PDA

View Full Version : Onderhoud hals



Marc Oblivian
28 januari 2003, 11:18
FF inhakend op het topic onderhoud frets: hoe zit het met de hals? Heb gehoord dat men de hals van een gitaar wel eens insmeert met olie tegen stroefheid en vuil. Is dat waar, bij welke soorten halsen (ongelakte, gelakte, beide) gebeurt dat en over welke soort olie gaat het hier?

pimmetje
28 januari 2003, 12:23
Ik gebruik blokfluit-olie, anderen citroen-olie, weer anderen speciaal spul van gibson of ander merk... volgens mij is 't allemaal ongeveer 'tzelfde: zuurloze olie.

Als je de zoekfunctie gebruikt, zie je waarschijnlijk nog wel een hele discussie over wat 't beste was en wat mensen nog meer gebruiken... 't verschil tussen hals schoonmaken en hals onderhouden/poetsen (en nog wel wat rand-verschijnselen).

LordRiffenstein
28 januari 2003, 12:56
Hals met rosewood of ebony toets: poetsen kan met nafta oftewel lighter fluid oftewel aansteker vloeistof. Haalt al het vuil weg en verdampt snel zodat het niet in het hout kruipt. Daarna de hals inwrijven met een of andere olie, inderdaad best zuurloze olie. Ik doe dit 1 tot 2 keer per jaar afhankelijk van hoeveel de gitaar gebruikt wordt.

Hals met maple toets, gelakt of niet: ook hier kan je nafta bebruiken. bij een gelakte toets kan je ook een lauw sopje maken met wat afwasproduct. Na deze behandeling kan je je gelakte toets een beurt geven met het product waarmee je je gitaarbody poets!

Groeten,

Yoeri

Marc Oblivian
28 januari 2003, 13:06
Senks!

De reden dat ik het vraag is dat (omdat ik veel speel en de gitaar dus gewoon vies wordt) de hals nogal eens een beetje stroef aanvoelt. Maak hem dan schoon met een vochtige doek, maar dat kan idd beter gebeuren met een speciaal schoonmaakmiddel en daarna inwrijven met olie. Bovendien krijg ik op mijn manier toch niet echt alle troep eraf. Nou, 'k zal es gaan winkelen bij mn gitaarboer.