PDA

View Full Version : Nieuw brug element voor telecaster.



treblemaster
28 januari 2003, 11:41
IK heb een MIJ 50's reissue telecaster en op zich ben ik erg tevreden met het geluid van m'n telecaster, maar ik zou graag iets meer "power" willen hebben (om m'n versterker te oversturen) en ietsje meer "middentonen". Ik speel garage rock achtige muziek, dus ik hou van een rauw, smerig geluid, maar ik gebruik niet heel veel overdrive (om een beetje een beeld te krijgen, ongeveer zoals Status Quo qua gitaar geluid). Heeft iemand tips voor een ander brugelement voor m'n telecaster zodat ie iets meer een rock monster wordt???

LordRiffenstein
28 januari 2003, 11:53
Je kan een humbucker element in een tele-uitvoering aanschaffen, krijg je automatisch een meer rock-sound. Check ff je mail!!!

Groeten,

Yoeri

telecastermaster
28 januari 2003, 12:04
Treblemaster I love you. Nou ja, je sound dan :wink:

Ik kan alleen helaas je vraag niet beantwoorden maar wil je wel mijn ervaring meedelen. Ik speel op een MIJ pink paisley telecaster (als hoofdgitaar). Ik heb hier vorig jaar 2 Harmonic Design pickups voor aangeschaft (uit de States meegenomen door mijn amerikaanse inmiddels ex-vriendin).

Het HD brug element is een verbetering t.o.v. de stock PU. Het klinkt vergelijkbaar qua frequentie karateristiek maar het geluid is aanmerkelijk strakker. (Dit geld ook voor het hals element, maar ik ga de stock neck Pu weer terug zetten. Die is weliswaar wat moddiger maar heeft ook iets meer midden).
De output van de Harmonic Design is niet hoger dan stock PU en geeft daarom geen 'rockier' sound.

Heb je al geprobeerd om het brug element iets omhoog te schroeven om zo de output te verhogen?
Overigens vind ik dat het brug element niet veel midden hoeft te hebben. Het leuke van het tele brug element is dat het veel laag en hoog bevat en daarom altijd goed door klinkt in een mix met andere instrumenten die veel midden hebben (zoals vocalen).

Het lijkt me dat je zou moeten kijken naar pickups die 'moderne' sound geven (i.t.t. de vele 'vintage' pickups die worden aangeboden.)

Ik zou zelf als ik nieuwe Pu's zou aanschaffen waarschijnlijk Kinman pickup's proberen. (ik heb ze op mijn start zitten; peperduur maar erg goed).

http://www.kinman.com/

vulvasonic
28 januari 2003, 12:07
Dat werkt idd perfect. Maar dan heb je ook echt het geluid van een humbucker.

Die gasten van Status Quo...., Francis Rossi doet geen gekke dingen en heeft eigenlijk een behoorlijk clean geluid. Rick Parfitt heeft een veel rouwer geluid. En dat heeft voor een groot deel te maken dat hij speelt op een setje 013/062 snaren. Zet deze op je gitaar en speel over een paar Marshallstacks, dan heb je je Quo-sound (niet aan te raden als je last hebt van RSI).

Marc Oblivian
28 januari 2003, 12:18
Op 2003-01-28 11:41, schreef treblemaster:
IK heb een MIJ 50's reissue telecaster en op zich ben ik erg tevreden met het geluid van m'n telecaster, maar ik zou graag iets meer "power" willen hebben (om m'n versterker te oversturen) en ietsje meer "middentonen". Ik speel garage rock achtige muziek, dus ik hou van een rauw, smerig geluid, maar ik gebruik niet heel veel overdrive (om een beetje een beeld te krijgen, ongeveer zoals Status Quo qua gitaar geluid). Heeft iemand tips voor een ander brugelement voor m'n telecaster zodat ie iets meer een rock monster wordt???


