piano meer naar voren. Beetje rare balans zo.

Je hebt dus toch maar besloten de firepod te houden? Ik dacht dat je 'm terug wilde sturen en een RME wilde kopen?

Yup, ik wil nogsteeds die RME want ik ben qua drivers ontevreden maar het geld ontbreekt. Momenteel tijdelijk geen werk dus het schiet niet op.

Wat het nummer betreft. Ik heb dus grappig genoeg zelf dat idee helemaal niet hoewel overduidelijk de meerderheid vind dat er meer eenheid in moet zitten. Zal wel eens een keertje kijken hoe ik dat ga doen. 'k Vind het zelf helemaal niet fijn omdat ik deze manier juist erg prettig vind maar dat maakt niet uit. Beetje experimenteren vind ik nooit erg.

Ic3gl0vE
21 oktober 2007, 20:07
Als je de piano meer naar voren wilt krijgen, moet je minder pre-delay op de reverb van de piano zetten. Als je 'm verder niet hebt bewerkt, moet je een beetje spelen met de room settings (kleiner maken of uitzetten) in je VST.
Welke gebruik je eigenlijk?

Azrael
21 oktober 2007, 20:10
Als je de piano meer naar voren wilt krijgen, moet je minder pre-delay op de reverb van de piano zetten. Als je 'm verder niet hebt bewerkt, moet je een beetje spelen met de room settings (kleiner maken of uitzetten) in je VST.
Welke gebruik je eigenlijk?

Er zit geen delay op. En tot op heden geen reverb maar puur op de mastertrack. Reverb heb ik nu van de master track afgehaald en op de piano en zang gegooid. Level van de zang iets omlaag, en piano met wat meer reverb. Voor dit heb ik Artsreverb gebruikt maar dat vind ik geen fijne reverb (ook een andere setting omdat de piano toch iets meer nodig blijkt te hebben omdat mijn kamer waarschijnlijk al wat galm geeft). In Logic zit beter spul dus ik zal als ik een keer goed de tijd heb wel een final mix maken. Toegeven, op het feit dat ik de zang te zacht vind na, bevalt deze mij al wat beter. Ikzelf heb de zang dus liever iets harder maar heb hem dus even wat omlaag gegooid.
http://home.planet.nl/~nagte142/Colorblindmix.mp3

Ic3gl0vE
21 oktober 2007, 20:13
predelay op een reverb en delay zijn niet hetzelfde.
Predelay is hoeveel tijd er zit tussen je originele signaal en het begin van de galm (oftewel wanneer de reflecties terug komen). In een dode ruimte is de predelay en galmtijd heel kort, in een kerk of stadion zijn predelay en galmtijd lang.

Azrael
21 oktober 2007, 20:14
predelay op een reverb en delay zijn niet hetzelfde.
Predelay is hoeveel tijd er zit tussen je originele signaal en het begin van de galm (oftewel wanneer de reflecties terug komen). In een dode ruimte is de predelay en galmtijd heel kort, in een kerk of stadion zijn predelay en galmtijd lang.

Yeah, I know. Tik te snel. Ben bekent met het begrip. Maar er zit op de piano dus gewoon 0,0 pre-delay. Die slider heb ik express laag gehouden anders wordt het zompig.
Weet je, ik ga morgen wel even echt klooien met alle zooi die ik bezit om er een lekkere mix van te maken. Er zijn namelijk wel meer dingen die ik wil veranderen waaronder wat EQ op de piano om te stem meer ruimte te geven. Laat het nog wel horen ;)

(hmmz, het lag aan mijn kamer en aan mijn slechte boxen. Heb ze nu beiden op precies dezelfde afstand gezet netjes in het midden en een flink stuk van muur af. Er is een hoop bas weg nu want ze hebben niet zoveel bas die boxen, maar het is nu wel allemaal netjes te horen zonder dat het samen smeert zeg maar. Nu hoor ik dat de opname met wat meer reverb en andere levels echt prima is hier. Zang hoeft zeker niet harder want het staat los genoeg merk ik. Ik ben nu ook redelijk van de staande golven af wat bas betreft. 't Is er een heel stuk beter op geworden.

HvV
22 oktober 2007, 18:55
Tja, apparatuur, box-opstelling, ruimte, je oren...'t heeft allemaal weer invloed op hoe het klinkt. Ik vraag me af in hoeverre het nog zinvol is om over klank te praten in een forum. Anyway, de laatste versie vindt ik beslist het mooist. Maar (voor mij dan) je merkt wel dat het ,nu zang en piano meer één geheel willen vormen, af en toe een beetje wringt. Maar dit is zeker de beste versie. :satisfie:

Azrael
22 oktober 2007, 19:02
Tja, apparatuur, box-opstelling, ruimte, je oren...'t heeft allemaal weer invloed op hoe het klinkt. Ik vraag me af in hoeverre het nog zinvol is om over klank te praten in een forum. Anyway, de laatste versie vindt ik beslist het mooist. Maar (voor mij dan) je merkt wel dat het ,nu zang en piano meer één geheel willen vormen, af en toe een beetje wringt. Maar dit is zeker de beste versie. :satisfie:

Hihi, ik heb juist de indruk dat je de fouten beter hoort in de eerste versies hihih :satisfie:

Maar inderdaad. Misschien klinkt het hier net een tikje anders dan bij anderen uiteraard. Daarom moet je ook eigenlijk goede monitorspeakers hebt maar ook dan geld dat ze allemaal anders klinken dus tja......'t blijft een compromi. Ik hou de laatste versie als final version en ga er geen tijd aan besteden. Dat ga ik wel doen met mijn eigen nummers want dit is toch maar een simpel covertje. Als ik binnenkort weer beter ben (ziek thuis momenteel) dan neem ik weer nieuw spul op.