PDA

View Full Version : word een akoestische gitaar beter na een aantal jaren?



telecastermaster
28 januari 2003, 12:08
Ik lees altijd dat een akoestisch gitaar beter gaat klinken na dat er een aantal jaar (regelmatig) op gespeeld wordt. Is dit zo? Hebben jullie echt die ervaring? En vooral ben ik benieuwd waarom dat zo is.

bedankt

peter

LiZzY
28 januari 2003, 16:45
Hey Peter,
Ik weet niet of een acoustische gitaar echt beter wordt, wat ik wel heb ervaren is dat hoe langer je erop speelt, hoe beter je hem leert kennen, misschien dat ie daardoor voor je gevoel beter wordt.

GreetZZZZ Lisa

JimGitaar
28 januari 2003, 17:03
Dat een gitaar beter wordt na de jaren ligt denk ik dat het hout goed gedroogt is waardoor je een mooie klank krijgt maar ook doordat je je gitaar beter leert kennen.

Barrios
28 januari 2003, 20:32
Gitaren en zeker duurdere gitaren van goed hout kunnen beter klinken. Gitaren van Ceder hebben dat minder, die klinken al heel snel op het uitereindelijke niveua. Van Spruce gitaren is bekend dat het een half jaar tot een jaar duurt, voordat deze op klank komt.
Het is heel belangrijk welk type hout en van welke kwaliteit het is om dit te kunnen waarnemen.

John P
28 januari 2003, 21:51
De meeste gitaren worden gebouwd van hout, dat kunstmatig gedroogd is. Het is dan klaar voor productie, maar de optimale klank heeft het dan nog niet; die ontstaat pas na jaren, als het hout een natuurlijke droging heeft ondergaan. Een andere factor is het feit, dat de gitaarconstructie zich moet zetten. Een nieuwe auto moet ook ingereden worden en ingelopen voetbalschoenen lopen ook het lekkerst! Ik heb een gitaar gehad, die jaren dode plekken op de hals had. Nu zijn ze er niet meer! Een vriend koopt geen nieuwe gitaren meer, omdat hij geen zin heeft te wachten op dit proces!

dirkw83
28 januari 2003, 22:18
En deze vraag van een TeleCasterMaster ... :smile:

iwan
31 januari 2003, 11:18
ook: de houtvezels komen 'los' van elkaar als je veel speelt. Sustain wordt er beter van. Zeker acoustisch levert dat door de jaren een mooier geluid op.

Droffie
1 februari 2003, 22:52
Wel degelijk.
Ik heb thuis een dertig jaar oude Klira. Een akoustische gitaar die al heel lang niet meer gemaakt wordt. Hij klinkt fabelachtig. Hij ziet er niet meer uit. Mijn ouwe sloeg dat ding steeds weer stuk op 't podium en lijmde hem vervolgens weer met houtlijm (idiot). Hij is er echt beter door gaan klinken door al die mishandeling.

Arzapua
3 februari 2003, 17:38
En deed ie dat dan op een versterker of monitorspeaker of gewoon een ram op de grond?

Dizzy Dré
11 februari 2003, 09:15
Houtcellen zijn van nature gevuld met vocht (looistoffen).
Vocht absobeerd geluidsgolven.
Naar mate de gitaar langer in een droge ruimte (max. luchtvochtigheid van +/- 50%) zal het vocht in de houtcellen verdampen, de gitaar zal dus voller en helderder gaan klinken.
Bij de duurdere gitaren wordt een houtsoort gebruikt die van nature droger is en zal bij aanschaf (nieuw) dus al voller van geluid zijn. Daarom zal voor het maken van gitaren nooit grenen of eiken worden gebruikt want deze houtsoorten zitten vol met looistoffen (vocht)

Greetz,

D.Dré

DOLBY
13 februari 2003, 16:42
heb wel eens een documentaire over John Williams gezien, en die beweerde het tegendeel. Die ging elke zoveel jaar een nieuwe laten maken bij zn eigen speciale gitaarmaker.
Dit in tegenstelling tot violen die wel beter gaan klinken