PDA

View Full Version : Beginnersbassen



Pagina's : [1] 2

Whiplash
27 mei 2006, 15:10
Ik speel nu een jaar of 2/3 gitaar en wil nu ook wel een bas erbij,
nu kan ik deze kopen voor 100 euro :

http://pic18.picturetrail.com/VOL905/3212915/10443592/150210506.jpg

is van het merk Stagg
ik heb zelf helemaal geen verstand van basgitaren, dus is dit een goede bas voor de prijs of juist niet?

nielsduursma
27 mei 2006, 15:44
als je al een tijdje gitaar speel zul je ook wel weten hoe men over stagg denkt.
al hoor ik toch van velen dat hun bassen best te pruimen zijn.

almarvk
27 mei 2006, 16:52
De bassjes zijn prima, mits ze goed zijn afgesteld.

Ik vind dit trouwens wel een gedrocht...

artcore
16 juni 2006, 13:57
De prijs is goed, alleen zijn stagg bassen vaak erg slecht qua afstelling en geluid.
Punt is dan vaak dat je het ding moet verbouwen om er iets leuks uit te halen.
Maar.......soms heb je wel eens geluk ! Ik zou zeggen probeer hem eens uit.
Aan de andere kant heeft ibanez, yamaha en squier een betere keus aan bassen voor de (beginnende) bassist.

Whiplash
25 juni 2006, 12:59
Ik heb m gekocht!, ik heb een vraag : als ik er op speel klinken de onderste 2 snaren veeeel zachter dan de bovenste..zou dit kunnen komen omdat ik nu op een gitaarversterker speel of is dit normaal voor een bas?

Daniël_san
25 juni 2006, 15:25
komt waarschijnlijk door je gitaarversterker. (je bedoelt toch de laagst klinkende snaren?)
Je speakers zijn niet gemaakt om die frequenties te weergeven, dus klinken ze minder.

Whiplash
25 juni 2006, 15:57
nee, de 2 laagste snaren ( dus de zware bas tonen ) klinken prima, alleen de wat hoger klinkende snaren zijn echt veel zachter..vooral de aller hoogste snaar. die klinkt bijna even zacht als zonder een versterker...
ik ga toch over een week of 2 een bas versterker halen, hopelijk helpt dat

masterwilliam
25 juni 2006, 18:18
ik heb een vraag aan jullie, ik wil dus een basgitaar aanschaffen en ben afgelopen dinsdag bij de muziekwinkel langs geweest maar die had nog maar 2 bassen toen heb ik op 2 Stagg bassen gespeeld maar is Stagg aan te raden?
en nu krijgen ze dinsdag nieuwe bassen binnen nog een Stagg een Fusion model die is wat kleiner http://www.groove-factory.nl/catalog/product_info.php?cPath=29_36_234_112&products_id=597&osCsid=50a93e3a282a7bab6531d70f11178238
dat is deze, maar ik heb zelf in gedachten de Ibanes GSR200 Soungear omdat die een lekker smalle hals heeft en ik wil er Metallica enzo mee spelen en heb met een Randall versterker gespeelt is die aan te raden?

Graag jullie reacties en tips :soul:

Globetrotter
25 juni 2006, 18:29
Nou, ik zou ook nooit een Stagg gitaar kopen, maar over die bassen heb ik toch al een vrij positieve en kritische review gelezen in Meet Music Magazine. Je vind het volledige artikel onder volgende link:
http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=231
Ik denk rekening houdende met de prijs dat ze wel ok zijn. Had er ook een tijdje 1 geleend en speelde wel leuk, sound viel ook wel mee.
Cheers,

Bart

masterwilliam
25 juni 2006, 18:38
ik heb het even gelezen, ik heb nog vraagje wat is het verschil dan tussen een passieve en een actieve bas? en is die Ibanez GSR 200 aan te raden?

Bassbitch
25 juni 2006, 23:04
Onderwerpen samengevoegd en opgeschoond.

Tho
25 juni 2006, 23:24
nee, de 2 laagste snaren ( dus de zware bas tonen ) klinken prima, alleen de wat hoger klinkende snaren zijn echt veel zachter..vooral de aller hoogste snaar. die klinkt bijna even zacht als zonder een versterker...
ik ga toch over een week of 2 een bas versterker halen, hopelijk helpt dat
Waarschijnlijk zal het wel wat helpen, maar het blijft echt Stagg.. Heb overigens wel een fijne plectrum van dat merk! :P
Een vriend van mij heeft een Hamer, die schijnen echt super fijn te zijn!

Merc Wiersma
26 juni 2006, 06:45
Een hamer en een Stagg; een vaker gebruikte combinatie :-)

masterwilliam
27 juni 2006, 12:26
Ik ben opzoek naar een mooie beginnersbas en nu lijkt mij deze Ibanez GSR 200 soundgear een mooie beginnersbas, maar nu zegt de muziekwinkel dat Stagg ook prima bassen zijn maar zoals ik op het forum gelezen heb krijg je daar heel wat problemen mee! en ze zeiden dat je voor Ibanez het merk betaalt maar ik weet het niet, want heb weinig negatiefs gezien/gehoord over Ibanez.

Bassbitch
27 juni 2006, 13:01
Omdat je nieuw bent vergeef ik het je, maar lees nou alsjeblieft even verder dan dat je neus lang is! Er zijn deze week al twee (!) topics gestart over beginnersbassen en beide met vragen over Staggs.
Ik voeg ze samen als je het niet erg vindt. Als je het wel erg vindt -> PM

fivelastwords
7 juli 2006, 16:19
Die GSR200 is zeker aan te raden. Ik heb er met veel plezier op leren bassen en qua prijs kwaliteit verhouding is het echt een koopje. Heb nog steeds spijt dat ik hem niet achter de hand heb gehouden als reservebass, ookal mag ik niet klagen met wat ik nu heb hehe... http://www.warwickbass.com/basses/_corvette_standard_s4a.html

Sora
26 augustus 2006, 21:30
Ben bij het zoeken op deze topic gestoot en ik heb ook wat beginnersvraagjes :)

Ik speel ook al 3 jaar gitaar en ik zou er nu graag een bas bijhebben, omdat een vriend vroeg dat ik kwam bassen in z'n nieuwe groepje (het feit dat ik dat bijna nooit bas laten we even terzijde ^^). Nu zat ik zo te denken om me dan toch misschien eens een goedkope bas aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er niet veel van. Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn ok :p

Wat raden jullie me hiervoor aan?

Noid
28 augustus 2006, 07:50
Ben bij het zoeken op deze topic gestoot en ik heb ook wat beginnersvraagjes :)

Ik speel ook al 3 jaar gitaar en ik zou er nu graag een bas bijhebben, omdat een vriend vroeg dat ik kwam bassen in z'n nieuwe groepje (het feit dat ik dat bijna nooit bas laten we even terzijde ^^). Nu zat ik zo te denken om me dan toch misschien eens een goedkope bas aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er niet veel van. Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn ok :p

Wat raden jullie me hiervoor aan?een squier jazz bass

Sora
28 augustus 2006, 11:50
Misschien een korte motivatie ofzo? ^^

olaf reijnders
28 augustus 2006, 14:33
Ben bij het zoeken op deze topic gestoot en ik heb ook wat beginnersvraagjes :)

Ik speel ook al 3 jaar gitaar en ik zou er nu graag een bas bijhebben, omdat een vriend vroeg dat ik kwam bassen in z'n nieuwe groepje (het feit dat ik dat bijna nooit bas laten we even terzijde ^^). Nu zat ik zo te denken om me dan toch misschien eens een goedkope bas aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er niet veel van. Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn ok :p

Wat raden jullie me hiervoor aan?

Van Farida heb ik veel positieve berichten gehoord. Vooral in vergelijking met Squier viel Squier in vrijwel alle aspecten door de mand.

Noid
31 augustus 2006, 22:44
Misschien een korte motivatie ofzo? ^^
De motivatie heb je zelf al gegeven, letterlijk: Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn.

Daarbij geef je ook nog aan dat je een goedkope bas zoekt voor erbij ... die jazzbassen die in Indonesie worden gemaakt zijn niet duur. En volgens de reviews op Harmony Central (die je natuurlijk ook altijd wel weer met enige scepsis moet bekijken) niet slecht voor het geld.

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Electric%20Bass/product/Fender/Squier%20Jazz%20Bass/10/1 (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Electric%20Bass/product/Fender/Squier%20Jazz%20Bass/10/1)

AvU
22 september 2006, 17:38
de squier bass heeft een goede bouwkwaliteit. of probeer een olp ook redelijke bassen met een goede bouwkwaliteit en speelt lekker (heb er zelf ook een :satisfie: )

pure passie
23 september 2006, 18:09
hallo,

ik speel nu 3 jaar electries gitaar. en sinds kort ook in een bandje. nou is het probleem van het bandje dat het geen bass gitarist heeft. en zou ik graag bassgitaar erbij willen. gaan doen. nou is mijn vraag wat is een niet al te duur gitaar om te beginnen. en kan ik het mezelf een beetje leren via tab's? groeten

schwalbe
23 september 2006, 18:49
Yamaha, OLP, de Richwood Fender-copys, Ibanez, Cort.
Eigenlijk dezelfde merken die ook leuke beginnersgitaren maken.

Primitive
23 september 2006, 20:27
gebruik nou eerst is die zoek functie staan zijn genoeg topics over te vinden!!!!!

om mezelf te quoten 2 topics naar beneden en zeg niet dat je die titel niet gezien hebt kan niet missen!!!

sinneD
23 september 2006, 20:52
de Squier Jazzbass schijnt best degelijk te zijn

Bassbitch
23 september 2006, 20:53
Topics (alweer) samengevoegd, en er maar meteen een sticky van gemaakt.





Als mensen 'm nou nog missen... :)

erwin78
24 september 2006, 20:52
Tja,ik vind het best moeilijk om te lezen dat sommige gitaristen een basgitaar kopen omdat er in de band al te veel gitaristen zijn.
Voor mij persoonlijk is bassen een roeping,ik speel nu 20 jaar bas en kan geen meter gitaar spelen,maar dat hoeft ook niet,ik sta wel flink te grooven.
Volgens mij is het gewoon moeilijk als je als gitarist begint,en je moet noodgedwongen gaan bassen om dan lekker te kunnen stuwen.

walkin' j. blue
25 september 2006, 21:07
ik speel al 18 jaar bas en 2 jaar nu gitaar, merk juist dat je door bassen erg veel kennis hebt over de eerste 4 snaren van de gitaar dus van bassen naar gitaar kan heel goed uitpakken. Wat betreft een simpele goede bas denk ik persoonlijk aan een fender jazz, mijn eerste bas was een fender jazz japan, niets op aan te merken, veel plezier van gehad

SBloke
6 oktober 2006, 12:15
Vriendin van SBloke:

Veel overal langsgaan en zien wat je het fijnste vindt. Heb je liever een eiersnijer of liever een weinig-moeite-bas? En, nog eens zoiets, als je van oorsprong gitarist bent, is de overstap naar een 3/4 bas niet veel makkelijker als je snel klaar moet zijn voor gigs etcetera?

Wat ik heb gedaan is niet de ultieme manier, maar heeft uiteindelijk wel gewerkt: de imitatie-bc riches op marktplaats (wel nieuw) zijn prima bassen voor alle genres buiten punk. (al zien ze er natuurlijk niet zo flashy&jazzy uit...)

Moonshape
13 oktober 2006, 16:11
Hallo daar!

Ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit hier juist post >.<

Ik speel nu een half jaar acoustic gitaar, maar een groep vrienden en ik willen een band beginnen. We hebben al een gitarist, en het is gewoon voor mij beter om bas te spelen heb ik kunnen werken aan mn geigen acoustic gitaar. Ik wil graag bas leren spelen, en ik heb mijn oogje op de volgende gitaar:

click! (http://www.mainmusic.nl/cms/lang/nl/shopprodukt/25971/Basgitaren/Caliber/Volcano_Basgitaar_startersset_inclusief_20_watt_ve rsterker_en_kabel.htm)

is dit wat? en heeft iemand nog tips?

(p.s. ik hoop echt dat ik dus goed post >.<)

Bassbitch
13 oktober 2006, 17:29
Hey Moonshape, je hebt je vraag juist gepost hoor! Lees dit topic ook nog even door voor wat tips voor beginners.

huskey
27 oktober 2006, 21:55
Volcano raad ik (en ik denk nog meer mensen) sterk af, slechte namaak. Kijk eerder eens naar Yamaha, Ibanez, OLP, Squier (niet de affinity series) en wellicht Epiphone. Deze zijn allemaal iets duurder maar daar kan je ook even mee vooruit en heb je ook echt wat.

Metal elfje
28 oktober 2006, 15:41
hallo

ik ben ook een beginnende basgitariste.
ik heb een ibanez startersset. Een zwarte, ik heb helaas nog geen foto :(
Xx

sinneD
28 oktober 2006, 15:49
zo'n squier vintage series bass lijkt me wel vet met de duncan designed pickups

als de bass series net zoals de gitaar series is is het een killer voor het geld (250 euries al met al)

DI-OEN
9 november 2006, 21:50
Volcano raad ik (en ik denk nog meer mensen) sterk af, slechte namaak. Kijk eerder eens naar Yamaha, Ibanez, OLP, Squier (niet de affinity series) en wellicht Epiphone. Deze zijn allemaal iets duurder maar daar kan je ook even mee vooruit en heb je ook echt wat.

amen..

ik sta er 200 % achte ( en "zucht" ik heb ervaring met de vulcanon ja.. zodra ik genoeg geld heb koop ik een yamaha.. :P )

is het misschien geen goed idee om een zwarte lijst met slechte beginners bassen op te stellen?

Jeffrey
29 november 2006, 18:12
Wat is er mis met die Squier Affinity's dan?

sickpunk
29 november 2006, 18:19
ze kunnen best lekker zijn, ik heb ooit een gitaar ervan gehad... heerlijk gitaartje(verkocht omdat ik fulltime ben gaan bassen).. maar het blijft de meest goedkope lijn van squier, met een standard of de nieuwe vintage serie ben je al een stap hoger en kan je wat langer voorruit

musicmaestro
29 november 2006, 19:45
lees toch regelmatig de folders door, veel scherpe aanbiedingen.
volgens mij kan je tegenwoordig echt een goede basgitaar kopen voor weinig geld

Hoegie
6 december 2006, 20:26
Heb het niet zo begrepen op Chinese copy's, voor mezelf koop ik liever een (duurdere) okkazie waar je sowiezo minder waarde op verliest en die eens ze uit '70 of '80 komen nog eerder in waarde stijgen, best wel iemand meenemen die het kent want op die zaken wordt er dan ook enorm in gesjoemeld (andere elementen, neck's , serial nr's...) om de waarde te laten stijgen, greetz Hoegie :B

Dolk
13 december 2006, 14:12
Mijn tip: begin lekker simpel. Hoe zwaarder je eerste bas speelt, hoe soepeler je uiteindelijk leert spelen.

Mijn eerste bas was een imitatie-Warlock van Marktplaats, in cherry sunburst. Er is veel aan dat ding moeten gebeuren, maar het is nu een prima basje. Voordeel is echt dat als je dan een keer een echt goeie bas in je pootjes krijgt, je ineens alles kan spelen wat je nooit lukte...
*denkt nog steeds kwijlend terug aan de Fender bas bij Feedback*

ACSlater
13 december 2006, 17:14
Mijn tip: begin lekker simpel. Hoe zwaarder je eerste bas speelt, hoe soepeler je uiteindelijk leert spelen.

Mijn eerste bas was een imitatie-Warlock van Marktplaats, in cherry sunburst. Er is veel aan dat ding moeten gebeuren, maar het is nu een prima basje. Voordeel is echt dat als je dan een keer een echt goeie bas in je pootjes krijgt, je ineens alles kan spelen wat je nooit lukte...