Wat voor muziek speel je dan precies (welke bands, want Status is geen garage rock)?
Just curious..
Succes met het vinden van je geluid...kan wel een tijdje duren hoor...hehe :smile:

treblemaster
28 januari 2003, 13:21
Iedereen bedankt voor de tips! Ik wil eigenlijk geen humbucker, want single coils hebben iets meer dat rauwere, scherpere, bijtende (zoals m'n naam al aan geeft hou ik wel van treble :wink: ). Daarbij heb ik nog een andere gitaar met humbuckers (epiphone les paul). Ik zou alleen iets meer output willen zodat m'n oude Laney top wat eerder overstuurd (heeft géén "gain" knop).
Marc, ik noemde Status Quo alleen om een beetje een indicatie te geven van het gitaar geluid, omdat de bands die ik nu ga opnoemen, waarschijnlijk veel mensen niks zegt (jou waarschijnlijk wel :wink: ). Deze bands hebben trouwens wel erg uiteenlopende gitaar geluiden (gelukkig maar); Rip Offs, Teengenerate, Oblivians, The Pagans, The Hives, The Reteards, Murder City Devils, Yabberwocky (oudere spul), Turbonegro en zo kan ik nog wel even doorgaan.....

treblemaster
28 januari 2003, 16:51
Wow, 13/62 snaren??!! Da's behoorlijk dik. IK heb nu 11/49 en dat speelt een stuk beter dan de 12/52 (al ik me niet vergis) die ik op m'n epihone LP heb.
Oh ja, Marc Oblivian. Ik heb m'n geluid al aardig gevonden, maar dan moet ik m'n versterker (Laney 60 watt top uit 1968) wel op 10 zetten en er zijn maar weinig gelegenheden waar dat mogelijk is. Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen zoiets als een hotplate (wel erg duur), een treble booster (aangezien Tommy Iommi van Black Sabbath dat ook gebruikte bij z'n Laney top in de begin jaren van Black Sabbath en ik dat wel gaaf vind klinken), of een pick-up met meer output.

Mitch
28 januari 2003, 18:35
Ik heb als back-up een Sq***r Fat Tele, dus met HB bij de hals. Het brugelement was flut en het moest wel een beetje kunnen scheuren, waarna er een Seymour Duncan Quarterpounder in is gegaan.
Nou: dat scheurt !!!! Hij heeft zelfs iets meer output dan de (relatief low output, maar toch...) hals HB. Verrekte makkelijk om vanuit de middenstand (lekker scheuren) door te schakelen naar de hals en zonder boost-pedaal te kunnen soleren op een iets hoger volume.
Bromt uiteraard ook iets pittiger op vette gain, maar als je meer vanuit een cleane setting net een randje wil door een high output single coil met lekkere treble-bite is dit echt een aanrader.

gaan met die banaan
28 januari 2003, 18:59
Ik heb een tijdje een Hotrail van SD in mijn Ibanez gehad. Ik heb hem eruit gewierd omdat ie naar mijn zin net iets te smerig klonk. Maar misschien perfect voor jou? 't Is wel een humbucker natuurlijk...

Qtron
29 januari 2003, 00:17
ik heb ook een MIJ strat, ik heb er Seymour Duncan elementen ingezet. ik ben voor de klassieke '50 telesound gegaan, vintage '54 elementen. ben er heel tevreden over, een groot verschil met de std pu's

ze hebben ook een 'hot' uitvoering, maar misschien is dit iets voor jou?

Quarter-Pound™

STL-3, STR-3 - This single coil pickup has enough power to compete with humbuckers. The stronger magnetic field of the quarter-inch wide pole pieces increases the output and allows use of a special coil winding. It keeps the high-end definition for great treble bite and a full, powerful midrange. The STR-3 rhythm pickup matches the lead model in tone and output, but uses 3/16 pole pieces.

op http://www.seymourduncan.com/ hebben ze ook goede soundclips

Moonchild
29 januari 2003, 01:13
Man, ik gebruik altijd .009/.042

@iro
29 januari 2003, 01:54
ik heb een hotrail in de brug positie van m'n tele en man dat scheurt, echt dat heb je nog niet gehoord! als je echt vet wil scheuren is de hotrail een echte aanrader

Marc Oblivian
29 januari 2003, 09:32
Op 2003-01-28 13:21, schreef treblemaster:
Iedereen bedankt voor de tips! Ik wil eigenlijk geen humbucker, want single coils hebben iets meer dat rauwere, scherpere, bijtende (zoals m'n naam al aan geeft hou ik wel van treble :wink: ). Daarbij heb ik nog een andere gitaar met humbuckers (epiphone les paul). Ik zou alleen iets meer output willen zodat m'n oude Laney top wat eerder overstuurd (heeft géén "gain" knop).
Marc, ik noemde Status Quo alleen om een beetje een indicatie te geven van het gitaar geluid, omdat de bands die ik nu ga opnoemen, waarschijnlijk veel mensen niks zegt (jou waarschijnlijk wel :wink: ). Deze bands hebben trouwens wel erg uiteenlopende gitaar geluiden (gelukkig maar); Rip Offs, Teengenerate, Oblivians, The Pagans, The Hives, The Reteards, Murder City Devils, Yabberwocky (oudere spul), Turbonegro en zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Whaaaaah! Een zielsverwant!!!
Gaaf man! Dat heb ik nog niet (veel) gehoord op dit forum dat er iemand ook maar geinteresseerd was in die muziek, laat staan het ook speelde!!!
Tja, weet van een paar van deze bands wel dat ze op Gibsons spelen of speelden.
Jack Oblivian speelde vaak op een Flying V of een Les Paul in het begin (Greg vaak op een Tele!!Volgens mij ook over een Fender versterker). Turbonegro ook Les Paul...maar da's ook weer een heel ander geluid, het zoe me nix verbazen als zij ook over Marshalls spelen.
De Hives hebben weer een veel scheller geluid met minder distortion, weet niet precies waar die gozer op speelt, maar het zou iets van een Danelectro kunnen zijn.
Versterkers e.d meestal weinig over bekend bij deze bands, maar je zou de websites van deze bands kunnen checken...daar staat soms bij wat er voor spul gebruikt wordt. Ook kan je ze proberen te mailen over de gebruikte setups...dit is wel het soort bands waar je ook nog een antwoord van krijgt :smile:...tenzij ze niet meer bestaan natuurlijk :wink:

Als je de Oblivians trouwens goed vindt, moet je es naar de Compulsive Gamblers luisteren (leden v Oblivians), niet echt heel erg garagerock, maar heel goed!

Succes!!!
Ow ja, speel zelf met een Heritage en soms met een Cort LP over een heel oude Marshall (geeneens buizen, 22 jaar oud ofzo) en daar kom ik ook een heel eind mee in het spelen van garage :grin:

treblemaster
29 januari 2003, 10:04
Ja Marc, nu kunnen we een front vormen :wink:
IK heb zelf al aardig wat versterkers gehad. Eigenlijk allemaal oude buizen tops (Soundcity, fender bassman), die ik toevallig goedkoop ergens vond. Het voordeel van dat oude spul (jaren 70) is dat het erg degelijk is en het eigenlijk met elk overdrive/distortion pedaal wel goed klinkt (itt veel nieuwe versterkers). Gelukkig géén problemen gehad met buizen of andere onderdelen die het begaven. DE Laney die ik nu hebt bevalt me zo goed, dat ik 'm niet meer weg doe. Het enige wat nog ontbreekt is een oude Les paul special double cutaway in TV Yellow :wink:

Marc Oblivian
29 januari 2003, 10:30
Yeah...now you're talking..
Ben zelf ook eigenlijk wel een beetje op zoek naar wat pedalen en evt in de toekomst nog een andere versterker erbij..
Speel echter zoveel stijlen (naast garagerock, waar ik het best m'n ei in kwijt kan) dat het moeilijk/onmogelijk is om het met maar een paar pedaaltjes af te kunnen, dus kan nog wel es een duur grapje worden. Maar ja: het geeft je weer een doel :smile:

Misschien in de toekomst idd ook nog wat met single-hum voor meer "twang" naast die LP's van me. Yes, the flesh is weak...hehe :smile:

Butcher
2 februari 2003, 03:01
De Fender Texas Special Tele is een goede optie.

Of een Rio Grande Texas Tallboy Tele

Of ieder Tele Pu van Lindy Fralin.

Andere suggestie: Een tubescreamer

Roel
3 februari 2003, 14:19
De pickups van Suhr zijn geweldig. Ik heb afgelopen weekend mijn Joe Bardens vervangen door Suhr pickups.

treblemaster
3 februari 2003, 15:26
Suhr?? Nog nooit van gehoord. Ik zal eens even surfen op het internet.
Wat voor soort geluid heb je Roel?? (ik bedoel bijv. in vergelijking met "stock" elementen).

Roel
5 februari 2003, 15:13
Suhr wordt gemaakt door http://www.suhrguitars.com
Ze zijn in Nederland te verkrijgen via Haar Guitars in IJsselstein. De sound is vintage, het nekelement klinkt echter wat voller dan een standaardelement.

Groeten,

Roel