PDA

View Full Version : Hoeveel modussen voor Harmonische Mineur??



Shay
28 januari 2003, 11:00
Yeah,

voor zover ik weet zijn er maar twee modussen voor een harmonische mineur.. klopt dit of heb je er meer? Je kan deze twee modussen over je hele hals achter elkaar spelen en het blijft in de tonenreeks..

pimmetje
28 januari 2003, 12:24
A harmonisch mineur: A B C D E F G# A
B harmonisch mineur: B C# D E F# G A# B
C harmonisch mineur: C D Eb F G Ab B C
D harmonisch mineur: D E F G A Bb Db D
etc...

Misschien bedoel je de hele-toons-ladder. Daarbij zit er tussen iedere toon in de ladder 1 hele toon verschil. Dan krijg je maar 2 verschillende ladders:
- A B C# D# F G A
- C D E F# G# A# C

Shay
28 januari 2003, 22:24
Bijvoorbeeld C D Eb F G Ab B C

Dit kan je op verschillende manieren over je hals spelen .. mijn vraag is dus .. hoeveel manieren heb je hiervoor?? Ik kan er twee vinden..

pimmetje
28 januari 2003, 23:11
Nu ben je me echt kwijt... twee manieren om 't over je hals te spelen?!? Hard, zacht, snel, traag... in een samba'tje :grin:

Ik weet nu echt niet wat je bedoelt met die "twee manieren". Bedoel je op twee manieren echt in 1 octaaf van C naar C of zo...? Moet haast wel, want anders zou je nog 6 andere beginpunten hebben en dus al meer dan 2 verschillende manieren.

Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden.

Shay
28 januari 2003, 23:19
lol :smile:

Als we uitgaan van een C harmonisch mineur !

Je kan dan op de 8ste fret beginnen en op de 3de fret .. Alleen de vingerzettingen zijn anders..

Dus hoeveel manieren heb je om em te spelen ... zo duidelijker :razz:

Negative K3 fan
29 januari 2003, 11:08
ik weet niet meer of het met dee harmonische of melodische mineur was, maar als je hem naar benedeen speelt moet je een gewone mineur ladder spelen en vervalt de verhoging(en)/verlaging(en)...

Guinness
29 januari 2003, 11:16
Ik snap um.

Wat jij bedoelt zijn geen modi, maar vingerzettingen. En dat zijn er heel veel. Idereen doet dat weer anders. Sommigen blijven in een blok net zoals Pent min. Andere spelen 3 noten per fret. Andere spelen er ook 4. Wat jij het makelijkste vind. Zoek eerst alle noten en zoek de posities beginnende met de grondtoon op de E, A en D snaar. Meer hoef je er niet. Dat zijn dan 3 posities.

moretel
29 januari 2003, 11:41
Combineer de patroontjes met de accoorden.

pimmetje
29 januari 2003, 12:26
Ah juist ja... kwartje is gevallen.

Teken gewoon 'ns een hals t/m pakweg de 15e fret of zo... dus gewoon 6 lijnen als snaren en een zooi streepjes erdoorheen voor frets.

Zet een bolletje op ieder fret-vakje waar een toon uit de gewenste ladder zit (er zijn ongetwijfeld websites die dit ook voor je doen). Je ziet dan al snel verschillende makkelijke posities om van lage E-snaar naar hoge E-snaar en weer terug te komen zonder je hand te veel over 'andere' frets te bewegen.

Je kan dan de grondtoon zoeken op een snaar (zoals Guinness al zei) of je hebt gewoon ff lekker schijt aan de grondtoon en je begint gewoon met een andere toon uit de ladder die toevallig lekker uitkomt op de lage of hoge E...

Als je op 4 of 5 posities zo'n boxje al aardig kent, wordt 't ook makkelijker om diagonaal over de hals door de ladder heen te werken.

Lightner
29 januari 2003, 13:07
Ja! Eindelijk! Ik snap het!

Woei :grin:

Lightner heeft het licht gezien :grin:
Ennuh, ik had ook een hele toffe site hiervoor gevonden gister, even zoeken...