Kunnen we over discussiëren :) Op de door jou genoemde manier kan het leerproces ook onnodig moeilijk en lang worden. Mensen raken ontmoedigd en haken af terwijl ze misschien best talent hebben om goed te spelen.
Aan de andere kant heb ik zelf op een stuk brandhout leren spelen en kwam het uiteindelijk toch wel goed omdat ik er zoveel lol in had.

sickpunk
3 januari 2007, 18:43
ik vind de manier van Dolk eigenlijk wel goed... ik ben ook begonnen op een zwaar spelend ding... daarna een jazz gehaald en die express hoger laten staan en die een hele tijd als oefen bass gebruikt, resultaat als ik m'n fender pakte, die wel goed laag afgesteld staat: tijdens optredens vloog ik over m'n hals en speelde ik alles zonder moeite weg...
dus ik vind, dat het geen slecht idee is! je traint je vingers gigantisch ermee en je zult er later voordeel mee hebben...
hoewel jij ook gelijk heb, AC, het leren spelen op een barrel van een bass is geen pretje en kan inderdaad het enthousiasme van een beginner erg snel wegnemen...
maarja: al het begin is moeilijk ;)

Essiepoester
3 januari 2007, 20:27
Ik speel nu 10 maanden en ben op een ibanez btb 205 begonnen en heb er niets over te klagen speelt lekker, goed geluid en ziet er gaaf uit en is nog betaalbaar ook. Wat wil je nog meer!

Nico
13 januari 2007, 17:55
Heren en dames,

Wil graag bas gaan spelen, ben al een tijdje bezig met gitaar. In mijn prijsklasse lijken deze basgitaren mij wel goed:

Squirer affinity jazz bass
Squirer affinity P bass
Ibanez GSR200

Welke zouden jullie mij aanraden en waarom?

Alvast bedankt!

p.s Als ik forumregels heb geschonden vergeef dat mij aub.

Bassbitch
13 januari 2007, 19:14
Nico, je hebt de forumregels niet geschonden! Heel goed zelfs, dat je in een bestaand topic hebt gepost ipv een nieuwe te openen.

Welkom hier! Open je ook een voorsteltopic in het daarvoor bestemde subforum?

OJJVZ
16 januari 2007, 18:53
amen..

ik sta er 200 % achte ( en "zucht" ik heb ervaring met de vulcanon ja.. zodra ik genoeg geld heb koop ik een yamaha.. :P )

is het misschien geen goed idee om een zwarte lijst met slechte beginners bassen op te stellen?

Idem, m'n neefje had een tijdje gitaarles op de muziekschool ("vind je instrument", elke seizoen ander instrument)

Kreeg ie een volcano stratocaster 3/4 mee, HEEEEEELS
ik wou hem door het raam naar buiten gooien, en door het geluid er bijna ook achteraan springen, maar ik bedacht me, dan moeten ze voor de gitaar dokken.

en de pickups gaven gewoon verkeerde tonen door..
ik unplug, ik stem, ik plug in, ik check stemming, klopt niet?
ik unplug, blijkt ie wel zuiver te zijn maar de pickups waren vrij SCHIJT :P
en voelde ook niet chill, maar kwam vast bij tonika groningen vandaan en alles daar speelt schijt, zelfden goede afgestelde gitaren daar. (ookal ietsje beter sins ze verhuisd zijn..)

iedergeval, als die bas zo slecht is als de stratocaster van hun, NIET DOEN, YOU WILL REGRET IT!

zo, dat is dr uit, voelt stuk beter ^^

bvbockel
17 januari 2007, 15:50
erg knap een 3/4 volcano gitaar.
Deze bestaat namelijk niet:D

Prettig om te horen dat je er echt verstand van hebt waar je over praat.

Azrael
9 februari 2007, 14:34
Idem, m'n neefje had een tijdje gitaarles op de muziekschool ("vind je instrument", elke seizoen ander instrument)

Kreeg ie een volcano stratocaster 3/4 mee, HEEEEEELS
ik wou hem door het raam naar buiten gooien, en door het geluid er bijna ook achteraan springen, maar ik bedacht me, dan moeten ze voor de gitaar dokken.

en de pickups gaven gewoon verkeerde tonen door..
ik unplug, ik stem, ik plug in, ik check stemming, klopt niet?
ik unplug, blijkt ie wel zuiver te zijn maar de pickups waren vrij SCHIJT :P
en voelde ook niet chill, maar kwam vast bij tonika groningen vandaan en alles daar speelt schijt, zelfden goede afgestelde gitaren daar. (ookal ietsje beter sins ze verhuisd zijn..)

iedergeval, als die bas zo slecht is als de stratocaster van hun, NIET DOEN, YOU WILL REGRET IT!

zo, dat is dr uit, voelt stuk beter ^^

Gefeliciteerd. Nu eerst even Nederlands leren schrijven, want zoals het er nu uitziet is het gewoon irritant om te lezen.
Wat die onzuivere gitaar betreft, dat zal liggen aan het feit dat je gewoon niet kunt stemmen of de ballen verstand van gitaren hebt. Misschien zaten de snaren wel in de pickups begraven? Zuiver unplugged en onzuiver plugged-in, is normaal pure nonsens. Als dat zo was dan was er ergens iets goed mis en dat zal hoogstwaarschijnlijk geen bal met de kwaliteit van de gitaar hebben te maken.

Azrael
9 februari 2007, 14:38
Ohja , wat Stagg betreft. Pas nog op een Stagg bas gespeeld van 165 euro. Hij voelde goed, speelde prima voor dat geld en klonk niet onaardig. Er zat wel wat ruis in de pickups dus de electronica zal niet geweldig zijn maargoed , ik kon hem voor dat geld echt niet slecht vinden. Ik heb echter voor slechts een beetje meer toen een Cort gekocht, en dat was toch een wereld van verschil. Maargoed, hij was dan ook een ietsiepietsie duurder. Maar om die Stagg nu brandhout te noemen wat vaak gebeurd, vind ik onzin.

huskey
12 februari 2007, 22:27
Als het verhaal dat ik heb gehoord waar is dat staggs worden gemaakt van afgekeurde stukken warwick hout, zal de kwaliteit van stagg heel exemplarisch zijn. In de oefenruimte waar ik wel eens kom staat een stagg p-bas, vreselijk ding! De hals is niet recht te krijgen, slechte pickups (dit zal dan wellicht niet zo exemplarisch zijn), speelt slecht etc.
Aan de andere kant heeft een vriend van mij een stagg mockingbird gitaar die toch wel aardig (maar ook niet meer dan dat) speelt.

Azrael
12 februari 2007, 22:30
Goed merk zal Stagg waarschijnlijk nooit worden. Hoogstens goed genoeg om te voldoen.
De Cort Action Bass kan ik iedereen wel aanraden. Kost mij nog geen 200 euro en ik kreeg er een hele leuke bas voor met prima elementen, bespeelbaarheid ok (kan beter maar ik moet hem ook nog afstellen) en hij ziet er goed uit.

Valentijn
12 februari 2007, 23:15
Bij goedkope gitaren is het altijd afwachten hoe die is (bij dure trouwens ook)

dat verhaal wat je vertelt ken ik niet... dus weet ook niet of t waar is

maar als een bas goed voelt en goed klinkt dan meot je m nemen.

Een oud basleraar van me (om een voorbeeld te geven van dure basgitaren) die zweert bij Amerikaanse Jazz bassen, dus hij had een mooie... was zo tevreden heeft de volgende ook gekocht (opeenvolgend serienummer) en die heeft hij teruggebracht omdat hij t niets vond.

christiaanguitar
25 februari 2007, 11:25
Hoi allemaal..
ik speel al een tijdje basgitaar maar wil nu toch overstappen op een echte goeie want nu heb ik nog maar een beginnersbasgitaar ( wel 5snaren maar slechte kwaliteit). Ik ben eigenlijk op zoek naar een combinatie van een precision en een jazzbas, waar ik ook lekker op kan slappen en poppen, maar ik moet af en toe ook lekker kunnen jazzen, met een mooi warm geluid. Mn budget ligt tussen E400,- en E800,-

Iemand een leuke suggestie?
-->> zeg het me maar!<<--

christiaanguitar
25 februari 2007, 17:34
Ik heb ondertussen na een dagje wat uit te zoeken, de Fender Deluxe Active P Bass Special Bass Guitar op het oog.. lijkt het jullie wat of niet?


-->http://www.fender.com/products/search.php?partno=0194060764<--

illusen
28 februari 2007, 12:48
natuurlijk, zelf ben ik een voorstander van fender:) vooral de jazz bas
heb zelf een farida (namaak:P fender jazz bas) en die speelt heerlijk...voor €200.- ook heb ik andere bassen geprobeerd van andere merken, maar die vind ik persoonlijk niks, slappen kan goed:) en tsja:) t speeltgoddelijk:P maar das mijn mening...

huskey
28 februari 2007, 19:59
Met Fender zit je eigenlijk altijd goed, wellicht betaal je iets meer voor de naam, maar je weet zeker dat je dan ook een goede bas hebt.

Brammibal
28 februari 2007, 20:12
Met Fender zit je eigenlijk altijd goed, wellicht betaal je iets meer voor de naam, maar je weet zeker dat je dan ook een goede bas hebt.
En dat je hem 20 jaar later voor veel kan verkopen.

BigApe
4 maart 2007, 19:59
Gewoon een lekkere bas zoeken waar je fijn op speelt. Het duurt echt wel een tijdje voordat je voor jezelf hebt kunnen bepalen wat je lekker vindt spelen, lekker vindt klinken en wat je natuurlijk mooi vindt.

Laat je niets wijsmaken over dure Fenders, Warwicks, Laklands etc. Zet 10 Fenders op een rijtje en ze hebben allemaal wel verschillende min- en pluspunten.

Bepaal je budgeten bekijk binnen die prijsklasse wat er voor jou is weggelegd en vooral wat je lekker vindt spelen. Desnoods neem je iemand mee die voor je kan kijken of alle electronica goed is, de hals recht etc.

En de komende jaren ontwikkel je wel je stijl en je smaak... that's all there is to it.

Einzeln
4 maart 2007, 21:22
Ik heb nu een aantal dingen gezien. Ik zoek een 4 snarige rock instapper. Ik heb een Cort BG34 gezien en je ziet ook squires rond die prijs. Daarnaast
OLP's Allemaal rond de 220 euro! Wijsheid graag!

kornelius
4 maart 2007, 21:35
zit er ook verschil tussen het geluid van bassen wat betreft muziekstijl, of is dat allemaal afhankelijk van je speelstijl en eventuele versterker/effectenzooi?

m.a.w. , zijn sommige bassen beter voor bijvoorbeeld reggae en andere voor metal, of jazz, etc?

sickpunk
4 maart 2007, 21:50
de ene bass is wat veelzijdiger als een ander... dus de ene bass zal je makkelijker in verschillende stijlen kunnen toepassen dan de ander... of er echt bassen zijn die qua geluid specifiek voor een bepaald genre gemaakt zijn, valt volgens mij wel mee, qua looks zeker weer wel!

BigApe
4 maart 2007, 22:51
Ik heb nu een aantal dingen gezien. Ik zoek een 4 snarige rock instapper. Ik heb een Cort BG34 gezien en je ziet ook squires rond die prijs. Daarnaast
OLP's Allemaal rond de 220 euro! Wijsheid graag!

Met squiers en olp's is het zo dat je van ieder er een aantal moet proberen. De kwaliteitsverschillen onderling kunnen nogal wat schelen. Maar het zijn zeker geen slechte gitaren.
Bij de squiers loont het de moeite om er zelf betere potmetertjes in te zetten en zeker ook betere elementen zoals fender 60's custom shop pickups of andere als EMG's of Lindy Fralin. Hangt er vanaf waar je van houdt.
De tuners zijn bij sommigen al "licensed by Schaller".
Scherm het zaakje af met koper- of aluminiumtape en je hebt voor weinig geld een prima basje waar je nog veel plezier van zult hebben!

Einzeln
5 maart 2007, 08:57
Fijn dank je!

schwalbe
5 maart 2007, 10:41
Ik vind die Cort GB serie toch wel de interessantste bas in die prijsklasse. De kwaliteit van Cort in de onderste prijsklasse is echt opvallend.
Je bedoeld deze toch?

http://www.cort.co.kr/DataBank/product/model/GB/zoom/gb34a_04.jpg

Einzeln
5 maart 2007, 18:21
Ja. wat ik erover lees is dat in de fabriek van Cort al jaren de grote merken worden geproduceerd. Met die ervaring is het merk cort opgezet. Moet je wellicht met een korreltje zout nemen hoor. Maar wat ik interesant aan die bass vind is de combi van MM en jazzbass (de pick-ups)

schwalbe
5 maart 2007, 23:15
Ja, die pickup combinatie is goed bedacht. Voor de rest ook een leuk ontwerp met veel leenwerk (jazzbas) maar toch een eigen draai. Mijn ervaring is dat die cort bassen ook nog eens lekker spelen.

BenB
18 maart 2007, 20:16
Ik zou graag samen met mijn highway one strat een bas erbij halen,
omdat ik regelmatig ben betrokken bij lounge-achtige producties is dit extra leuk meegenomen lijkt me! Ik had gedacht de bas in mijn soundcraft compact mixer te pluggen, rechtstreeks op de ingebouwde bass DI.

Ik zoek dus vooral een mooie ronde, lage bas. Geen slap of funky dingen dus..
En na een dagje rondkijken leek de Ibanez SR-300FM me een betere keus dan een squier p-bass.

http://www.thomann.de/de/ibanez_sr300fmdvs.htm

http://images4.thomann.de/pics/prod/189411.jpg

Op deze url staat de prijs (360) en een foto met wat specs, iemand ervaring met deze bass? :) Alvast bedankt!

willemhagenbeek
7 april 2007, 17:12
Is dit een aardige bas? Ik heb nog geen ervaring met bassen maar deze zag ik ergens te koop staan . Hoeveel zou zoiets waard zijn?

BvD Willem

little biaz
26 april 2007, 15:49
goeiedag,

ik zou graag basgitaar beginnen spelen maar weet helemaal niet waar ik zou moeten beginnen.
ik heb nog nooit gitaar gespeeld.

ik zou mij graag een basgitaar aanschaffen en mijn oog is gevallen op een cort action bass

ik kan deze tweedehands kopen voor 200 euro.
is dit een goede gitaar om te beginnen ? en is dit een mooie prijs ?

Bassbitch
26 april 2007, 16:03
Onderwerpen samengevoegd.


Lees dit topic eens door, little biaz, er worden ook bassen van Cort besproken.

OJJVZ
28 april 2007, 17:09
goeiedag,

ik zou graag basgitaar beginnen spelen maar weet helemaal niet waar ik zou moeten beginnen.
ik heb nog nooit gitaar gespeeld.

ik zou mij graag een basgitaar aanschaffen en mijn oog is gevallen op een cort action bass

ik kan deze tweedehands kopen voor 200 euro.
is dit een goede gitaar om te beginnen ? en is dit een mooie prijs ?

een Cort New Action (is dat m?) kost nieuw 240, vind k dus aan de prijzige kant, kan wel wat vanaf. Is een leuke beginnersbas.

@BassBitch, dit was geloof ik niet dezelfde cort...

Bassbitch
28 april 2007, 17:32
Ach, Cort of Cort... :D

Skwalto
2 mei 2007, 22:13
2 jaar spelen en dan nog een beginnersbas? De stagg op de foto heb ik ook een aantal keer op gespeeld, bij n vriendin van me, maar is (naar mijn mening) erg... bagger? Voor 100 euro kun je ook niet een geweldige bas verwachten... tje als je niet zoveel geld hebt, al is op marktplaats is ook wel wat te vinden voor niet teveel geld. Misschien iets meer uitgeven... maar dat kun je wel horen!
Gr, bassiste.

Blend
8 mei 2007, 21:47
Misschien denken jullie 'ow, de zóveelste beginner', maar goed, toch maar 'n poging wagen :)

Ik ben min of meer gevraagd voor 'n bandje om te komen bassen.
Ik speel nu redelijk bas, in ieder geval, na even oefenen heb ik het zo weer opgepikt :)

Nu zoek ik een basgitaar doe goed genoeg is om mee op te treden, redelijk mee te kunnen oefenen, en waarmee ik 'n paar jaar vooruit mee kan ( ik ben geen full-time basser weet je).

