PDA

View Full Version : Kijk eens wat ik me vandaag gekocht heb...



Spitfire
18 oktober 2007, 22:01
Een hele mooie tweedehandse Laney VC30 in bijna-perfecte staat (die van morroow op dit forum) :)

Ongelooflijk wat een mooie klank daaruit komt in vergelijking met mijn AD30VT, begrijp me niet verkeerd, de Vox is een leuke versterker, maar dit is echt in-your-face helderheid, defintie en dynamiek. Ik wou alleen dat de scheur iets verder ging, maar dat is op te lossen met een mooi pedaaltje.

http://aycu26.webshots.com/image/30665/2003222480511636874_fs.jpg

En nu ik er toch een topic over geopend heb, tijd voor wat vraagjes:
- Ik heb hem aangesloten op een geaard stopcontact en hij ruist op hoge volumes als je niet speelt, tot zover alles normaal, maar de ruis wordt minder als ik mijn vinger op de snaren leg, klopt dit?
- Toen ik hem thuis van de achterkant bekeek zag ik dat (door de hitte) de speakerkabel aan een buis zat vastgeplakt. Die heb ik nu losgepeutert en 'buitenom' gedaan, is er de kans dat er in de kabel iets kapot is gegaan (omdat het algemeen bekend is dat je een goed functionerende speakerkabel moet hebben omdat je anders de eindtrappen kunt opblazen)?
- En het laatste, als ik hem uitzet hoor ik een tijdje nog iets af en toe tikken, zijn dit de buizen die dan weer krimpen ofzo?

dePerik
18 oktober 2007, 22:10
Gefeliciflapstaart! Ik blijf het zeggen; Laney's zijn oké.
En als anwoord op jouw vragen; 1. ja klopt, jou lichaam fungeert als massa. 2. zolang het metaal in de kabel maar in orde is, dat kan wel een stootje hebben, kijk anders ff goed en doe er wat iso-tape omheen. Of anders nieuwe kabels als je het biet vertrouwd. 3. Dat getingel zijn inderdaad de buizen, maar het is het metaal dat je hoort, niet het glas. Als ze dat gaan doen als je amp nog aanstaat heb je een probleem, dan zijn ze op of microfonisch en heb je neiuwe nodig.

Eko
18 oktober 2007, 22:21
Feli met de amp. Het circuit van de VC 30 is eigenlijk als een AC 30 van Vox. De gitarist van Bonnie Raitt ( George Marinello) speelt al jaren over een VC 30 ( alleen de 2 x 12 inch versie). Op het podium staat een AC 30 met de VC er achter. De Vox is al een oude en legendarisch onbetrouwbaar. De VC 30 is al jaren zijn beste maatje en is nog nooit kapot gegaan.
Het ruisen van de amp kan ook door singlecoils komen in je gitaar. Die zijn ook niet stil. Humbuckers zijn wat stiller.
Buizen die afkoelen kunnen inderdaad altijd krimpgeluiden maken. Geen nood , even 10 minuten af laten koelen voor vervoer en je bent veilig.

Spitfire
19 oktober 2007, 11:32
En nog een allerlaatste vraag, wanneer zet ik hem op standby? Alleen bij aanzetten of ook nog op andere momenten?

Squier4ever
19 oktober 2007, 11:50
En nog een allerlaatste vraag, wanneer zet ik hem op standby? Alleen bij aanzetten of ook nog op andere momenten?

bij het aanzetten en als je tussendoor een kleine pauze pakt (bijv. 15 min). dan kun je je amp beter niet uitzetten, slijten je buizen wat minder.

JeroenSchaaf
19 oktober 2007, 11:56
Gefeliciteerd!

wat voor gitaartje staat daar zo mooi naast? een Blade?

drap
19 oktober 2007, 11:59
Bij het uitzetten zet ik m'n versterker ook altijd eerst op stand-by en dan pas uit.

Anyway, gefeliciteerd met de aankoop Spitfire!

Squier4ever
19 oktober 2007, 12:51
Bij het uitzetten zet ik m'n versterker ook altijd eerst op stand-by en dan pas uit.