Bingo:
http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lightner op 2003-01-29 13:09 ]</font>

ColtraneMatrix
29 januari 2003, 13:28
dit zijn de harmonisch mineur modes getransponeerd naar G

1. G Harmonisch Mineur
(1, 2, b3, 4 ,5, b6, 7)
2. G Locrisch Natural 6
(1, b2, b3, 4, b5, 6, b7)
3. G Major #5
(1, 2, 3, 4, #5, 6, 7)
4. G Dorisch #4
(1, 2, b3, #4, 5, 6, b7)
5. G Phrygisch Major 3th
(1, b2, 3, 4, 5, b6, b7)
6. G Lydisch #2
(1, #2, 3, #4, 5, 6, 7)
7. G Super Locrisch Diminished
(1, b2, b3, b4, b5, b6, bb7)

pimmetje
29 januari 2003, 14:10
Kolere, matrix... idioot joh! Met jou praat ik niet meer :grin:. Maar ehhhh... wat valt er nog naar G te transponeren aan "1, 2, b3, 4 ,5, b6, 7" :grin:?

ColtraneMatrix
29 januari 2003, 14:41
haha :smile: ok daar had je gelijk in :wink:

anyway dit stelde niet zoveel voor.. ik ken deze toevallig uit het hoofd door gebruik..

Het toepassen ervan is iets anders :wink:

to Shay: let wel.. er worden vele andere benamingen gebruikt voor deze modes maar dit zijn ze allemaal

Shay
29 januari 2003, 16:39
Als je bijvoorbeeld .. Am G F als akkoorden speelt kan je gewoon in een Am ladder blijven spelen .. en dat is dus erg lekker .. maar als we kijken naar Blue Bossa Bijvoorbeeld dan moet je opeens van ladders wisselen en dat vind ik dus best lastig.. Als ik wil soleren in zo'n reeks moet ik dat altijd thuis eerst oefenen want improvoserend van ladders wisselen (en vooral de juiste ladder) vind ik nog steeds heel moeilijk.. Van een Mineur naar een Harmonisch Mineur kan ik nog wel imrpoviserend . Bijvoorbeeld Am naar E7 .. dan klinkt een harmonisch mineur erg lekker .. je moet alleen wel wisselen .. Maar op andere akkoorden als DIMS .. MOL 7 .. etc moet ik nog veel oefenen om improviserend te werk te kunnen gaan .. iemand TIPS?

ColtraneMatrix
29 januari 2003, 18:10
zeker en vast blijven oefenen.. het heeft volgens mij een 20-30 tal jaren nodig eer je op je maximum niveau bent geraakt in jazz

Ik raad je zeker Frank Gambale's Technique Books 1 en 2 aan

ze handelen over het gebruik van toonladders over akkoorden (met cd en enkele licks)
Hij beschrijft echt ALLES.. welke toonladders (modes), pentatonische toonladders, arpeggios, triads en intervallen

Shay
29 januari 2003, 18:37
thnx matrix .. goeie tip..

moretel
29 januari 2003, 21:58
Ik ben nu bezig met een boek advanced soloing.
Elke dag start ik met opwarmen met het meespelen op een track waarin mineur en majeur ladder worden afgewisseld. Speel de toonladders eerst in dezelfde positie. Ik maak dan ter herinnering een overzicht op papier. Met zo'n backingtrack ga je dan ook wat melodischer te werk en het is leuker instuderen. Nu na een tijdje merk je dat je het veel meer op gehoor gaat doen, alleen is dat tijdens improvisaties op jam sessie niet echt makkelijk maar als je rustig een eigen nummer aan het uitwerken bent lukt dat wel.

Op dezelfde manier nu bezig om de melodisch mineur ladder erin te krijgen. De verschgillende modes zijn dan niet moeilijk meer maar gewoon toepassingen.

Gewoon veel oefenen op backingtracks.
Tijdens jamsessies wordt er toch vaak in 1 toonsoort gespeeld.
Zeg Shay ga jij weleens naar jamsessies in Den Haag, hier in zoetermeer is het altijd wel gezellig. Erg leerzaam.

Shay
30 januari 2003, 01:34
Nog een vraagske,

We nemen Am .. Behalve de Am ladder (op 5e fret) kan je ook een C majeur ladder spelen op de 8ste fret want het zijn exact dezelfde noten .. hoe verklaar je dit eigenlijk? Is die C majeur ladder een modus dan van die Am ladder? Het is zeg maar dus een C majeur ladder (beginnende op 8ste fret) met als grondtoon daarin een A.. Snap je um :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-30 01:39 ]</font>

Shay
30 januari 2003, 01:37
Waar in z'meer?? Boerderij??? En wanneer??