Maar het grote probleem: mijn budget ligt heel laag, heb er eigenlijk geen geld voor.
Weet iemand 'n alternatief, of zijn bepaalde bassen gewoon erg goed? (kom nou niet aan met verhalen van 'zelf testen', en 'als jij die plank lekker vind spelen', want ik kan bassen, maar weet weinig van basgitaren..)

Wie, oh wie helpt mij?

Valentijn
8 mei 2007, 21:57
Weet iemand 'n alternatief, of zijn bepaalde bassen gewoon erg goed? (kom nou niet aan met verhalen van 'zelf testen', en 'als jij die plank lekker vind spelen', want ik kan bassen, maar weet weinig van basgitaren..)

Je hoeft niets van basgitaren te weten om een favoriet te hebben. Als je 2 basgitaren in handen hebt dan vind je er 1 lekkerder spelen.. als die dan nog een beter geluid heeft (ook de moeite waard om naar te kijken) dan weet je welke je moet hebben.

En voor voorbeelden kan je t beste deze post een beetje doorspitten.... maar om wat namen te noemen (willekeurige volgorde van bassen die zo in me op komen uit dit topic) Squier, OLP, Cort... en zo zijn er vast nog wel een paar

Blend
8 mei 2007, 22:01
Zijn die bassen ook goed genoeg? voor de duidelijkheid: ik zoek dus géén beginnerssetje oid.

Tot nu toe heb ik weinig vergelijkmateriaal, dan zou ik 'n stuk of 6 bassen moeten proberen. Het zou toch wel aardig zijn als ik mee kon spelen met 'n Fender Tele en dat soort kwaliteit :)

Valentijn
9 mei 2007, 13:31
ligt heel erg aan je budget....

En t ligt er ook aan aan wie je t vraagt

Iets boven de prijsklasse die ik net noemde heb je de musicman SUB, die is gewoon goed, en je kan een mexicaanse fender nemen, zijn net een slag beter misschien... maar ook meteen duurder dus.

sickpunk
9 mei 2007, 16:23
Zijn die bassen ook goed genoeg? voor de duidelijkheid: ik zoek dus géén beginnerssetje oid.

Tot nu toe heb ik weinig vergelijkmateriaal, dan zou ik 'n stuk of 6 bassen moeten proberen. Het zou toch wel aardig zijn als ik mee kon spelen met 'n Fender Tele en dat soort kwaliteit :)

en hoe stom het ook gaat klinken, de enige die kan beoordelen of het goed genoeg is: dat ben jij... wat jij goed vind klinken, hoef ik niet goed te vinden en andersom...

verder zal je inderdaad aan een fender geen buil vallen, maar ook cort is erg goed...

maar je hebt wienig budget zeg je... maar je wilt wel een goede bass ergens ga je daar de fout in... maar goed ga is kijken naar een squier... de nieuwe vintage series schijnt goed te zijn, maar kost je ook 280 euro...
en geen beginners setje, met beginners budget, vraagt om ene heleboel geluk...

Blend
9 mei 2007, 21:10
Die Squiers vond ik opzich wel aardig, niet geweldig ofzo. Heeft er iemand ervaring met de London City P-bass??

sickpunk
10 mei 2007, 08:27
je kan beter opzoek gaan naar een richwood p-bass dan... hoewel london city ook niet slecht schijnt te zijn...

Isidoor
26 mei 2007, 22:21
hey

Ik ben van plan om te beginnen met Basgitaar te gaan spelen, alleen ik heb geen idee wat goed is om mee te beginnen, ik zoek een bas + versterker voor +/- 600 euro, Na een tijdje zoeken viel mijn oog op deze Bas:


http://www.ibanez.co.jp/world/product_news/pages/2007/MESSE_EGEB/images/L/BTB07LTD_1P_01.gif
BTB07LTD

Wild “X” painting on Damped Green Flat
BTB07LTD

* 3pcs BTB4 neck
* Agathis body
* B100 bridge(19mm string spacing)
* DX-N4 neck pu
* DX-B4 bridge pu
* PHAT II eq


En deze Versterker:

Hughes And Kettner Basskick 515
http://fr.audiofanzine.com/img/produits/thumb2/1/1/11900.jpg

Is dit een verstandige keus of is het beter om ergens anders mee te beginnen?

OJJVZ
27 mei 2007, 12:09
Allebij goeie keus voor beginners, lijk me,
H&K vind men altijd wel goed (zoiets hebben we wel op school icm cheapass jazzzbas, vond k niet heel gaaf, maar licht vast aan de bas), en Ibanezzen (buiten de GIO series) zijn altijd hun geld wel waard eigelijk.
Vooral als je die bas beetje gaaf weet te houden (kwa lak) kan je hem zo weer kwijt door die limited edition, denk ik.

zou wel even testen en vergelijken met dezelfde bas op een andere versterker, kijken wat lekkerder klinkt.
Voor ongeveer dat geld kan je ook een Ashdown fivefifteen (100 W, zelfde als deze dacht ik? of is dit grotere?) nemen, meeste mensen tevreden mee, maar sommige mensen wat minder, zoek maar es naar five fifteen op t forum

Isidoor
27 mei 2007, 13:26
Die Basskick 515, heeft 220 Watt en die Five fifteen 100, lijkt me dan slimmer als ik die iets duurdere neem als die meer Watt heeft.

/Edit: Ik zag ook nog deze Carlsbro Baseline 300 (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/90883930-carlsbro-baseline300.html%3Freturn%3DeJwVy10KgzAQBOC7FPRN0% 252FiDJSJFb7LaUENiDLtrWyy9e5OXnY8ZFpRUX6OuPSnZSXUh Dbis%252FcoclBB2D9qXG6Dl4ACYSu%252FEdpxG20L7wnhiPD btWXvx0kis0cYoZqC0Pw0DoFi6pi1X3tz94waZP2jgPatHmdWT i2fsqltildi0iRx5mhBp35ELoKMZ49O0k4lFlYdBXvrfHzosPh Y%253D%26df%3D1%26fta%3DeNo9z8tqwzAQBdB%252FmUXWo7 fmCn9LUOsSTFVsrDQJDfn3SsbOQot7mJcyPJ4VEfS7lvMtl0qp wjnQowzqNNbhOkOlohB0TEUjWJfKFX%252FTkr7v%252BMxrqR %252FrnOY6QZ%252BWwfR2C1ry5YvSBNOiAU1jm5vbmucETts% 252B4RiNGO5VaifjrLC1nfRBhr3YeMxqFCM7ab2d7E4hSBB2nd xOXpRmVp38Qd5ojltVOMgFaY%252FSq0JAP%252Flx7qe3a8ft Kg3K9%252F4nBtGeb%252B%252F8%252Bgc9AlTH) Voor 300 Euro op Marktplaats staan.

OJJVZ
27 mei 2007, 19:36
ooh, is ie 220?

maar geeft, in theorie, niet meer dan 1.5 X zoveel volume, ff dat je je daar niet op verkijkt, 200 of 300 watt scheelt bijna nix
oftewel, als het geluid veel beter is zou k toch voor 100 watt gaan, tenzij je echt nodig hebt onstage ofzo
(roland cubes zijn ook zeer hard, laatst op een 30 watt gespeeld, echt zat voor thuis)

(vermogen X 10 is volume X 2)

Guitarslave
7 juni 2007, 19:52
He, Ik speel momenteel gitaar maar wil beginnen met bassen. Ik wil een warm vol geluid. Dus geen Ibanez

Ik heb wat Squiers en een yamaha geprobeerd. Dit is de bass waar eigenlijk mijn oog op viel. (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=BAS0002433-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) Maar ik zie hier veel reacties dat mensen squier niet zo geweldig vinden. Ik wil alleen weten of de prijs/kwaliteits verhouding wel degelijk is.

Ik wil ook nog wel Cort en OLP gaan proberen. Probleem is alleen dat in de muziekwinkels in utrecht (feedback, dirk de witte en staffhorst) ze kleine assortimenten hebben. Ik heb er geen Cort zien hangen en echt 1 of 2 OLPs. Welke muziekwinkel heeft wel een degelijk bassassortiment? (met uiteraard goedkope prijzen, en een winkel die geen feedback heet, daar vind ik het altijd wat te druk).

En dan als laatste. Je hebt actieve en passieve bass, en je hebt jazz en precision bassen. actieve en passieve weet ik nu wel ongeveer wat het is. maar wat is het verschil tussen jazz en p-bassen. (buiten om dat p-bassen een zwaarder geluid hebben)?

SBloke
8 juni 2007, 17:39
De laatste paar weken pak ik wat vaker een basgitaar in handen. Dit komt doordat m'n vriendin is verhuisd en haar versterkertje (nemesis N15s... behoorlijk bakbeest) eindelijk toegankelijk is.

Nu heeft zij gepaard met deze erg goede beginnerscombo een vrij beroerd spelende €100,- bas. Ze zit op dit moment te kijken naar een Epiphone EB shortscale.. niks mis mee....

Maar het jeukt bij mij ook wel een beetje moet ik zeggen. Zelf heb ik geen behoefte aan een shortscale.... en toen kwam het. Ik zat wa in het feedbackkrantje te snuffelen en zag daar een erg mooi plankje staan: de Epi thunderbird. .... en jawel hoor.... ik voelde het GAS langzaam opborrelen. ...m'n vriendin maakt gelijk de niet bepaald bevordelijke opmerking "oh, jij moet bas gaan spelen..." gevolgd door " ik betaal de helft wel van die thunderbird"

Gitaar speel ik al jaren, vooral accoustisch (plukken met de vingers "kan" ik dus wel een beetje ;) ) en op het huidige basje wat hier ligt pers ik er het een en ander wel uit.

Maar... is zo'n thunderbird een beetje een geschikte eerste basgitaar? ..en een beetje veelzijdig? (rock, metal, blues, jazz..) Of moet ik eerder in zee gaan met een J-bas of een yamaha BB series...

AvU
8 juni 2007, 18:54
Met een bas kun je elk genre spelen, het geluid wordt grotendeels beinvloed door je versterker!

Valentijn
8 juni 2007, 23:17
neeeeeee...

geluid komt als het goed is uit je bas, je zorgt met je versterker alleen dat het ook zo klinkt als dat je t zelf wilt (dus t is eigenlijk een combinatie ja, maar je haalt zeker niet het geluid uit je versterker)

Maar zoals eerder gezegd, probeer m eens... Ik ben geen groot fan van de thunderbird, maar daarom hoef jij m niet niet te kopen :P een van de minpunten vond ik dat ie geen uitgesproken geluid heeft... Wat je dus best zou kunnen interpreteren als je kan er alle kanten mee op (of voor mij, je kan er nergens mee naartoe). De rock metal kant is er zeker mee te doen, voor jazz en blues ligt t er beetje aan wat je wilt... het is mij destijds niet gelukt om t bijna wollige zachte jazz geluid er uit te halen waar ik van hou... en heb m ook niet echt horen knorren.... Maar om me een betje bij AvU aan te sluiten, je kan je geluid wel manipuleren. En mijn ervarng met de Nemesis is dat je die wel kan laten knorren en wollig kan laten klinken (maar ik vind dus dat dat uit je bas al moet komen, en dat je dat dan kan versterken met je versterker)

Maar komt er dus eigenlijk en beetje op neer dat je m gewoon en keer moet proberen, en als ie bevalt moet je m gewoon kopen.

En voor Guitarslave, t verschil tussen P en J bas zijn de elementen, en dus het geluid dat je er uit krijgt

Einzeln
8 juni 2007, 23:21
Met een bas kun je elk genre spelen, het geluid wordt grotendeels beinvloed door je versterker!

Leuk als je bij in optreden in een di plugt.

Valentijn
10 juni 2007, 00:00
dan wil je ook zorgen dat die als het even kan na de EQ van je amp kan

kaatje
18 juni 2007, 17:35
Hoi allemaal,

Ben ook een absolute beginner, nog niet eens in het bezit van een basje. Ik speel enkel een paar akkoorden op een akoestische gitaar...

Ik heb net dit hele topic doorgelezen maar heb nog geen antwoord op de volgende vragen:

1) Je hebt 4- en 5-snarige basssen zag ik. Wat zijn de voor-/nadelen/verschil in klank/speelgemak ? Is er een voorkeur voor een bepaalde soort in bepaalde muziekgenres ?

2) Ik zit erover te denken om eerst maar eens voor een beginnerssetje te gaan zodat ik, als ik enthousiast blijf, later altijd nog met wat meer voorkennis een grotere investering kan doen. Nou heb je bij de beginnerssetjes die ik tot nu toe heb gezien standaard een versterker van 15 of 20 watt. Zit er veel verschil tussen 15 of 20 watt ? Of raden jullie mij aan om gitaar en (betere) versterker apart aan te schaffen ?

Heel erg bedankt alvast voor de antwoorden!
Groetjes Kaatje

Henkie spenkie
18 juni 2007, 18:58
Hey Kaatje! Leuk dat je wilt gaan bassen!

Even om je vragen te beantwoorden:

1) Een 4 snarige en een 5 snarige bas zijn in princiepe gewoon het zelfde, alleen heeft een 5 snarige bas 1 snaar extra die nog weer lager is, als de laagste snaar van een 4 snarige bas. Oftewel; met een 5 snarige bas kun je iets lagere noten spelen als bij een 5 snarige bas. Het voordeel daarvan is dat je meer verschillende noten (of noothoogtes) kan spelen. Het nadeel is dat er minder 5 snarige bassen zijn als 4 snarige, en ze vaak ook een stukje duurder zijn als een 4 snarige bas van dezelfde kwaliteit. Daarnaast kan het een nadeel zijn dat de meeste lesboeken voor een 4 snarige basgitaar zijn, en je dus een speciaal boek nodig hebt.

Een 5 snarige basgitaar is vooral handig als je wat zwaardere muziek gaat spelen (lees: metal of iets dergelijks). Voor de rest kom je met een 4 snarige bas al een heel eind.

Of het ook moeilijker speelt weet ik niet zeker (ik heb het nooit geprobeerd) maar ik kan me heel goed voorstellen dat het wel iets moeilijker speelt, maar misschien valt dat ook wel weer mee als je vanaf het begin 5 snarig speelt.

2) Het aantal Watt van een versterker zegt (heel grof weg gezegt) iets over hoe hard je basversterker kan. 1 van 20Watt zal dus net iets harder kunnen als 1 van 15 Watt. een versterker van 15 of 20 Watt is leuk om thuis mee te spelen, maar om met een bandje mee te spelen is het toch wat te weinig. Dus of je kiest voor 15 of 20 Watt maakt in dit geval niet echt uit. (met 20 Watt kun je alleen je buren wat meer pesten).

Opzich vind ik het zelf altijd wel een goed idee om met een goedkoop beginners setje te beginnen. Dan kun je eerst eens kijken hoe het bassen je bevalt, en als het je het toch niet zo leuk vind kost het je minder. Aan de andere kant zie ik om mij heen wel vaak dat een beginnerssetje snel te slecht is. Ik ken meerdere mensen die dat setje na pakweg een half jaar al inruilden voor een wat duurdere. Als je net een iets duurdere basgitaar en/of versterker hebt kun je er ook meteen een stuk langer op vooruit. Bovendien merk ik bij mezelf dat ik veel vaker ga spelen als het allemaal wat beter klinkt, maargoed dat is heel persoonlijk.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen een beetje heb beantwoord :hippie: Succes in ieder geval! :cooler:

kaatje
21 juni 2007, 00:10
Hallo Henkie,

Bedankt voor je antwoorden. Na jouw post en wat ik verder nog aan info bij elkaar gescharreld heb denk ik dat ik er toch iets meer geld bij wil leggen, want ik verwacht wel dat ik het erg leuk ga vinden!

Ik ben niet echt een metalfan, meer een beetje richting jazz/rock dus ik ga gewoon lekker makkelijk voor de 4 snaren.

Groetjes Kaatje

dasneus
21 juni 2007, 19:58
Hallo,

Ik speel nu ongeveer 1 jaar gitaar, en wil nu ook aan de zijkant gaan bassen. nu heb ik op speurders een bas gezien maar dit is een short-scale bas. Zou iemand mij uit kunnen leggen wat dat precies is en wat de voor en nadelen zijn?

Groeten!

Valentijn
21 juni 2007, 20:17
een short scale is een bas waar de hasl korter is. Dus erg handig als je niet zulke lange armen hebt. De frettafstanden zitten ook iets dichter bij elkaar geloof ik?

nadeel is dat je minder bereik hebt, je kan iets minder hoog spelen. En ze hebben vaak iets minder body, wat minder kracht zegmaar....

dasneus
22 juni 2007, 07:44
ok, maar is het slimmer om met een gewone bas te beginnen dan met een short-scale, of maakt het niet zo veel uit?

Valentijn
22 juni 2007, 12:10
Meeste bassen die je tegenkomt zijn long scaled... dus als je een andere keer een neiuwe bas erbij koopt en deze is long scaled dan moet je daar weer aan wennen.
Maar op zich is dat wel te overzien...

Maar vaak zie je dat er op short scale bassen gespeeld worden door mensen met wat kleinere handen, of zelf gewoon klein zijn... Maar ik weet geen reden waarom je geen short scale bas zou nemen als je deze mooi vind klinken en lekker vind spelen en je bent niet klein...

Uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je voor de bas moet gaan die lekker speelt en goed klinkt (alleen moet je er dan dus eigenlijk eerst op spelen)

Thijs van der Burg
20 augustus 2007, 17:04
Hallo,

Ik speel nu ongeveer 1 jaar gitaar, en wil nu ook aan de zijkant gaan bassen. nu heb ik op speurders een bas gezien maar dit is een short-scale bas. Zou iemand mij uit kunnen leggen wat dat precies is en wat de voor en nadelen zijn?

Groeten!

Shortscale bassen zijn 30" - 31", mediumscale bassen zijn 32" - 33" en longscale bassen zijn 34" - 36". De meeste bassen zijn 34" en dat is ook het beste om mee te beginnen, tenzij je moeite hebt om de frets te pakken op een 34" of als je heel klein bent. Dan moet je gaan denken aan een medium- of een shortscale.

MarkF
24 augustus 2007, 13:42
Meeste bassen die je tegenkomt zijn long scaled... dus als je een andere keer een neiuwe bas erbij koopt en deze is long scaled dan moet je daar weer aan wennen.
Maar op zich is dat wel te overzien...
Ik speel zelf bas en gitaar. Mijn bas is een 35" long scale en mijn gitaar is een +/- 25" scale. Ik heb geen problemen bij het wisselen tussen de gitaren. Het is idd een kwestie van wennen.

nadeel is dat je minder bereik hebt, je kan iets minder hoog spelen. En ze hebben vaak iets minder body, wat minder kracht zegmaar....
Het bereik is hetzelfde als bij een longscale bas. Wat wel waar is, is dat er minder body in je geluid zit omdat je snaarlengte mist. En als je een gewone E-A-D-G stemming hebt de snaren een stuk slapper staan. Dit is weer op te vangen door andere snaren (volgens mij dunnere, correct me if I'm wrong) of een hogere stemming te nemen.

Henkie spenkie
24 augustus 2007, 17:59
Het bereik is hetzelfde als bij een longscale bas. Wat wel waar is, is dat er minder body in je geluid zit omdat je snaarlengte mist.
Gaat dat echt over het algemeen op? Want ik speelde laatst op een (volgens mij) short scale bas, maar die had wel een belachelijk klein bereik waardoor ik een aantal normale lick's niet meer kon spelen. Maar dat is dus niet typerend voor een shortscale? :dontgeti: zo leer je nog iedere dag bij :D

MarkF
27 augustus 2007, 08:04
Gaat dat echt over het algemeen op? Want ik speelde laatst op een (volgens mij) short scale bas, maar die had wel een belachelijk klein bereik waardoor ik een aantal normale lick's niet meer kon spelen. Maar dat is dus niet typerend voor een shortscale? :dontgeti: zo leer je nog iedere dag bij :D
In principe wordt bij een short scale de hals niet ingekort, maar "gecomprimeerd" of in elkaar geduwd ten opzichte van een longscale. Dwz dat alle fretposities er nog op zitten, alleen dan dichter bij elkaar. De fret afstanden worden dan kleiner, maar de toonsafstanden blijven gewoon halve tonen.
Als de bas die je bespeeld hebt normaal gestemd was (eadg) dan zou je in principe je licks gewoon moeten kunnen spelen. Anders zal de stemming niet standaard zijn geweest.

inky
11 oktober 2007, 19:32
Hai

Ik heb de kans om een Cort CTB te kopen (ik ben echt een beginner!) en ik was op zoek naar meer info daaromtrent (foto's enzo), ik heb me suf gegoegeld maar vind niks.

Iemand die me kan meer info geven? Is dit een goeie bas voor beginners?

:rockon:

Mr.Fingers
11 oktober 2007, 21:23
Hai

Ik heb de kans om een Cort CTB te kopen (ik ben echt een beginner!) en ik was op zoek naar meer info daaromtrent (foto's enzo), ik heb me suf gegoegeld maar vind niks.

Iemand die me kan meer info geven? Is dit een goeie bas voor beginners?

:rockon:

Met Cort zit je normaal gezien altijd wel goed, die CT bassen houden mooi het midden tussen alle stijlen die er bestaan. Mits goed afgesteld, kunnen en zullen dit erg leuke basjes zijn om op te leren spelen! Misschien als je wat argwanend staat T.O.V. die 34" scale length (wat op zich enorm groot lijkt als beginner, maar het went wel hoor), kan je misschien opteren voor een Epiphone EB0/Squier Bronco (ik heb die laatste, en ik was er zeer over te spreken, tot de jazz bass kwam)!

ik hoor het nog wel zeker, And keep going for the low end

Sanders!

inky
12 oktober 2007, 10:09
Bedankt voor de info.
Ik weet wel niet of die winkel het model Epiphone EB0/Squier Bronco in stock heeft, maar ik kan 't altijd vragen natuurlijk :)
En over die lengte... hm... ik ben maar een klein meisje met korte armpjes :sssh: Misschien zoek ik dan beter naar een ander model??
En het genre dat we spelen is echt wel metal... :metal: Zo een Cort is daarvoor OK denk je?

MarkF
12 oktober 2007, 11:30
En over die lengte... hm... ik ben maar een klein meisje met korte armpjes :sssh: Misschien zoek ik dan beter naar een ander model??
Over die lengte moet je je niet druk maken, dat is een kwestie van gewenning. overigens zul je heel erg goed moeten zoeken naar een short scale bas (met een kortere hals). De standaard is 34", dat is de lengte van de topkam tot de brug. Zo'n 86 cm zeg maar. Dit heeft t.o.v. een short scale ook het voordeel dat de lage tonen beter klinken omdat je snaarlengte een stuk langer is. vergelijk het maar met een noot die je hoog op je hals pakt en dezelfde noot lager op de hals bij een andere snaar.
Voor metal is goed laag natuurlijk een must.
Succes met je keuze.

groetjes, Mark

edit: Ik vind (kleine) meiden met een bas zowiezo heel stoer! Je komt ze nl. niet veel tegen.

inky
14 oktober 2007, 10:44
Wel, het is de Cort geworden :satisfie: en nu maar oefenen :metal:

Mr.Fingers
14 oktober 2007, 10:59
Wel, het is de Cort geworden :satisfie: en nu maar oefenen :metal:

F.O.T.O.'.S.


profici met de aankoop

Roro92
14 oktober 2007, 12:46
This thread is useless without pictures!

Anyway: congratulations.

inky
15 oktober 2007, 19:46
http://img80.imageshack.us/img80/8784/baskp7.th.jpg (http://img80.imageshack.us/my.php?image=baskp7.jpg)

Voila. Dit is hem en ik zonder hoofd :listen:

Versterker : Ashdown MAG 300.

Azrael
15 oktober 2007, 19:59
http://img80.imageshack.us/img80/8784/baskp7.th.jpg (http://img80.imageshack.us/my.php?image=baskp7.jpg)

Voila. Dit is hem en ik zonder hoofd :listen:

Versterker : Ashdown MAG 300.

'k Heb dezelfde bas. Slechte electronica, geen boeiende sound en het speelt ook niet geweldig maar werkt goed genoeg voor opnames voor thuis bijvoorbeeld of om het erop te leren. Gelukkig is hij ook erg goedkoop (dacht 210 voor betaald) dus agh. :)

edit: Vandaag nieuwe afstelbeurt gegeven.Speelt prima nu. Hoef ik alleen de electronica ooit te vervangen. Ik wil persee EMG in deze bas gaan gooien ooit want ik wel over naar actieve elementen i.v.m ruis van CRT monitoren vooral en in het algemeen.

Blend
15 oktober 2007, 20:37
http://img80.imageshack.us/img80/8784/baskp7.th.jpg (http://img80.imageshack.us/my.php?image=baskp7.jpg)

Voila. Dit is hem en ik zonder hoofd :listen:

Versterker : Ashdown MAG 300.

Leuk bassje! Veel plezier d'r mee!


EDIT: Ik zie dat je 1 dagje jonger bent dan ik... :satisfie:

inky
15 oktober 2007, 20:42
'k Heb dezelfde bas. Slechte electronica, geen boeiende sound en het speelt ook niet geweldig ...
:o :nervous: Aaaaarrrrgghhhhhh!!!???????


Leuk bassje! Veel plezier d'r mee!
thx :dance: het zal me bloed, zweet en tranen kosten, ... en tot wanhoop van mijn ouders zal ik iedere dag oefenen... maar het lukt me wel :D

Roro92
15 oktober 2007, 22:25
:o :nervous: Aaaaarrrrgghhhhhh!!!???????


thx :dance: het zal me bloed, zweet en tranen kosten, ... en tot wanhoop van mijn ouders zal ik iedere dag oefenen... maar het lukt me wel :D

Ik hoop niet voor jou dat jij zo'n "meisje-meisje" bent die waarde hecht aan d'r vingers/nagels, want vergeet het dan maar :P. Het zal in het begin écht pijn doen, ik speel sinds eind juli...en geloof me, na een uur van 5 naar 3 sliden en weer terug. DAT DOET ZEER.

OJJVZ
17 oktober 2007, 01:55
Ik hoop niet voor jou dat jij zo'n "meisje-meisje" bent die waarde hecht aan d'r vingers/nagels, want vergeet het dan maar :P. Het zal in het begin écht pijn doen, ik speel sinds eind juli...en geloof me, na een uur van 5 naar 3 sliden en weer terug. DAT DOET ZEER.

haha, ja, dat weet ik ook nog wel, mooie tijden.. Not:P
blij dat er nu op alle vingers een dikke olifantenhuid zit
(had er dan ook flatwounds op gezet, denk je natijd:P)

lammy
18 oktober 2007, 19:37
Hallo

Ik zoek een basgitaar en ik zou graag willen weten of een van deze twee basgitaren wat is voor een beginnende basgitarist. Ik ben van plan in een bandje te gaan bassen. Hier de ad's:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/122706190-marina-profile-basgitaar-metversterker.html
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/121298299-een-mooie-zwarte-adonis-bass-ideaal-om-te-leren-spelen.html

Mathys

lammy
18 oktober 2007, 19:57
Ah sorry nu staat ie goed :P

Kan iemand me snel helpen? Morgen heb ik namelijk tijd om evt een bas te kopen en daarna een hele tijd niet meer... :cheerup:

Roro92
18 oktober 2007, 21:30
Je moet ongeveer voor dat geld alleen een bas kopen. Dan ben je iets veel beters.

Als je in een bandje wilt spelen, reken dan op zo'n 90 Watt RMS (true power). Dan kost een setje (Bas, versterker, standaard, strap, kabel enz.) ongeveer €500 nieuw.

lammy
18 oktober 2007, 21:58
500 Euro word me teveel ;)

Ik wil het zo rond de 120 euro houden... ik heb een beetje teveel uitgegeven aan mijn drumstel de laatste tijd en anders worden mn ouders boos (ook al heb ik het zelf verdiend) :p .

Azrael
18 oktober 2007, 22:37
500 Euro word me teveel ;)

Ik wil het zo rond de 120 euro houden... ik heb een beetje teveel uitgegeven aan mijn drumstel de laatste tijd en anders worden mn ouders boos (ook al heb ik het zelf verdiend) :p .

Je kunt maar een ding tegelijk. Voor 120 euro koop je nog geeneens een fatsoenlijke bas laat staan een versterker erbij. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

lammy
19 oktober 2007, 07:14
Nou... dan is het óf geen fatsoenlijke basgitaar óf geen basgitaar...
En met dat bandje waarvoor ik gevraagd ben gaan we toch vooral oldskool punk spelen dus het geluid is niet super belangrijk lijkt me :p .
Daarnaast staat bij de gitarist een dikke marshall dus de versterker hoeft niet top te zijn.
Ik heb gewoon snel een niet te dure basgitaar nodig om te kunnen oefenen en ik zou willen weten of een van die twee basgitaren wat is... Ik kan als ik er beter in word (ook al zal het nooit mijn 'hoofdinstrument' worden) altijd nog een betere kopen.

Mr.Fingers
19 oktober 2007, 10:02
Nou... dan is het óf geen fatsoenlijke basgitaar óf geen basgitaar...
En met dat bandje waarvoor ik gevraagd ben gaan we toch vooral oldskool punk spelen dus het geluid is niet super belangrijk lijkt me :p .
Daarnaast staat bij de gitarist een dikke marshall dus de versterker hoeft niet top te zijn.
Ik heb gewoon snel een niet te dure basgitaar nodig om te kunnen oefenen en ik zou willen weten of een van die twee basgitaren wat is... Ik kan als ik er beter in word (ook al zal het nooit mijn 'hoofdinstrument' worden) altijd nog een betere kopen.

Met geluid heeft het weinig te zien. Als je je bas niet geintoneerd krijgt, of dat de actie zo hoog is, dat er een Boeing 747 onderdoor kan vliegen, ga je er nooit met plezier op spelen.

Aanrades zijn Squier P-bass (staan op mp voor 100€), en zoek dan nog ergens een versterker.

Kaboemba
19 oktober 2007, 10:07
Je kunt maar een ding tegelijk. Voor 120 euro koop je nog geeneens een fatsoenlijke bas laat staan een versterker erbij. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Dat is niet waar, je kan (met een beetje mazzel en iets geld erbij) een redelijk basje kopen 2ehands.
Een westone of een fenix of iets in die richting is echt niet slecht en die kan je nog wel is scoren voor een 100 tot 150 euro.
Voordeel met een nieuwe is dat zo'n ding helemaal uitgewerkt is en je precies krijgt wat je koopt/ziet.

Azrael
19 oktober 2007, 12:56
Dat is niet waar, je kan (met een beetje mazzel en iets geld erbij) een redelijk basje kopen 2ehands.
Een westone of een fenix of iets in die richting is echt niet slecht en die kan je nog wel is scoren voor een 100 tot 150 euro.
Voordeel met een nieuwe is dat zo'n ding helemaal uitgewerkt is en je precies krijgt wat je koopt/ziet.

Het kan voor 120 euro maar dan moet je veel geluk hebben en ook de juiste eruit pikken want men verkoopt veel zooi. Grote kans dat hij dalijk met een Wehkamp bas zit. Nieuw kun je voor pakweg 200 een leuke bas kopen als je geluk heb er er een aantal probeert maar das ook niet makkelijk. Hij heeft dan ook nog geen versterker dus zal er weinig aan hebben tenzij hij thuis akoustisch elektrisch wil spelen en in de oefenruimte op te versterker. Die kans lijkt me niet zo groot. Ik bedoel gewoon even te zeggen dat je in dit soort dingen prioriteiten moet stellen want je kun niet alles tegelijk kopen van goede kwaliteit.

lammy
19 oktober 2007, 16:12
Ok bedankt allemaal, ik wil nog even duidelijk maken dat ik GEEN verstand van basgitaren heb, en dus naar een winkel gaan en wat proberen weinig zin zal hebben... Ook de termen die jullie gebruiken (geintoneerd?) zeggen me dus weinig :p .
Ik ben weer wat ad's tegen gekomen... zoals hier al gesuggereerd een westone tunder I, reviews die ik gelezen heb op internet waren er ook lovend over:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/118895482-westone-thunder-i-bas.html
versterker van zelfde verkoper: http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/121591703-trace-elliot-bascombo-compact-veelzijdig-en-veel-power.html
En een Sammick, moest volgens een bassist die ik ken wel goed zijn:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/122574919-in-zeer-goede-staat-samick-basgitaar-versterker.html
Wat is jullie mening over deze twee, en hoeveel zou ik kunnen bieden?

Lammy

Valentijn
19 oktober 2007, 16:25
naar een winkel gaan heeft altid zin, kan je lekker allemaal bassen uitproberen en kijken welke het beste (lekkerste) speelt en welke het beste klinkt (dus veel aan knoppen draaien). Daarvoor hoef je niet zoveel van basgitaren af te weten

Samick is wel een degelijke budget bas geloof ik. Ken ze allebij niet echt, en ben ook niet zo bekend met prijzen. Dus daar kan ik niet mee helpen

Kaboemba
19 oktober 2007, 19:06
Het kan voor 120 euro maar dan moet je veel geluk hebben en ook de juiste eruit pikken want men verkoopt veel zooi. Grote kans dat hij dalijk met een Wehkamp bas zit. Nieuw kun je voor pakweg 200 een leuke bas kopen als je geluk heb er er een aantal probeert maar das ook niet makkelijk. Hij heeft dan ook nog geen versterker dus zal er weinig aan hebben tenzij hij thuis akoustisch elektrisch wil spelen en in de oefenruimte op te versterker. Die kans lijkt me niet zo groot. Ik bedoel gewoon even te zeggen dat je in dit soort dingen prioriteiten moet stellen want je kun niet alles tegelijk kopen van goede kwaliteit.

Niks geluk, gewoon op het forum informeren of het wat is.
Met b.v. een westone of oude aria kan je eigenlijk niet mis zitten, de slechte zijn er naar al die jaren allang uit.
Maar idd gewoon via internet een chinese kloon van 89 euro kopen is vragen om problemen.

Roro92
19 oktober 2007, 19:14
Samick maakt leuke, betaalbare beginnersbasen. Dat is dus wel interessant ;).

lammy
19 oktober 2007, 19:16
Samick maakt leuke, betaalbare beginnersbasen. Dat is dus wel interessant ;).
Bedankt, wat denk je dat ik het best kan bieden op deze gitaar? Ik vind het ook wel een mooie gitaar qua uiterlijk :) .
Kan iemand lezen hoeveel watt de versterker is? Anders bel ik zo de verkoper wel even...

Roro92
19 oktober 2007, 20:24
Ook zou ik het aantal inch (") van de speaker vragen. Ikzelf heb 1X15. Dat haat heerlijk laag. 1X8 is meer, gitaar ;).

ook moet je vragen wat dat ding weegt, en of je het een keer kan komen proberen (of het lekker aanvoelt). Daarnaast moet je weten of er een strap, kabel, standaard enz. bij zit.

Succes ermee.

Henkie spenkie
19 oktober 2007, 22:21
Trace Elliot maakt echt waanzinnige basversterkers. Zelf ken ik alleen de iets grotere, maar ik heb niet het idee dat hij veel vraagt voor deze, dus als je ergens geld vandaan kan sprokkelen zou dit echt een aanrader zijn. [edit]natuurlijk nog wel testen he[edit]

Voor de rest: voor 120 euro kun je best een redelijke beginnersbas kopen (basjes die nieuw 300 hebben gekost een paar jaar geleden, staan er nu immers soms al voor 100 eurie op).

Maar als je voor 120 eurie een bas+een versterker wilt kopen lijkt me de vraag "is dit een beetje een redelijk spul" overbodig, want voor die prijs krijg je zoiezo het goedkoopste van het goedkoopste, en ik denk niet dat je daar een heel behoorlijk setje uit krijgt. (tenzij je genoegen neemt met een 10watt versterkertje met een belabberd geluid)

Ik denk ook niet dat je een bepaald merk kan noemen en zeggen dat je dan altijd wel goed zit, als je een goedkope 2ehands koopt. Je weet toch nooit wat er mee gebeurd is. Als de vorige eigenaar dat ding zwaar misbruikt heeft kan je met de beste merken nog mis zitten. Gewoon bij een paar langs gaan, en luisteren. Daar hoef je nog niet voor te kunnen bassen. Gewoon de snaar los aanslaan en luisteren of je iets hoort kraken, resoneren, of wat dan ook, waarvan jij denkt dat het niet klopt. :hippie:

lammy
20 oktober 2007, 18:43
Hoi

Ik heb de westone thunder I bass en de Trace elliot blx-80 bascombo gekocht voor 250 euro, ga het volgende week ophalen :cheerup: .

Bedankt voor jullie hulp,
Lammy

Mr.Fingers
20 oktober 2007, 18:57
Hoi

Ik heb de westone thunder I bass en de Trace elliot bascombo gekocht voor 250 euro, ga het volgende week ophalen :cheerup: .

Bedankt voor jullie hulp,
Lammy

Graag gedaan,

Enneuh, als het zover is --> FOTO'S

Proficiat he :dance:

Borus van den Brand
21 oktober 2007, 11:24
Ik heb sinds gisteren ook (eindelijk) een basgitaar. Het leek me al 'n tijdje leuk ook is wat te gaan bassen, en nu heb ik er een! Het is een Aria STB, en voor zover ik het kan beoordelen is het 'n leuk gitaartje voor z'n geld. Ik heb ook tweedehandse bassen uitgeprobeerd van dezelfde prijs, maar deze kwam er toch duidelijk boven uit. Iemand ervaring met deze gitaar?

Bass-Daan
9 november 2007, 19:19
Ik wilde beginnen met bassen. Zelf speelde ik al 1 jaar gitaar maar ik ben er achter gekomen dat bassen mij beter ligt. Ik heb dus in plaats van gitaar les een keer bas les genomen, ik vond dit hardstikke leuk. En ben daarom van plan dit instrument te gaan spelen. Weten jullie misschien een goeie bas voor een beginner(150-300 euro). Zelf heb ik het eens in een winkel gevraagt en je wordt in een keer naar stagg gelokt, ik trap hier niet in want ik weet hoe mensen stagg ervaren. Misschien weten jullie iets beters?

Mr.Fingers
9 november 2007, 19:21
Ik wilde beginnen met bassen. Zelf speelde ik al 1 jaar gitaar maar ik ben er achter gekomen dat bassen mij beter ligt. Ik heb dus in plaats van gitaar les een keer bas les genomen, ik vond dit hardstikke leuk. En ben daarom van plan dit instrument te gaan spelen. Weten jullie misschien een goeie bas voor een beginner(150-300 euro). Zelf heb ik het eens in een winkel gevraagt en je wordt in een keer naar stagg gelokt, ik trap hier niet in want ik weet hoe mensen stagg ervaren. Misschien weten jullie iets beters?

Squiers zijn errug goed voor hun prijs!

Bass-Daan
9 november 2007, 19:29
En weet je ook iets van de merken Yamaha en Ibanez in die prijsklasse? of iemand anders?

Bass-Daan
12 november 2007, 20:37
(sorry voor dubbel-post)
Zou iemand antwoord willen geven want ik ben erg bezig met zoeken maar als ik dat antwoord heb, maakt het me wel wat makkelijker.

En gelijk nog een vraag ik zou graag een set willen kopen, maar kan iemand mij een paar sets aanraden? of afraden?

(Zelf dacht ik misschien aan een set van Yamaha: Klik (http://www.thomann.de/nl/yamaha_erb_070_bp_kit.htm) )

flyswatter
6 december 2007, 15:31
Hoi, ik heb een vraagje,

Mijn broer en ik (beiden gitaristen) mogen voor onze kerstmis een basgitaar + versterker aanschaffen, het budget dat we krijgen is wel niet zo gigantisch. Een versterker hebben we al op het oog, en dat maakt dat we voor de bas nog een 140 tal euro's overhebben. Nu kwam ik deze tegen in de musicstore catalogus: jack and danny musicman kopie (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000f3LKa5Tv?Ca talogVideo=&ProductUUID=o27VqHzmfl4AAAETwqs9M2Ms&CatalogCategoryID=Rs3VqHzmATIAAAEVspMva6ft&JumpTo=OfferList)

Ik besef wel dat ik voor zo'n prijs geen wonderen moet verwachten, maar ik vroeg me af of ik prijs/kwaliteit ok zit met deze bas?
Onze wensen: een simpel basje, geschikt om wat vette rock te spelen. Geen onbespeelbaar monster waar meer aan gesleuteld moet worden dan dat je er op kan spelen.
Ik kan niet wachten op jullie deskundige mening :satisfie:

Mr.Fingers
6 december 2007, 15:46
Hoi, ik heb een vraagje,

Mijn broer en ik (beiden gitaristen) mogen voor onze kerstmis een basgitaar + versterker aanschaffen, het budget dat we krijgen is wel niet zo gigantisch. Een versterker hebben we al op het oog, en dat maakt dat we voor de bas nog een 140 tal euro's overhebben. Nu kwam ik deze tegen in de musicstore catalogus: jack and danny musicman kopie (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000f3LKa5Tv?Ca talogVideo=&ProductUUID=o27VqHzmfl4AAAETwqs9M2Ms&CatalogCategoryID=Rs3VqHzmATIAAAEVspMva6ft&JumpTo=OfferList)

Ik besef wel dat ik voor zo'n prijs geen wonderen moet verwachten, maar ik vroeg me af of ik prijs/kwaliteit ok zit met deze bas?
Onze wensen: een simpel basje, geschikt om wat vette rock te spelen. Geen onbespeelbaar monster waar meer aan gesleuteld moet worden dan dat je er op kan spelen.
Ik kan niet wachten op jullie deskundige mening :satisfie:


Vette rock... dan denk ik aan een Squier P-bass. Ik denk dat die net nog iets beter zijn qua kwaliteit dan de J&D.

Blend
17 december 2007, 18:35
Vette rock... dan denk ik aan een Squier P-bass. Ik denk dat die net nog iets beter zijn qua kwaliteit dan de J&D.

Een Squier P-bass is toch heel iets anders dan een MM imitatie. Dus ik denk niet dat je het zo op het eerste gezicht het met elkaar kan vergelijken.

kulmi
27 december 2007, 11:28
Hallo,

Ben onervaren, graag jullie advies over aankoop bas.

Welke gitaar? Elektro-akoestische bas, tijdelijk zonder aankoop versterker (investering spreiden over enkele jaren). Zoek geen goedkope gitaar, maar een gitaar die lang meekan (prijs/kwaliteit).

Muziekgenre: vooral jaren '70-rockmuziek, maar ook folk, blues, pop, ...

Doel: 'in de huiskamer spelen', geen podiumambities.

Heb volgende gitaren op 't oog:
- Richwood AEQ 501R (425 EUR);
- Ibanez AEB10E (415 EUR);
- 2e-hands Takamine (EG512-serie), 2 jaar oud (450 EUR).


Graag jullie mening ...


Merci,
Gr

Mr.Fingers
27 december 2007, 15:43
Euh...

Als je rock wilt spelen, denk ik dat je eigenlijk niet echt veel bent met een AKOESTISCHE bass, die dingen klinken (en dan vooral de fretless exeplaren) als een contrabas.

anyway, ik zou gaan voor die Takamine, die staat me niet iets meer aan als een Ibanez of Richwood

bas bassist
7 januari 2008, 16:48
Hallo,

Ben onervaren, graag jullie advies over aankoop bas.

Welke gitaar? Elektro-akoestische bas, tijdelijk zonder aankoop versterker (investering spreiden over enkele jaren). Zoek geen goedkope gitaar, maar een gitaar die lang meekan (prijs/kwaliteit).

Muziekgenre: vooral jaren '70-rockmuziek, maar ook folk, blues, pop, ...

Doel: 'in de huiskamer spelen', geen podiumambities.

Heb volgende gitaren op 't oog:
- Richwood AEQ 501R (425 EUR);
- Ibanez AEB10E (415 EUR);
- 2e-hands Takamine (EG512-serie), 2 jaar oud (450 EUR).


Graag jullie mening ...


Merci,
Gr

Nu kan het aan mij liggen. Maar als je ppas begint met bassen en ook nog geen podiumambities hebt, is het dan niet gewoon een goed idee om een beginnerssetje te kopen van dan bijvoorbeeld ibanez.
Dan heb je toch kwaliteit spul (dus ook een versterker) en je kan gewoon iedereen die in je huiskamer zit enorm zieken :satisfie:

Robin5150
7 januari 2008, 21:09
Stagg basgitaren en gitaren ook trouwens zijn van erg slechte kwaliteit ze hebben mooie looks en zijn er strak uit (alsof het top hout is etc.) maar ik ken iemand die is ooit in de fabriek geweest in Brussel en die zij ook dat het allemaal flut is.
Bijvoorbeeld dat het hout na het weken te kort te drogen wordt gelegd.
Ik zou beginnen op een Dean Playmate Edge 09 is een mooi basje prijs ligt gevarieerd van 99,- (aanbieding) tot 119,- (normale prijs) en je kan deze bas makkelijk 2e hands kopen of bij Feedback.
Een goede bas met 1 element 1 tone en 1 volume knop en een slanke hals op zich een redelijke beginners bas.
Ik vind de Stagg er wel goed uitzien maarja de kwaliteit is algemeen bekend en de verf is ook niet zo mooi er mag wel glanslak of iets dergelijks overheen.

Mzzl :gitarist:

ThrusT
11 februari 2008, 22:16
Hoi,

Na 3 jaar van gitaren heb ik vandaag besloten dat ik er een bas bij wil ook.
Ik wil beginnen met iets simpel, mijn budget ligt rond de 350€. Mijn stijl is 60's(Hendrix,Cream) en de hedendaagse progressieve metal (Dream Theater..)

Ik ken helemaal niets van basgitaren maar ik probeer op mijn gitarenkennis terug te vallen.

Nu dacht ik eraan om zo'n starterspacket te kopen :
http://www.musik-schmidt.de/osc-sch...set-p-3388.html
http://www.musik-schmidt.de/osc-sch...et-p-25097.html
http://www.musik-schmidt.de/osc-sch...et-p-24627.html
http://www.musik-schmidt.de/osc-sch...st-p-22247.html
http://www.musik-schmidt.de/osc-sch...set-p-4040.html

Welk van deze packs zou het beste zijn?
Of kan ik beter apart een bas en een versterker kopen?(desnoods op de tweedehandsmarkt)
Zoja, wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt
Mvg!

Valentijn
11 februari 2008, 22:36
voordeel van nieuw is dat je garantie hebt, en meestal wel redelijk spul hebt terwijl je bij 2e hands altijd kans hebt dat je iets slechts koopt als je niet goed weet waar je op moet letten.

voordeel van 2e hands is dat je wel goedkoper meer kan krijgen

maar kan die sets die je voorstelde niet zien, dus weet niet welke daarvan t 'beste' zou zijn

Hou er wel rekening mee dat als je wilt gaan optreden die basversterker die bij zo'n set is meestal niet genoeg is.

OJJVZ
12 februari 2008, 11:37
de links doen het inderdaad niet....

ThrusT
12 februari 2008, 17:55
de links doen het inderdaad niet....
Gek, gisteren deden ze het wel. :sneaky:
Anyway dit zijn ze zowat.

Cort Action 4 Transparent Red + Blue Cab 15 KOMPLETTSET -359,00 EUR *
Cort GB-34 Black + Blue Cab 15 - E-BASS KOMPLETTSET -389,00 EUR *
http://www.peavey.com/products/browse.cfm/action/detail/item/116587/number/00585500/cat/343/begin/1/BassStagePack.cfm 249,00 EUR
Ibanez GSR-190 JU BK Black E-Bass Jumpstart Set 303,00 EUR *
En dan nog een pack met een Fender Squier bas erin.

Mvg

OJJVZ
12 februari 2008, 18:23
Hm... hangt ongeveer rond de zelfde kwaliteit, de 2 Corts zijn wel erg verschillend per geluid, die zou je moeten testen.
Je zult denk ik de versterker wel snel willen vervangen, want die zijn echt niet super, alle basjes hier zijn prima beginnersbasjes. Zelf heb ik een prima ervaring met de Cort Action, die zou ik kiezen denk ik.
Ik zou zelf voor de Cort Action gaan + een andere versterker, een Ibanez SW 20/25/30 gaan, kan je ongeveer op de 260-300 ergens uitkomen, heb je een redelijke bas en een versterker die je (als het jouw ding is tenminste) niet snel wegdoet, echt een leuk veelzijdig ding.

(Die andere Cort is ongeveer 60 euro duurder, in de lokale muziekwinkel, zal dus ook wat beter zijn, maar het geluid is even anders, veel helderder (zelf zou ik het scheller noemen :P, niet mijn ding) en wat minder warm. Maar beide zijn ze bestwel veelzijdig.

Megadeth22
16 februari 2008, 19:51
(Ik heb een paar post gelezen maar)
Ik zoek in principe ook naar een basgitaar pakketje, zo'n beginners pakketje. Ik denk dat mijn budget niet heel hoog zal liggen maar het gaat mij echt alleen om gewoon een basgitaar + versterker zodat ik daar een beetje mee kan rondkloten.

Aan wat moet ik denken qua pakket en aan wat qua kosten?

Gewoonik
19 februari 2008, 21:12
Ik denk dat je voor 195 pleuros al een ibanes kickstart hebt, volgens mij heet dat zo, gewoon bij de lokale muziekvinkel ( maar als ik het niet goed heb, (wat dus kan, niemt mij de schuld geven))

Megadeth22
20 februari 2008, 09:03
Ik denk dat je voor 195 pleuros al een ibanes kickstart hebt, volgens mij heet dat zo, gewoon bij de lokale muziekvinkel ( maar als ik het niet goed heb, (wat dus kan, niemt mij de schuld geven))
Het is zeg maar of zijn pakket (volgens mij heb ik die kickstart idd ergens zien staan) of ik haal van speurders punt nl een versterker van 50 euro en een basgitaar voor 75 euro.. ben ik iets goedkoper uit.

Gewoonik
20 februari 2008, 19:29
das nog beter, maar, ik hou zelf ook niet echt van een kickstart
in dit dorp waar ik woon, speelt denk 80% of eentje, en ik zelf
vind het 100% ruk

Henkie spenkie
21 februari 2008, 11:46
Die goedkope bassen op marktplaats zijn vaak ook slecht. Helemaal als je net begint en nog niet goed weet waar je op moet letten is er een dikke kans aanwezig dat je iets koopt dat niet goed deugd. Wat dat betreft zou je beter een starterspakket kunnen kopen (of nog beter;iets door sparen).

Voorbeelden van beginnerssetjes:

Ibanez Jumpstart pack (ong €299)
Behringer Bass pack ( ong €199)

Ze zijn in ieder geval bij de grotere muziekzaken wel te krijgen, en ik denk dat andere ze anders ook wel zouden kunne bestellen voor je.

OJJVZ
21 februari 2008, 14:56
Die behringer pack... zou ik niet voor gaan, dat is ook voor beginners toch al snel behelpen. Doe dan de Ibanez pack, daar kan je op[zich nog even mee vooruit. Het liefst zou ik een goedkope Ibanez of Cort nemen + een Ibanez versterkertje, hoeft helemaal niet duur, en dan kan je ff vooruit, want die starter-pack-amps zijn vaak wel schraal.

Henkie spenkie
21 februari 2008, 16:06
op een starters pack ben je denk ik inderdaad wel snel uitgekeken. Met een Ibanez bas kun je denk ik wel weer een hele tijd vooruit. Een losse versterker hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Zelfs met een Behringer kun je dan een heel eind komen.

OJJVZ
21 februari 2008, 17:55
Nou... die Behringers zijn ook niet zo super hoor, maar voor een beginner, of wetende dat je m nooit onstage zal gebruiken, kan het vaak prima
wel n btje mazzel hebben dat je n goed exemplaar hebt, made in china, hae?

Henkie spenkie
21 februari 2008, 18:09
Nou... die Behringers zijn ook niet zo super hoor, maar voor een beginner, of wetende dat je m nooit onstage zal gebruiken, kan het vaak prima
wel n btje mazzel hebben dat je n goed exemplaar hebt, made in china, hae?
Mwah, ik weet dat Behringer een slechte naam heeft, maar voor zo'n prijs heb ik er toch geen verkeerde ervaringen mee. Het geluid opzich is niet eens zo slecht (tijdens een optreden een Behringercabinet gehad, en niets dan lof over het geluid). Verder heb ik zelf een kleintje en ken ik nog iemand die een kleine Behringer heeft, en ze gaan niet snel stuk o.i.d. Bovendien zit er natuurlijk garantie op, en bij een beetje zaak is het dus geen probleem als er een mankement aan zit. Voor de prijs van een Behringer is het echt niet zo heel slecht spul.

OJJVZ
21 februari 2008, 21:12
hm... ik heb er eens 1 getest, maar die wou gewoon maar niet het goeie geluid produceren, naar mijn mening, ik ben dan ietsje kieskeuriger dan de beginner, maar ijk vond het wel behelpen..

Megadeth22
21 februari 2008, 21:50
Dank allen! Ik denk dat ik dan toch voor een goedkopere starterpack ga (bijv. die Behringer).. geld is schaars, 100% dat ik er nooit me ga optreden, puur en alleen voor mee te 'fiddlen'. :)

Henkie spenkie
21 februari 2008, 22:59
Tsjah het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor geluid je zoekt.

Ik heb er een hele tijd op gespeelt als beginner, en dan maakt het geluid mij niets uit. Zoiezo, in het begin maakt het vooral uit hoe je zelf speelt. Als je nog moet leren goed te dempen en strak te spelen enz, maakt dat meer uit, dan het geluid uit je versterker.

Ik ben zelf na een tijdje ook verder gaan kijken, omdat ik een ander geluid wilde, maar tegen die tijd heb je het geld er al lang weer uit. Ik denk dat je als beginner niet zo naar het ideale geluid moet gaan zoeken.

El Yanno®
23 februari 2008, 12:31
Iemand ervaring met n Squier? Dit pack is ook helemaal niet duur, heeft wel maar een 15w amp.
link:http://www.music123.com/Squier-by-Fender-Stop-Dreaming-Start-Playing-Affinity-Jazz-Bass-Pack-With-Fender-Rumble-15-Amp-513295-i1177843.Music123

OJJVZ
24 februari 2008, 12:30
hm... squier affinity is niet echt super, en van een squier 15 watt versterker moet je ook nieth el veel verwachten hoor. Wel aardig geprijst, maar ik zou toch de meeste adviezen opvolgen om ieiets duurder te beginnen, starterspacks zijn echt ontworpen om 3 maand leuk te zijn ongeveer :P

El Yanno®
8 maart 2008, 21:52
Het is een Cort Action bass geworden! Ben nu nog op zoek naar een degelijke versterker... En dan maar oefenen he! :gitarist:

OJJVZ
9 maart 2008, 14:03
Gefeliciteerd met je aankoop :P
Ik raad een ibanez'je of evt ashdown aan.
Veel bang voor je bucks xD

El Yanno®
9 maart 2008, 15:15
bedankt, ik dacht eerst aan een fame versterker, weinig € voor veel watt...
zoals deze 60watter http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000LLk3Of5S?Ca talogVideo=&ProductUUID=2TXVqHzmGl0AAAEYv9Mfo3Ql&CatalogCategoryID=9zjVqHzlqXwAAAEVyBxWf70R&JumpTo=OfferList#
Staat hier wel retour op,, wat is dat eigenlijk?

OJJVZ
9 maart 2008, 17:06
:? Vreemd?

Due to limited availibility of "Retour" -items, orders for these items are accepted with payment option "COD" or "CreditCard" only. Thank you for your understanding!

Iets... gelimiteerds? vreemde winkel :P
Uhm... ja het is goedkoop en krachtig, maar je krijgt toch vaak waar je voor betaald, in het begin zal je hem wel vet vinden, misschien dat het best wel een mooie versterker is hoor, maar van Ibanez weet ik zeker dat je daar echt nog wel een aantal jaar tevreden mee bent, op misschien net geluisniveau na. Of het moet echt jouw stijl inet zijn, maar die Ibanez is lekker veelzeidig. De Ashdowns minder, maar veel mensen krijgen hun geluid er wel uit.

Oftewel... :P 60 watt voor 100 euro is wel erg goedkoop, en dat zal je toch ergens in merken, vermoedelijk, ik zou eens 2ehands op MP kijken.

Dit is wel leuk:
http://link.marktplaats.nl/152740425
of je kunt proberen deze
http://link.marktplaats.nl/147498373 versterker los te kopen.

El Yanno®
9 maart 2008, 17:31
Idd goede aanbiedingen, enigste probleem is dat ik van belgië kom en als ze het niet kunnen opsturen, redelijk ver moet rijden..
Edit: Heb hem voor €100 in België gevonden :) Bedankt voor de tips. Ga hem mss wel kopen dan :jam:

Robin5150
30 maart 2008, 19:47
Stagg suckt!!!
€80,00 euro hooguit

:gitarist:

Nuceus
31 maart 2008, 15:31
Maar wat zou een goeie bas zijn voor een beginner die voroal wil tappen en slappen ?

Valentijn
31 maart 2008, 19:17
een actieve bas. Het is dan belangrijk dat er elementen op zitten die veel opvangen. Waarschijnlijk ook wel handig als de frets niet al te klein zijn

Nuceus
2 april 2008, 11:45
Suggesties qua merk en type ?
De alomtegenwoodige Ibanez GSR200 ??

hansli
4 april 2008, 16:23
Jaaaaa, goedkope basjes en de discussisies daarover.....

Neem nooit een ding wat erg zwaar speelt.
Ik heb 2 jaar geleden een pracht van een Sandberg kunnen kopen van een muziekstudent die van zijn vorige bas, een loodware cheapo, RSI had opgelopen, en zelfs op de zeer licht spelende Sandberg kon hij het spelen volgens zijn arts helemaal vergeten, dankzij dus die zware ploegbas waarmee hij het had geleerd;
op die manier heb ik de Sandberg voor 600 euro van hem kunnen kopen, wat voor zo'n topinstruiment natuurlijk een schijntje is......

oppassen met cheapo's dus, maar ik moet zeggen dat ik een tijdje een fretless stagg heb gehad, en als je alleen het kam-element gebruikte klonk dat best aardig, en het ding speelde gewoonweg superlekker, zelfs toen ik de Sandberg inmiddels gewend was......

Megadeth22
7 april 2008, 10:53
Ik heb net [van The Groove Factory] mijn Stagg BC300 basgitaar en London City (20 watt dacht ik) versterkertje binnen gekregen, tesamen voor een prijs van 205 euro!
Nu een paar vraagjes, met welke treble / middle / bass / presense settings krijg ik een beetje een Motörhead achtig geluid?
En weet iemand nog gave liedjes om te spelen? :rockon:

hansli
7 april 2008, 12:40
hehehehehehehehe :cooler:

grappenmaker.........

ik zou zeggen, voor perfect motorhedgeluid heb je vooral een grote snor en natuurlijk heel lang haar nodig.

en vind je 20 watt niet erg veel vermogen voor een typisch motothead geluid?????????????

groetjes, hans

vincent136
7 april 2008, 15:59
Geluid zit in je vingers, vergeet dat niet. Je kunt nog zo leuk de knopjes instellen, maar eerst eventjes een nummer van Motorhead goed leren spelen. Daar heb je helemaal geen Rickenbacker bas en een grote bassamp voor nodig.

hansli
7 april 2008, 17:18
is lemmy niet een plectrumbassist?
dan zou ik maar es uitvinden wat voor plectri hij gebruikt.

groetjes, hans

Megadeth22
7 april 2008, 19:29
Geluid zit in je vingers, vergeet dat niet. Je kunt nog zo leuk de knopjes instellen, maar eerst eventjes een nummer van Motorhead goed leren spelen. Daar heb je helemaal geen Rickenbacker bas en een grote bassamp voor nodig.
Ik speelde al meer dan een half jaar normaal gitaar voor deze aankoop dus ik speelde Ace of Spades gelijk in 1 keer mee. Daarom wil ik graag beetje Motorhead geluid, vind 'k leuk om mee te kunnen spelen :hippie:

HANNESSTINKT
21 april 2008, 20:02
ik heb en SX jazzbas bij the house of music gekocht das als je n beginnersbass wilt hebben n hele goede lekker veelzijdig :jam:

axeowner
28 april 2008, 22:31
Even een kort vraagje
Als je keuze hebt uit Samick basgitaar en Vantage VG30 watt versterker (€200, maar wel 2e hands)
of Bc Rich Warlock Revenge Bass Onyx Black en hartke a 25 combo (€300-350, nieuw)
Ik heb namelijk zelf (nog) niet veel verstand van basgitaren.
of als iemand nog een andere suggestie heeft (Geen flauw idee wat ik speel, beetje vanalles eigenlijk (Kheb gitaar, daar doe ikk dat ook op))

snaarplukker
23 mei 2008, 15:56
nee, de 2 laagste snaren ( dus de zware bas tonen ) klinken prima, alleen de wat hoger klinkende snaren zijn echt veel zachter..vooral de aller hoogste snaar. die klinkt bijna even zacht als zonder een versterker...
ik ga toch over een week of 2 een bas versterker halen, hopelijk helpt dat
Misschien is de afstand van die 2 snaren te ver van je pickup's. Snaren dichter bij de pickups instellen verbeterd de volume. Dus de pickup's aan die kant omhoog draaien.

Cees

ruben9288
26 mei 2008, 21:50
Ik wil ook al een tijdje erg graag gaan bassen (ik speel al gitaar) en ben dus ook al hard dit forum over beginnersbasse naan het doorlezen. Alleen ik heb een probleem: ik vind teveel verschillende soorten muziek leuk! Van metal tot jazz, ik vind alles leuk om te spelen. Nu vroeg ik me af, kan dat eigenlijk wel op één basgitaar, en al helemaal op een goedkoop beginnersding?
Kan iemand mij een merk/model aanraden dat een beetje 'alround' is, maar toch redelijke kwaliteit? Of bestaat zoiets niet?
Alvast bedankt 8-)

10Man
27 mei 2008, 10:20
Ik heb een yamaha bb414, en die staat bekend om een goeie en veelzijdige beginnersbas. Hij heeft een jazz en een precision element. Volgens mij kun je er alle stijlen mee spelen.

Mij bevalt ie uitstekend, maar ik kan 'm niet vergelijken met andere bassen, omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Succes!

tomluijten
27 mei 2008, 21:55
Ik heb laatst meegedaan aan school concert en moest bassen, heb dus bijna geen ervaring met bass gitaar alhoevel ik het wel snel oppakte, maar weet iemand welke bass dit is ? vond hem namelijk wel lekker spelen en klinken, het iig een Ibanez..

http://youtube.com/watch?v=MlZP1voQBKA

ik speel ook bass in het filmpje ( comments altijd welkom), en echt waar .. ik speel nog niet lang bass.. denk 3 maanden ofzo..
zanger... tja.. we konden niets anders vinden haha dus daarom deze :D en gitarist speelt pas 1 jaar gitaar.

alvast bedankt..
Volgensmij is het een ibanez GSR200 maar navragen kan geen kwaat hoop ik.

DeGecko
29 mei 2008, 18:22
Ik denk dat het inderdaad een GSR 200 is

Greetings

jeweettoch
22 juni 2008, 20:54
http://www.muziekmetropool.nl/online_bestellen_276/Jay-Turser-JTB500.html

is dat niet wat?ik wil ook wel basgitaar proberen nl.

Mr.Fingers
22 juni 2008, 20:55
ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb al erg vaak goede dingen gehoord over Jay Turser... probeer ze eens zou ik zo zeggen!

jeweettoch
22 juni 2008, 21:20
Ik wil ook al een tijdje erg graag gaan bassen (ik speel al gitaar) en ben dus ook al hard dit forum over beginnersbasse naan het doorlezen. Alleen ik heb een probleem: ik vind teveel verschillende soorten muziek leuk! Van metal tot jazz, ik vind alles leuk om te spelen. Nu vroeg ik me af, kan dat eigenlijk wel op één basgitaar, en al helemaal op een goedkoop beginnersding?
Kan iemand mij een merk/model aanraden dat een beetje 'alround' is, maar toch redelijke kwaliteit? Of bestaat zoiets niet?
Alvast bedankt 8-)


probeer alles, en doe wat je het leukst vind ik zou gewoon een van de goedkoopste beginnersbassen die je ziet kopen, en maar kijken

Yosed
29 juni 2008, 15:20
xD kunnen ze niet een topic maken dat automatisch het antwoord: zelf spelen en luisteren geeft, want daar komt het altijd op neer. Het is natuurlijk ook wel waar... Maar een beetje jammer dat al die mensen de zoekefunctie niet kunnen vinden als ze willen weten met welke bas ze moeten beginnen.

frank44
30 juni 2008, 11:55
Hoi,

Ik speel gitaar, maar wil ook een bass gitaar hebben om op te nemen en mee te leren spelen.

Wat is een goede goedkope bassgitaar? Het mag richting een jazz sound gaan...

Is dit bijvoorbeeld wat: http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20080630174035&prodID=000000000008953 ?

En hoe zit het met de versterking? Ik heb een orange crush 30r, kan ik die ook voor een bassgitaar gebruiken?

Peter-J
11 juli 2008, 10:02
(Weer een nieuwtje)

Ik zou ook wel een bas willen,
En nou heb ik deze gezien:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Bassen/Viersnarige-Bassen/Fender-Squier-Vint.-Modi.-J-Bass-MN-Natural/art-BAS0002435-001

Is dit een beetje een leuke bas om mee te beginnen?
Ik speel zelf al 6 jaar gitaar.

En wat zou een goede versterker zijn?

Mr.Fingers
11 juli 2008, 10:41
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEERLIJKE basgitaar, die squier VM J. Speelt er los een mexican standard uit (heb het zelf getest).

Goeie amp: Roland Basscube is erg goed (met verschillende ingebouwde effecten & versterkersimulaties)

Peter-J
12 juli 2008, 14:49
Ok bedankt :D

Ik heb gehoord dat Ashdown basversterkers ook goed zijn,
hebben mensen hier ervaring mee?

Foo_Fighters_Rocks!
29 juli 2008, 20:59
ik heb het even gelezen, ik heb nog vraagje wat is het verschil dan tussen een passieve en een actieve bas? en is die Ibanez GSR 200 aan te raden?

Ik heb de GSR200!
Hij speelt er lekker en met de juiste versterker krijg ik er een lekker 'vette' sound uit. Ik was wel wat minder tevreden over het gewicht van deze bas, hij is lichter dan mij 'gewone' gitaar (Ibanez GRG170DX) en daardoor komt hij bij mij nogal goedkoop over. Ik vind dat een bas zwaar hoort te zijn. Maar dat kan per persoon verschillen;) Het verschil tussen passief en actief kan ik je niet zo goed uitleggen, sorry. Maar er zijn hier vast mensen die dat wel kunnen!
Ik zou zeggen, probeer ook eens wat andere basgitaren, vooral squiers. (De Jazz bas heeft ook een lekker dunne nek) Ik had liever een squier gekocht moet ik eerlijk zeggen. Maar ik speel dan ook geen metal;)
Hopelijk heb je hier wat aan8-)

Foo_Fighters_Rocks!
29 juli 2008, 21:05
(Weer een nieuwtje)

Ik zou ook wel een bas willen,
En nou heb ik deze gezien:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Bassen/Viersnarige-Bassen/Fender-Squier-Vint.-Modi.-J-Bass-MN-Natural/art-BAS0002435-001

Is dit een beetje een leuke bas om mee te beginnen?
Ik speel zelf al 6 jaar gitaar.

En wat zou een goede versterker zijn?

Deze squier speelt echt heeeeeerlijk! Lekker dunne nek!
Ik heb hem ook uit geprobeerd toen ik mijn eerste bas ging kopen, en ik heb er altijd spijt van gehad dat ik hem niet gekocht heb. Ik heb de Ibanez GSR200 gekocht maar dat was vooral op financiële redenen. De squier versloeg hem eigenlijk op alle andere onderdelen.
Kortom, een supergitaar.
Zelf heb ik een Hartke A35 basversterker erbij gekocht, maar voor bijna hetzelfde geld heb je een 100 watt ashdown. Aan jou de keus..
Succes;)

pbas
30 juli 2008, 18:22
[QUOTE=Peter-J](Weer een nieuwtje)

Ik zou ook wel een bas willen,
En nou heb ik deze gezien:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Bassen/Viersnarige-Bassen/Fender-Squier-Vint.-Modi.-J-Bass-MN-Natural/art-BAS0002435-001

Is dit een beetje een leuke bas om mee te beginnen?
Ik speel zelf al 6 jaar gitaar.

Een aanrader, voor dit geld een heel goede bas.
Ik gebruik hem naast mijn Fender Precision en bemerk dat ik steeds vaker de Squier pak.

Succes.

bassej
26 augustus 2008, 18:44
hallo,

ik speel nu een tijdje gitaar en het lijkt me leuk om ook wat bas te gaan spelen. Ik had een squier jazzbass met walnut stain op het oog( musicstore) . Hoewel ik ook iets goeds heb gehoord heb over farida.....

het geluid moet eigenlijk een beetje jazzy (denk aan marcus miller, hoewel ik niet verwacht dezelfde geluiden te maken :satisfie: ) dus leek mij de jazzbas een logische keuze.

er moet natuurlijk ook een versterker bij. hoeveel wat ben ik nodig om in een bandje mee te spelen?????het is vooral de drummer waar ik tegenop kijk om bovenuit te komen.

alles mag 2ehands zijn:D

Yosed
26 augustus 2008, 19:11
Als je over een luidruchtige drummer heen wilt komen moet je toch al in de richting van 150 watt of meer gaan kijken, ligt er maar net aan hoé veel lawaai die persoon maakt. Maar meer is altijd beter, dan heb je wat marge en stress je je amp niet zo.

Marcus Miller speelt ook op een jazzbass (deze (http://www.feedback.nl/?b=257802921&a=51)) dus als je zijn geluid mooi vindt moet je inderdaad in die richting zoeken. Squiers zijn geen slechte basjes, lees ook de post van Mr. Fingers boven!

bassej
26 augustus 2008, 19:14
Als je over een luidruchtige drummer heen wilt komen moet je toch al in de richting van 150 watt of meer gaan kijken, ligt er maar net aan hoé veel lawaai die persoon maakt. Maar meer is altijd beter, dan heb je wat marge en stress je je amp niet zo.

Marcus Miller speelt ook op een jazzbass (deze (http://www.feedback.nl/?b=257802921&a=51)) dus als je zijn geluid mooi vindt moet je inderdaad in die richting zoeken. Squiers zijn geen slechte basjes, lees ook de post van Mr. Fingers boven!

die is me een paar centen te duur!:D

Yosed
26 augustus 2008, 19:26
Dan zal je snel in de problemen komen, beginnersbassen zijn gemaakt om te beginnen, en goedkoop te zijn, niet om Marcus Miller-sounds te maken.

Andere Squiers zijn goedkoper, maar ook minder.

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 20:05
Die MM zal wel te duur zijn, maar zo'n squier VM Jazz heb je al voor 350€

Yosed
26 augustus 2008, 20:06
Dat bedoelde ik ook.

bassej
26 augustus 2008, 20:13
Die MM zal wel te duur zijn, maar zo'n squier VM Jazz heb je al voor 350€

ja dat snapte ik opzich wel :P maar die squier was toch 240 bij musicstore, mischien ''wat'' duurder bij de plaatselijke winkel....
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/4-Strings/Fender-Squier-Standard-Jazz-Bass-RW-Walnut-Satin/art-BAS0001107-007

of heb k hier een wat mindere versie te pakken wat ook exemplarisch natuurlijk weer uitmaakt.....

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 20:18
da's een "gewone" standard. Dat hout durft wel eens erg lelijk te zien (zoals je ziet op de foto), de elementen zijn ook minder. Als het budget het toelaat, zou ik gaan voor de VM

bassej
26 augustus 2008, 20:23
da's een "gewone" standard. Dat hout durft wel eens erg lelijk te zien (zoals je ziet op de foto), de elementen zijn ook minder. Als het budget het toelaat, zou ik gaan voor de VM

die natural VM ziet er ook toppie uit, is 280 eu. dan moet er nog een versterker bij, ik had een transistor top gezien van 200 watt en daar zat een rockson cabb bij( niet zo super) top is is van lab uit 1980. kan ik hier ook gewoon gitaar over spelen want op internet youtube--> lab L4 zie je het wel iemand doen.... licht het dan weer meer aan je cab??

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 20:25
Voor een basamp maakt het echt niet uit wat die voor signaal binnenkrijgt, of dat nu een bas, een gitaar, een viool of een microfoon is. Je geluid zal (van gitaar) wel een beetje dof klinken, met veel laag, maar als je wat speelt met de equaliser, krijg je er wel een goede sound uit (er zijn redelijk wat gitaristen die over een Fender Bassman 125 of 135 spelen)

Ryugu
10 september 2008, 00:09
hallo luitjes :), ben nieuw hier maar geloof dat dit wel het juiste topic is voor mijn vraag ^^

tijd geleden wou ik is een keer gitaar gaan leren spelen, na lang zoeken en alles beluisteren enzo.. voelde ik toch veel meer voor om bass te gaan spelen moeilijk om hier zo te beschrijven :P maar alles aan een bas trekt mij gewoon veel meer dan een gitaar (no offense aan de gitaristen hier ^^)

na nu al tijdje met accoustische gitaar van mijn vriendin bassnummers te zitten spelen (misschien een doods zonde :P) wil ik toch echt mijn eigen bas hebben.

na eerst beetje door feedback speuren kwam ik op het volgende uit

de Yamaha RBX 374 (de 5snaar is nog niets voor mij ^^)
Squier vintage modified jazz (prijs range was het toen en of ik wel passief of actieve moes nemen)
en als versterkertje een roland cube 30

alleen dwaalt mijn oog ook steeds af naar de warwick rockbasses, helaas hebbik deze nooit echt grondig kunnen beluisteren naast covers die je op youtube kan vinden, dus weet ik niet of ik er wel het soort geluid heeft wat ik zoek gezien ik wel zoek naar iets divers, omdat ik van muziek houd zoals Jrock, rock, punk, alt, funk eigenlijk alles wat gewoon lekker klinkt :P met voorop dingen als jrock en les claypool.

ik weet dat warwick rockbasses stuk duurder zijn dan wat ik vooraf noemde, maar ik weet echt dat ik hiermee door wil gaan, en ook iets heb waar ik lekker lang op kan teren :)

ik heb nog wel even de tijd voor ik echt over kan gaan op een koop gezien ik nog steeds probeer te genezen van een zware kneuzing aan mijn rechterpols(vriendin viel erop-_-) en ik nogal slecht ben in rustig stilzitten.

maar alle hulp omtrent mijn eerste basje zou ik heel fijn vinden ^^
(damn.. dis een lange post geworden :$ sorry daarvoor :P)

Bassbitch
10 september 2008, 12:18
Ik heb een Yamaha RBX370 gehad en dat is een heel fijn beginnersbasje!

vincent136
10 september 2008, 15:41
De Squier vintage modified jazz is ook heel erg fijn. ik heb de fretless uit die serie, topbasje :)

Ik zou daarvoor gaan, erg fijne bassen.

bassej
8 oktober 2008, 16:44
die vintage modified is echt fijn! mijne licht nu ffe uit elkaar, maar hij wordt nog fijner want ik heb er de handtekening van Stanley Clarke, Marcus Miller en Victor Wooten op :):):)



srry liet me even gaan.............

freakout12
8 oktober 2008, 18:25
heeft iemand ff een antwoord op deze vraag ?? :P

waar kan ik afstel schroeven/boutjes voor in mijn wilkinson bridge vinden?? :O

PM me of reply

D.ArOOtLesTeAR
11 november 2008, 16:45
Ik loop stage bij een muziekwinkel en heb prettige ervaringen met de Squier jazzmodellen, er komen niet vaak bassisten, maar als ze komen zitten ze meestal op de jazz squier's te spelen. Bijv. de vintage modified van +/- 250-, klinkt gewoon lekker en jazzy. Nja dan moet je er ook nog wel van het model houden! Als je het geld hebt, zou ik deze als beginnersgitaren nemen. Raad geen stagg aan, na een jaar heb je er al genoeg van, en gooi je hem het liefst weg;( I.M.O :) En geen Behringer basgitaren, persoonlijke ervaring als eerste basgitaar, en dat is dus echt klote, nog 10x slechter dan stagg'jes.
gz.

Daniel91
27 november 2008, 22:52
Doe ik voor 140 euro hier een goede deal aan?

Een Epiphone (Epiphone by Gibson staat op de headstock) en een dubmachine, kabel en hoes...

http://i36.tinypic.com/14cslrs.jpg

NiekGast
30 november 2008, 19:37
hallo, ik weet dat er veel vragen zijn voor een goede bas, maar toch zou ik advies willen hebben over een beginnerssetje die ik op het oog heb, ik heb verder TOTAAL GEEN ervaring met basgitaren en/of gitaren of iets dergelijks.

dit is de set die ik op het oog heb:click! (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/_Bundle_-J-D-YC-200-Black-Fame-PL-60B-Zubehoer/art-BAS0001721-000)

is dit een goede set om mee te beginnen?

Henkie spenkie
3 december 2008, 08:52
hallo, ik weet dat er veel vragen zijn voor een goede bas, maar toch zou ik advies willen hebben over een beginnerssetje die ik op het oog heb, ik heb verder TOTAAL GEEN ervaring met basgitaren en/of gitaren of iets dergelijks.

dit is de set die ik op het oog heb:click! (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/_Bundle_-J-D-YC-200-Black-Fame-PL-60B-Zubehoer/art-BAS0001721-000)

is dit een goede set om mee te beginnen?

Pff ik kan echt niet omgaan met die site die je erbij zet. Waarom kunnen ze niet gewoon even neerzetten wat er precies in zit en wat t kost?:dontgeti:

Als je ff post welke bas, versterker etc. er allemaal in zit en voor welke prijs komen we denk ik al een stuk verder.

Het merk zegt me verder niets, en ook via http://reviews.harmony-central.com/ (een site waar heeeel veel instrumenten reviews staan) kan ik er niets over vinden. Daar valt dus weinig over te zeggen.

NiekGast
3 december 2008, 17:49
goed, ik ga toch voor deze:click! (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fender-Squier-AffinityP-Bass/Rumble15-Set-Black/art-BAS0002814-000)(dit keer staan alle specs erbij en de prijs staat rechts bovenin het rode vakje) is dit een goede set om mee te beginnen?

arcane
3 december 2008, 18:30
hallo, ik weet dat er veel vragen zijn voor een goede bas, maar toch zou ik advies willen hebben over een beginnerssetje die ik op het oog heb, ik heb verder TOTAAL GEEN ervaring met basgitaren en/of gitaren of iets dergelijks.

dit is de set die ik op het oog heb:click! (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/_Bundle_-J-D-YC-200-Black-Fame-PL-60B-Zubehoer/art-BAS0001721-000)

is dit een goede set om mee te beginnen?

Het merk Jack & Danny is het huismerk van Musicstore (made in china), wat op zich erg leuke dingen zijn, zeker voor beginners. De kwaliteit/prijs verhouding vind ik altijd erg goed. Zelf heb ik een les paul gitaar van dat merk, waar ik echt heel tevreden mee ben (was bedoeld als backup, maar is nu mijn main axe, wel na vervanging van de brug pickup).
Een goede vriend van me heeft n.a.v. mijn ervaring met het merk een goedkope 7-snaar gekocht, waar hij uiterst blij mee is.
Een andere vriend heeft ook n.a.v. mijn ervaring met het merk een J&D bass gekocht, en ik moet zeggen dat ding speelt inderdaad erg lekker.

Binnenkort ga ik zelf nog een strat van J&D aanschaffen, ik heb 3 gitaren met humbuckers, en wil ook voor thuis wel eens een gitaar met single coils.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

xwiebrenx
3 december 2008, 20:45
ik speel nu al een jaartje gitaar, maar wil ook wel eens beginnen bassen..
nu heb ik dit besteld:
http://www.musicstore.de:80/de_DE/EUR/Jack-Danny-MMB-Silver-Sparkle-/art-BAS0001438-002

is dit een beetje goed om mee te beginnen?

arcane
4 december 2008, 17:29
Zoals ik al zei, de prijs kwaliteitsverhouding is erg goed. Meestal krijg je voor dat bedrag een bas met een waardeloze body (hol). Deze is massief, dat is dus zeker wel een pro.

SanderPeper
4 december 2008, 22:14
ik speel nu al een jaartje gitaar, maar wil ook wel eens beginnen bassen..
nu heb ik dit besteld:
http://www.musicstore.de:80/de_DE/EUR/Jack-Danny-MMB-Silver-Sparkle-/art-BAS0001438-002

is dit een beetje goed om mee te beginnen?

Als je hem binnen hebt, kun je hem dan reviewen?
Ik vind hem errug goedkoop. Mja, het is dan ook het huismerkje he ;)

xwiebrenx
9 december 2008, 22:05
hij is hier gisteren toegekomen, maar ik heb examens dus jammergenoeg nog niet kunnen uitpakken..

chesterlp7
11 december 2008, 18:43
Ik zou me ook graag een bas aanschaffen en ik vroeg me af of deze wel iets was? http://squierguitars.com/products/popup.php?root_dir=&web_root=&img=prod_images/basses/0303080502_xl.jpg&name=Classic+Vibe+Precision+Bass%26reg%3B+%9250s&node0=1#bottom Ik vind hem wel al prachtig hoor.:)
Ik weet niet hoe het zit met squier maar ik speel al een aantal jaren op een fender(gitaar) en die bevalt me wel.
Graag jullie mening:)

Mr.Fingers
11 december 2008, 18:49
die classic vibe squiers zijn gewoonweg geweldige gitaren, en spelen de Fender Mexican Standard er los uit qua kwaliteit & sound

Gid
20 december 2008, 17:18
Ik heb 2 weken geleden een Ibanez GSR 180 BK gekocht:Deze... (http://feedback.nl/?b=GSR180BK&a=51)
Kben net begonnen met bassen en dit leek me wel een goeie, ook lekker goedkoop. Nu, 2 weken later ben ik toch iets minder positief. Ik ben al 12 jaar met muziek maken bezig, dus ik had het bassen wel snel te pakken. Ik ben nu al op zoek naar een nieuwe bas :P deze was leuk, maar de sound is niet wat ik zoek. Ik speel zelf vooral metal/alternative/punk, dus een stevige, agressieve bas is wel fijn. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat de Ibanez hieraan voldeed. Ik mis de diepe, volle basklanken en als je eenmaal meer wil zit het er gewoon niet in.
Kortom: leuke beginnerbas, maar toch beetje zonde van je geld...

DeGecko
21 december 2008, 14:17
Ik heb 2 weken geleden een Ibanez GSR 180 BK gekocht:Deze... (http://feedback.nl/?b=GSR180BK&a=51)
Nu, 2 weken later ben ik toch iets minder positief. - deze was leuk, maar de sound is niet wat ik zoek. Ik speel zelf vooral metal/alternative/punk, dus een stevige, agressieve bas is wel fijn. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat de Ibanez hieraan voldeed. Ik mis de diepe, volle basklanken en als je eenmaal meer wil zit het er gewoon niet in.
Kortom: leuke beginnerbas, maar toch beetje zonde van je geld...

Dan had je beter voor de GSR200 gegaan. Da's ongeveer dezelfde maar met P-J elementen en actief. ook in opbouw is ie een stuk beter en voelt zelfs gewoon steviger aan. ;-)



Ik ben zelf ooit begonnen met een Cort Action Bass en was daar best tevreden over. Nu speel ik op een '82 Gibson Victory Standard, maar gebruik m'n Cort soms nog als reserve :)

Peter-J
21 december 2008, 14:55
Nog even een vraag over basversterkers,
Ik wil een basgitaar + versterkertje voor thuis, maar hoeveel watt is dan aan te raden?
Ik speel gitaar over een 15 watt Voxje en als ik lekker aan het spelen ben speel ik meestal met het volume op 9 uur.

Nu had ik een Ashdown op het oog.
After eigth heet hij geloof ik, die ook 15 watt is.
Zal dit genoeg/te veel/te weinig zijn voor thuisgebruik?
En is deze versterker een beetje aan te raden?

Gid
22 december 2008, 10:56
Ik gebruik zelf een Roland Micro Cube Bass. Geweldig ding =D maar 10 Watt, lijkt weinig, maar er zit een automatische stemmer in, een drumcomputer, equalizer en een zooi effecten. Als beginnende bassist is zo'n ding heel handig ^^ hij schijnt zelfs op batterijen te werken :P Je kunt er ook een extra gitaar of cd-speler aan zetten...

Roro92
22 december 2008, 12:45
Dat zijn beide inderdaad prima beginnerversterkers! Let wel op dat je daar in een bandje niet heel erg veel mee gaat beginnen, maar dat was het plan toch ook niet?

DeGecko
7 januari 2009, 16:11
Die Ashdowns zijn inderdaad super voor hun prijs! zowel de After Eight (15W) als de Perfect Ten (30W) en de Five Fifteen (100W). De eight, ten en fifteen slaan telkens op het formaat van de speakers...

De Rolands zijn ook enorm goed en geven een iets opener sound.

@ Mr. Fingers: Over die Classic Vibes heb je volkomen gelijk!! Ik ben zelf gek van de '50s in Lake Placid Blue. Maple neck, single coil Precision element, ... Ik dacht trouwens eerst het element eventueel te vervangen door de Seymour Duncan SPB-1 vintage, maar dat bleek ook helemaal niet nodig ;-)

xwiebrenx
7 januari 2009, 20:20
Als je hem binnen hebt, kun je hem dan reviewen?
Ik vind hem errug goedkoop. Mja, het is dan ook het huismerkje he ;)

ik heb het bassen nu toch al een beetje onder de knie, tis een goede bas, een kletterend geluid, zoals je wel verwacht van een musicman kopie.. Ben er tevreden van!

Metal elfje
10 januari 2009, 12:30
Ik heb een warwick rockbass, geweldige kwaliteit voor dat geld, en k heb em ook nog goedkoper over kunnen kopen van een vriend :)

Wizz
18 januari 2009, 14:41
Die Ashdowns zijn inderdaad super voor hun prijs! zowel de After Eight (15W) als de Perfect Ten (30W) en de Five Fifteen (100W).

Persoonlijk vind ik de Perfect 10 het leukst. De After Eight heeft geen laag, de Five Fifteen te weinig definitie.

Wizz

Huifkar
20 januari 2009, 14:28
Bump!

Zat er aan te denken om deze te halen als eerste gitaar:

http://mainmusic.nl/nl/product/12046/73/basgitaar/elektrische_basgitaren/jazz-bas_modellen/richwood/elektrische_basgitaar_jb-model_wilkinson_bridge.html

Staat ook op de site als starterpack voor 219 euro. Goede bass of laten staan?

PS: Als de link het niet doet ff zoeken op mainmusic.nl

Mr.Fingers
20 januari 2009, 16:54
Blend heeft deze bas recentelijk gekocht, en is daar zeer over te spreken! Ik heb ze ook eens ingeplugd, en ze zijn echt wel goed voor de prijs!

Markbass
17 maart 2009, 18:23
nee, de 2 laagste snaren ( dus de zware bas tonen ) klinken prima, alleen de wat hoger klinkende snaren zijn echt veel zachter..vooral de aller hoogste snaar. die klinkt bijna even zacht als zonder een versterker...
ik ga toch over een week of 2 een bas versterker halen, hopelijk helpt dat

Waarschijnlijk zijn je elementen verkeerd afgesteld.

pupanus1
20 april 2009, 11:09
Mijn vriendin wil gaan bassen (leuk joh kunnen we saampjes spelen, how romantic:seriousf:)

Nu dacht ik eraan om dit setje te doen voor haar:
Squier Classic Vibe 50's Precision Bass (ze was meteen verliefd op het Lake Placid Blue :mmmm:) met een Roland Micro Cube bas versterkertje.

Zijn beide erg leuk om mee te beginnen, alleen heb ik 1 vraagje over de precision bass. Hoe divers is het beestje? Ze weet nog niet echt wat ze wil gaan spelen en dat kan dus van funk (Candy Dulfer bv.) tot Metallica gaan. Funk zit wel goed met die P-bass maar is het ook geschikt voor het wat zwaardere werk?

coolgreentea
3 mei 2009, 10:40
Ben bij het zoeken op deze topic gestoot en ik heb ook wat beginnersvraagjes
Ik speel ook al 3 jaar gitaar en ik zou er nu graag een bas bijhebben, omdat een vriend vroeg dat ik kwam bassen in z'n nieuwe groepje (het feit dat ik dat bijna nooit bas laten we even terzijde ^^). Nu zat ik zo te denken om me dan toch misschien eens een goedkope bas aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er niet veel van. Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn ok

Jasperrr
3 mei 2009, 10:45
Mijn vriendin wil gaan bassen (leuk joh kunnen we saampjes spelen, how romantic:seriousf:)

Nu dacht ik eraan om dit setje te doen voor haar:
Squier Classic Vibe 50's Precision Bass (ze was meteen verliefd op het Lake Placid Blue :mmmm:) met een Roland Micro Cube bas versterkertje.

Zijn beide erg leuk om mee te beginnen, alleen heb ik 1 vraagje over de precision bass. Hoe divers is het beestje? Ze weet nog niet echt wat ze wil gaan spelen en dat kan dus van funk (Candy Dulfer bv.) tot Metallica gaan. Funk zit wel goed met die P-bass maar is het ook geschikt voor het wat zwaardere werk?

P's zijn zeker geschikt voor het zwaardere werk. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Precision_Bass_players, foo fighters, metallica bassisten heb ook over p's gespeeld. Qua diversiteit kan je met de toneknop en de plek waar je de snaar aanslaat aardig wat kanten op.

Jasperrr
3 mei 2009, 10:47
Ben bij het zoeken op deze topic gestoot en ik heb ook wat beginnersvraagjes
Ik speel ook al 3 jaar gitaar en ik zou er nu graag een bas bijhebben, omdat een vriend vroeg dat ik kwam bassen in z'n nieuwe groepje (het feit dat ik dat bijna nooit bas laten we even terzijde ^^). Nu zat ik zo te denken om me dan toch misschien eens een goedkope bas aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er niet veel van. Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn ok

Squier maakt mooie basjes voor het geld, de vintage modified serie zijn zeer fraaie basjes. Je zou ook kunnen kijken naar een Yamaha BB of RBX, Ibanez SR, Vintage, SX. Op basgitaarforum.nl staan ook beginnerstopics met tips over goedkope bassen waar je een tijdje mee vooruit kunt.

Pepe
3 mei 2009, 11:13
Ben bij het zoeken op deze topic gestoot en ik heb ook wat beginnersvraagjes
Ik speel ook al 3 jaar gitaar en ik zou er nu graag een bas bijhebben, omdat een vriend vroeg dat ik kwam bassen in z'n nieuwe groepje (het feit dat ik dat bijna nooit bas laten we even terzijde ^^). Nu zat ik zo te denken om me dan toch misschien eens een goedkope bas aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er niet veel van. Ik zat te denken aan een squier jazz bass omdat ik die veruit het mooist vind en simpelweg omdat ze bekend zijn ok

En dit is een quote van Sora (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99240&page=2), yep u bent een trolletje...

sweet_apple
22 mei 2009, 10:53
Ik ben opzoek naar een mooie beginnersbas en nu lijkt mij deze Ibanez GSR 200 soundgear een mooie beginnersbas, maar nu zegt de muziekwinkel dat Stagg ook prima bassen zijn maar zoals ik op het forum gelezen heb krijg je daar heel wat problemen mee! en ze zeiden dat je voor Ibanez het merk betaalt maar ik weet het niet, want heb weinig negatiefs gezien/gehoord over Ibanez.

JurjenYarr
22 mei 2009, 11:05
bij de goedkopere van ibanez betaal je zeker niet voor het merk. als je in die prijsklasse zit zou ik zeker voor een ibanez gaan!

Henkie spenkie
22 mei 2009, 11:41
Ik ben erg benieuwd van welke winkel je dit hebt, want dit hoor ik echt voor het eerst hier!

Ik kan weinig zeggen over Stagg want daar heb ik zelf 0 ervaring mee, ik hoor er alleen veel slechte verhalen over (maar die mag je niet altijd helemaal geloven)

Zelf heb ik die Ibanez en uit mijn ervaring kan ik zeggen dat het prima basjes zijn! Die van mij is heel degelijk (is natuurlijk maar 1 ervaring, maar hoor er verder ook nooit klachten over) En wat in ieder geval zeker is, is dat je voor weinig geld een behoorlijk goed geluid hebt! (Mijn basleraar is er ook altijd enthausiast over).

Je hebt trouwens voor €100 al een 2e hands Ibanez op marktplaats, als je bang bent dat je anders teveel voor het merk betaald:hippie:

Blend
24 juni 2009, 10:59
Blend heeft deze bas recentelijk gekocht, en is daar zeer over te spreken! Ik heb ze ook eens ingeplugd, en ze zijn echt wel goed voor de prijs!

Klopt, een heel fijn basje voor het geld! Verwacht er geen professionele kwaliteit van, want het blijft natuurlijk een low-budget basje, maar erg leuk voor erbij en om te beginnen. Als je wat meer geld heb, zou ik kijken naar die London City Jazz bass, die was toch een heel stuk fijner, qua geluid en qua spel.

OmarM
17 augustus 2009, 14:30
Zo, ik heb een beginners basset gekocht voor een heel klein bedrag. Ik speel nu al een paar jaar gitaar maar het leek me ook leuk om wat te gaan bassen. Ik heb de bas gister betaald hopelijk komt hij morgen/overmorgen aan.

- Omar

savale
31 januari 2010, 00:29
Tja beetje hetzelfde verhaal hier: ik speel gitaar, maar vind het leuk om wat te bassen. Ik doe dit vooral voor het opnemen/componeren van eigen nummers. Geluid is dus belangrijker dan coole looks. Is er iets wat ik voor rond de 150 (2e hands) kan vinden voor dit doeleinde?

ps. volgens mij neig ik eerder naar een goede P dan een J bass. (meeste zal lichte rock zijn wat ik speel, maar soms ook wat pop) Echt heel funky en slap bass zal het niet zijn.

Arvoitus
1 februari 2010, 02:11
*massive bump*

Hier sluit ik me bij aan, ik zoek een goede bas voor weinig om mee op te nemen. Het liefste 2de hands.

FlameDude
8 mei 2010, 23:36
http://www.thomann.de/nl/fender_squier_affinity_pbass_rw_bk.htm wat vinden jullie van deze basgitaar voor een beginner die blink 182 wilt spelen?

Wabbie
9 mei 2010, 00:36
Het is een bas, en er zal geluid uit komen. Verwacht er niet teveel van overigens.....