PDA

View Full Version : Krassen in de lak



heavy-metal-thunder
18 oktober 2007, 23:14
Hoi, ik heb net een Tokai stratje gekocht. Ziet er nog heel goed uit voor de leeftijd, maar de vorige eigenaar heeft de body precies willen "afkuisen" met iets dat op staalwol lijkt. Resultaat een massa krassen in de lak (vernis), niet tot op het bloot hout. Ik heb niet direct een foto om te posten, maar anders moet je eerst zelf ff jouw gitaar met staalwol afstoffen :-)

Is dit er op één of andere manier uit te krijgen? Ik wil er niet overdreven veel geld aan besteden, m.a.w. zelf doen.

Dank voor alle tips.

fred dons
19 oktober 2007, 08:33
als de krassen erg diep zijn eerst verder schuren met 600-800 nat (zo niet deze stap over slaan) dan polijsten met commandant 4 en een katoene doek
(blauwe potje)

heavy-metal-thunder
19 oktober 2007, 09:18
Oké, thanks Fred.
Ik zal deze namiddag eens een foto posten. Echt diep is het niet, maar met auto polish krijg ik dit er niet uit.

Alvast nog een vraagje, waar haal ik schuurpapier 800 en Commandant 4? En wat kost dit ongeveer (sorry, ben gierige Belg)?

fred dons
19 oktober 2007, 09:58
800 grit schuurpapier bij de meeste verfhandels, commandant 4 bij de autospeciaal zaak (bijvoorbeeld Halfords) kost iets minder dan 10 euro geloof ik voor een heel blik waar je wel een jaartje of wat mee voor uit kan

Hollemans
19 oktober 2007, 11:05
Heren,

Ben gister voor zo'n zelfde dilemma naar een speciaalzaak in zilverwerken geweest. Zij hadden heel andere schuurpapier waardes. Ik kreeg een velletje mee (aardig :speed: ) maar het bleek niet te werken. Gelukkig op mijn akoustische uitgeprobeerd van 3,5 en niet op de gitaar waar het voor bedoeld was. Het papier noemde ze 0/8 geloof ik. Erg fijn, maar niet voor lak. Is dat commendant wel veilig? Is dat gewoon een kwestie van goed poetsen?

Kim Wilson
19 oktober 2007, 11:37
Commandant wordt vooral gebruikt om auto's te poetsen. Het is een cleaner waarmee je je lak polijst, zodat je al die kleine en fijne krasjes (rond je slot en zo, en waskrassen) uit je lak poetst. Lijkt me wel veilig dus. :)

Hollemans
23 oktober 2007, 13:35
Mannen,

Ik heb commendant gebruikt, zeeer succesvol. Een oude onderbroek (zijden he :stop: ) gebruikt, en een heeel klein beetje commendant 4. Dit maakt gitaren die niet een superdunne laklaag hebben, want je schuurt er als het ware gewoon wat vanaf, weer als nieuw. Echt super, bedankt voor de tip!