ColtraneMatrix
30 januari 2003, 09:16
Op 2003-01-30 01:34, schreef Shay:
Nog een vraagske,

We nemen Am .. Behalve de Am ladder (op 5e fret) kan je ook een C majeur ladder spelen op de 8ste fret want het zijn exact dezelfde noten .. hoe verklaar je dit eigenlijk? Is die C majeur ladder een modus dan van die Am ladder? Het is zeg maar dus een C majeur ladder (beginnende op 8ste fret) met als grondtoon daarin een A.. Snap je um :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-30 01:39 ]</font>


jep.. C Ionisch (majeur toonladder) is hetzelfde als A Aeolisch (natural mineur toonladder)

de verklaring zit in de intervals die je krijgt
majeur = heel heel half heel heel heel half
voor C = C D E F G A B

mineur = heel half heel heel half heel heel
voor A = A B C D E F G

het zijn dus dezelfde noten!

Tymon
30 januari 2003, 10:55
Een hele simpele manier om modes te benaderen is om van de Ionische (majeur) mode uit te gaan en de modes te zien als verschillende start en eindpunten van deze ladder. DUS: als je bijvoorbeeld een C majeur (Ionische) ladder hebt speel je de noten:

C-D-E-F-G-A-B-C

als je nu de 2e mode neemt, namelijk de Dorische speel je precies dezelfde noten maar dan vanaf D. Dus:

D-E-F-G-A-B-C-D - dit is dus een D dorisch.
Het startpunt bepaalt dus de toonsoort.

Zo gaat dat voor alle modes:

1. Ionisch
2. Dorisch
3. Frygisch
4. Lydisch
5. Mixolydisch
6. Aeolisch
7. Locrisch

Hope that helps!
Tymon

Guinness
30 januari 2003, 11:25
Maar het is toch zo dat het al een hele lange tijd duurt om je de klanken eigen te maken van die modi?

Dat echt moet luisteren naar de tonen. Klopt dat?

moretel
30 januari 2003, 15:29
Elke modus heeft zijn eigen sound, sfeer
dorisch hoor je veel bij santana,
lydisch en frygrisch veel bij Vai en Satriani.
Het is belangrijk om de root van de ladder te weten.
Ook op welke soort accoorden je ze toepast maakt de modes wat ze zijn.
Het is allemaal eigenlijk niet zo moeilijk.
Ik verschuif het patroon van de ionische (gewone majeur ladder) naar een andere positie op de hals.
Als ik b.v G lydisch speel dan verschuif ik het patroon 5 posities terug, zoek mijn root en speel. In feite speel je dan het patroon van de G majeur ladder in de zevende positie i.p.v. de twaalfde positie.
Alleen de root ligt anders.
Met zo.n 5 posities die ik ken kan je dan alle modes wel over de hals spelen.

Je moet om te oefenen wat accoorden zelf op nemen of mee spelen op tracks.
De toepassing van de accoorden is erg belangrijk.

moretel
30 januari 2003, 15:48
Op 2003-01-30 01:37, schreef Shay:
Waar in z'meer?? Boerderij??? En wanneer??

De Boerderij, soort plaatselijk Paard van Troje.
Dinsdag om de twee weken, data staan ook op de site.

Shay
30 januari 2003, 15:58
Hey moretel,

paas me website aub ... ik heb zeker zin om langs te komen ... zinvol om je eigen gear mee te nemen?

greetzz

moretel
30 januari 2003, 22:49
http://www.boerderij.org

Versterkers staan er, ik neem altijd een blues driver o.i.d. mee, ik zou niet teveel sjouwen.
Een vriend van me kan over twee weken ook, die maakt altijd leuke foto's.

ColtraneMatrix
30 januari 2003, 23:12
Op 2003-01-30 15:29, schreef moretel:

De toepassing van de accoorden is erg belangrijk.




inderdaad! Leer zoveel mogelijk akoorden in zoveel mogelijk posities en je kent zo goed als alles van je toonladders :smile: