View Full Version : Beginnersbassen
Jeroen^^
9 mei 2010, 17:48
http://www.thomann.de/nl/fender_squier_affinity_pbass_rw_bk.htm wat vinden jullie van deze basgitaar voor een beginner die blink 182 wilt spelen?
Bij een muziekwinkel in de buurt uit gaan proberen dan merk je of het wat voor je is ! Zelf vind ik dit wel een toffe bas om te zien.
Het is een bas, en er zal geluid uit komen. Verwacht er niet teveel van overigens.....
Het zijn natuurlijk geen Fenders maar het zijn prima instrumenten mijn Squier Jazz bass ruist een stuk minder dan een aantal Yamaha en Ibanez bassen die ik in handen gehad heb.
FromBeyond
9 mei 2010, 18:04
De Affinity Squiers zijn niet al te best, ik zou wat meer geld erin steken en een Vintage Modified of iets dergelijks nemen. Da's toch net effe wat meer kwaliteit.
Jeroen^^
9 mei 2010, 19:06
De Affinity Squiers zijn niet al te best, ik zou wat meer geld erin steken en een Vintage Modified of iets dergelijks nemen. Da's toch net effe wat meer kwaliteit.
Of de Classic Vibe maar als het budget het niet toestaat dan is een Affinity niet slecht vind ik.
FromBeyond
10 mei 2010, 10:09
Of de Classic Vibe maar als het budget het niet toestaat dan is een Affinity niet slecht vind ik.
Niet slecht en niet al te best is wat mij betreft hetzelfde :p ik zou niet bezuinigen op eerste basjes, als je meteen eentje neemt die goed speelt dan kan je er ook lang mee voort.
Ik moet zeggen dat ik ook niet erg onder de indruk ben van de classic vibe serie van Squier. Persoonlijk vind ik ze een beetje teveel gehyped. Maar wel beter dan een affinity.
Jeroen^^
10 mei 2010, 18:05
Niet slecht en niet al te best is wat mij betreft hetzelfde :p ik zou niet bezuinigen op eerste basjes, als je meteen eentje neemt die goed speelt dan kan je er ook lang mee voort.
Is ook waar ja. En als ik dit zo zie :
http://www.thomann.de/nl/fender_sq_vintage_modified_precision.htm
Word ik haast spontaan verliefd op die bas :sssh:
altheka
13 mei 2010, 10:32
Ik snap niet dat er zoveel vragen zijn over nieuwe beginners basjes terwijl je voor een paar cent een prachtige en betere gebruikte bas koopt.
Garantie ? kwaliteit ?
Wat voor garantie verwacht je voor dat geld en de kwaliteit is volgens alle verkopers erg goed :???:
Als je je vraag hier stelt dan heb je de weg naar dit forum al gevonden dus vragen over tweedehands bassen kan je hier ook stellen.
Gewoon goed zoeken, en zeker in deze tijd, heb je voor een paar centen een pracht van een bas voor weinig.
FromBeyond
13 mei 2010, 23:42
Ik snap niet dat er zoveel vragen zijn over nieuwe beginners basjes terwijl je voor een paar cent een prachtige en betere gebruikte bas koopt.
Garantie ? kwaliteit ?
Wat voor garantie verwacht je voor dat geld en de kwaliteit is volgens alle verkopers erg goed :???:
Als je je vraag hier stelt dan heb je de weg naar dit forum al gevonden dus vragen over tweedehands bassen kan je hier ook stellen.
Gewoon goed zoeken, en zeker in deze tijd, heb je voor een paar centen een pracht van een bas voor weinig.
Da's natuurlijk ook zo. Maja, het is wel wat meer moeite *mails, er naar toe rijden, en dan nog maar afwachten of het ook daadwerkelijk iets is* maar als je bereid bent er tijd en moeite in te steken dan zijn de resultaten 2ehands zo'n beetje altijd beter dan simpelweg een bas bij een winkel weg te pakken.
Maar ja, die moeite he :seriousf:
jannest
14 mei 2010, 16:29
Greg Bennett Fairlane FN 1Basgitaar
http://www.alphenaar.com/b_588.jpg
is dit wat ?
heb als bgitarist goede ervaringen met samick
Mufftin
15 mei 2010, 11:13
http://www.thomann.de/nl/fender_squier_affinity_pbass_rw_bk.htm wat vinden jullie van deze basgitaar voor een beginner die blink 182 wilt spelen?
Heb zelf jarenlang op deze bas gespeeld, heb er nu nog 1. Het zijn echt goede basgitaren, vooral voor het geld. Ze zijn goed afgewerkt en zit totaal geen ruis in. Maarja je hebt altijd nog van die squier bashers er tussen zitten, die nog steeds denken dat squier alleen maar rommel maakt.
SanderPeper
15 mei 2010, 14:40
Heb zelf jarenlang op deze bas gespeeld, heb er nu nog 1. Het zijn echt goede basgitaren, vooral voor het geld. Ze zijn goed afgewerkt en zit totaal geen ruis in. Maarja je hebt altijd nog van die squier bashers er tussen zitten, die nog steeds denken dat squier alleen maar rommel maakt.
+1
Ze zijn veel 2dehands te vinden en je zal je niet zo snel een kat in de zak kopen met Squier.
Als je meer moeite wilt doen kun je lang zoeken en voor het geld een betere gitaar kopen, die zijn er namelijk wel. Maar zolang de actie en het geluid redelijk is is op elke (bas)gitaar te leren spelen. Of er nou Squier, Stagg, of iets anders op staat. Als je echt beter nodig hebt, dan kun je altijd verder kijken na verloop van tijd. Ik heb zelf n half jaartje leren spelen op mijn goedkope strat kopie en ben toen overgestapt naar een London City, die me nog altijd bevalt.
Ik heb zelf wel 'ns op een J&D bas gespeeld en daar moet toch wel wat aan worden aangepast eer het een goed spelende/klinkende bas is. Dingen zoals de actie, de elementen ed. Je kan ook bijv. nog zoeken naar een London City, eigenlijk altijd wel goed imo. SX is ook veel verkrijgbaar en zijn meestal ook wel goede basjes, maar dat verschilt veelal per exemplaar. Probeer altijd eerst je bas te testen voordat je hem koopt. En ook nog niet vaak genoeg gezegd: probeer iemand mee te nemen die er verstand van heeft, of vraag of je eens op zijn bas mag spelen oid.
Ik zit er over te denken binnen kort een goedkoop basje aan te schaffen voor naast het gitaarspelen. Het schijnt dat de heel goedkope gitaartjes van harley benton van thomann best wel aardig zijn en een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Heeft iemand enig idee of dat ook opgaat voor de goedkope basjes van harley benton van zon 90 euro.
Gr
Nico
Steffjuh
14 juni 2010, 12:13
3 weken geleden een Dean Edge 09 overgenomen voor €50,
Bass is zo goed als nieuw (slechts 4/5 keer op gespeelt door de vorige eigenaar.)
Wat zeggen jullie hiervan?
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/7/6/276676.jpg
kamiel
2 september 2010, 18:35
geen idee, ken de bass niet, maar voor 50 euro kan dat moeilijk zoo hard tegen of meevallen, het blijft een bass van 50 euro, niet goed, maar wel goedkoop,:D
en een beginnersbass die ik echt wel kan aanraden is deze:
action bass (http://www.cortguitars.com/_webapp_2719695/Action)
niet duur, speelt echt heel leuk,:D
berolios
10 februari 2011, 16:04
Heren en dames van het goede leven.
Ik ben van origine drummert en geluidstechneut (:lp:)... en bas heeft me altijd al getrokken... nu wil ik de daad bij het woord voegen en het ECHT gaan oppakken...
Ik heb al een eerder een basgitaar gehad (een 4-snarige OLP stingray), die beviel eigenlijk prima, maar door groot tijdgebrek destijds nooit echt wat geworden, dus weer verkocht.
Mijn zoektocht concentreert zich op de 2e hands markt. Ik zoek een bas die:
...veel waar voor zijn geld biedt en waar ik niet veel op af hoef te schrijven als ik hem na een jaartje of zo weer verkoop voor iets beters.
...een smalle hals (ik ben bedeeld met korte dunne worstenvingers :crazyhappy:)
...4 snaren
...warm geluid, niet te middig
...voornamelijk voor soul, pop en rockmuziek
...budget hangt van de bas af, liefst rond de 200 euro, maar als het echt een mooie is, die straks ook genoeg geld opbrengt, dan kan 275 of zo ook nog wel.
Die OLP die ik had was eigenlijk niet verkeerd... echter is de 2e hands verkrijgbaarheid van deze bassen niet meer wat het geweest is... er staat er 1 op marktplaats en daar wil de verkoper 350 euro voor hebben... dat kostten ze toendertijd nieuw nog niet eens...
Nu mijn vraag: naar welke bassen kan ik het beste kijken met bovenstaande in het achterhoofd?
Fenders kan ik vergeten met dit budget. Wellicht een Squier modified oid? Heb iemand die een Farida in de aanbieding heeft, is dat wat? Weer iemand anders een Dean... da's toch vooral schoolgaande jeugd-materiaal, of niet?
Een G&L L-2000 tribute, is dat misschien wat? Kostten nieuw 550, moeten 2e hands wel voor mijn budget te vinden zijn denk ik, niet?
Alvast zeer vriendelijk bedankt !
The Bertman
11 februari 2011, 13:31
Zoek naar Cort. Cort is een tamelijk goedkoop Koreaans merk wat erg goeie bassen bouwt. Prijs-kwaliteit zit wel snor. Ik heb zelf een Artisan, dat is een wat duurdere serie, maar een vriendin heeft een Action, goedkoop en erg fijn.
Duhsjaak
12 februari 2011, 09:29
Hi Berolios
Likewise, qua roots. Kom je niet veel tegen.
Ikzelf heb een Ibanez basje gekocht voor dat doel. Made in Indonesië.
Voor erbij, in da home recording studio (leve de NL taal).
Zeer goed af te stellen, blijft zeer goed op toon en is een wandelende reclame voor de slogan waar voor je geld:
http://www.soundshop.nl/product_info.php?cPath=16_20_91&products_id=1726
ook qua electronica zit het fatsoenlijk in elkaar (ooit heeeeel lang alleen zelfbouw gespeeld) en is heerlijk stil in de buurt van versterkers. Zit een klein circuitje in waardoor je de hoeveelheid bas kunt regelen. Verder 2 x single coils en passief. Iedere pick up een eigen volume knopje. Simpel als wat.
De leidende gedachte was: Als ik het eerste jaar er maar mee doorkom, dan zie ik wel weer. Maar dit simpatieke ding heb ik nog. In het zwart. Ook al toonbeeld van eenvoud. Iets smallere hals en platter dan je verwacht met een heel snelle matte finish. De eerste overtreffende trap boven de absolute instapper.
Wat je niet betaalt kun je niet afschrijven ook, denk ik dan maar. Heb er tot nu toe heel veel plezier van gehad.
En dat wens ik jou ook. Er is leven na de drums.
Fijn weekend!
Vriendelijke groet, Gus
pueblo
12 februari 2011, 09:40
dat boostertje gebruik ik niet al te veel eigenlijk op de mijne, ik wil dat de batterij lang meegaat :p wel prima basje
berolios
12 februari 2011, 10:29
[...]
Thanks voor de input!
Ik heb inderdaad al eerder suggesties gekregen naar de goedkopere Ibanez bassen te kijken, ga ik zeker doen ! Vanmiddag loop ik een muziekzaak binnen om eens een en ander uit te proberen qua speelgemak.
En je hebt wel gelijk natuurlijk: wat je niet uitgeeft kun je ook niet afschrijven, maar mijn business achtergrond ziet toch graag een beetje verstandige investering ;)...
That being said, ik heb nu een paar specifieke modellen op het oog die me op de een of andere manier wel aanspreken (uiteenlopende prijzen uiteraard):
Washburn Taurus T24
G&L L-2000 tribute
Ibanez
Warwick Fortress One
OLP MM2
Fender Jazz types (Squier, misschien Mex)
Wat me overigens wel opvalt is dat de prijzen 2e hands erg hoog liggen. Bij drums en audio spullen is 60-70 % van de nieuwprijs een mooi uitgangspunt als het product echt in showroomstaat is... 50-60% als ie wat minder is... maar ik heb het idee dat dit bij bassen toch een stuk hoger ligt... apart, of ligt dat aan mij?
Thx !
Duhsjaak
12 februari 2011, 11:31
Hi
Deel 2
Had effe last van de verbinding. Dus daarom effe afgekapt.
Dat boostertje op de Iba doet het bij mij voluit nu 1.5 jaar op een 9 volt batterijtje, dus daarop loop je niet leeg. Wel altijd je plug uit de bas trekken, daarin zit ook de aan/uit voor het boostertje.
Misschien is dit modelletje ook wat om in de gaten te houden in de muziekzaak:
http://www.thomann.de/nl/epiphone_eb_3_ch.htm
Wat meer grom. Gaan je broekspijpen van wapperen als je voor je backline staat.
Laat je niet gek lullen over neck dive (dat de kop met stemmechanieken naar beneden wil). Een stukje suede onder het schouderstuk van je riem en zelfs dat debiliserende vioolding van Paul MacCartney blijft keurig op zijn plaats.
Wie niet rijk is, moet slim zijn.....
Veel plezier met het uitzoeken. Altijd een kick!!!
Groet Gus
berolios
13 februari 2011, 21:27
Het is een G&L L-2000 tribute geworden in natural finish... vanochtend opgehaald ;)
Dank voor de tips !
Joreeen
23 augustus 2011, 20:14
Dat zal meneer maar van horen zeggen hebben! Mijn Affinity is minstens even goed als mijn Vintage Modified (misschien kwestie van geluk & een betere in de Affinity reeks)! De kwaliteit van de Vintage Modified reeks overtreft de sommige MiM Fenders! :rockon:
Joreeen
29 september 2011, 07:37
Oh ja, ik ga binnenkort mijn tweede bas halen! OLP MM is naar 't schijnt super goed voor zijn geld! Maar deze zijn enkel 2dehands te verkrijgen en ze zijn erg gewild! Ze spelen minstens even goed als een echt MusicMan! Op BGF (spam :sssh:) zie je ze af en toe eens passeren!
Waarschijnlijk word mijn volgende aanwinst een Squier Classic Vibe Jazz Bass, gewoon omdat ze zo verdomd goed zijn! :supercool:
no 1 hops
12 februari 2012, 14:38
Oh ja, ik ga binnenkort mijn tweede bas halen! OLP MM is naar 't schijnt super goed voor zijn geld! Maar deze zijn enkel 2dehands te verkrijgen en ze zijn erg gewild! Ze spelen minstens even goed als een echt MusicMan! Op BGF (spam :sssh:) zie je ze af en toe eens passeren!
Waarschijnlijk word mijn volgende aanwinst een Squier Classic Vibe Jazz Bass, gewoon omdat ze zo verdomd goed zijn! :supercool:
de olp 5 snarige stingray copy speelt verbazend licht, en ik weet dat dacapo in Nietap er nog wat nieuwe heeft voor 250 euro.
wat wel tegenvalt is de electronica.
potmeters waren al geoxideerd aan de buitenkant werkten belabberd en veel effect hadden ze niet.
dus denk je aan zo'n model houd dan rekening dat je nieuwe mini potmeters moet plaatsen.
Muchachooo
29 februari 2012, 10:16
Even een vraagje: Ook ik ben zo'n gitarist die stiekem wel erg benieuwd is naar de basgitaar. Niet noodgedwongen wegens een overschot aan gitaristen in mijn band of zo, het lijkt me gewoon machtig om te kunnen.
Dus ik heb even zitten browsen naar starterssets (heb je ook meteen een versterker erbij, hoef ik mijn gitaarversterker niet op te blazen) en toen liep ik op Thomann natuurlijk weer tegen het merk Harley Benton aan. Nu vroeg ik me af: zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik weet dat het zo ongeveer Thomanns 'huismerk' is, maar als ik voor 150 euro ook maar enigszins kwaliteit kan krijgen, zie ik niet in waarom ik het niet zou doen.
Oh, het gaat dus hierover: http://www.thomann.de/nl/thomann_bass_set_b5.htm
RUIS
29 februari 2012, 18:07
Er zit meer verschil tussen bassen en gitaren dan de meeste gitaristen denken, maar één ding hebben ze wel gemeen: De startsetjes zijn bagger. Ik weet niet wat voor gitaarversterker je hebt, maar het is ongetwijfeld een betere basversterker dan die in een startset. Snoertjes zal je al wel hebben, dus gebruik lekker je hele budget voor een tweedehands bas.
Ernieball85
4 maart 2012, 13:51
Hallo mede-bassisten,
Op dit moment speel ik een paar jaar op een oude Hondo P-bass imitatie, die al aardig wat heeft moeten doorstaan van mij en zijn vorige eigenaar. De laatste tijd ben ik echt tegen de beperkingen van het ding aangelopen, en wil wel wat anders. Een aantal weken geleden viel mijn oog op de Squier Vintage Modified Jaguar Bass (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0327900506). Helaas slecht leverbaar bij de verschillende betere gitaarzaken, dus ik heb een iets andere geprobeerd bij Rockpalace in Den Haag. Hij speelde een stuk lekkerder dan mijn oude, alleen hadden ze nogal weinig tijd om me echt advies te geven.
Een paar weken later Dirk Witte gebeld (Utrecht) aangezien ik daar ook woon, en ik graag service in de buurt van huis heb. Helaas konden ze hem mij alleen leveren als ik hem ook daadwerkelijk kocht, en dat durfde ik nog niet helemaal aan. Wel naar de winkel gegaan om te kijken wat ze dan wel hadden, en toen op aanraden van de verkoper de Squier Classic Vibe Jazz Bass geprobeerd (www.fender.com/products/search.php?partno=0303075505). Speelde ook lekker, maar ik vond het zelf een oude lullen ding qua uiterlijk (turtoise met wit).
Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met beiden, en kan me iets zeggen over het kwaliteitsverschil? Weet dat de jaguar in Indonesië wordt gemaakt, en de jazz bas in China, maar de Jaguar iets minder natuurlijk aanvoelde dan de jazz bass. Ook dacht ik dat ik liever een matte hals had dan een glanzende, omdat glanzende vaak stroever spelen, maar dat leek na het spelen van de jazz bas wel mee te vallen. Ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar ik wil wel echt graag een bas kopen waar ik me de komende jaren goed mee ga vermaken. Ervaringen met beiden zijn dus welkom.
Genre: voornamelijk rock met hier en daar wat punk/ garage invloeden.
Joreeen
4 maart 2012, 14:46
Hallo mede-bassisten,
Op dit moment speel ik een paar jaar op een oude Hondo P-bass imitatie, die al aardig wat heeft moeten doorstaan van mij en zijn vorige eigenaar. De laatste tijd ben ik echt tegen de beperkingen van het ding aangelopen, en wil wel wat anders. Een aantal weken geleden viel mijn oog op de Squier Vintage Modified Jaguar Bass (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0327900506). Helaas slecht leverbaar bij de verschillende betere gitaarzaken, dus ik heb een iets andere geprobeerd bij Rockpalace in Den Haag. Hij speelde een stuk lekkerder dan mijn oude, alleen hadden ze nogal weinig tijd om me echt advies te geven.
Een paar weken later Dirk Witte gebeld (Utrecht) aangezien ik daar ook woon, en ik graag service in de buurt van huis heb. Helaas konden ze hem mij alleen leveren als ik hem ook daadwerkelijk kocht, en dat durfde ik nog niet helemaal aan. Wel naar de winkel gegaan om te kijken wat ze dan wel hadden, en toen op aanraden van de verkoper de Squier Classic Vibe Jazz Bass geprobeerd (www.fender.com/products/search.php?partno=0303075505). Speelde ook lekker, maar ik vond het zelf een oude lullen ding qua uiterlijk (turtoise met wit).
Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met beiden, en kan me iets zeggen over het kwaliteitsverschil? Weet dat de jaguar in Indonesië wordt gemaakt, en de jazz bas in China, maar de Jaguar iets minder natuurlijk aanvoelde dan de jazz bass. Ook dacht ik dat ik liever een matte hals had dan een glanzende, omdat glanzende vaak stroever spelen, maar dat leek na het spelen van de jazz bas wel mee te vallen. Ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar ik wil wel echt graag een bas kopen waar ik me de komende jaren goed mee ga vermaken. Ervaringen met beiden zijn dus welkom.
Genre: voornamelijk rock met hier en daar wat punk/ garage invloeden.
Niks tegen wit met tort! ö heb zelf een witte Fender USA Jazz met tort en is megamooi! :mmmm: en nu ff over de bassen! De keuze voor die VM Jaguar is echt goed! daarmee kan je wel vanalles spelen! Voor punk/garage is die P-pickup wel cool, maar met mijn Fender lukt dat ook wel, maar denk niet dat dat met die Squier CV lukt. Testen testen en nog is testen da's de boodschap!
Onzin natuurlijk. Punk/garage lukt meer dan prima met die CV, net als alle andere soorten rock (en nog heel veel meer).
Robin5150
17 juni 2012, 13:27
Iedereen heeft altijd wel wat te zeiken over Stagg maar 9 van de 10 mensen oordelen zonder ooit zo'n gitaar te hebben gehad.
Ik heb al 7 jaar een Stagg BC-300, is een prima bas.
Het enige wat ik er aan heb vervangen is de topkam en de snaren, het was 1 van m'n eerste bassen en hij speelt nog steeds heel fijn.
Toen Stagg in de jaren '90 begon was hun reputatie nogal slecht omdat ze halzen maakten van heel jong en flexibel hout, waardoor hun halzen snel doorbogen en de instrumenten vrijwel onbespeelbaar werden maar tegenwoordig importeren ze het hout en is de kwaliteitscontrole erg aangescherpt.
Ik weet dat want mijn leraar is ooit in de oude fabriek geweest in Brussel.
Vooral hun gitaren en bassen zijn er de laatste jaren erg op vooruit gegaan en je bent beter af met een Stagg dan zo'n prulletje van Le Marquis, HK, Pasadena of meer van dat soort vreemde merken.
Ibanez bassen zijn ook wel oke al vond ik mijne niet zo geweldig.
Goedkope plastic knoppen, de hals trok krom na een week dus die heb ik uiteindelijk stuk geslagen tegen de muur, maar mijn Stagg daarintegen heb ik nog steeds. Haha wel apart aangezien ik ook een echte Music Man en een Thunderbird heb maarja. €100,- is een goede prijs dus als je 'm mooi vind en graag wilt hebben zou ik er voor gaan;)
Nerbarn
8 december 2012, 23:52
Ik zit er al een tijdje aan te denken om een bas erbij te kopen en nu moet het eindelijk maar eens worden. Dus maar even op marktplaats rondgekeken maar heb er alleen (nog) niet veel verstand van. Hopelijk kan iemand mij hier even bij helpen. De volgende basgitaren leken me wel wat.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-bas/m619397226-fender-squier-precision-basgitaar-special-inc-deluxe-case.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-bas/m622729719-vintage-jazz-bas.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Zou één van deze een goede keuze zijn? Of ziet iemand toevallig iets leukers op MP staan?
Ohja, het genre is Classic Rock.
Alvast bedankt!
7ender
12 december 2012, 12:22
je kunt dan echt beter die Jazz Bass aanschaffen ( scheelt hier maar 25 euries wat je meer kwijt bent )
Effe kort door de bocht :
-Een Precision klinkt minder gedefineerd en geeft een wat mattere wollige klank .
-Een Jazz Bass is veel universeler toepasbaar , ronkt ook effe beter ,...betere boventoon , beter instelbaar vanwege 2 elementen ...
Ik heb beide typen langdurig bespeeld , waarbij na jáááren de Fender USA '70 Precision een upgrade onderging naar een zgn "P/J-configuratie".
Een P/J bas is ook kant-en-klaar te koop , maar als de elementen passief zijn ( mijn voorkeur ) , dan zitten die elementen elektrisch gezien mekaar al in de weg door demping , terwijl het beoogde resultaat om defenitie en ronk te krijgen niet eens heel goed uit de verf komt.
Een Jazz Bass heeft dit gezeik allemaal niet , ....vandaar dat ik lang geleden maar de overstap heb gemaakt naar dit fijne instrument.
Laat je niet foppen met de titel Jazz Bass Special ,..da's een japanse Fender , wat eigenlijk ook gewoon een Precision is met een P/J-configuratie.
( heb ik ook nog gehad ,....viel me ook erg tegen )
PS : Het kan natuurlijk wezen dat de karakteristieke "P-klank" JUIST heel erg gewenst is,
( Soul-music of Country bijv.) ,...dan is de keuze voor een P-bas natuurlijk wél weer te overwegen .
Heidbreder
17 oktober 2013, 03:38
Ik hou ook van de gitaar, maar nooit de kans om het te leren, echt spijt had.
Mark1990
20 november 2013, 19:26
Wegens een gitaristen overschot in een gelegenheidsbandje heb ik mij (tijdelijk?) omgedoopt tot bassist.
Hiervoor heb ik een bas in bruikleen, maar nu zou ik er graag zelf een aanschaffen.
Omdat het vooral voor naast de gitaar is, wil ik eigenlijk niet veel meer spenderen dan 200, 250 euro.
Een snelle internet zoekronde leverde de volgende resultaten:
Cort Action WS (http://www.feedbackmusic.com/basgitaar/cort-action-ws/100005645/FBR109447)
Harley Benton HBZ2004 (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbz2004.htm)
Squier Standard Jazz Bass (http://www.musicallin.nl/fender-squier-walnut-satin-592-standard-jazz-bass-rw)
Nu is het zo dat ik de Cort en Squier in de muziekwinkel nog wil testen, maar de Harley Benton testen zal een lastig verhaal worden.
Ik had ongeveer begrepen dat de H-B's doorgaans niet zo slecht zijn voor hun geld, hoewel dat ook aan de extreem lage prijs kan liggen. Ik weet echter niet in hoeverre het kwaliteitsverschil tussen een H-B van nog geen honderd euro, en een van het dubbele terug te zien is. Ook heb ik enige terughoudendheid betreft het blind kopen van een gitaar op internet.
Heeft iemand ervaring met met name de Cort en Harley Benton?
Plant
20 november 2013, 21:06
Waarom lees ik de naam Yamaha niet? Ik weet niet uit ervaring hoe de huidige RBX serie is, maar toen ik met een RBX 350 begon was dat zeer veel bang for the buck.