PDA

View Full Version : Welke speakers/cab voor een DC30?



morroow
19 oktober 2007, 20:11
Ik heb een Ceriatone DC30 top besteld maar moet er nog even een cabinet bij vinden. Ik ga voor de 2x12 (eventueel oversized).

Welke speakers zijn goed voor deze versterker? Zelf zat ik te denken aan Vintage 30's omdat ik wel van midrange hou. Maar ik hoor een beetje dubbele verhalen over deze speakers. Aan de andere kant denk ik dat Greenbacks ook wel leuk zijn.

Ik speel vrij rustige muziek met veel delay/reverb met af en toe stevige rock met blues invloeden.

Ik ben echt benieuwd wat voor speakers geschikt zijn voor de Ceriatone.

Negative K3 fan
19 oktober 2007, 20:17
gebruik eens de zoekfunctie, over speakers is al meer dan genoeg gezegd.

het is heel persoonlijk en niet alleen de speakers maken verschil, ook het cabinet waar ze in zitten bepaalt veel van het geluid.

enige manier om erachter te komen is zelf testen!

morroow
19 oktober 2007, 20:25
heb ik gedaan en weet dat het op smaak neerkomt maar vaak is er wel een bepaald soort speaker dat goed combineert met een bepaald type versterker... en ik vroeg me af welke speakers dat bij matchless achtige amps zijn..

Tristan
19 oktober 2007, 20:30
Vintage 30's zijn in ieder geval te gek i.c.m. de DC30, vooral in een Bogner cabinet maar die zijn niet goedkoop, deze hebben naar mijn mening wel een wat mooiere en vettere midrange dan de meeste Vintage 30 cabs...
In principe hebben de Vintage 30's een middip in het warme midrange gebied maar in het hogere midrange gebied waar je presence zit weer een piekje...
G12H's zijn denk ik toch wat minder i.c.m. de DC30, misschien (Heritage) G12M's als je net een iets andere sound zoekt en ik kan me voorstellen dat Alnico Blue's het ook goed zullen doen maar die zijn ook behoorlijk prijzig...

Mitch
19 oktober 2007, 20:41
Sja... het kan wel. In de Cube van Michael AE die ik een keer hoorde, met V30 erin klonk het prima onder zijn Phoenix, maar goed; da's geen DC30. Over het algemeen vind ik V30's meer tot hun recht komen onder wat modernere bakken, maar ja.... ik vond ze in een gesloten 2x12 ook super klinken onder een AC30 head. Al met al valt er dus weinig te voorspellen :)

ewout
19 oktober 2007, 22:43
Matchless stopte eerst een v30 + g12h in één kast samen en daar zie je veel lovende berichten over. Nu deed matchless nog wat met die celestions om ze net nog even te finetunen naar hun amps, maar ik denk dat die twee speakers samen wel erg goed klinken met een dc30. V30 het middenspectrum, g12h het hoog en laag. Een alternatief voor de v30 is de celestion heritage g12-65. Ik heb er nu twee van en die klinken net wat anders dan de v30's, maar ze hebben ook een heel mooi midden. Ze zijn iets donkerder en klinken meer als een greenback, maar ze zijn wel gebalanceerd en smooth. Binnenkort ga ik g12-65 + g12h proberen in één cab, volgens mij is dat ook wel gaaf.

ewout
19 oktober 2007, 22:50
Sja... het kan wel. In de Cube van Michael AE die ik een keer hoorde, met V30 erin klonk het prima onder zijn Phoenix, maar goed; da's geen DC30.

Zoveel anders kan dat toch niet zijn met speakers? Zelfde chassis, zelfde layout, zelfde preamp, alleen andere eindtrap als dc30. Alleen dit is natuurlijk een ceriatone...