Anyway, gefeliciteerd met de aankoop Spitfire!

daar zijn de meningen over verdeeld, maar volgens mij is het beter om alles in een keer uit te zetten.

Kim Wilson
19 oktober 2007, 12:55
Als ik eerst de amp op standby zet, plopt ie iets. Als ik hem in één keer uit zet, heb ik dat niet. Dus ik doe hem gewoon in één keer uit. Aan ook trouwens, beide schakelaars tegelijk. Hij warmt ook wel op als ie aanstaat.

Squier4ever
19 oktober 2007, 12:56
Als ik eerst de amp op standby zet, plopt ie iets. Als ik hem in één keer uit zet, heb ik dat niet. Dus ik doe hem gewoon in één keer uit. Aan ook trouwens, beide schakelaars tegelijk. Hij warmt ook wel op als ie aanstaat.

dat schijnt niet zo goed te zijn voor je tubes....

Spitfire
19 oktober 2007, 13:35
Gefeliciteerd!

wat voor gitaartje staat daar zo mooi naast? een Blade?

Jups, een RH-2

De versterker gaat trouwens ongelooflijk hard, maar is goed te regelen naar een laag volume omdat er best veel weerstand (in de zin van: je moet wat kracht geven om hem te verschuiven) achter de pots zit.

JeroenSchaaf
19 oktober 2007, 18:24
Owke dan Rh-2 mooi ding! wil zelf graag een Rh-4!

Dirk_Hendrik
19 oktober 2007, 18:57
daar zijn de meningen over verdeeld, maar volgens mij is het beter om alles in een keer uit te zetten.

Verklaar jezelf?
Als je em eerst in standby zet en even later pas uit kunnen de hoogspanningscondensatoren (filter caps) nog even een stukje ontladen. Zo blijven er dus geen hoge spanningen in een koude versterker (bij weer aanzetten maar nog niet volledig opgegloeid) staan wat schadelijk kan zijn. Van alles in 1 keer uit zie ik geen voordelen.

Ibanez RuleZ
19 oktober 2007, 19:13
bandgenoot van me heeft m: was zeeer positief verrast door die amp! gefeliciteert en veel plezier drvan.

H.

Squier4ever
19 oktober 2007, 19:22
Verklaar jezelf?
Als je em eerst in standby zet en even later pas uit kunnen de hoogspanningscondensatoren (filter caps) nog even een stukje ontladen. Zo blijven er dus geen hoge spanningen in een koude versterker (bij weer aanzetten maar nog niet volledig opgegloeid) staan wat schadelijk kan zijn. Van alles in 1 keer uit zie ik geen voordelen.

ik weet het verhaal niet meer psies, maar een buizentech heeft t me een keer uitgelegd, long ago, een moeilijk en technisch verhaal en ik heb de gewoonte alleen de voor mij belangrijke zaken daaruit te onthouden......

Noid
19 oktober 2007, 21:24
Verklaar jezelf?
Als je em eerst in standby zet en even later pas uit kunnen de hoogspanningscondensatoren (filter caps) nog even een stukje ontladen. Zo blijven er dus geen hoge spanningen in een koude versterker (bij weer aanzetten maar nog niet volledig opgegloeid) staan wat schadelijk kan zijn. Van alles in 1 keer uit zie ik geen voordelen.
Ik heb een buizenversterker zonder standby. Wel speel ik altijd nog wat als ik hem uit zet, ik heb een tick voor dat krakende wegstervende geluid :) Is dat nog enigzins beter, dan hem uit te zetten zonder nog wat na te spelen?

@TS: mooie versterker: die speakerkabel zou ik zeker even vervangen: better safe than sorry!

the sure thing
19 oktober 2007, 21:42
Dat spelen TERWIJL je een buizenversterker uitzet, kan je beter niet doen. Of je nou wel of geen standby switch hebt....

Noid
19 oktober 2007, 21:45
Dat spelen TERWIJL je een buizenversterker uitzet, kan je beter niet doen. Of je nou wel of geen standby switch hebt....O.k, kun je ook aangeven waarom niet?

Mitch
19 oktober 2007, 22:01
Dan sterft de mojo ook, van binnen.... :soul: