PDA

View Full Version : Fox-bender maken.



Javaca
18 oktober 2007, 21:11
Bij het beschouwen van de bouw van de luit vertelde m'n leraar dat alle duigen van de luit exact hetzelfde gebogen moeten worden. Uit de gein zei ik toen dat ik dan beter een fox-bender kon gebruiken.:p
Beter had ik het niet gezegd, want de leraar wilde er meteen alles over weten.

We hebben dus besloten dat ik ga proberen de luitduigen te buigen op een foxbender.
Probleem: nu moet ik er wel zelf één bouwen...

Omdat ik op low-budget zit dacht ik er aan om de volgende dingen te gebruiken;
-Mdf (kan ik gratis aan komen, zelfs in zeer dikke stukken)
-Lampen (voor een heatblanket heb ik geen geld)

Heeft iemand hier ervaring mee?

ernieman
18 oktober 2007, 21:35
Jos (Josse) heeft er laatst eentje gebouwd. Je hebt ook nog wel een allu plaat nodig en nog wat bouten etc, maar dat zullen ze in boom wel hebben.

Hopelijk verteld hij hier meer.

Ik vraag me af of het wel echt nut gaat hebben voor een luitduig. Zo'n duig heeft maar 1 ronding (1 richting) en na 3 a 4 duigen gebogen te hebben lukt dat buigen je in ongeveer een kwartiertje a 20 minuten (ik doe het momenteel in 10 minuten), terwijl je met een fox toch gauw 40 minuten en meer bezig bent met 1 run (kun je wel 2 duigen in 1 keer buigen denk ik zo).

johan_mooyer
19 oktober 2007, 10:15
hee daar,
buigen met een mal gaat best rap hoor.
ik heb er ook zelf een gemaakt voor m'n
alu top semi. zo'n mal maken stelt niks
voor, twee zijkanten met het model van je
te buigen hout een tussen stuk om de
fittingen voor de lampen in te bevestigen
stuk alu erover heen, twee klemmetjes aan
de zijkanten en je bent er zo'n beetje wel.
pas wel op voor je hout, sommige mensen
leggen bak papier tussen het hout en de alu.

groet!

Johan

Madcow
19 oktober 2007, 12:02
foto's! dat helpt echt voor meer reacties :)

gertgert
23 oktober 2007, 19:01
in het boek van Jim Williams (a guitar maker's manual) staat een bouwtekening van zo'n bender.
het ziet er bruikbaar uit, en is volgens mij vrij eenvoudig te maken.

gertgert
4 maart 2008, 16:40
ik heb er 1 gemaakt. Inmiddels ook in gebruik genomen, en ik ben er erg tevreden over. Ik buig eerst voor op een ijzeren buis/gasbrander en daarna bak ik 'm af in de bender. Half uurtje stomen en daarna in de mal. Als je voorbuigt valt het terugveren erg mee vind ik. Kosten: ongeveer 40 euro.
Porceleinen fittingen zijn het duurst (5 euro per stuk), alu plaat van 12,50,
10,- multiplex, en wat restmateriaal (draadeind, bouten etc.).
Verder heb ik er een oventhermometer ingebouwd (zoeen die je in het vlees prikt, te koop bij blokker voor ongeveer 2 euro). Ik laat de temperatuur oplopen tot zo'n 130 graden.

gerritje tralalalala
4 maart 2008, 16:47
mag ik vragen wat duigen zijn.

Minda
4 maart 2008, 17:04
ik heb er 1 gemaakt.

Foto's en bouwbeschrijving graag! Ik wil er ook 1.

En duigen zijn dunne, gebogen latjes om een 3D gebogen oppervlak te maken. Een houten ton is bijvoorbeeld van duigen, en de achterkant van sommige instrumenten, zoals de luit, ook.

Plaatje:

http://www.usd.edu/smm/PluckedStrings/Lutes/10214_Italian_lute_back.jpg

Dank,

Mattia
4 maart 2008, 17:48
Ik ben mijn 'Doolin-style' Fox Bender aan het afbouwen, werkt wel met hitte dekens, maargoed, als er interesse is post ik wel wat plaatjes als die af is. Echte constructieplaatjes lijken me bijna onzin (gewoon een halve gitaarbody mal maken, voor mij massief en volle breedte, voor een bender met gloeilampen twee delen met metalen latjes ertussen), maar details van het afgebouwde exemplaar wil ik best posten. Ik verwacht de boel van het weekend een beetje af te ronden...

Mattia

Minda
5 maart 2008, 09:26
OK, ik heb op het www al wat plaatjes gevonden. Maakt het uit of de bender breder is dan het te buigen hout? De zijkant van mijn jazzproject is maar een centimeter of 4 breed. Gewoon wel een brede afdekstrip nemen?

Overigens denk ik aan een bouwlamp i.p.v. gewone gloeilampen, met een dimmer als regelaar en zo'n thermometer als Gert gebruikt. En met verwisselbare contourdelen, want mijn jazzer is al niet symetrisch en ik vrees dat als ik het ding heb, hij niet voor maar 1 project gebruikt zal worden.

gertgert
5 maart 2008, 13:55
ik kan even kijken of ik de bouwtekening kan inscannen, maar het is vooral vanaf foto's gemaakt. Mijn mal is met 15 cm. breder dan de zijkant (doorgaans 10 cm). Een bouwlamp past daar niet tussen, 3 gloeilampen van 150 watt wel. Bovendien kan je de gloeilampen verspreiden over de lengte van je bender om een gelijkmatiger warmte verdeling te krijgen.
zal dit weekend ook een fotootje plaatsen.

Mattia
5 maart 2008, 15:05
Breeder maakt niet uit, als het maar niet nauwer is.

gengar
6 maart 2008, 09:57
nu wordt er weer over bakpapier gesproken, terwijl hier bestanddelen in zitten die we niet in ons hout willen correct?? Hebben we het over PAK papier of over BAK papier??

Minda
6 maart 2008, 13:30
We hebben het over bakpapier, maar dan niet de vettige, geimpregneerde. Gewoon goedkope bruine zooi van de buurtsuper.

Mattia
6 maart 2008, 17:42
Ik heb het over pakpapier, hoor; dat spul dat stewmac gebruikt om z'n pakketten mee vol te proppen is ideaal. Het is een vochreservoir, daar dient het voor, dus het moet absorberen. Bij bakpapier moet je zeker zijn dat er geen siliconen inzitten.

gertgert
8 maart 2008, 11:11
http://img295.imageshack.us/img295/2076/foxbenderresizedcf2.jpg

http://img295.imageshack.us/img295/2962/foxbender3resizedxw7.jpg

Minda
8 maart 2008, 14:29
Gaaf! En van binnen verhit met gloeilampen! Echt mooi...

barno
8 maart 2008, 17:04
knap!

geven die gloeilampen echt genoeg warmte?

gertgert
9 maart 2008, 10:36
volgens mijn thermometertje zo'n 130/140 graden. dat is echt heet genoeg.
je kunt evt. een dimmer installeren om te expirimenteren met de temperatuur.

Ik gebruik nu 2 x 100 watt en 1 x 150 watt

http://img148.imageshack.us/img148/5908/benderaan1resizedkg3.th.jpg

superfly
9 maart 2008, 12:05
Heel leuke info! Zou je met losse tussen stukken kunnen werken voor een asymmetrisch model (cutaway)? Of heb je dan twee afzonderlijke mallen nodig?

Wim

Mattia
9 maart 2008, 14:07
Heel leuke info! Zou je met losse tussen stukken kunnen werken voor een asymmetrisch model (cutaway)? Of heb je dan twee afzonderlijke mallen nodig?

Wim

Je kan gewoon een cutout in de mal inbouwen, met een inpassend 'puzzestuk' om 'm weer compleet te maken.

Minda
9 maart 2008, 15:46
En ik denk dat je het persstuk in de cataway ook moet verhitten, met een eigen lampje, of zo. Of niet? Volgens mij kan je alleen aan de binnenkant van de bocht goed verhitten.

Mattia
9 maart 2008, 16:14
En ik denk dat je het persstuk in de cataway ook moet verhitten, met een eigen lampje, of zo. Of niet? Volgens mij kan je alleen aan de binnenkant van de bocht goed verhitten.

Nou, niet echt, nee. Je verhit de buiging bij de waist toch ook niet van binnen als je met lampen werkt?

gengar
9 maart 2008, 19:22
mooi gebouwd, maar ik heb een vraag aan de hand van de opmerking van Mattia. Hoe krijg je het gedeelte dat in de 'waist' valt verhit op deze manier aangezien dit niet in contact staat met de mal totdat in de juiste vorm is gedwongen?

Minda
9 maart 2008, 20:58
Dat met die waist was me ook opgevallen, maar die bocht is lang niet zo krap als die rond de cutaway. Je kan het hout dus koud in die bocht drukken, en de verhitting helpt om het die vorm te laten houden. Maar koud buig ik de boel niet in de bocht à la de cutaway van een es335.

Mattia
9 maart 2008, 22:24
mooi gebouwd, maar ik heb een vraag aan de hand van de opmerking van Mattia. Hoe krijg je het gedeelte dat in de 'waist' valt verhit op deze manier aangezien dit niet in contact staat met de mal totdat in de juiste vorm is gedwongen?

Hitte deken ;)

Die lampen, dat lijkt me te riskant, te traag, en niet bepaald kosten effectief. Een deken kost zo'n 100 euro, wellicht minder, en als je maar een relatief duur setje hout niet breekt heb je het verschil met lampen met goede fittings er al uit, denk. Ik weet dat sommige mensen een hitte pistool/verfstripper gebruiken als extra externe hittebron. Maargoed, als je die ook moet aanschaffen wordt zo'n deken steeds aantrekkelijker....

gertgert
10 maart 2008, 08:47
mwoah, lampen plus fittings kosten 20 euro.
maar zo'n deken klinkt wel interessant.
die waist buig ik eerst voor met stalen pijp/brander.
zo maar naar beneden draaien levert cracks op.
Ik draai dan de zijkant vast op het punt van de waist, en buig dan met
de handen de zijkanten naar beneden. die klem je vast. Je houdt het apparaat een drie kwartier aan, blijft het hout nathouden totdat je uitschakelt. Na een dag haal je het uit de pers, en het blijft dan redelijk in vorm. soms is iets bijbuigen nodig.