Tristan
19 oktober 2007, 22:51
Ik weet het niet ewout, ik heb zo'n DC30 i.c.m. een Matchless kast gehoord en dat vond ik beduidend minder dan een Bogner kast met Vintage 30's, hij had een beetje een vieze en lelijke rafel wat ik voor een deel wijt aan die G12H (dat is ook een beetje het karakter van die speaker)...
Bovendien heeft een Vintage 30 juist geen warm middengebied, de G12H wel ietsje meer maar die heeft dus soms een onprettige rafel en een vrij stijl tophoog, ik denk dat dat een lelijke combinatie is met een Vintage 30, zeker in combinatie met een Vox-achtige amp...
Ik moet zeggen dat ik vooralsnog ook geen fan ben van het mixen van speakers, ik weet het niet, ik vind het 't toch altijd net niet eigenlijk...
Ik ben wel benieuwd naar die Heritage G12-65's...

Chris Winsemius
19 oktober 2007, 23:01
In een jaren 90 Matchless DC30 zat, naar mijn weten, 'n Vintage 30 en 'n M25 Greenback.

Tristan
19 oktober 2007, 23:07
Dat dacht ik ook, maar het schijnt (als ik de verhalen mag geloven) dat men na de overname G12H's in combinatie met Vintage 30's is gaan gebruiken...

Mitch
19 oktober 2007, 23:16
Zoveel anders kan dat toch niet zijn met speakers? Zelfde chassis, zelfde layout, zelfde preamp, alleen andere eindtrap als dc30. Alleen dit is natuurlijk een ceriatone...
Ah bon, ik heb de Matchless family tree niet in mijn hoofd zitten, ik wist niet hoeveel verschil er zat tussen de DC en Phoenix. Chassis en klankeigenschappen zie ik trouwens niet echt gerelateerd :D

Nou ja, om kort te gaan: je kunt van alles gaan theoretiseren over de ideale speaker setup, maar je kan het toch nooit vantevoren helemaal uitdenken. Dit soort dingen moet je echt een keer uitgebreid testen als je de top eenmaal hebt.

morroow
19 oktober 2007, 23:21
Oke bedankt voor de antwoorden!
Een bogner kast ga ik zeker even proberen.. of het kopen wordt denk ik inderdaad niet.
Het mixen van speakers klinkt wel interresant maar heb ook zo m'n twijfels. In een 4x12 lijkt dat me logischer.

Is die kast van Marshall, de handwired 2061cx, nou bijna van 4x12 formaat?

Klopt het dat als de kast wat groter is, oversized dus, de low-end wat strakker/beter houd? Want als er iets is wat ik niet fijn vind is zo'n fubberig low-end.

Tristan
19 oktober 2007, 23:46
Het mixen van speakers in een 2x12 of een 4x12 maakt op zich geen verschil hoor volgens mij...
Dat 2061cx 2x12 kastje heb ik en die is zeer handzaam, heeft niet superveel laag maar klinkt wel lekker...
Daar zitten wel G12H's in dus dan zou ik nog een tweedehands setje Vintage 30's proberen te scoren...
Nee, een grotere kast zorgt niet voor een strakker laag, misschien zelfs eerder andersom alhoewel die Bogner kasten wel strak klinken hoor, ik denk dat je waarschijnlijk een closed back kast zoekt...

morroow
19 oktober 2007, 23:56
Dat zat ik dus ook te denken om die Marshall te proberen met andere speakers zowiezo omdat de looks al super zijn van dat ding. Eerst maar wat in de winkel proberen.

Closed back wordt het inderdaad want mijn ervaringen met alles wat een open back had is dat het geluid vaak wat rommelig wordt en ik geluiden hoor die ik niet wil horen.

ewout
20 oktober 2007, 11:04
Ah bon, ik heb de Matchless family tree niet in mijn hoofd zitten, ik wist niet hoeveel verschil er zat tussen de DC en Phoenix. Chassis en klankeigenschappen zie ik trouwens niet echt gerelateerd :D

Ja, komt een beetje voort uit het oude vs nieuwe phoenix verhaal. Volgens Phil Jamison van Matchless is het enige verschil een ander chassis en daarmee de locatie van de EF86. Volgens een aantal mensen hier maakt dat een flink verschil in toon. Die phoenix die wij hebben getest was er eentje die echt nog in een dc30 chassis is gebouwd - dus je zou zeggen dat die dichter bij de dc30 zit dan de phoenix versie in het vernieuwde chassis. :-) Vandaar.

Jimwoud
20 oktober 2007, 11:13
@Morroow: Lijkt me een gave versterker. Wat heb je er al met al voor moeten betallen. Ga je zelf een headshell bouwen?

Tristan
20 oktober 2007, 12:14
Ja, komt een beetje voort uit het oude vs nieuwe phoenix verhaal. Volgens Phil Jamison van Matchless is het enige verschil een ander chassis en daarmee de locatie van de EF86. Volgens een aantal mensen hier maakt dat een flink verschil in toon. Die phoenix die wij hebben getest was er eentje die echt nog in een dc30 chassis is gebouwd - dus je zou zeggen dat die dichter bij de dc30 zit dan de phoenix versie in het vernieuwde chassis. :-) Vandaar.

Ik heb zowel een oude HC30 top als een nieuwe HC30 top, een oude Phoenix top en een nieuwe Phoenix top, twee Lightning 1x12 combo's, een Spitfire 1x12 combo, een Independance top, Avenger top en een Chieftain top getest...
Daaruit kwam dat Vintage 30's gewoon geschikte speakers zijn voor bij deze amps, waarom weet ik niet, maar dat was voor mij in ieder geval wel zo...
De HC30 is wat crunchier dan de Phoenix en heeft net wat meer harmonischen en tophoog maar minder onderkant...
De nieuwe Phoenix die ik getest heb was niet te vergelijken met de andere amps, kwam niet eens in de buurt naar mijn idee, waar dat aan ligt weet ik niet maar dat het zo was is voor mij een vaststaand feit...

morroow
20 oktober 2007, 13:56
@Morroow: Lijkt me een gave versterker. Wat heb je er al met al voor moeten betallen. Ga je zelf een headshell bouwen?

Eerst was ik wel van plan om zelf iets in elkaar zetten maar ik kwam er op een gegeven moment achter dat de dollarkoers zo voordelig was op het moment dat het eigenlijk helemaal niet zo veel kost.

Ik heb dus gewoon een complete amp met headshell en buizen besteld en de prijs komt nauwelijks boven de 700 euro uit.

music-maker
22 september 2008, 00:42
Ik heb zelf ook een tijdje geleden de ceriatone dc30 gekocht, en moet nog het speakercab samenstellen. Ik kwam een tijdje terug dit filmpje tegen op youtube. http://www.youtube.com/watch?v=GGuLd84pWRk&feature=PlayList&p=035338752FA30798&index=21

Deze beste gozer heeft de samenstelling van een blue vintage 30 en een G12h, afgezien van het vreselijke ongestemde geluid van een gitaar :sneaky:

heb je toch een aardig idee hoe deze combi same klinkt

Is dit nu de gouden combi?

reacties?

music-maker
22 september 2008, 01:04
Op deze link, heeft dezelfde persoon een blog geplaatst waar hij de bouw van deze dc30 tot in details laat zien! Ook heeft hij research gedaan, waarom hij voor deze speakercombi gekozen heeft

(Zie onderaan de pagina)

http://yeomansinstruments.blogspot.com/search?updated-min=2007-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2008-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=35

Tristan
22 september 2008, 01:54
Tsja, ik weet het niet hoor, ik heb ooit wel een open back 2x12 cab van 65 amps met een Alnico Blue in combinatie met een Heritage G12H gehoord en dat klonk echt klote in combinatie met de Matchless Phoenix, naast de Matchless cabs een van de minste cabs die ik tot nu toe gehoord heb...
Een Alnico Blue vind ik zowiezo een gevaarlijke speaker, teringduur, en in combinatie met de meeste amps klinkt 'ie behoorlijk ruk, dus een veelzijdige cab ga je daarmee niet hebben, een Vintage 30 is veel veelzijdiger en heeft ook een hele mooie chime...
Bovendien is er het voordeel dat je een Vintage 30 in een closed back kan stoppen (Alnico Blue's klinken niet zo lekker in closed backs heb ik het idee) en dat komt de bassrespons wel ten goede...
Trouwens, even nog een tippie van mijn kant, die Kool en Elfring cabs zijn erg okee, de versie met Vintage 30's klinkt echt lekker en het lijkt me een mooie combi met een Matchless achtige amp...

music-maker
1 oktober 2008, 18:29
Thanks, ik heb inmiddels al contact gehad met die gasten van Kool&Elfring

Wat een professionals! Kreeg een nette situatieschets binnen een paar dagen via de mail. Waarin haarfijn werd uitgelegd het type hout vs versterker vs Speakercombi.

De ideale combi voor mij, zou volgens hun bestaan uit:

1x12 G12H70th
1x12 G12M25

ook werd V30's als alternatief genoemd

Mijn vraag aan jullie, welke van bovenstaande is nu de echte match, als ik dat hoge "chime" geluid wil en een strak laag?

Nogmaals de situatie:

Musicman Luke II
Ceriatone DC30

Alvast bedankt!

Tristan
2 oktober 2008, 13:36
Gewoon testen daar, maar ik zou zelf in ieder geval niet voor twee verschillende speakers gaan...
Met die gewone G12M erin ga je denk ik ook te veel chime verliezen, dus ik zou of voor twee G12H's of voor de Vintage 30's gaan als ik jou was...
Maar dus gewoon even bellen of je langs kan komen want dan kan je het daar testen...

ewout
20 oktober 2008, 21:47
Ik heb zowel een oude HC30 top als een nieuwe HC30 top, een oude Phoenix top en een nieuwe Phoenix top, twee Lightning 1x12 combo's, een Spitfire 1x12 combo, een Independance top, Avenger top en een Chieftain top getest...
Daaruit kwam dat Vintage 30's gewoon geschikte speakers zijn voor bij deze amps, waarom weet ik niet, maar dat was voor mij in ieder geval wel zo...
De HC30 is wat crunchier dan de Phoenix en heeft net wat meer harmonischen en tophoog maar minder onderkant...
De nieuwe Phoenix die ik getest heb was niet te vergelijken met de andere amps, kwam niet eens in de buurt naar mijn idee, waar dat aan ligt weet ik niet maar dat het zo was is voor mij een vaststaand feit...

Ondertussen heb ik de nieuwe Phoenix ook gehoord. Een combo met 1xG12H en 1xV30 (matchless label). Hij klonk verbazend iel en dun, merkbaar anders dan de oude Phoenix met Bogner V30 cab. Ik weet dat een cabinet veel uitmaakt, maar ik geef nu ook toe dat het erop lijkt dat er inderdaad een aanzienlijk verschil zit tussen oude & nieuwe Phoenix!

Engltje
23 oktober 2008, 17:38
Gewoon testen daar, maar ik zou zelf in ieder geval niet voor twee verschillende speakers gaan...
Met die gewone G12M erin ga je denk ik ook te veel chime verliezen, dus ik zou of voor twee G12H's of voor de Vintage 30's gaan als ik jou was...
Maar dus gewoon even bellen of je langs kan komen want dan kan je het daar testen...

Ik zag vandaag bij K&E op de site dat ze ook via een winkel gaan leveren.. Daar kun je ze ook gaan testen wss.

Tristan
23 oktober 2008, 19:53
Ondertussen heb ik de nieuwe Phoenix ook gehoord. Een combo met 1xG12H en 1xV30 (matchless label). Hij klonk verbazend iel en dun, merkbaar anders dan de oude Phoenix met Bogner V30 cab. Ik weet dat een cabinet veel uitmaakt, maar ik geef nu ook toe dat het erop lijkt dat er inderdaad een aanzienlijk verschil zit tussen oude & nieuwe Phoenix!

Ja, ongelofelijk he...
Maar die Matchless cabs zijn ook niet zo geweldig, dus dat doet ook zeker wat met het geluid, alhoewel de combo's dan wel weer beter klinken dan de heads + cabs naar mijn idee...

Tristan
23 oktober 2008, 19:54
Ik zag vandaag bij K&E op de site dat ze ook via een winkel gaan leveren.. Daar kun je ze ook gaan testen wss.

Oh, vast wel, het voordeel van daar testen is dat ze een demo cab hebben en direct de verschillende speakers erin kunnen zetten voor je, zo kan je goed het verschil horen, dat is wel tof... :)