PDA

View Full Version : binnenzijde achterblad lakken



gertgert
19 oktober 2007, 13:26
In een bouwboek las ik dat bij flamengo en/of klassieke gitaren soms het achterblad aan de binnenkant (dus achterblad + steunbalkjes) in de lak wordt gezet. Het ziet er mooi uit, maar ik ben zelf bang dat het de klank negatief beinvloed. Heeft iemand daar ervaring mee of ideeen over?

Mattia
19 oktober 2007, 13:47
Waarom zou een dun enkel laagje schellac de klank negatief moeten beinvloeden, dan? Shellac (bijvoorbeeld) heeft minder demping dan het hout zelf (akoestisch zeer transparant), en het ziet er inderdaad mooier uit. Nadeel is wel dat eventuele reparateurs de lak eerst zullen moeten verwijderen voordat er ook maar ergens lijm aan te pas kan komen. Nu is dat bij een enkel laagje schellak niet echt een punt (schuur/schraap je in no-time weg, en je wil zwz je lijmoppervlak schoonmaken voordat je opnieuw lijmt), maar toch.

Ik overweeg om het bij de volgende gitaar wel te doen, puur uit esthetisch oogpunt.

gertgert
19 oktober 2007, 14:22
of olie? ik heb van die danish oil gehaald, dat ziet er mooi uit en brengt erg makkelijk aan..

Mattia
19 oktober 2007, 17:24
of olie? ik heb van die danish oil gehaald, dat ziet er mooi uit en brengt erg makkelijk aan..

Olie zou ik nou juist niet nemen, omdat dat intrekt en juist voor hogere/meer demping zorgt. Schellak of een dun, dun laagje Nitro, ga je gang. Maar liefst schellac, want dat laat zich makkelijk verwijderen als het nodig is. Olie ook helemaal niet, dus da's ook niet aardig voor een toekomstige reparateur...

Javaca
19 oktober 2007, 23:45
Over het gebruik van shellac aan de onderkant van het bovenblad lopen de meningen uiteen.
Een paar voors en tegens:

+ Het verhardt het oppervlak waardoor de klank wat scherper wordt.
+ Vocht kan het bovenblad moeilijker in.
+ Bescherming tegen stof en vuil.
- Vocht kan het bovenblad moeilijker verlaten.
- Lastiger met reparaties.

Je komt ook bouwers tegen die enkel de binnenkant van de rug en zijkanten lakken. Dit helpt ook in de projectie.

Een ander veel gebruikt middel is verdund eiwit (met water 1:1, opgeklopt, schuim afgeschept).

gertgert
20 oktober 2007, 15:40
ik bedoel ook de rug, niet het bovenblad.
kan je dat ook met dat eiwitmengsel behandelen?
ik ga het in elk geval eens proberen op een proefstukje.

gertgert
21 oktober 2007, 17:27
ik heb op een stuk mahonie vier vlakken aangebracht, elk een andere 'lak'.
1. danish oil
2. eiwitmengsel
3. acryl-lak
4. celluloselak

schellak heb ik nog niet.

De winnaar is de celluloselak, omdat dat het meeste 'lak'-effect heeft.
Het hout wordt er wel wat donkerder van, maar de mahoniespiegel komt er goed door uit.
Olie blijft mooi, en geeft een egale dekking. De acryllak heeft meerdere lagen nodig om effect te hebben, het blijft wat flets. Het eiwitmengsel komt wat onregelmatig op, is heel iets vlekkerig en heeft een grove structuur als je er met je vinger over gaat. Het geeft wel een mooie kleuring. Nadeel is dat die eierlucht niet echt tof is (het zal wellicht op den duur verdwijnen.?)
Ga nog even schellak opsnorren, en dat vergelijken met cellulose.

Mattia
21 oktober 2007, 17:36
Schellak en nitro zullen wel niet echt verschillen. Opmerking re: olie - die wordt meestal niet echt erg glanzend, en je wil veel fijner schuren voor het beste effect (mooie hout look, maar dan 3D). En zoals ik zei, niet optimaal voor dit soort toepassing...

gertgert
21 oktober 2007, 19:26
ik heb cellulose gebruikt, geen nitrocellulose. maakt dat nog uit?

Mattia
21 oktober 2007, 23:27
ik heb cellulose gebruikt, geen nitrocellulose. maakt dat nog uit?

is in principe hetzelfde.